اهمیت سکس در رابطه ی زوجین

سکس تنها حس خوبی به شما نمی‌دهد، بلکه برای سلامتی‌تان هم مفید است. در این مقاله به اهمیت سکس در یک رابطه، چرایی اهمیت داشتن آن، برخی از فوایدی که ممکن است داشته باشد و آماری در مورد اینکه زوج‌ها معمولا چند بار رابطه جنسی برقرار می‌کنند، بحث می‌کند. ما چالش‌هایی را نیز که ممکن است به‌عنوان یک زوج جنسی با آنها روبرو شوید پوشش می‌دهیم و نکاتی را برای نحوه افزایش سکس در رابطه (اگر اینگونه می­‌خواهید) به شما می­‌آموزیم.

فهرست مطالب

  • چرا رابطه جنسی مهم است؟
  • دلایل برقراری رابطه جنسی در روابط
  • اهمیت رابطه جنسی در روابط
  • فواید روانی سکس
  • فواید جسمی سکس
  • دفعات ایده‌­آل برای رابطه جنسی
  • میانگین​​دفعات سکس در افراد در سنین مختلف
  • خطرات احتمالی داشتن رابطه جنسی زیاد
  • چالش­‌های سکس منظم
  • راه هایی برای ایجاد صمیمیت خارج از اهمیت رابطه جنسی
  • چگونه سکس را در روابط خود افزایش دهیم؟
  • جمع بندی
  • سخن پایانی

چرا رابطه جنسی مهم است؟

اهمیت سکس در روابط چیست؟ در یک رابطه حمایتی، داشتن رابطه جنسی بیشتر، فواید زیادی دارد. فراوانی بالاتر فعالیت جنسی با تغییرات مثبتی مانند فشار خون پایین، کاهش استرس و اضطراب، صمیمیت بیشتر و حتی نرخ طلاق کمتر ارتباط دارد. در حالی که هیچ قانون یکسانی برای تعداد دفعات ایده­آل برقراری رابطه جنسی وجود ندارد، ما اینجا هستیم تا بینشی از آخرین پژوهش ها را درباره اهمیت سکس با هم بررسی کنیم.

دلایل برقراری رابطه جنسی

آیا یک رابطه بدون سکس می‌تواند دوام بیاورد؟ بله. سکس همیشه عنصری الزامی نیست، اما می‌تواند بخش مهمی از یک رابطه سالم و رضایت بخش باشد.

دلایل رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند؛ برخی افراد ممکن است احساس کنند که یک زوج جنسی بودن اهمیت بسیار بالایی دارد. دیگران ممکن است انواع دیگر صمیمیت و ارتباط را مهم‌تر بدانند.

برخی از دلایلی که ممکن است باعث شود سکس را در رابطه مهم بدانید عبارت­ اند از:

  • احساس نزدیکی به شریک زندگی خود
  • ابراز محبت به شریک زندگی خود
  • سرگرم کننده و لذت بخش بودن رابطه جنسی
  • تمایل به بچه دار شدن
  • احساس اعتماد به نفس و جذابیت
  • از بین بردن استرس

پژوهش ­ها نشان می‌دهد که داشتن رابطه جنسی مکرر می‌تواند در سلامت کلی فرد نقش داشته باشد. داشتن رابطه جنسی اغلب با محبتِ بیشتر مرتبط است. یعنی هنگامی که زوج‌ها محبت بیشتری به هم می‌ورزند، احتمالا بیشتر رابطه جنسی برقرار می‌کنند.

اهمیت رابطه جنسی در روابط

اهمیت سکس چیست؟ جدای از مزایای فردی برای شما و شریک زندگیتان، رابطه جنسی منظم به طرق مختلف از یک رابطه سالم حمایت می کند. برای مثال، اکسی توسین آزاد شده در طول رابطه جنسی، حس پیوند را تقویت می­کند و صمیمیت عاطفی را بهبود می‌بخشد.

تجربه سکس در یک رابطه تک همسری، سطح تعهد و ارتباط عاطفی شما را با طرف مقابل افزایش می‌دهد. ابراز عشق از طریق رابطه جنسی، احتمال با هم ماندن زوج ها را بالا می برد. در نتیجه، رابطه جنسی با نرخ طلاق پایین‌تر همراه است.

فواید روانی سکس

عشق ورزیدن مزایای عاطفی و روانی زیادی دارد. سکس به شدت با کیفیت بهتر زندگی مرتبط است. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • تصویر بهتر از خود: رابطه جنسی می‌تواند عزت نفس را تقویت کرده، احساس ناامنی را کاهش دهد و منجر به درک مثبت تری از خود شود.
  • افزایش شادی: بر اساس یک مطالعه در سال 2015 که در چین انجام شد، رابطه جنسی که با رضایت و کیفیت بهتری همراه باشد، شادی را افزایش می­دهد.
  • پیوند بیشتر: مواد شیمیایی مغز از جمله اندورفین که در طول رابطه جنسی آزاد می‌شوند، تحریک پذیری و احساسافسردگی را کاهش می‌دهند. هورمون دیگری به نام اکسی توسین (معروف به «داروی آغوش») با تحریک نوک پستان و سایر فعالیت های جنسی افزایش می‌یابد. اکسی توسین به تقویت حس آرامش و رضایتمندی کمک می‌کند.
  • تسکین استرس: استرس مزمن ممکن است باعث کاهش دفعات رابطه جنسی و اهمیت سکس شود. با این حال، رابطه جنسی می‌تواند یک تکنیک موثر برای مدیریت استرس باشد. رابطه جنسی هورمون‌های پاسخ به استرس مانند کورتیزول و آدرنالین (اپی نفرین) را کاهش می‌دهد و اثرات آن تا روز بعد باقی می‌ماند.
  • بهبود کیفیت خواب: ارگاسم باعث ترشح هورمون پرولاکتین می‌شود که به بهبود خواب کمک می‌کند.

فواید جسمی سکس

درک اینکه چگونه رابطه جنسی سلامت عاطفی را بهبود می‌بخشد کاملا شهودی است، اما مزایای جسمیی نیز برای آن وجود دارد. برخی از این مزایا عبارت اند از:

  • آمادگی جسمانی بهتر: سکس نوعی ورزش است. بر اساس انجمن قلب آمریکا، فعالیت جنسی معادل فعالیت‌های بدنی متوسط مانند راه رفتن سریع یا بالا رفتن از پله ​​است. حرکت جنسی می‌تواند عضلات شکم و لگن را سفت و تقویت کند. در زنان، تقویت عضلات باعث بهبود کنترل مثانه می‌شود.
  • بهبود عملکرد مغز: مطالعات اولیه روی موش‌ها نشان داد که رابطه جنسی بیشتر با عملکرد شناختی بهتر و رشد سلول‌های جدید مغز مرتبط است. فواید مشابهی از آن زمان در مطالعات انسانی مشاهده شده است. یک مطالعه در سال 2018 روی بیش از 6000 بزرگسال، رابطه جنسی مکرر را با عملکرد بهتر حافظه در افراد 50 ساله و بالاتر مرتبط دانست.
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی: فعال بودن بیشتر از نظر جنسی اثرات مثبتی بر عملکرد سیستم ایمنی دارد.
  • سطوح پایین تر درد: اندورفین های حاصل از رابطه جنسی چیزی بیش از افزایش احساس آرامش و رفاه انجام می‌دهند. به نظر می‌رسد که اندورفین های جنسی میگرن و کمردرد را تسکین ببخشند.
  • کاهش وزن: داشتن رابطه جنسی به مدت 30 دقیقه به طور متوسط ​​200 کالری می‌سوزاند.
  • اثرات مثبت قلبی: یکی دیگر از موارد اهمیت سکس، اثرات مثبت آن بر قلب است. فعالیت جنسی دخول (آلت تناسلی-واژن، نه خودارضایی) با کاهش فشار خون سیستولیک مرتبط است. فشار خون بالا خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. فعالیت جنسی به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند و باعث افزایش اکسیژن و مواد مغذی در سراسر بدن و در عین حال کاهش فشار خون می‌شود.
  • مزایای جسمی اضافی: فعال بودن بیشتر از نظر جنسی، میل جنسی را افزایش می‌دهد و ترشح روان­کننده واژن را بالا می‌برد. سکس مکرر با دوره های قاعدگی سبک تر و دردهای کمترقاعدگی همراه است. افزون بر این، بهبود حس بویایی، دندان‌های سالم‌تر، هضم بهتر و پوست درخشان ممکن است با ترشح هورمون DHEA توسط بدن پس از ارگاسم مرتبط باشد.

دفعات ایده آل برای برقراری رابطه جنسی

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که به‌زیستی عمومی با فراوانی رابطه جنسی مرتبط است، اما این ارتباط چندان چشمگیر نیست. رضایت از رابطه به تدریج از عدم داشتن رابطه جنسی تا داشتن رابطه جنسی یک بار در هفته افزایش می‌یابد. اما با زیاد شدن تعداد دفعات سکس، این رضایت بالاتر نمی‌رود (و در واقع تا حدودی کاهش می‌یابد).

یک بار رابطه جنسی در هفته می‌­تواند مفید باشد. با این حال، شاید زندگی پرمشغله ما مانع از داشتن رابطه جنسی بیشتر شود. در مقایسه با فراوانی رابطه جنسی در دهه 1990، بزرگسالان در سال 2010، سالانه 9 بار کمتر سکس داشتند.

میانگین ​​دفعات سکس در افراد در سنین مختلف

میانگین بزرگسالان: 54 بار در سال (حدود یک بار در هفته)

بزرگسالان در 20 سالگی: حدود 80 بار در سال

بزرگسالان 60 ساله: 20 بار در سال

اگرچه فراوانی برقراری رابطه جنسی اغلب با افزایش سن کاهش می‌یابد، فعالیت جنسی در افراد مسن همچنان حایز اهمیت است. به طور کلی، زوج‌های متاهل مسن‌تر بیشتر از همسالان مجرد در همان گروه سنی رابطه جنسی دارند.

خطرات احتمالی داشتن رابطه جنسی بیشتر

زمانی اعتقاد بر این بود که رابطه جنسی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. با این حال، یک مطالعه در سال 2016 نشان داد مردانی که انزال بیشتری داشتند (21 یا بیشتر در ماه) نسبت به مردان با انزال کمتر (هفت یا کمتر در ماه)، کمتر در معرض ابتلا به این بیماری بودند. از آنجایی که سرطان پروستات دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان است، این تاثیر قابل بررسی است.

برای برخی، رابطه جنسی ممکن است احتمال حمله قلبی را افزایش دهد. علیرغم این خطر، دفعات بیشتر رابطه جنسی ممکن است کمک کننده باشد. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که فعالیت جنسی منظم حملات قلبی را کاهش می‌دهد. رابطه جنسی، همراه با سایر اشکال فعالیت بدنی، اثر محافظتی دارد. اما فعالیت‌های ناگهانی نادر فشار بیشتری بر قلب وارد می‌کند. برای ارزیابی خطرات، فعالیت جنسی خود را با پزشک تان در میان بگذارید.

رابطه جنسی ناایمن می‌تواند مقیاس منافع و خطرات را در جهت مخالف تغییر دهد. بنابراین مطمین شوید که با شیوه های ایمن برقراری رابطه جنسی آشنا هستید.

چالش های سکس منظم

در حالی که از اهمیت سکس در روابط آگاه شدیم، عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است یک زوج جنسی را با چالش روبرو کند. سن، هورمون‌ها، کودکان، استرس، عارضه های پزشکی و مشکلات روابط همگی می‌توانند در میزان رابطه جنسی زوجین نقش داشته باشند.

عمدتاً به دلیل کاهش سطح هورمون های جنسی با افزایش سن، سن اغلب در تناوب رابطه جنسی نقش دارد.

گاهی اوقات، حفظ یک زندگی جنسی فعال به دلیل شرایط جسمی یا روانی، سخت یا غیرممکن است.

انسان ها به گونه ای طراحی شده اند که میل به صمیمیت جنسی دارند. نداشتن رابطه جنسی ممکن است باعث دور شدن افراد از یک رابطه شود. کار با یک زوج درمانگر دارای مجوز می‌تواند به رفع این شکاف و جلوگیری از نفوذ مسایل در بخش‌های دیگر ازدواج تان کمک کند.

راه هایی برای ایجاد صمیمیت خارج از اهمیت رابطه جنسی

زوج‌ها می‌توانند با وجود این موانع، با بررسی راه‌های غیرجنسی برای بهبود صمیمیت، یک رابطه قوی و سالم را حفظ کنند. ایده هایی که می‌توانید در نظر بگیرید، عبارت اند از:

  • در آغوش گرفتن یکدیگر در حین تماشای فیلم یا نشستن در پارک
  • انجام فعالیتی مشترک که هر دو از آن لذت می برید، مانند رقصیدن
  • بغل کردن و بوسیدن مکرر
  • دست در دست یکدیگر قدم زدن
  • صرف وقت برای گفتگو با یکدیگر

چگونه سکس را در روابط خود افزایش دهیم؟

در ادامه مقاله اهمیت سکس، درباره نحوه افزایش رابطه جنسی در روابط می‌خوانیم. دفعات رابطه جنسی اغلب در طول زمان تغییر می‌کند. اما این بدان معنا نیست که نتوان جلوی فروکش آن ایستاد. اگر از خود می‌پرسید که آیا ممکن است دوباره رابطه جنسی‌تان به خوبی زمانی که برای اولین بار عاشق شدید باشد، پاسخ مثبت است. رابطه جنسی و صمیمیت می‌تواند با بلوغ روابط شما بهبود یابد. فقط ممکن است نیاز به کمی تلاش اضافی داشته باشید.

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با آن زندگی جنسی خود را تقویت کنید. بررسی بخش‌های غیر جنسی رابطه می‌تواند در این مسیر مفید باشد. داشتن رابطه جنسی بیشتر بدون ایجاد ارتباط عاطفی یا افزایش ارتباطات، احتمالاً بهبود ثابتی را در رابطه­تان پدید نمی‌آورد. مدیریت استرس یکی دیگر از عوامل کلیدی برای یک زندگی جنسی سالم است.

درمانگر میشل واینر-دیویس، در کتاب خود، «ازدواج با عطش جنسی: تقویت میل جنسی شما، راهنمای زوج»، رویکرد «صرفا انجامش بده» را پیشنهاد می‌کند. طبق این رویکرد، اگر همیشه منتظر بمانید تا سطح میل شما با همسرتان هماهنگ باشد، ممکن است مدت زیادی چشم انتظار بمانید. به جای آن، نیازهای خود را با او در میان بگذارید و با هم برای رسیدن به شادی تلاش کنید.

جمع بندی

سکس می تواند بخش مفیدی از یک رابطه سالم باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که یک زوج در ایالات متحده به طور متوسط ​​هفته ای یک بار رابطه جنسی دارند. فراوانی رابطه جنسی با افزایش سن کاهش می‌یابد و عوامل دیگری از جمله استرس، کودکان و سلامت کلی نیز می‌توانند بر تمایل فرد به سکس تاثیر بگذارند. زوج های جنسی که می‌خواهند فراوانی سکس خود را افزایش دهند، باید بر برقراری ارتباط با نیازهای خود و همکاری با یکدیگر تمرکز کنند.

سخن پایانی

هنگام تصمیم گیری درباره اهمیت سکس در یک رابطه، داشتن رابطه جنسی بیشتر (یا حداقل یک بار در هفته) مزایای متعددی را برای یک ارتباط عاشقانه و حمایتی به همراه می­آورد. همانطور که گفته شد، در صورتی که نتوانید رابطه جنسی داشته باشید، همچنان امکان رشد صمیمت وجود دارد.

اگر به طور منظم رابطه جنسی ندارید، دلیل آن را از خود بپرسید. گاهی اوقات مراجعه به یک مشاوره جنسی ممکن است بهترین راه برای حل مشکلات رابطه و مسایل شخصی شما باشد. درمان جنسی می‌­تواند به طور برابر به افراد و زوج ها نسبت به اهمیت سکس سود برساند.

 

سوالات خود را در زمینه اهمیت سکس در روابط برای ما بنویسید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود.

 

منبع

https://www.verywellmind.com/

 

کلینیک روانشناسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]