ترس از روح یا فاسموفوبیا هراسی رایج است. بسیاری از افراد هنگام تعریف کردن داستان‌های ترسناک یا تماشای فیلم‌های پیرامون ارواح و ماورا طبیعت، هیجان خاصی از اضطراب را تجربه می‌کنند. در این مقاله درباره ترس از روح و علایم و درمان آن بیشتر می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: ترس از مرگ و راه های مقابله با آن

ترس از روح چیست؟

خیلی از افراد با شنیدن داستان‌های ترسناک یا دیدن فیلم‌های ارواح، حس هیجان‌آمیزی همراه با اضطراب پیدا می‌کنند. بیشتر مردم قادر به کنترل این ترس هستند و برخی حتی از این احساس لذت می‌برند. کمی ترسیدن سرگرم‌کننده است!

با این حال، برای برخی افراد، این ترس غالب است و زندگی آنها را محدود می‌کند. بنابراین تعریف سنتی فوبیا را برآورده می‌کند. برخی کارشناسان معتقدند که ترس از روح ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال فکری جدی‌تر یا پارانویا نسبت به ماورا طبیعت باشد.

علایم ترس از روح چیست؟

فاسموفوبیا یا ترس از روح می‌تواند با طیف وسیعی از علایم مختلف مشخص شود. این علایم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اضطراب
  • دشواری در خوابیدن
  • ترس از تنها بودن
  • ترس شدید از ارواح
  • حملات پانیک

در بسیاری از موارد، افراد همچنین ممکن است علایم فیزیکی مانند تعریق، لرز، سرما، حالت تهوع، ضربان قلب سریع و افزایش تنفس را تجربه کنند.

تشخیص ترس از روح

مهم است توجه داشته باشید که فاسموفوبیا یک اختلال متمایز در «راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)» نیست. در عوض، این بیماری احتمالا به عنوان یک فوبیای خاص تشخیص داده می‌شود. برای تشخیص فوبیای خاص، علایم زیر باید حضور داشته باشند:

  • ترس مداوم و بیش از حد باشد و منجر به اجتناب یا اضطراب شدید شود.
  • ترس محدودکننده زندگی باشد و بر توانایی فرد در عملکرد تحصیلی یا شغلی یا روابط تاثیر بگذارد.
  • علایم باید حداقل شش ماه یا بیشتر وجود داشته باشد و ناشی از اختلال یا بیماری دیگری نباشد.

برای تشخیص، پزشک در مورد علایمی که تجربه می‌کنید، از جمله مدت زمان و شدت آن‌ها، سوالاتی می‌پرسد. او همچنین ممکن است سابقه پزشکی شما را بررسی کند، معاینه فیزیکی انجام دهد و تست‌های آزمایشگاهی را برای کمک به رد سایر شرایط پزشکی یا روانی انجام دهد.

علایم و علل ترس از روح چیست؟
علایم و علل ترس از روح چیست؟

ترس از روح در مقابل ترس از مرگ

تاناتوفوبیا یا ترس از مرگ در فرهنگ‌ها و ادیان مختلف یافت می‌شود. این ترس ممکن است خود به ترس‌هایی دیگر مرتبط باشد. از جمله ترس‌هایی که مبتنی بر باورهای مذهبی و ترس از ناشناخته‌ها هستند. برخی افراد از رویداد مرگ می‌ترسند، در حالی که برخی دیگر نگران وقایع احتمالی پس از مرگ هستند.

فاسموفوبیا اغلب به تاناتوفوبیا مرتبط است. اگر از مرگ می‌ترسید، ممکن است همچنین از علایم و نمادهایی که مربوط به مرگ هستند (مانند سنگ قبرها) بترسید. ترس از ارواح را می‌توان به همین ترتیب مشاهده کرد.

علل ترس از روح چیست؟

هم عوامل ژنتیکی و هم محیطی می‌توانند در رشد فوبیاهایی مانند فاسموفوبیا نقش داشته باشند. طبق تحقیقات، افرادی که یکی از اعضای خانواده نزدیک آن‌ها فوبیا یا نوع دیگری از اختلال اضطرابی دارند، بیشتر احتمال دارد که به فوبیا مبتلا شوند. این نشان‌دهنده تاثیر ژنتیکی است.

تجربیات استرس‌زا و تاثیرات اجتماعی نیز می‌توانند نقش داشته باشند. مثلا فردی که تجربه ترسناکی در رابطه با ارواح داشته، ممکن است با احتمال بیشتری به این نوع فوبیا مبتلا شود.

فیلم‌های ترسناک و سایر تاثیرات فرهنگی یا مذهبی مرتبط با ماورا طبیعت نیز می‌توانند نقش داشته باشند. سایر عوامل دخیل در رشد ترس از روح عبارتند از تفکر جادویی، باورهای ماورا طبیعت و ادراک فراحسی.

بیشتر بخوانید: آیا عقاید فراطبیعی نشانه ضعف سلامت روان است؟

تفکر جادویی

تفکر جادویی شامل باور به این است که افکار، آرزوها یا ایده‌های شما می‌توانند بر آنچه در دنیای فیزیکی اتفاق می‌افتد، تاثیر بگذارند. یک تعریف گسترده از تفکر جادویی می‌تواند شامل تقریبا هر باوری باشد که بر ارتباطات غیر منطقی بین رویدادها تمرکز دارد.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که بین تفکر جادویی و روان‌پریشی، اختلال شخصیت اسکیزوتایپال و سایر اختلالات جدی روانشناختی، ارتباط وجود دارد.

از آنجایی که وجود ماورا طبیعت از نظر علمی ثابت نشده است، برخی کارشناسان معتقدند که باور به وجود آن می‌تواند نشان‌دهنده تفکر جادویی باشد.

طبق این نظریه، ترس از روح می‌تواند به عنوان شکل شدید تفکر جادویی درک شود.

پاراسایکولوژی یا ادراک فراحسی

شاخه‌ای از علم است که تلاش می‌کند وقایع فعالیت ماورا طبیعت را مطالعه کند. که وضعیت آن به عنوان یک علم مشروع در جامعه علمی از مدت‌ها پیش مورد بحث بوده است.

برخی از نتایج به دست آمده را نمی‌توان به طور کامل با اصول علمی فعلی توضیح داد. با این حال، بسیاری معتقدند که این به دلیل عدم استفاده از روش علمی تثبیت شده است.

صرف نظر از باورهای شخصی در مورد پاراسایکولوژی، متخصصان حرفه‌ای، باورهای مراجعان خود را در این زمینه بدون قضاوت می‌پذیرند. فردی که به دلیل تحقیقات پاراسایکولوژی از ارواح می‌ترسد، معمولا مظنون به تفکر جادویی نخواهد بود.

چگونه فوبیا را درمان کنیم؟

داروها

ممکن است گاهی داروها برای کمک به افراد در مقابله با برخی علایم ترس از روح ، از جمله اضطراب و افسردگی، تجویز شوند. داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی ممکن است به افراد در مدیریت برخی از این پاسخ‌ها کمک کنند.

در بسیاری از موارد، داروها در ترکیب با درمان‌های دیگر، موثرتر هستند.

روان‌درمانی

روان‌درمانی نیز می‌تواند در درمان ترس از روح مفید باشد. چندین نوع مختلف وجود دارد که می‌توانید در نظر بگیرید.

  • مواجهه‌ درمانی : درمان ترجیحی برای فوبیاهای خاص مانند فاسموفوبیا است. در این نوع درمان، افراد به تدریج با منبع ترس خود روبرو می‌شوند. و همزمان پاسخ‌های آرامش‌بخش را تمرین می‌کنند. با گذشت زمان، پاسخ ترس به تدریج کاهش می‌یابد یا حذف می‌شود.
  • درمان شناختی-رفتاری (CBT) : در این نوع درمان، هدف کمک به فرد برای درک ریشه ترس خود و یادگیری تغییر افکار و باورهایی است که باعث ترس می‌شوند. با این حال، درمانگر باید دقت کند تا از تلاش برای تغییر باورهای مذهبی یا علمی فرد خودداری کند.
  • مشاوره مذهبی : در برخی موارد، ممکن است بهترین راه جستجوی مشاوره با یک رهبر مذهبی در کنار یا به جای درمان سنتی باشد.

مهارت‌های مقابله‌ای در درمان ترس از روح

برخی مهارت‌های مقابله‌ای نیز می‌توانند در درمان ترس از روح مفید باشند. تمرینات تنفسی، تجسم هدایت‌شده و حتی بیوفیدبک روش‌هایی هستند که افراد می‌توانند یاد بگیرند تا از آن‌ها برای مدیریت ترس خود استفاده کنند.

مهم است که درک کنید هدف شما از درمان ترس از روح چیست. آیا فقط می‌خواهید بتوانید از داستان‌ها و فیلم‌های ترسناک بدون وحشت لذت ببرید؟ نسبت به باورهای مذهبی خود شک دارید؟ مسیله بزرگ‌تری مانند ترس از مرگ وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود؟

در مورد نیازها و اهداف خود با درمانگرتان صحبت کنید تا برنامه‌ای مناسب برای شما تدوین شود.

مقابله

تحقیقات نشان می‌دهد که ترس از ماورا طبیعت و ارواح منجر به تجربه احساس شرم در افراد می‌شود. علاوه بر درمان، یافتن راه‌هایی برای مقابله با اضطراب و سایر احساسات مرتبط با ترس از روح مهم است.

این مراقبت از خود ممکن است شامل اطمینان از داشتن خواب کافی، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم باشد.

فنون آرامسازی برای ترس از روح

آرامسازی می‌تواند راهی عالی برای مدیریت اضطراب باشد. برخی از فنونی که می‌توانید امتحان کنید شامل تنفس عمیق، ریلکسیشن و آرامسازی عضلانی پیشرونده است.

حمایت اجتماعی

همچنین برخورداری از حمایت اجتماعی می‌تواند در کنار آمدن با یک موقعیت استرس‌زا کمک‌تان کند. ترس‌های خود را با یک دوست مورد اعتماد که می‌تواند گوش دهد و همدل به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی درباره ترس از روح

درمان‌های موثری در دسترس هستند که می‌توانند به شما در مدیریت ترس‌های‍تان کمک کنند. اگر علایم فاسموفوبیا یا ترس از روح باعث پریشانی چشمگیر یا تداخل در توانایی شما برای عملکرد طبیعی می‌شود، مهم است از یک پزشک یا درمانگر کمک بگیرید.

منبع

verywellmind

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]