دلایل زیادی وجود دارد که چرا بسیاری از مردان مجردی که شرایط مناسبی هم دارند، ازدواج نکردن را انتخاب می‌کنند. در این مقاله به شرح دلایل ازدواج نکردن پسرها چیست؟ می‌پردازیم.

 

دلایل ازدواج نکردن پسرها چیست؟

دلایل ازدواج نکردن پسرها چیست؟ دلایل زیادی وجود دارد که مردان و زنان تنها ماندن را ترجیح دهند. اما به طور خاص، مردان مجرد پس از یک سن خاص، با پرسش‌های منحصر به فردی روبرو می شوند. مردم اغلب اینطور می‌پندارند که آنها از تعهد می‌ترسند، در رابطه قبلی‌شان خیانت را تجربه کرده اند یا به نوعی اختلال شخصیت مبتلا هستند. پژوهش‌ها، علل این اتفاق را توضیح می‌دهند.

  1. مجرد ماندن به انتخاب خود

با وجود گسترش و محبوبیت برنامه‌های دوستیابی، این موضوع نیز درست است که بسیاری از افراد از آزادی و انعطاف‌پذیری زندگی مجردی لذت می‌برند.

حتی خیلی از افرادی که به قرارهای آشنایی می‌روند، اگر ببینند که ارتقای رابطه به مرحله بعدی نیازمند قربانی‌کردن خودمختاری و استقلال شان است، علاقه ای به این کار نشان نمی‌دهند. در واقع، همه ما دوستانی داریم که زندگی رضایت‌بخشی دارند و به نظر می رسد کاملا و مشتاقانه از حفظ رابطه عاشقانه خود خرسندند، اما اغلب نگران اند که نکند شریک عاطفی شان به دنبال صمیمیت بیشتر باشد.

ما معمولا به تحلیل روانشناختی افرادِ بی علاقه به ارتباط دست می‌زنیم و تصورمان این است که این افراد مشکلی دارند. در گذشته چه اتفاقاتی برای این افراد افتاده؟ آیا در کودکی ترک شدند؟ آیا شریک سابقی داشتند که به آنها خیانت کرده؟ همچنین کلیشه‌هایی داریم که می‌گویند وقتی حرف از صمیمیت ارتباطی بیشتر یا ازدواج می‌شود، مردان ترسوتر هستند.

گاهی اوقات، بی میلی به رابطه از تجربه قبلی خیانت یا دلشکستگی ناشی می‌شود. با این حال، در سایر مواقع، این موضوع به سادگی نتیجه‌ی ترجیحات شخصی است.

بر اساس پژوهش ها، مخصوصا به نظر مردانی که اعتماد به نفس دارند، زندگی مجردی نشانه‌ی موفقیت و خرسندی است.

  1. مجرد ماندن ارادی و عزت نفس بالا

عزت نفس بالا از دیگر دلایل ازدواج نکردن مردان است. یک مطالعه اثرات عزت نفس و صفات مطلوب را بر تصمیم‌گیری در مورد مجرد ماندن بررسی کردند. آنها بین مجرد ماندن غیر ارادی و افرادی که خود مجرد ماندن را انتخاب می‌کنند، تمایز قایل شدند. مجرد ماندن غیر ارادی به این معناست که افراد دوست دارند در رابطه‌ی صمیمانه باشند اما مجرد اند. آنان به بررسی ارتباط بین پردازش صفاتی که افراد ترجیح می‌دهند شریک عاطفی شان دارا باشد و عزت نفس در جایگاه مجردی پرداختند.

محققان دریافتند که عزت نفس یک متغیر پیش‌بین مهم برای وضعیت تاهل در مردان بود. نمرات بالاتر با احتمال بالاترِ بودن یا نبودن در یک رابطه به انتخاب خود در مقایسه با مجرد بودن غیرارادی ارتباط داشت.

  1. فریبِ محبوبیت

یک مطالعه به تاثیر صفات مطلوب از جمله هوش، شخصیت خوب، ظاهر و جایگاه اجتماعی پرداخت. پژوهشگران پی بردند که افراد فاقد این ویژگی ها، سخت تر به یک شریک عاطفی جذب می‌شوند یا در یک رابطه باقی می‌مانند.

با این حال، آنها دریافتند که به طور کلی، برای هر دو جنسیت، نمرات مطلوبیت مستقیما وضعیت تاهل را پیش بینی نمی‌کرد. هر چند برخی ویژگی ها اثرات غیرمستقیم مهمی بر مردان داشت؛ مثلا هر چه یک مرد ظاهر بهتری داشته باشند، که نمرات بالاتر آن با عزت نفس بالاتر مربوط بود، بیشتر احتمال داشت که به انتخاب خود در رابطه یا مجرد بماند.

  1. موافق نبودن با لزوم سند کتبی برای تایید اینکه در رابطه هستند

برخی از مردان فکر می‌کنند مزایای قانونی ازدواج چندان ارزش ندارد. آنها تصور می‌کنند برای ماندن با یک فرد یا جداشدن از او نیازی به کاغذبازی‌های اداری نیست. به عقیده‌ی آنان، ایده‌ی «برای همیشه شاد و خرم کنار هم زندگی کردند» بیش از حد آرمانی به نظر می‌رسد. این به خصوص برای مردانی رخ می‌دهد که در خانواده های ناکارآمد بزرگ شده اند و پایان خوشی برای ازدواج والدین‌شان ندیده اند. بعضی مردان عاشق می‌شوند اما نیازی به گواهی ازدواج برای تایید تعهد خود ندارند.

  1. ازدواج به عنوان پایانی بر رویاها

یکی دیگر از دلایل ازدواج نکردن مردان، هراس از پایان یافتن رویاهایشان است. خیلی از افراد ازدواج نمی‌کنند زیرا از نرسیدن به برنامه‌های زندگی و اهداف خود می‌ترسند. آنها هراسانند که نکند زیاد شدن مشغله‌های زندگی بعد از ازدواج، مانع از رسیدن آنها به اهداف‌شان شود.

  1. نگرانی مالی

مردان معمولا مانند زنان نگران تیک تاک ساعت زیستی خود نیستند. اما اجتماع به خیلی از مردان فشار می‌آورد تا پیش از ازدواج از نظر مالی به ثبات برسند. مردانی که به ثبات مالی خود مطمین نیستند ممکن است از ازدواج دوری کنند.

  1. تغییرات گریزناپذیر پس از ازدواج

ممکن است ازدواج سیستم اعتقادی مردان را در مورد خود و همسرشان تغییر دهد. استدلال او بر قدرت نقش اجتماعی شوهر استوار است. به طور کلی، او استدلال کرد مردان زمانی که وارد ازدواج می‌شوند، دیگر خود را به عنوان پدر، تامین‌کننده و محافظ می‌بینند.

دلیل ازدواج نکردن پسرها
دلیل ازدواج نکردن پسرها

پس از ازدواج، مردان بیشتر کار می‌کنند، زمان کمتری را با دوستان می‌گذرانند و انتظار می‌رود از دیگران مراقبت کنند. مردان یک دیدگاه درونی دارند که بعد از ازدواج، شریک زندگی‌شان حق دارد به آنها بگوید که چه کار کنند. این می‌تواند یکی از دلایل عمده‌ای باشد که مردان از ازدواج دوری می‌کنند.

  1. افزایش نرخ طلاق و کشمکش برای حضانت کودک

نرخ رو به رشد طلاق باعث می‌شود افراد در وهله‌ی اول هدف ازدواج را زیر سوال ببرند. به علاوه، طلاق یک نبرد حقوقی طولانی مدت است که منابع شما را تضعیف می‌کند و حتی پس از دادرسی نیز اثرات زیانبارش را برجای می‌گذارد. گاهی اینگونه به نظر می‌رسد که ازدواج فقط شما را برای دردهای مالی و روانی آینده آماده می‌کند.

بر اساس مطالعات انجام شده، 50 درصد از ازدواج ها در ایالات متحده به طلاق ختم می‌شود و 80 درصد از این طلاق‌ها توسط زنان آغاز می‌شود. از آنجایی که زنان تمایل بیشتری به طلاق دارند، مردان معمولا هزینه‌های بیشتری را پرداخت می‌کنند. ترس از استثمار مالی امروزه یکی از دلایل مهمی است که باعث می‌شود مردان از ازدواج اجتناب کنند.

همچنین، طبق مطالعات در مواردی که حضانت کودک به مادر می‌رسد، پرداخت نفقه و مخارج کودک همچنان با پدر است. ترس از از دست دادن کودکان و زیر بار مخارج سنگین رفتن، از دیگر دلایل ازدواج نکردن پسرها است.

  1. انتظار کشیدن برای رسیدن همزاد بی عیب و نقص

پژوهش ها پیرامون دلایل ازدواج نکردن پسرها، پی بردند که مردان منتظر از راه رسیدن همزادی بی‌عیب هستند که سعی نکند آنها را تغییر دهد. آنها مایل به ازدواج هستند اما نمی‌خواهند خود را درگیر فردی اشتباه کنند.

  1. تجربه‌ی درگیری خانوادگی

خانواده می‌تواند اوضاع را پیچیده‌تر کند. همه‌ی ما با وجود مشکلات و اختلافات خانواده خود را دوست داریم. اما این منصفانه نیست که فکر کنیم روزی ازدواج خواهیم کرد و خانواده جدید را درست مانند قبلی دوست خواهیم داشت. تجربه‌ی درگیری خانوادگی می‌تواند باعث بدبین شدن مردان به ازدواج شود.

  1. از دست دادن استقلال

خیلی از مردان زندگی مستقلی دارند؛ جدا از خانواده زندگی می‌کنند و منبع درآمد خود را دارند. آنها این استقلال را به سختی به دست آورده اند، بنابراین مایل نیستند به سادگی از دستش بدهند.

  1. عدم تمایل به همنوا شدن با انتظارات دیگران

از زمانی که به دنیا می‌آیید، درگیر نقش‌هایی هستید و مسیولیت‌هایی به شما داده شده که اختیاری بابت پذیرشش نداشتید. این مسیولیت‌ها احتمالا شامل برآورده ساختن انتظارات والدین‌، سپس توقعات معلمان و روسای کاری‌تان بوده است. اکنون نیز در ازدواج، باید انتظارات همسرتان را برآورده کنید. سپس اگر بچه ها وارد زندگی‌تان شوند … ! این کار ادامه می‌یابد.

مشاوره روانشناسی

اگر به پذیرش مسیولیت‌ها علاقه دارید و این به زندگی‌تان معنا می‌دهد، ازدواج مشکل چندانی برایتان ایجاد نخواهد کرد. اما اگر فکر می‌کنید در آنها غرق خواهید شد و فردیت‌تان از بین می‌رود، شاید مجرد ماندن را انتخاب کنید.

  1. عدم ترس از تنهایی

چرا مردان ازدواج می‌کنند؟ اغلب دلیلش این است که به دنبال یک همراه دراز مدت هستند تا هیچ وقت احساس تنهایی نکنند. ترس از تنها بودن در وجود همه‌ی ما نهادینه شده و جامعه برای رفع این حالت، اغلب ازدواج را پیشنهاد می‌کند. همیشه به ما گفته شده که اگر والدین خود را از دست بدهیم و فرزندی نداشته باشیم، به خانواده ای نیاز داریم که بتوانیم به آن تکیه کنیم.

خیلی از مردان زندگی به تنهایی را انتخاب می‌کنند و در کنارش به علایق، امیال، مشاغل و زندگی عاطفی خود می‌رسند. در این موارد، ازدواج بیشتر یک انتخاب است تا الزام. انتخابی که خیلی از مردان منطقی در آن مشاهده نمی‌کنند.

سوالات رایج درباره دلایل ازدواج نکردن پسرها

در این بخش از مقاله‌ی دلایل ازدواج نکردن پسرها، به برخی سوالات رایج شما می‌پردازیم.

  • ازدواج نکردن چه مزایایی دارد؟

افراد مجرد می‌توانند با ریسک کردن در حرفه‌ی خود روی اهداف مهم زندگی تمرکز کنند. این کمک می‌کند تا به نحو بهتری به مردم خدمت کند، زیرا تمام وقتشان صرف رسیدگی به اهداف شغلی است.

افراد مجرد عجله‌ای برای خروج زودهنگام از محل کار برای بیرون رفتن با خانواده ندارند. پول زیادی پس انداز می‌کنند و می‌توانند آن را خرج سفرهای ماجراجویی، گرفتن مدرک بالاتر و غیره کنند.

  • ازدواج نکردن چه معایبی دارد؟

سربازان و کسانی که در جبهه‌ی دفاع هستند، کسی را ندارند که در خانه چشم‌ به راهشان باشد. نداشتن دلگرمی در این وضعیت، می‌تواند انگیزه‌ی آنها را کاهش دهد.

یک مرد مجرد ممکن است شهروند خوبی نباشد. او ممکن است تا دیروقت بیرون از خانه مشغول نوشیدن الکل شود، زیرا عجله‌ای برای رفتن به خانه و ملاقات با خانواده‌اش ندارد. او لذتِ داشتن یک هم مسیر همدل و بودن با فرزندان را از دست می‌دهد.

  • آیا ازدواج کردن واقعا مهم است؟

پاسخ ذهنی است و به شما بستگی دارد. این روزها ازدواج نکردن مردان امری شایع است. اما بسیاری از مردان متاهل هستند که از ثبات و آرامش زندگی زناشویی خود راضی هستند. در نهایت این یک تصمیم شخصی است.

دوری از برچسب زنی یا کلیشه ها

وقتی اهداف، آرزوها یا پتانسیل‌های روابط مردان مجرد را در نظر می‌گیریم، به ویژه مردانی که از سنین جوانی خود دور شده‌اند، متوجه می‌شویم که نباید با کلیشه یا برچسب‌زنی به آنها نگاه کنیم. بهتر است حواسمان به دلایل پشت پرده باشد. برخی از مردان به سادگی و صرفا مجرد هستند زیرا اعتماد به نفس دارند.

با این حال، اگر در رابطه با مردی هستید که تنها مشکلتان، بی‌علاقگی او نسبت به ازدواج است، بهتر است با یک مشاور ازدواج یا درمانگر زوجی مشورت کنید.

شما بنویسید؛ اگر آقا هستید، چه دلایلی برای ازدواج یا عدم ازدواج دارید که در متن به آنها اشاره نشده است؟ اگر خانم هستید، لطفا بنویسید کدام یک از دلایل ازدواج نکردن پسرها، به نظرتان منطقی می‌رسد؟

منابع

https://www.psychologytoday.com

https://www.bonobology.com/

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]