رابطه جنسی در سالمندی چگونه است؟ آیا زوج های مسن همچنان با هم رابطه جنسی دارند؟ اگر شما فردی هستید که با چالش‌های رابطه جنسی در سالمندی دست به گریبان اید، در این مقاله با ما همراه شوید تا راه های طراوت بخشیدن به سکس در سنین بالاتر را به شما معرفی کنیم.

رابطه جنسی در سالمندی چه تغییراتی می‌کند؟

از آغاز پژوهش‌های جنسی در دهه 1940، درمانگران جنسی عمدتا عاشقان مسن را نادیده می‌گرفتند. اما از زمان تایید ویاگرا در سال 1998، محققان جنسی توجه زیادی را به این گروه سنی معطوف کرده اند. آنها کشف کردند که برای بیشتر افراد مسن که از توان بدنی برخوردارند:

زوج‌های مسن‌

  • خشنودسازی خود در طول زندگی ادامه دارد.
  • بیشتر زوج‌های مسن‌ تر تا اواخر دوران سالمندی به عشق‌بازی ادامه می‌دهند، از جمله در خانه‌های سالمندان.
  • رابطه جنسی مبتنی بر نزدیکی واژینال از بین می‌رود، زیرا برای هر دو جنسیت مشکل‌ساز می‌شود. اکثر زنان مسن دچار خشکی واژن و آتروفی (نازک شدن بافت) می‌شوند که این می‌تواند سکس را حتی با استفاده از روان‌کننده‌ها دردناک کند. در همین حال، بیشتر مردان دچار اختلال نعوظ می‌شوند و به دلیل هزینه، اثربخشی نامناسب، عوارض جانبی احتمالی و اینکه بسیاری از زنان مسن حتی مقاربت با روان‌کننده را ناراحت‌کننده یا دردناک می‌دانند، به طور شگفت‌انگیزی تعداد کمی از آنها از داروهای نعوظ استفاده می‌کنند.
  • زوج‌های مسن‌ تر به‌جای مقاربت، از رابطه غیر دخول که شامل راه‌های رضایت‌بخش دیگر برای عشق‌بازی است، استفاده می‌کنند، از جمله: بوسیدن، در آغوش گرفتن، ماساژ متقابل کل بدن، رابطه جنسی متقابل دهانی، اسباب‌بازی‌های جنسی و تا حدودی رفتارهایی مانند ضربه سبک به باسن و ایفای نقش.

اما بیشتر تحقیقات در مورد رابطه جنسی زوج‌های مسن‌ در ایالات متحده، کانادا، اروپای غربی و استرالیا انجام شده است، جایی که دیدگاه‌های جنسی اغلب بر آزادی اثر منفی می‌گذارند. سالمندان در کشورهای محافظه‌کار و سرکوب‌شده جنسی چگونه با افزایش سن سازگار می‌شوند؟

در کشورهای محافظه کار، رابطه جنسی زوجین چگونه است؟

اخیرا پژوهشگری در لهستان، با استفاده از مصاحبه‌های عمیق با سالمندان لهستانی که از نظر جنسی فعال هستند، به بررسی رابطه جنسی در سالمندی پرداخت.

لهستان در زمره محافظه‌کار‌ترین کشورهای اروپایی از نظر فرهنگی، جنسی و غیر برابری جنسیتی قرار دارد. پیشگیری از بارداری در این کشور قانونی است، اما اغلب به سختی امکان‌پذیر می‌شود. سقط جنین در آنجا ممنوع است (جز استثنایات محدود). ازدواج همجنس‌گرایان قانونی نیست و آموزش جنسی در مدارس وجود ندارد. تعداد کمی از والدین درباره رابطه جنسی با فرزندان خود صحبت می‌کنند. و اگر لهستانی‌ها اصلا آموزش جنسی ببینند، بر لذت متقابل تمرکز نمی‌کنند، بلکه بر «وظیفه زناشویی» زنان برای بچه‌دار شدن و ارضای نیازهای شوهران تمرکز می‌کنند.

این محقق با 30 لهستانی، دگرجنسگرا و کاتولیک که شامل 16 زن و 14 مرد، 65 تا 82 ساله با میانگین سنی 71 بودند، مصاحبه کرد. تحصیلات آنها بین دبیرستان تا کالج بود. اکثرا بازنشسته بودند. تقریبا همه متاهل، بیوه یا مطلقه بودند (طلاق در لهستان قانونی است، اما به دلیل مخالفت کلیسا، نرخ طلاق در لهستان جزو پایین‌ترین نرخ‌های طلاق در اروپاست.)

تعداد 30 مصاحبه ممکن است برای اعتبار علمی کافی به نظر نرسد، اما ادبیات قوی نشان می‌دهد که در مطالعات مبتنی بر مصاحبه‌های طولانی مدت، پس از چندین مصاحبه، شرکت‌کنندگان به ندرت مسایل جدیدی را مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید: فواید رابطه جنسی

سالمندان در جوانی چه دیدی نسبت به رابطه جنسی داشتند؟

این محقق برای بررسی رابطه جنسی در سالمندی از شرکت کنندگان پرسید که دهه ها قبل در جوانی چگونه به رابطه جنسی نگاه می‌کردند و در هنگام مصاحبه چه دیدی نسبت به آن دارند.

تقریبا همه اظهار داشتند که در دوران بلوغ جنسی ، رابطه جنسی را با مقاربت یکی می‌دانستند و عمدتا برای تولید مثل درگیر رابطه جنسی با شریک جنسی می‌شدند. این زنان به یاد آوردند که رابطه جنسی، یعنی آمیزش را «یک امر مردانه» در نظر می‌گرفتند. آنها آن را یک کار شرم‌آور می‌دانستند که اغلب احساس درد ایجاد می‌کرد. اما این وظیفه زناشویی آنها و برای بچه‌ها ضروری بود، بنابراین آن را تحمل می‌کردند. زنان موافق بودند که رابطه جنسی برای ایجاد صمیمیت، بیشتر یک افسانه عاشقانه است و اینکه رابطه جنسی برای لذت ­بردن تا حد زیادی ناممکن و شاید حتی نشانه گناه، هرزگی و خیانت باشد. این ایده‌ها از کجا آمده اند؟ از مادران‌شان، دختران دیگر و کلیسا. هیچ‌کس به یاد نمی‌آورد که این باورها را زیر سوال برده باشد.

در همین حال، مردان به یاد آوردند که آمیزش «تنها رابطه جنسی واقعی» بوده است. آنها معتقد بودند که میل جنسی برای مردان، و نه زنان، طبیعی است، و زنان موظف به خدمت به شهوت مردان و به دنیا آوردن فرزندان هستند. مردان نمی‌دانستند که زنان ممکن است از درد جنسی رنج ببرند. اگر زنان از ناراحتی شکایت می‌کردند، مردان آنها را باور نمی‌کردند. مردان نیز مانند زنان، صمیمیت عاطفی همسر را یک افسانه عاشقانه و انحراف غیرضروری از سنگ بنای رابطه جنسی یعنی دخول و آبستن‌سازی می‌دانستند.

چگونه سالمندی، ایده‌های جنسی زوج‌های مسن‌ را تغییر می‌دهد

اما حتی در لهستان محافظه‌کار و تحت سرکوب جنسی، این محقق دریافت که با افزایش سن نمونه‌اش، دیدگاه‌های آن‌ها نسبت به رابطه جنسی تغییر کرد. تقریبا همه علاقه جوانی خود را به مقاربت رها کردند و به استقبال روابط غیر دخول رفتند. هم زنان و هم مردان اعلام کردند که رابطه جنسی آنها در سنین بالاتر ( رابطه جنسی در سالمندی ) بیشتر شامل پیش­نوازی، یعنی رابطه غیر دخول است تا مقاربت. بسیاری تایید کردند که لذت، صمیمیت، اعتماد و احترام متقابل در رابطه‌شان اکنون بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کردند.

پیشنهاداتی برای طراوت بخشیدن به رابطه جنسی در سالمندی

شما می‌توانید از تجارب و پیشنهادات آزمودنی‌های این مطالعه استفاده کنید.

در این پژوهش، زنان گفتند:

  • «هیچگونه پیش­نوازی­ را در دوران جوانی ام به خاطر نمی‌آورم. ما مستقیم به سمت دخول رفتیم. حالا من و همسرم خیلی یکدیگر را نوازش می‌کنیم. خیلی لطیف است، این به من رضایت فوق‌العاده‌ای می‌­دهد.»
  • «شاید او در حال جبران تمام آن سال‌هایی است که من هیچ لذتی از رابطه نمی‌بردم. او اکنون بسیار حساس است و ما در محبت متقابل شریک هستیم. این عالی است.»
  • «وقتی جوان­تر بودم، هرگز نمی‌خواستم رابطه جنسی داشته باشم. اما حالا می‌فهمم چه چیزی در تمام آن سال‌ها از دست رفته بود: لذت. الان عاشق عشقبازی هستم.»
  • «مهم نیست که دخول داشته باشیم یا نه. احساس نزدیکی ما بیش از پیش است. این خیلی با ارزش است که ساعت‌ها روی تخت دراز می‌کشیم و همدیگر را نوازش می‌کنیم. این بهترین رابطه جنسیی است که تا به حال داشته‌ام.»

زوج‌های مسن‌

بیشتر بخوانید: اهمیت سکس

مردان گفتند:

  • «من و همسر سابقم ( رابطه جنسی در سالمندی ) هرگز با اشتیاق همدیگر را نبوسیدیم. اصلا به ندرت هم را می‌بوسیدیم. شریک فعلی من در بوسیدن شگفت انگیز است. اولین باری که مرا بوسید، عاشقش شدم.»
  • «قبلا فکر می‌کردم که اگر رابطه جنسی حول دخول نچرخد، چه فایده‌ای دارد؟ حالا ما پیشنهادات خیلی بیشتری برای هم داریم. ما هم را در آغوش می‌گیریم، می‌بوسیم و صحبت می‌کنیم.»
  • «هر دوی ما باید از همان ابتدا در مورد رابطه جنسی آموزش می‌دیدیم. ما در جوانی چیزی نمی‌دانستیم. الان رابطه جنسی حس بسیار خوبی دارد. ما بیشتر از انگشتان و دستان‌مان استفاده می‌کنیم. سرتاسر بدن همدیگر را لمس می‌کنیم و رابطه جنسی دهانی بیشتری داریم.»
  • «یاد گرفته ام که مردان نیز به آمادگی نیاز دارند. هر چه پیش‌نوازی بیشتر باشد، بهتر است.»
  • «الان یک کیسه پر از اسباب بازی جنسی داریم. ما آزمایش می‌کنیم، بازی می‌کنیم و خوش می‌گذرانیم. عالی است.»

چرا رابطه جنسی در سالمندی تا این حد تغییر کرده است؟!

اکثر لهستانی‌های مسن‌تر کاتولیک هستند، اما به نظر می‌رسد سه دلیل توضیح می‌دهد که چرا عشق‌بازی آن‌ها از مقاربت ساده به روابط باشکوه‌ بسیاری شامل روابط غیر دخول تبدیل شده است: رسانه‌ها، روابط جدید و بزرگ‌تر شدن و عاقل‌تر شدن.

رسانه های لهستانی برخی از اطلاعات مثبت جنسی را منتشر می‌کنند. برای چندین سال، یک مجله لهستانی بسیاری از پست‌های وبلاگ psychologytoday را تجدید چاپ کرد.

بسیاری از شرکت کنندگان روابط جدید را دلیل بیداری جنسی خود در اواخر عمر ذکر کردند:

  • «در 58 سالگی مجرد بودم و احساس می‌کردم رابطه جنسی برای من تمام شده است. سپس با شریک فعلی ام آشنا شدم. هیچ فکری در مورد جنسی شدن رابطه مان نداشتم و فقط همراهی او را دوست داشتم. اما با گذشت زمان، گرفتن دست یکدیگر منجر به بوسیدن شد، و بوسیدن به نوازش و موارد دیگر انجامید. اکنون ما به طور منظم رابطه جنسی داریم، حتی گاهی اوقات همراه با دخول. هرگز تصور نمی‌کردم که رابطه جنسی می‌تواند اینقدر سرگرم کننده باشد.»
  • «من از اینکه رابطه جنسی ام در جوانم آنقدر بدوی بود خجالت می‌کشم. نمی دانستم نقطه جی کجاست. شریک جدیدم مرا به سمت آن هدایت کرد و آن را برایم توضیح داد. من با انگشتم به او لذت می‌بخشم و این زیباست. او خیلی تحریک می‌شود. وقتی او را به ارگاسم می‌رسانم، احساس غرور می‌کنم.»

بسیاری از شرکت‌کنندگان ( رابطه جنسی در سالمندی ) هنوز با همسران اصلی و جوان خود بودند و لذت‌های غیر دخول را با آنها کشف کردند. با گذشت دهه‌ها، بسیاری از زنان از نظر جنسی جسورتر شدند و بهتر می‌توانستند بر نوازش‌هایی که می‌خواستند پافشاری کنند. و بسیاری از مردان هم به آنها گوش دادند. نعوظ آنها در حال کمرنگ شدن بود. آنها می‌خواستند از نظر جنسی فعال باقی بمانند. و همسرانشان گفتند: «حالا می‌خواهی رابطه جنسی داشته باشی؟ این را امتحان کن … ».

حتی در فرهنگ‌های محافظه‌کار که عمدتا نگاهی منفی به فعالیت‌های جنسی دارند، زوج‌های سالمند‌ هنوز می‌توانند ترفندهای جدیدی یاد بگیرند و از آنها لذت ببرند.

نظرات و سوالات خود را در زمینه رابطه جنسی در سالمندی با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

https://www.psychologytoday.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]