آیا می دانستید تقریبا نیمی از زنان گزارش می‌کنند که در عملکرد جنسی خود، دست کم یک مشکل را از جمله میل پایین، از دست دادن برانگیختگی، دشواری در ارگاسم و درد در حین سکس تجربه می‌کنند؟ احتمالا خیر، زیرا این موضوعی نیست که زیاد در مورد آن صحبت شود. در این مقاله در مورد علل و روش‌های درمان کاهش میل جنسی در زنان می‌خوانیم.

کاهش میل جنسی در زنان چیست؟

کاهش میل جنسی در زنان چیست؟ وقتی دکتر لیندزی هارپر، حرفه خود را به عنوان پزشک متخصص زنان آغاز کرد، با شماری از زنانی مواجه شد که از مشکلاتی در تخت‌خواب شکایت داشتند. رایج‌ترین این مشکلات، میل جنسی اندک بود. اما با اینکه هاپر در دانشکده پزشکی درس خوانده بود، هرگز در مورد نحوه رسیدگی به این مسایل آموزشی دریافت نکرده بود.

هارپر که نرم افزار تندرستی زنان را طراحی کرده است، می‌گوید: «من به مدت دو هفته در یک درمانگاه اختلال نعوظ کارآموز بودم، اما حتی با اینکه تمرکزم بر سلامت زنان بود، هیچ آموزش مشابهی در مورد این مشکلات در زنان ندیدم و این نه فقط مختص من، بلکه اوضاع کل پزشکان کشور است.»

هارپر می‌گوید: «فقدان تخصص برخی پزشکان در این زمینه، می‌تواند به احساس ناراحتی و تنهایی شما دامن بزند. زیرا شما نگران از دست دادن میل جنسی خود هستید، آن را با پزشک‌تان مطرح می‌کنید و او مطمین نیست چطور می‌تواند کمک‌تان کند. بنابراین احساس می‌کنید تنها زن جهان هستید که این مشکل را دارد.»

از هر 3 زن در بازه سنی 30 تا 59 سال، 1 نفر در مقطعی از زندگی خود میل جنسی اندک را تجربه می‌کند. شناسایی علل توسط مشاوره جنسی تعیین می‌کند که چگونه با آن برخورد کنید. اما کارشناسان می‌گویند، کمی مطالعه و آموزش می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

علاقه زنان به رابطه جنسی

لیبیدو یا غریزه جنسی چیست؟

لیبیدو شامل تمایل شما به برقراری رابطه جنسی است. برخی از متخصصان مشاوره روانشناسی ، میل جنسی را به دو نوع تقسیم می‌کنند: خودجوش و واکنشی.

نوع خودجوش به طور خودکار به وجود می‌آید. شاید میل جنسی هورمونی در نوجوانان و 20 ساله‌ها مثال خوبی باشد. این نوع، میلی ناگهانی برای رابطه جنسی است که شما را کاملا در بر می‌گیرد. یعنی ابتدا به سکس فکر می‌کنید و سپس به دنبال اقدامی برای رفع آن می‌روید، مثلا به دنبال شریک عاطفی می‌گردید. در اینجا ابتدا میل است و بعد برانگیختگی و ادامه ماجرا.

کاهش میل جنسی در زنان چگونه است؟ برخی از زنان پس از نوجوانی و 20 سالگی چندان این نوع تمایل را احساس نمی‌کنند. برخی از زنان به هیچ وجه تمایل خودجوش را تجربه نمی‌کنند، در عوض تنها میل واکنشی دارند.

میل واکنشی، همانطور که از نامش پیداست، در پاسخ به برخی از محرک‌های بیرونی به وجود می‌آید. مثلا هنگام خواندن یک داستان شهوانی یا لمس شدن از سوی کسی که از نظر جنسی جذب او شده‌اید، میل جنسی پیدا می‌کنید. در اینجا، ابتدا برانگیختگی رخ می‌دهد و سپس میل به رابطه جنسی و ادامه آن پدیدار می‌شود.

هارپر می‌گوید: «بعضی از زنان که فکر می‌کنند میل جنسی پایینی دارند، در واقع میل خودجوش دوران نوجوانی را ندارند، اما همچنان از میل واکنشی برخوردار هستند. اگر میل واکنشی دارید، می‌توانید به دنبال چیزهایی باشید که بدن‌تان از نظر فیزیکی به آنها پاسخ می‌دهد و برانگیختگی را به مغزتان القا می‌کند. سپس متوجه بیدار شدن میل جنسی‌تان خواهید شد.»

آیا میل جنسی من طبیعی است؟

نمی‌توان حدی «طبیعی» برای میل جنسی تعیین کرد. هارپر می‌گوید: «این یک مسیله شخصی است. میل جنسی پایین زمانی است که میل شما به رابطه جنسی کمتر از آنچه می‌خواهید یا کمتر از گذشته بوده و این کاهش میل، برای شما آزاردهنده باشد.

به زبان ساده، اگر میل جنسی شما، هر چقدر هم که به تصورتان بالا یا پایین باشد، به نظر شما اشکالی ایجاد نمی‌کند، پس اصلا مشکلی وجود ندارد.

چه چیزی علاقه زنان را به رابطه جنسی تحریک می کند؟

مسایل بی شماری می‌توانند میل جنسی را تقویت کنند یا آن را از بین ببرنند. و بیشتر آنها صرفا شامل یک مشکل پزشکی یا جسمی نیستند.

میل افراد به یکدیگر در اوایل رابطه در بالاترین حد خود قرار دارد. لوری مینتز، درمانگر جنسی می‌گوید: «این مرحله‌ی پرشور یک رابطه است که نمی‌توانید حتی دستان یکدیگر را رها کنید، اما بیشتر مردم نمی‌دانند که طبیعی است که این دوره فقط 6 ماه تا 2 سال طول بکشد. بنابراین، وقتی به اتمام می­رسد، مردم دلتنگ آن می‌شوند و ممکن است فکر کنند «اوه خدایا، من چه ام شده است؟».

در حال خواندن مقاله کاهش میل جنسی در زنان هستید. پس از گذراندن این مرحله از یک رابطه، ممکن است لازم باشد به جای اینکه منتظر پیدایش میل خودجوش بمانید، به میل جنسی واکنشی خود تکیه کنید. یعنی اگر در حال و هوای سکس نیستید، اما می‌خواهید که باشید، یک کتاب عاشقانه بردارید و شروع به خواندن کنید.

در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که مطالعه کتاب های شهوانی در مورد رابطه جنسی موثر است و در موارد شکایت از کاهش میل، می‌تواند افزایش رضایت جنسی، برانگیختگی، روان‌سازی، ارگاسم، بهبود عملکرد کلی جنسی و کاهش درد جنسی را در پی داشته باشد.

مینتز در ادامه می‌گوید: بزرگترین افسانه در مورد سکس این است که زنان باید تنها از طریق دخول به ارگاسم برسند. این اعتقاد، زنان را از لذت بردن از رابطه جنسی باز می‌دارد و در نتیجه میل آنها را کاهش می‌دهد. چه کسی دوست دارد رابطه جنسی داشته باشد وقتی از آن لذتی نمی‌برد؟

فقط آگاهی در زمینه میل خودجوش در برابر واکنشی، مرحله پرشور آغاز رابطه و لذت جنسی زنان (یعنی این واقعیت که بیشتر زنان برای رسیدن به ارگاسم به تحریک خارجی کلیتورال نیاز دارند) می‌تواند بسیاری از زنان را به این درک برساند که اصلا مشکل جنسی ندارند.

آیا میل جنسی کم یک بیماری است؟

برای برخی از افراد، یک کتاب شهوانی یا یک فیلم بزرگسال نمی‌تواند موثر باشد. از هر 10 زن، 1 نفر به بیماری­ای به نام میل جنسی کم‌فعال مبتلا است که شامل عدم علاقه‌ای مداوم، آزاردهنده و بدون دلیل آشکار به رابطه جنسی می‌شود. باز هم، فقط اگر از این وضع آزار می‌بینید، یک مشکل محسوب می‌شود.

در این مورد پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند. اما پیش از تجویز دارو، باید برخی از دلایل رایج شناخته شده برای از دست دادن میل جنسی را رد کند.

علل کاهش میل جنسی در زنان

علل کاهش میل جنسی را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • روانی و عاطفی

برخی مشکلات در اتاق خواب نیازمند خودمراقبتی یا حتی تنظیم جلسات با یک متخصص سلامت روان هستند.

برای مثال، استرس می‌تواند یک تهدید در اتاق خواب باشد. نه تنها درگیری ذهنی ناشی از استرس، برقراری رابطه جنسی را دشوار می‌کند، بلکه طبق پژوهش‌ها، هورمون‌های استرس در جریان خون شما نیز می‌توانند در توانایی فیزیکی‌تان برای برانگیختگی جنسی اختلال ایجاد کنند.

مینتز توصیه می‌کند که تمرین ذهن آگاهی می‌تواند توان شما را برای متمرکز ماندن در طول رابطه جنسی بهبود بخشد. همچنین شاید لازم باشد راه‌های دیگری را برای مدیریت استرس از جمله روان­درمانی، صرف زمان بیشتر برای خود یا تمرینات ورزشی جستجو کنید. ورزش، یک کاهنده استرس است؛ برای ارگاسم خوب است و خون را به جریان می‌اندازد. به‌ویژه یوگا، به شما ذهن‌آگاهی را می‌آموزد و می‌تواند ارگاسم را افزایش دهد.

نکته دیگری که او برای افراد دچار استرس بیش از حد ارایه می‌کند، برنامه‌ریزی برای رابطه جنسی است. برقراری رابطه در زمان معین، به شما امکان می‌دهد در انرژی خود صرفه‌جویی کنید، قبل از آن خیال‌پردازی کنید و هر کاری را که برای ورود به آن فضا نیاز دارید، انجام دهید.

دیگر قاتلان میل جنسی در انتهای طیف روانی یا عاطفی عبارتند از اضطراب و افسردگی. آسیب‌های جنسی در گذشته یا شرطی شدن در گذشته در مورد رابطه جنسی، مانند تربیتی که به شما آموخته رابطه جنسی  را کثیف یا غیراخلاقی بدانید، نیز می‌تواند بر میل شما تاثیر بگذارد. مشکلات ارتباطی با همسر هم می‌تواند به زندگی جنسی شما آسیب بزند.

همچنین مشکلات مربوط به بدن انگاره می‌تواند میل جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است به دلیل کاهش یا افزایش وزن یا بیماری از ظاهر خود ناراضی باشید و نخواهید از نظر جسمی صمیمیت را تجربه کنید. یا اگر جراحی برای برداشتن اندام‌های تناسلی انجام داده اید، ممکن است دید جنسی‌تان نسبت به خود تغییر کند.

  • تغییرات عمده زندگی

از دیگر علل کاهش میل جنسی در زنان ، تغییرات عمده زندگی است. بارداری، دوران پس از زایمان و یایسگی هر کدام به دلایل زیادی می‌توانند بر میل جنسی شما اثر بگذارند. تغییر سطح هورمون‌ها در این دوران، ورود استرس‌های جدید به زندگی‌تان، کم خوابی، از دست رفتن اعتماد به نفس در مورد ظاهر خود و درد احتمالی هنگام سکس، می‌تواند به میل جنسی‌تان ضربه بزند.

مجموعه مسایلی که در طول این تغییرات عمده زندگی به وجود می‌آید، ممکن است به یک رویکرد چند وجهی نیاز داشته باشد. این می‌تواند شامل درمان، مشاوره زوجین، استفاده از روان‌کننده‌ها، درمان جایگزینی هورمون و تمرینات کف لگن باشد.

  • داروهای شما

برخی از داروها می‌توانند میل شما را به رابطه جنسی کاهش دهند؛ برای مثال داروهای ضد افسردگی، نارسایی قلبی، فشار خون و کلسترول بالا، تشنج، اختلالات خلقی و بیماری‌های روانی و داروهای بدون نسخه برای سوزش معده.

در بیشتر موارد، انواع مختلفی از داروها برای درمان یک بیماری وجود دارد. بنابراین، اگر فکر می‌کنید میل شما به رابطه جنسی پس از شروع مصرف یک داروی جدید کاهش یافته است، از پزشک خود بپرسید آیا عوارض جانبی جنسی پس از مدتی از بین می‌رود یا آیا می‌توانید آن را با داروی دیگری تغییر دهید. خودسرانه مصرف داروهای خود را قطع نکنید. عواقب بیماری‌های درمان‌نشده می‌تواند بدتر از میل جنسی کم باشد و بیماری‌های درمان‌نشده نیز میل جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هارپر می‌گوید: «افرادی که افسردگی درمان‌نشده دارند، عملکرد جنسی بدتری نسبت به افرادی که تحت درمان هستند، نشان می‌دهند».

چگونه می توانم به حال و هوای جنسی برگردم؟

هارپر توصیه می‌کند ابتدا روش‌های ساده تر را امتحان کنید. یعنی قبل از اینکه در جستجوی یک مشکل پزشکی قابل تشخیص به پزشک مراجعه کنید، کمی خودآموزی داشته باشید. همچنین، ببینید آیا کتاب‌ها یا فیلم‌های وابسته به عشق شهوانی به افزایش میل شما کمک می‌کنند یا خیر. یا بررسی کنید آیا مدیریت بهتر استرس وضعیت را بهبود می بخشد یا نه.

بیشتر بخوانید: سکس تراپی

ممکن است پس از امتحان این روش ها، دریابید آنچه فکر می‌کردید علامت کاهش میل جنسی در زنان و مشکل بوده، فقط یک تصور اشتباه بوده است.

هارپر می‌گوید: «برخی مشکلات جنسی قطعا از یک رویکرد چند رشته‌ای سود می‌برند؛ زن، از طریق آموزش خود را توانمند می‌سازد؛ پزشک بر تغییرات دارو نظارت می­کند و درمانگر مراقبت از رابطه یا نگرش در مورد رابطه جنسی را بر عهده می‌گیرد.»

درمان‌های سبک زندگی و روش‌های خانگی برای بهبود کاهش میل جنسی

در پیش گرفتن سبک زندگی سالم می‌تواند تفاوت زیادی در تمایل شما به رابطه جنسی ایجاد کند:

  • ورزش کنید. تمرینات هوازی منظم و تمرینات قدرتی می‌تواند استقامت شما را افزایش دهد، تصویر بدن شما را بهبود بخشد، خلق و خوی شما را بهتر کند و میل جنسی‌تان را افزایش دهد.
  • استرس را مدیریت کنید. یافتن راهی بهتر برای مقابله با استرس کاری، استرس مالی و مشکلات روزانه می‌تواند میل جنسی شما را افزایش دهد.
  • با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید. زوج‌هایی که یاد می‌گیرند به شیوه‌ای باز و صادقانه ارتباط برقرار کنند، معمولا ارتباط عاطفی قوی‌تری دارند که می‌تواند به رابطه جنسی بهتر منجر شود. صحبت کردن در مورد رابطه جنسی نیز مهم است. صحبت در مورد آنچه دوست دارید و آنچه نمی‌پسندید، می‌تواند زمینه را برای صمیمیت جنسی بیشتر فراهم کند.
  • زمانی را برای صمیمیت در نظر بگیرید. برنامه‌ریزی رابطه جنسی در تقویم ممکن است ساختگی و خسته‌کننده به نظر برسد. اما اولویت دادن به صمیمیت می‌تواند به بازگرداندن میل جنسی شما کمک کند.
  • کمی چاشنی تنوع به زندگی جنسی خود اضافه کنید. پوزیشن جنسی متفاوت، زمان متفاوتی از روز یا مکان متنوعی را برای رابطه جنسی امتحان کنید. از شریک زندگی خود بخواهید زمان بیشتری را به پیش‌نوازی اختصاص دهد. اگر شما و شریک زندگی‌تان آماده آزمایش چیزهای جدید هستید، اسباب‌بازی‌های جنسی و فانتزی می‌توانند به احیای مجدد میل جنسی‌تان کمک کنند.
  • عادت های بد را کنار بگذارید. سیگار کشیدن، مواد غیرقانونی و الکل زیاد همگی می‌توانند میل جنسی شما را کاهش دهند. کنار گذاشتن این عادات بد احتمالا به تقویت میل جنسی و بهبود سلامت کلی شما کمک می‌کند.

درمان کاهش میل جنسی در زنان چیست؟

صحبت در مورد کاهش میل جنسی با پزشک ممکن است برای برخی زنان دشوار باشد. بنابراین برخی زنان ممکن است به مکمل‌های گیاهی بدون نسخه روی بیاورند. با این حال، سازمان غذا و دارو بر چنین محصولاتی را نظارت ندارد و در بسیاری از موارد، آنها به خوبی مطالعه نشده اند. مکمل‌های گیاهی می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند یا با داروهای دیگری که شاید مصرف می‌کنید، تداخل داشته باشند. همیشه قبل از استفاده از آنها با پزشک صحبت کنید.

یک ترکیب مکمل گیاهی Avlimil نام دارد. این محصول اثراتی شبیه استروژن بر بدن باقی می‌گذارد. در حالی که استروژن ممکن است میل جنسی‌تان را تقویت کند، اما احتمال دارد باعث رشد برخی سرطان‌های سینه شود.

انتخاب دیگر روغن ماساژ گیاهی به نام Zestra است. این ماساژ روغنی بر نواحی کلیتوریس، لابیا و واژن اعمال می‌شود. یک مطالعه نشان داد که Zestra برانگیختگی و لذت را در مقایسه با روغن دارونما افزایش می‌دهد. تنها عارضه جانبی گزارش شده، سوزش خفیف در ناحیه تناسلی بود.

سخن پایانی

میل جنسی کم می‌تواند برای شما و شریک زندگی‌تان بسیار سخت باشد. طبیعی است که اگر نتوانید آنطور که می‌خواهید شهوانی و رمانتیک باشید، احساس ناامیدی یا غم کنید.

در عین حال، میل جنسی کم می‌تواند باعث شود شریک زندگی شما احساس طرد شدن کند. این می‌تواند منجر به درگیری و نزاع شود. از طرفی، این نوع آشفتگی روابط می‌تواند تمایل به رابطه جنسی را بیشتر کاهش دهد.

شاید یادآوری این نکته مفید باشد که نوسانات میل جنسی، بخشی طبیعی از هر رابطه و هر مرحله از زندگی است. سعی کنید تمام توجه خود را روی رابطه جنسی متمرکز نکنید. در عوض، مدتی را صرف پرورش خود و رابطه‌تان کنید.

برای بهبود کاهش میل جنسی در زنان ، به پیاده روی طولانی بروید. کمی بیشتر بخوابید. قبل از اینکه از در بیرون بروید، شریک زندگی خود را برای خداحافظی ببوسید. هر چند وقت یک بار، یک شب در رستوران محبوب‌تان قرار ملاقات بگذارید. شکل دادن احساس خوب نسبت به خود و شریک زندگی‌تان، می‌تواند بهترین پیش‌نوازی برای افزایش میل جنسی باشد.

اگر شما نیز کاهش میل جنسی را تجربه کرده اید، نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع

https://www.webmd.com

https://www.mayoclinic.org

کلینیک روانشناسی