تعارض تمیزی بین زوجین امری رایج است. بیشتر زوج‌ها در مرتب و تمیز کردن خانه با هم به مشکل می‌خورند. در این مقاله می‌خوانیم چطور باید با این تعارض برخورد کنیم.

بیشتر بخوانید: آیا ممکن است دوری از تعارض یک راه حل باشد؟

تعارض تمیزی چیست؟

بسیاری از مردم شیفته‌ی نظافت و نظم در خانه‌های خود هستند. با این حال، گاهی اوقات نظافت معنایی خیلی فراتر از عدم وجود گرد و غبار می‌دهد. بعضی از افراد تا به کمال در تمیزی دست نیابند، دست بردار نیستند. گویی این کمال، بازتابی از هویت آنها می‌شود. در این صورت نظم و نظافت در خانه تقدس می‌یابد. به گونه‌ای که به هر قیمتی باید آن را حفظ کرد. اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی همسران این افراد علاقه‌ای به پاکیزگی یا مرتب بودن نشان نمی‌دهند؟

درگیری زوج ها بر سر تمیزی : تعارض تمیزی
درگیری زوج ها بر سر تمیزی : تعارض تمیزی

مفهوم «تمیز» و «مرتب» برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد

من با زنان و مردان بسیاری کار کرده‌ام که با همسرشان درگیری دایمی بر روی نظم و ترتیب داشتند. رایج‌ترین مثال، زوج‌هایی هستند که زن در حد کمال متمایل به تمیزی است و مرد شلختگی را ترجیح می‌دهد. با این حال، می‌تواند برعکس باشد. زوج‌های همجنس‌گرا نیز ممکن است با همین موضوع روبرو شوند.

در مراجعین من، زنان معمولا از تنبلی شریک‌شان شکایت می‌کنند. آنها می‌گویند همسرشان به مکانی که در آن زندگی می‌کنند و زحمتی که زنان برای مراقبت از آن می‌کشند، اهمیتی نمی‌دهند.

مردان اغلب گله می‌کنند که حتی نمی‌دانند چه اشتباهی مرتکب شده‌اند. برخی از آنها ناامیدانه می‌کوشند معیارهای شریک زندگی خود را برای تمیزی و نظم برآورده کنند. در حالیکه در بسیاری از موارد شکست می‌خورند. یک نتیجه به ظاهر واضح از این مثال به دست می‌آید: افراد مختلف معیارهای متفاوتی برای معنای «تمیز» و «مرتب» دارند. همه آن استانداردهای مختلف حقِ وجود دارند. و هیچ معیار درست یا نادرستی وجود ندارد.

چگونه مولفه اجتماعی شدن بر استاندارد نظافت و نظم تاثیر می‌گذارد؟

در حال خواندن مقاله مقابله با تعارض تمیزی هستید. مولفه اجتماعی شدن معمولا از نحوه تربیت افراد ناشی می‌شود. اگر نظافت و نظم در خانواده‌های اصلی افراد بسیار مهم باشد، این مفاهیم به زندگی زوجی فرزندان منتقل می‌شود.

با این حال، اجتماعی شدن تنها بخشی از پازل است. استاندارد بالای تمیزی و نظم اغلب معنایی فراتر از راحتی و آرامش در خانه دارد. نظم در خانه‌های این افراد نشان می‌دهد که آنها چقدر «خوب» یا «موفق» هستند. به همین دلیل است که این مورد در زنان رایج‌تر است. این یک قطعه‌ از هویت آنان است که شرکای آنها اغلب نه می‌بینند و نه در آن همکاری می‌کنند.

زوجین و تعارض تمیزی
زوجین و تعارض تمیزی

بنابراین، اتهامی مانند «تو خوب زمین رو جارو نمی‌کنی» در واقع به این معناست که «تو نمی‌بینی و درک نمی‌کنی که اگه کامل نباشم، احساس گناه و شرم می‌کنم. اگه خونه‌ی ما تمیز نباشه، من کامل نیستم».

متاسفانه، این زنان معمولا وقتی از شریک زندگی خود برای کارهای خانه کمک می‌خواهند، نمی‌دانند که واقعا به چه چیزی نیاز دارند. مردان نیز نیاز آنها را نمی‌فهمند. در واقع، زن و شوهر در مورد چیزی که حتی یک مسیله‌ی واقعی نیست، درگیر می‌شوند.

چگونه زوجین می‌توانند تعارض تمیزی را حل کنند؟

در ادامه نکاتی را در مورد چگونگی حل تعارض تمیزی می‌خوانیم:

  1. درک کنید که همسر شما می‌تواند درک متفاوتی از پاکیزگی داشته باشد.
  2. با همسر خود بنشینید و به توافقی صادقانه برسید. در مورد اینکه هر دوی شما چه سطحی از نظم و نظافت را می‌توانید در مکان‌های مشترک خانه رعایت کنید، حرف بزنید.
  3. برای هر دوی‌تان فضایی مشخص در خانه تعریف کنید (این فضا می‌تواند یک اتاق یا بخشی از یک اتاق یا هر بخش دیگری در خانه‌ی شما باشد). جایی که هر کدام از شما در آن بتواند به میل خود تمیز یا شلخته باشد. هر چقدر هم که سخت باشد، در نحوه نظافت و مرتب بودن این فضای همسرتان دخالت نکنید.
  4. در نهایت، بر درون خود تامل کنید. چرا نظم و نظافت در خانه برای شخص شما اینقدر مهم (یا بی‌اهمیت) است. کاوش کنید که این عادات خاص زندگی شما از کجا آمده است. بررسی کنید آیا آنها هنوز در شرایط فعلی زندگی شما کارآمد هستند یا خیر. شاید پس از بررسی متوجه شدید که زمان تغییر است!

منبع

marriage

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]