فواید سکس چیست؟ برخی پژوهش ها پیشنهاد می‌کنند که آمیزش جنسی می‌تواند جنبه‌های معینی از به­زیستی فرد و سلامت جسمی او را تقویت کند. در این مقاله در مورد فواید سکس یا فواید رابطه جنسی بیشتر می‌خوانیم.

فواید سکس یا فواید رابطه جنسی
فواید سکس یا فواید رابطه جنسی

فواید سکس چیست؟

تحقیقات علمی، افزون بر تولید مثل، به چندین مزیت احتمالی دیگر برای آمیزش جنسی اشاره کرده اند. این مزایا شامل حفظ سلامت قلب، کاهش فشار خون و تقویت ایمنی بدن است. رابطه جنسی همچنین می‌تواند خلق و خو و روابط را بهبود ببخشد.

بیشتر بخوانید: معرفی سکس تراپی یا درمان جنسی

در این مقاله، نگاهی به مزایای احتمالی آمیزش جنسی می‌اندازیم.

  1. کمک به سلامت قلب

به نظر می‌رسد آمیزش جنسی به ویژه در زنان، تا حدی تاثیر محافظتی بر سلامت قلب و عروق داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2016 به بررسی مزایای سلامتی احتمالی فعالیت جنسی با یک شریک عاطفی ثابت پرداخت.

این پژوهش نشان می‌دهد که زنان فعال جنسی، کمتر در معرض خطر ابتلا به حوادث قلبی در آینده هستند.

با این حال، این مطالعه همچنین به این نتیجه رسید که سطوح بالای فعالیت جنسی می‌تواند خطر بروز حوادث قلبی عروقی را در مردان افزایش دهد. این نتیجه‌گیری با بیشتر پژوهش های قبلی در تضاد است و به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

مردان و زنان مبتلا به مشکلات قلبی باید با پزشک خود مشورت کنند که چه میزان رابطه جنسی برای آنان بی خطر است. آنها همچنین باید در مورد استمرار و شدت رابطه جنسی خود دقیق باشند، زیرا این موضوع ممکن است بر فشار احتمالی بر قلب آنان تاثیر بگذارد.

  1. کاهش فشار خون

همین مطالعه در سال 2016 فشار خون را نیز به عنوان یکی از نشانگرهای سلامت قلب اندازه گیری کرد. محققان دریافتند زنان مسن‌تری که از زندگی جنسی ( مشاوره جنسی ) خود رضایت داشتند، کمتر در معرض فشار خون بالا بودند. بنابراین کاهش فشار خون از دیگر فواید سکس است.

با این حال، نویسندگان نتایج مشابهی را در مورد مردان مسن پیدا نکردند.

بر اساس انجمن قلب آمریکا (AHA)، فشار خون بالا می‌تواند هم بر میل جنسی و هم توانایی مردان برای دستیابی و حفظ نعوظ تاثیر بگذارد.

داروهای تجویزی برای فشار خون بالا نیز می‌توانند میل جنسی را کاهش دهند و باعث اختلال نعوظ شوند. اگرچه این یک مزیت نیست، اما ممکن است حاکی از وجود ارتباط بین فشار خون و سلامت جنسی باشد.

بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا، نگرانی های ایمنی پیرامون رابطه جنسی دارند.

در حالی که همیشه مهم است با پزشک خود مشورت کنید، اما معمولا برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، داشتن رابطه جنسی بی‌خطر است.

اگر داروهای فشار خون بالا باعث مشکلات جنسی شود، فرد می‌تواند با پزشک خود صحبت کند تا او در صورت امکان دارو یا دوز متفاوتی را برای تسکین عوارض جانبی تجویز کند.

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

برخی تحقیقات قدیمی نشان دادند که رابطه جنسی منظم باعث افزایش کارآمدی سیستم ایمنی بدن می‌شود.

محققان دریافتند افرادی که به طور مکرر رابطه جنسی داشتند (که آن را یک تا دو بار در هفته تعریف کردند)، نسبت به سایرین در سیستم خود ایمونوگلوبین بیشتری داشتند. ایمونوگلوبین، نوعی آنتی بادی است که در بافت مخاطی مانند غدد بزاقی، بینی و بافت واژن زیست می‌کند.

یک مطالعه جدیدتر روی گروه کوچکی از زنان صورت گرفت تا بررسی کند آیا بین فعالیت ایمنی زنان فعال و نا فعال از نظر جنسی تفاوتی وجود دارد یا خیر.

این مطالعه، توانایی سیستم ایمنی زنان را برای از بین بردن پاتوژن های عفونی گوناگون در نقاط مختلف چرخه قاعدگی بررسی کرد.

در حالی که نتایج حاکی از تفاوت های احتمالی بین گروه‌ها بود، نویسندگان می‌گویند قبل از نتیجه‌گیری، به پژوهش های بیشتری نیاز است.

  1. کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

یک مطالعه قدیمی در سال 2004 در زمینه فواید سکس، نشان داد که دفعات زیاد انزال ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

این مطالعه تقریبا 30000 مرد را مورد بررسی قرار داد و به بررسی تعداد دفعات انزال آنها در مقاطع مختلف زندگی پرداخت.

آنها به این نتیجه رسیدند که افرادی که بیش از 21 بار در ماه انزال داشتند، نسبت به مردانی که فقط 4 تا 7 بار در ماه آن را تجربه کردند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.

در سال 2016، محققان این مطالعه را به مدت 10 سال دیگر ادامه دادند تا مطالعات خود در مورد خطر ابتلا به سرطان پروستات را در شرکت کنندگان پیگیری کنند.

این پیگیری، یافته های اولیه را تایید کرد. مردانی که اغلب انزال را تجربه می‌کردند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات بودند.

  1. تسکین استرس

رابطه جنسی می‌تواند به عنوان راهی طبیعی برای کاهش استرس عمل کند. یک مطالعه در سال 2019 به تاثیر صمیمیت با شریک زندگی بر سطح کورتیزول پرداخت. کورتیزول، یک هورمون استروییدی است که در پاسخ به استرس در بدن منتشر می‌شود.

محققان دریافتند که ابراز صمیمیت، چه جنسی و چه غیر جنسی، به بازگرداندن سطح کورتیزول مردان و زنان به محدوده طبیعی کمک می‌کند.

رابطه جنسی باعث ترشح اکسی توسین، اندورفین و سایر هورمون های «احساس خوب» می‌شود که ممکن است در اثر کاهندگی استرس نقش داشته باشند.

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از مشاور زناشویی

بهبود خواب از فواید رابطه جنسی
فواید سکس یا فواید رابطه جنسی
  1. بهبود خواب

بنیاد ملی خواب پیشنهاد می‌کند که فعالیت جنسی فواید هورمونی برای خواب دارد ( فواید سکس ).

همان هورمون‌هایی که استرس و اضطراب را کاهش می‌دهند، مسیول ایجاد خواب آلودگی نیز هستند. رابطه جنسی منجر به ترشح اکسی توسین، دوپامین و اندورفین در سرتاسر بدن می‌شود.

پس از رسیدن به ارگاسم، هورمون دیگری به نام پرولاکتین شروع به انتشار می‌کند. پرولاکتین باعث ایجاد احساس رضایت و آرامش می‌شود.

  1. کاهش درد

قبل از اینکه به سراغ آسپرین بروید، برای رسیدن به ارگاسم تلاش کنید!

ارگاسم می‌تواند درد را مسدود کند. هورمون ترشح شده طی ارگاسم، به افزایش آستانه‌ی درد شما کمک می‌کند. بنابراین یکی دیگر از فواید سکس است.

تحریک بدون ارگاسم نیز می‌تواند این کارکرد را داشته باشد. تحریک واژن می‌تواند درد مزمن کمر و پا را مسدود کند. بسیاری از زنان گزارش داده اند که خود تحریکی دستگاه تناسلی می‌تواند گرفتگی‌های قاعدگی، درد آرتریت (التهاب مفاصل) و در برخی موارد حتی سردرد را کاهش دهد.

  1. یک ورزش محسوب می‌شود

سکس یک نوع ورزش واقعا عالی است. جایگزین تردمیل نمی‌شود، اما فواید خودش را دارد.

رابطه جنسی حدودا پنج کالری در دقیقه مصرف می‌کند، یعنی چهار کالری بیش از تماشای تلویزیون. سکس، ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد و عضلات مختلف را به کار می‌گیرد.

پس دست به کار شوید! حتی ممکن است بخواهید برنامه خود را مجدد تنظیم کنید تا به طور منظم برای آن وقت بگذارید. مانند هر ورزش دیگری، ثبات در این امر، به حداکثر رساندن فواید کمک می‌کند.

  1. بهبود کنترل مثانه‌ی زنان

کف لگن قوی برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار اهمیت دارد؛ چیزی که حدود 30 درصد از زنان را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رابطه جنسی خوب مانند تمرینی برای عضلات کف لگن است. هنگامی که ارگاسم را تجربه می‌کنید، باعث انقباض در ماهیچه های لگن می‌شوید. این به تقویت آنها می‌انجامد.

  1. تقویت اشتیاق جنسی

به همین سادگی، داشتن رابطه جنسی باعث بهتر شدن آن می‌شود! سکس، میل جنسی شما را تقویت می‌کند.

برای زنان، داشتن رابطه جنسی، روان‌سازی واژن، جریان خون و خاصیت ارتجاعی را افزایش می‌دهد؛ همه این‌ها باعث بهبود رابطه جنسی می‌شوند و به شما کمک می‌کنند اشتیاق بیشتری به آن پیدا کنید.

  1. بهبود خُلق

از دیگر فواید سکس، بهبود خُلق است. اکسی توسین، احساس به‌زیستی و شادمانی را افزایش می‌دهد. مطالعه ای روی 30000 مرد و زن آمریکایی بین سال های 1989 تا 2012 نشان داد که داشتن رابطه جنسی دست کم یک بار در هفته در یک رابطه متعهدانه برای شاد کردن مردم کافی است.

از اعمال جنسی، تنها سکس نیست که چنین کارکردی دارد. مطالعات روی افراد مسن نشان می‌دهد که گرفتن دست، در آغوش گرفتن، بوسیدن و نوازش متقابل نیز به کیفیت بهتر زندگی کمک می‌کند.

سکس می‌تواند افسردگی را نیز از بین ببرد. مطالعات نشان می‌دهد مردان و زنانی که با شریک زندگی خود آمیزش دارند، رضایت بیشتری از سلامت روان خود تجربه می‌کنند (متاسفانه، این مزایا قابل تعمیم به خودارضایی نیست).

اما به نظر نمی‌رسد این مزایا برای رابطه جنسی یک شبه یا با شریک تصادفی نیز صدق کند. مطالعات دریافتند افرادی که بیشتر دست به سکس تصادفی می‌زنند، سطوح شادمانی و عزت نفس پایین تری دارند.

تقویت سیستم ایمنی بدن از فواید سکس
فواید سکس یا فواید رابطه جنسی

سایر فواید سکس

  • بهبود عزت نفس و تصویر بدن
  • افزایش صمیمت، اعتماد و عشق نسبت به شریک عاطفی
  • تسکین دردهای قبل و حین قاعدگی
  • بهبود باروری
  • محافظت در برابر اندومتریوز یا رشد بافت خارج از رحم
  • افزایش رضایت از وضعیت سلامت روان خود
  • افزایش توانایی درک، شناسایی و ابراز هیجانات
  • کاهش استفاده از مکانیسم های مقابله ای رسش‌نایافته، ایجاد پردازش شناختی برای کاهش رنج ناشی از تعارض هیجانی
  • شناخت بدن خود
  • افزایش توانایی ارگاسم

آیا رابطه جنسی مضراتی هم دارد؟

در حالی که آمیزش جنسی می‌تواند یک فعالیت لذت‌بخش و بالقوه سالم باشد، لازم است به یاد داشته باشید که آمیزش جنسی بدون محافظت می‌تواند برای سلامت کلی خطر ایجاد کند.

افرادی که بدون استفاده از ابزارهای ضد بارداری رابطه جنسی دارند، در معرض خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی (STIs) و حاملگی‌های برنامه ریزی نشده هستند. استفاده از کاندوم یا سایر روش های پیشگیری از بارداری می تواند خطر بروز این پیامدها را کاهش دهد.

اگر فردی چندین شریک جنسی داشته باشد، می‌تواند با کاهش تعداد افرادی که با آنها تماس جنسی دارد، خطرات بالقوه را کاهش دهد.

همچنین لازم به ذکر است که اگر آمیزش جنسی دردناک بوده یا باعث خونریزی شود، فرد باید از یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی کمک بخواهد.

شما چه فواید دیگری برای سکس می‌شناسید؟ نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع

https://www.medicalnewstoday.com

https://www.webmd.com

https://www.healthline.com

کلینیک روانشناسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]