در مورد خواباندن بچه ها، ایده‌های گسترده ای وجود دارد. برخی از رایج ترین راه حل­هایی که برای مشکلات خواباندن بچه ها پیشنهاد می شود، بر مبنای الگوی رفتارگرایی هستند. در این مقاله به رازهایی برای خواباندن بچه ها یا خواباندن نوزاد می‌پردازیم.

مشکل نخوابیدن بچه ها در شب

خواباندن بچه ها کار دشواری است. پژوهشگران کره ای به نام های ای کا کنگ و اس اس کیم در مقاله خود در سال 2021 با عنوان بی خوابی رفتاری در نوزادان و بچه­ های کوچک، بعضی از رویکردهای رفتاری را برای بهتر خواباندن بچه ها شرح داده اند. آموزش خواب و کنترل گریه، مثال هایی از رویکردهای رفتاری اند. اما این روش ها همیشه جواب نمی‌دهند، زیرا ممکن است به ریشه‌ی مشکل کاری نداشته باشند.

یک سرنخ برای درک بی خوابی در بچه ها، این است که علل بی خوابی را در بزرگسالان بررسی کنیم؛ یک ذهن بهم ریخته، استرس، احساس اضطراب و اختلال در خُلق اغلب دلایل اصلی بی خوابی در بزرگسالان هستند. اما ملاحظات دیگری نیز وجود دارد، که با احساس نیاز به ایمنی شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید: زبان بدن کودکان

رازهایی برای خواباندن بچه ها

در ادامه، رازهایی را برای خواباندن نوزاد یا بچه ها با شما به اشتراک می‌گذاریم.

  1. بچه ها برای به خواب رفتن، نیاز دارند تا از نظر روانی و جسمی ایمن باشند

کودکی که از نظر جسمی بیمار است یا درد می‌کشد، احتمالا به راحتی نمی‌خوابد. این بیماری ها می‌تواند شامل انواع آلرژی، اگزما، عفونت ها، رفلکس ها، کولیک و انسداد بینی باشد.

بنابراین اولین و مهم ترین بخش از برطرف ساختن بی خوابی در کودک و خواباندن بچه یا خواباندن نوزاد دلبند شما، انجام یک ارزیابی پزشکی است. گزینه های درمانی برای تسکین ناراحتی و رنج کودک تان را در نظر بگیرید. ذهن یک کودک هم می تواند تحت تاثیر رنج فیزیکی یا هر چیز دیگری که به او احساس ترس یا نا امنی می‌دهد، قرار گیرد. محیط ناشناس نیز همچون عوض کردن خانه یا رفتن به سفر می‌تواند خواب کودکان را به هم بریزد.

خواباندن بچه

مادر، پدر یا مراقب اولیه، شخصی است که کودک با او احساس دلبستگی نیرومندی را شکل می دهد. احساس او از ایمنی و امنیت به طور گسترده ای به آن شخص بستگی دارد. بچه ها اغلب نگاره های دلبستگی دیگری نیز دارند، اما ممکن است به اینکه چه کسی آنها را می‌خواباند، حساس باشند. همانطور که بعضی از بچه ها در زمان خواب گریه می‌کنند و مادرشان را می‌خواهند. حضور فیزیکی و عاطفی نگاره دلبستگی کودک، احساس امنیت را به همراه می آورد و به او اجازه می دهد تا با احساس اعتماد و آرامش کافی به خواب رود.

  1. اضطراب جدایی می تواند مانع از خواباندن بچه ها یا خواباندن نوزاد شود

دی داوس و اس ساتون در کتاب روشنگر خود به نام روانشناسی کودک (روان درمانی والد-نوزاد برای مشکلات خواب: خواب در سرتاسر شب) سهم مهمی در درک عمیق تر دشواری های خواباندن بچه ها یا خواباندن نوزاد داشتند.

بین اضطراب جدایی  دلبستگی اضطراب  و خواب پیوندی وجود دارد، اما این تنها به جدایی جسمی بین کودک و مراقب مورد اعتمادش مربوط نیست. کودکی که بی خوابی مرتبط با اضطراب جدایی را تجربه می‌کند، معمولا باری از تجارب بد ناهشیار را از افرادی که شدیدا به آنها دلبستگی دارد، به دوش می‌کشد.

خواباندن بچه

اغلب شکل دهی پیوند عمیقا نزدیک با مادر، پدر یا مراقب می‌تواند تحت تاثیر احساسات حل نشده و ناهشیار آن مراقب قرار گیرد. برای مثال، مادری که در گذشته مرگ عزیزی را تجربه کرده، ممکن است سوگی حل نشده را با خود حمل کند. فرایند سوگواری ناکامل او به کودکش سرایت می‌کند و او به شکل حساسیت افراطی، ترس مادرش از فقدان را نشان می‌دهد. نتیجه این می‌شود که کودک به مادرش اجازه نمی‌دهد از جلوی چشمانش دور شود و این باعث می شود تا بیدار و هشیار، نزدیک به مادر دوست داشتنی‌اش باقی بماند.

  1. وقتی «خواب در سرتاسر شب» انتظاری غیرواقعی است

تازه-والدها در خواباندن بچه یا خواباندن نوزاد خود در سرتاسر شب فشار زیادی احساس می‌کنند. حقیقت این است که بیشتر بچه‌ها دوره هایی از خواب را می‌گذرانند. آنها گاهی به خوبی می‌خوابند اما اغلب اینگونه نیست. رشد فرایندی پیشرونده است و تغییرات خواب به موازات رشد رخ می‌دهد. نوزادان معمولا زیاد می خوابند اما در طول شب بیدار می‌شوند و شب و روز به طور منظم به تغذیه نیاز دارند.

طی چند هفته نخست، آنها شب ها اغلب بیشتر می‌خوابند و کمتر تغذیه می‌کنند؛ این روند احتمالا گول تان می زند و فکر می کنید برای داشتن چنین بچه بی دردسری خیلی خوش شانس هستید! اما در حدود 4 ماهگی، وقتی بچه ها نسبت به خود و آدم های اطرافشان آگاهی بیشتری می‌یابند، خواب شان اغلب اختلال بیشتری پیدا می‌کند. دندان در آوردن، بیماری ها، تغییرات محیطی، از شیر گرفتن و شروع سپردن بچه ها به مهد می‌تواند به طور پیوسته خواب آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

  1. توجه مداوم شما می تواند اوضاع را بدتر کند

با اینکه همه‌ی بچه ها نیاز دارند که مراقبان شان (مامان، بابا یا سایرین) امنیت جسمی و عاطفی آنها را تامین کنند، اما گاهی هم نیاز دارند تا با افکار خود تنها بمانند؛ البته تا زمانی که خیلی ناراحت یا هیجانی نیستند.

وقتی بچه شما حرکت می‌کند، جیغ می‌کشد، خر خر می‌کند و صداهایی از خود در می آورد که علا‌یم آشکار رنج واقعی نیستند، فرصت خوبی است که اجازه دهید بفهمد که می‌تواند بدون شما با برخی چالش های کوچک روبرو شود و آنها را مدیریت کند. اگر هر بار که می فهمید کودک تان بیدار شده، به طور مداوم به او پاسخ دهید، باعث می‌شوید او به سختی بتواند به توانایی خود در بازگشتن به حالت آرامش و (امیدوارانه) خواب اعتماد کند.

  1. بچه ها معمولا برای غذا خوردن بیدار می شوند؛ مخصوصا اگر اغلب طی شب به آنها غذا داده باشید

عارضه های پزشکی همیشه باید از اولویت برخوردار باشند. اگر کودک تان بیمار است یا طبق جدول پزشک یا درمانگاه وزنش افزایش پیدا نمی‌کند، باید طبق توصیه‌ی پزشک به او غذا بدهید. حتی اگر مجبور باشید در فواصل منظمی در شب یا طبق تقاضای خودش این کار را بکنید.

طی چند هفته اول، بچه ها همیشه به غذا خوردن در طول شب نیاز دارند، حال یا خودشان تقاضا می‌کنند یا شما هر سه یا چهار ساعت یک بار آنان را تغذیه می‌کنید. اما اگر سن فرزند دلبند شما بالای 6 ماه است و اگر وزن رو به رشد، سالم و طبیعی ای دارد، ممکن است پزشک یا کارشناس درمانگاه به شما توصیه کند که غذا دادن شبانه را به کل قطع کنید یا آن را کمتر سازید.

بعضی از بچه ها به نظر می رسد که به توجه زیادی در شب نیاز دارند و غذاخوردن (از سینه یا از بطری) روش آنها برای رسیدن به احساس نزدیکی و اتصال با مادر، پدر یا مراقب شان است. اما غذا دادن به دفعات یا میزان کمتر در طی شب، اغلب میزان بیداری شبانه را کاهش می‌دهد و در خواباندن نوزاد یا خواباندن بچه کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: سلامت روان کودک ، اهمیت و راه‌های افزایش آن

با این حال، این ممکن است انتخاب دشواری باشد، زیرا وقتی کودک تان غذایی دریافت نکند، احتمال دارد بیش از زمانی که از غذاخوردن ارضا شده و آماده خواب می شود، در آغوش شما بیدار بماند.

سخن پایانی

در این مقاله، رازهای مهمی را برای خواباندن بچه ها یا خواباندن نوزاد مرور کردیم. در مجموع، بچه ها به طرز نا امیدکننده‌ای بدخواب هستند و بنابراین خیلی در برابر خواب در سرتاسر شب، اصلاح پذیر نیستند.

اما اگر فرزندتان اغلب اوقات با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می‌کند، این برای شما هم خسته کننده است و هم سلامتی تان را به خطر می‌اندازد. اگر به صورت آنلاین، در کتاب ها و از پزشکان، کارشناسان، روانشناسان و مشاوره کودک به دنبال راه حل‌هایی برای بی خوابی هستید، این را در نظر داشته باشید که بچه ها می‌توانند تمام انواع تجارب بد روانشناختی را از افراد مهم زندگی‌شان با خود حمل کنند. آن ها شبیه اسفنجی هستند که تنش، رازهای تلخ، ناراحتی و فریب‌کاری را از محیط خود جذب می‌کنند. آنان اغلب تعارض ناگفته یا مخفی بین والدین خود یا افسردگی یکی از اعضای خانواده را حس می‌کنند.

مشکلات خواباندن بچه ها یا خواباندن نوزاد ممکن است اولین چالش در سفر والدگری شما باشد اما آخرین آن نخواهد بود! پیشنهاد من این است که با متخصصان مورد اعتماد مشورت کنید و به آنان گوش دهید. مهم تر از همه، سعی کنید کودک دلبندتان را بشناسید و بفهمید که چه راه حلی برای او و البته شما در راستای خواباندن بچه ها یا خواباندن نوزاد بهتر جواب می‌دهد.

آیا تا کنون مشکلات خواب کودکان را تجربه کرده اید؟ شما از چه روش هایی برای مقابله استفاده کردید؟ نظرات و تجارب خود را با ما و دیگر مخاطبین مان به اشتراک بگذارید.

منبع

psychologytoday

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]