مصرف روزانه شکلات و سلامت مغز با هم ارتباط دارند. بیشتر ما از فقدان پیشرونده عملکرد شناختی که با افزایش سن مرتبط است، راه گریزی نداریم. من و همکارانم در آزمایشگاه های دانشگاهی و صنعتی، به دنبال یک درمان دارویی موثر برای برطرف ساختن افت شناختی هستیم. در این مقاله در مورد شواهدی تازه پیرامون فواید بسیار کاکایو در مغز سالمند و اثرات کلی شکلات بر سلامتی می‌خوانیم.

فهرست محتوا

  • آیا کاکایو برای اُفت شناختی مفید است؟
  • مطالعات درباره تاثیر شکلات و سلامت مغز چه می‌گویند؟
  • مصرف شکلات و سلامت مغز چه ارتباطی با هم دارند؟
  • سایر ارتباطات بین شکلات و سلامت مغز را بشناسید
  • کلام پایانی

 

آیا کاکایو برای اُفت شناختی مفید است؟

شکلات و سلامت مغز با هم مرتبط اند. یک مرور ساختاریافته از پژوهش ها پیشنهاد می‌کند که مولکول‌های درون کاکایو ممکن است افت شناختی را کاهش دهند.

مصرف روزانه کاکایو با خطر مرگ ناشی از هر علتی رابطه معکوس داشت.

مزایای شناختی اپیکاتچین درون پودر کاکایو ممکن است به علت سازوکارهای غیرمستقیم گشادسازی عروق و افزایش جریان خون در مغز رخ دهد. این مزایا نتیجه ترکیب اصلی یافت شده در کاکایو و سوخت و ساز روده ناشی از میکروبیوتای آن است.

بیشتر بخوانید: 7 نکته برای تاب آوری زیاد

«طبیعت، هیچ زمان دیگری چنین گنجینه ای از خوراک ارزشمند را در فضای کوچکی شبیه به دل دانه کاکایو قرار نداده است.»

الکساندرا ون هامبولت

تا کنون، هیچ دارویی برای زوال شناختی کشف نشده است (تبلیغاتی که در اینترنت خلاف این را به شما نشان می‌دهند، صرفا در حال دروغگویی برای کسب منفعت هستند). چیزی که روشن است اینجاست که افت شناختی و به طور خاص بیماری آلزایمر به میزان زیادی یک بیماری مرتبط با سبک زندگی است که ممکن است به مداخلات مربوط به رژیم غذایی پاسخ مثبت دهد.

شکلات و سلامت مغز

مطالعات درباره تاثیر شکلات و سلامت مغز چه می‌گویند؟

یک مطالعه اخیر به بررسی شواهد آزمایشگاهی موجود برای اقداماتِ حفاظت نورونی‌ای پرداخت که مولکول‌های زیست‌فعال موجود در کاکایو در سالمندی انجام می‌دهند.

مطالعات مقطعی شامل بیش از دویست هزار آزمودنی شرکت‌کننده در ۹۰ آزمایش بالینی مختلف می‌شد که در آنها عملکرد شناختی آزمودنی ها را با استفاده از مجموعه ای از آزمون‌های عصب روانشناختی بررسی کرده بودند. آزمون‌ها شامل سنجش شناخت همه‌جانبه، حافظه بینایی فضایی، حافظه معنایی یا رویدادی و حافظه کاری می‌شد.

دامنه سنی آزمودنی ها بین ۲۳ تا ۹۸ سال و میانگین مصرف شکلات آنها ۸ تا ۱۰ گرم در روز بود. مفیدترین تاثیر بر اجرای شناختی، در مصرف روزانه ۱۰ گرم شکلات مشاهده شد. این مطالعات از ماه‌ها تا سال‌ها به طول انجامیدند و نتایج آن ها با افرادی که هرگز یا به ندرت شکلات مصرف می‌کردند، مقایسه شد. ( شکلات و سلامت مغز )

بیشتر بخوانید: نیاز به خواب بهتر در کودک ، برای علکرد بهتر مغز

روی هم رفته، این مطالعات نشان می‌دهد که همه نمرات آزمون شناختی در افرادی که دست کم یک بار در هفته شکلات مصرف می‌کردند، بالاتر بود. وقتی سبک زندگی و سایر عوامل رژیم غذایی تعدیل شدند، از شدت این رابطه کم نشد. کمترین خطر افت شناختی برای موارد میانگین مصرف هفتگی حدود سه تکه شکلات، یک میان وعده شکلات یا یک قاشق غذاخوری پودر کاکایو معنی دار گزارش شد.

یک مطالعه گسترده از ۹۱۸۹۱ شرکت کننده از سنین ۵۵ تا ۷۴ سالگی که هر هفته حدود ۱۵ گرم شکلات مصرف می‌کردند و به مدت ۱۳ سال و نیم پیگیری شدند، پی برد که مصرف شکلات با خطر مرگ و میر ناشی از هر علتی رابطه معکوس داشت. خطر مرگ و میر ناشی از بیماری آلزایمر نیز در این شرکت‌کنندگان با کاهش روبرو شد. متاسفانه، نتایج آنها تمایز بین شکلات تلخ و شیری را بررسی نکرد.

مصرف شکلات و سلامت مغز چه ارتباطی با هم دارند؟

تجزیه و تحلیل نمونه‌های خون برخی از شرکت‌کنندگان نشان داد که متابولیت‌های کاکایو سیکلو (پرولیل والیل)، تیوبرومین و 3-متیل گزانتین که با مصرف شکلات ارتباط دارند، رابطه ای منفی با اُفت شناختی نشان می‌دهند. شکلات سرشار از پلی فنول‌های آنتی اکسیدانی قوی به نام پروآنتوسیانیدین است. دو مورد از این‌ها، کاتچین و اپی کاتچین، می‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند و ممکن است مسیول فواید عملکرد شناختی باشند.

حدود 90% از سایر مولکول‌های مفید احتمالی در شکلات در بدن جذب نمی‌شوند و بنابراین دسترسی‌ای به مغز نخواهند یافت.

با این حال، به نظر می‌رسد که میکروبیوتا در روده قادر به تبدیل بسیاری از این پلی فنول ها به مولکول های دارای قابلیت دسترسی زیستی باشد، و از این رو به آنها اجازه می‌دهد تا اقدامات ساختاری موثر خود را انجام دهند.

بنابراین اثرات مفید فلاوانول‌های کاکایو در سلامت انسان نتیجه ترکیب اصلی یافت شده در کاکایو هستند اما همچنین سوخت و سازهای روده ناشی از میکروبیوتای آن هم در این روند نقش دارند. اپی کاتچین و کاتچین فراوان‌ترین فلاوانول مونومر در پودر کاکایو به شمار می‌روند. کاکایو دربردارنده دست کم ده ترکیب مختلف اثرگذار بر روان مانند متیل گزانتین‌ها (مانند کافیین و تیوبرومین) و آناندامید است.

برای برخورداری از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین با ما ( سها کلینیک ) همراه باشید.

مطالعات اخیر همچنین نشان می‌دهد که بسیاری از مزایای شناختی اپی کاتچین ممکن است به علت سازوکارهای غیرمستقیم گشادسازی عروق باشد که جریان خون پیرامونی و مغز را بهبود می‌بخشد.

سایر ارتباطات بین شکلات و سلامت مغز را بشناسید

مواد غذایی زیادی برای سلامت مغز وجود دارد که شکلات یکی از آنها محسوب می‌شود. در ادامه مورد ارتباط بین شکلات و سلامت مغز بیشتر می‌خوانید:

  1. بسیار مغذی است

اگر شکلات تلخ با کیفیت و محتوای کاکایوی بالا می‌خرید، کاملا مغذی است. این خوراکی حاوی مقدار مناسبی از فیبر محلول و سرشار از مواد معدنی است.

100 گرم شکلات تلخ با 70 تا 85 درصد کاکایو حاوی:

  • 11 گرم فیبر
  • 66 درصد ارزش روزانه برای آهن
  • 57% از ارزش روزانه برای منیزیم
  • 196% ارزش روزانه برای مس
  • 85 درصد ارزش روزانه برای منگنز

و علاوه بر این، دارای مقدار زیادی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم است.

البته، 100 گرم (3.5 اونس) مقدار نسبتا زیادی است و چیزی نیست که بخواهید روزانه مصرف کنید. این مواد مغذی همچنین با 600 کالری و مقادیر متوسط ​​قند همراه هستند. به همین دلیل، بهتر است در حد اعتدال شکلات تلخ مصرف کنید.

شکلات و سلامت مغز

  1. منبع نیرومندی از آنتی اکسیدان است

بر اساس مطالعات ارتباط بین شکلات و سلامت مغز ، شکلات منبعی غنی از آنتی اکسیدان در نظر گرفته می‌شود.

شکلات تلخ مملو از ترکیبات آلی است که از نظر بیولوژیکی فعال هستند و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. بر اساس تحقیقات، پلی فنول‌های موجود در شکلات تلخ ممکن است در ترکیب با غذاهای دیگر مانند بادام و کاکایو به کاهش برخی اشکال کلسترول بد (LDL) کمک کند.

  1. ممکن است جریان خون را بهبود بخشد و فشار خون را کاهش دهد

ترکیبات زیست فعال موجود در کاکایو ممکن است جریان خون را در شریان‌ها بهبود بخشد و باعث کاهش اندک اما از نظر آماری قابل توجهی در فشار خون شود.

  1. HDL را بالا می‌برد و از LDL در برابر اکسایش محافظت می‌کند

شکلات تلخ چندین عامل خطر مهم را برای بیماری‌ها از جمله اختلالات قلبی بهبود می‌بخشد. LDL مستعد اکسایش را کاهش می‌دهد و حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد.

  1. ممکن است از پوست شما در برابر نور خورشید مراقبت کند

مطالعات پیرامون ارتباط شکلات و سلامت مغز نشان می‌دهد که فلاوانول‌های کاکایو می‌توانند جریان خون را به پوست بهبود بخشند و از آن در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت کنند.

  1. می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد

شکلات تلخ می‌تواند عملکرد مغز شما را هم بهبود بخشد.

مطالعات نشان می‌دهد که خوردن کاکایو با فلاوانول بالا می‌تواند جریان خون به مغز را در بزرگسالان جوان بهبود بخشد. این ممکن است توضیح دهد که چرا خوردن روزانه کاکایو باعث بهبود توجه، یادگیری کلامی و حافظه می‌شود.

فلاونوییدهای کاکایو همچنین ممکن است به حفظ عملکرد شناختی در افراد مسن با اختلال شناختی خفیف کمک کند و احتمال پیشروی به زوال عقل را کاهش دهد. هرچند تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

کلام پایانی

به طور خلاصه در راستای مصرف شکلات و سلامت مغز ، یک مرور ساختاریافته از مطالعات موجود قویا پیشنهاد می‌کند که اگر کاکایو به طور روزانه و در مقادیر کافی برای سال‌ها مصرف شود، مولکول‌های درون آن ممکن است در کاهش اُفت شناختی موثر باشند.

شما چقدر از این فواید شکلات را می‌شناختید؟ ارتباطتان با شکلات چطور است؟ می‌ـوانید نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

 

منبع

https://www.psychologytoday.com/us/blog/your-brain-food/202209/daily-chocolate-may-rescue-the-brain-cognitive-decline

https://www.healthline.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]