عادت خوب نوروز 1403 | در این محتوا 7 ایده الهام‌بخش را برای جشن گرفتن سال نو می‌خوانیم. با ما همراه باشید.

 

بیشتر بخوانید: با احساس تنهایی در شب جشن چه کار کنیم؟

سال نو فرخنده باد!

«نوروز اولین صفحه خالی یک کتاب 365 صفحه‌ای است. یک داستان خوب بنویس.»

  برد پیزلی

عادت خوب نوروز : چطور سال جدید را جشن بگیریم؟
عادت خوب نوروز : چطور سال جدید را جشن بگیریم؟

کودکان شیفته‌ی گذر زمان می‌شوند، زیرا زمان برایشان جادویی به نظر می‌رسد. آنها ایده یک سال جدید، شروعی تازه و جشن گرفتن زندگی را دوست دارند. بزرگسالان نیز همینطور اند. به خصوص پس از عبور از یک سال سخت، پاسداشت سال جدید ایده‌ی جذابی به نظر می‌آید.

خوشبختانه در ایران سال نو معمولا یک تعطیلات خانوادگی است. اغلب خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و پس از مدتی فرصتی برای دیدار با اقوام می‌یابند. اما بیایید کمی متفاوت‌تر به این رویداد نگاه کنیم. مکثی کنیم و زندگی سال گذشته خود را در نظر بگیریم. چرا سال جدید را به شیوه‌ای معنادارتر جشن نگیریم؟

این ایده‌های ساده و الهام‌بخش را امتحان کنید تا به فرزندانتان در سال جدید هم ریشه و هم پر پرواز بدهید. ( عادت خوب نوروز )

  1. با عشق و قدردانی با سال 1402 خداحافظی کنید

شاید سال سختی را پشت سر گذاشتید. اما در زمان‌های دشوار، چیزهای زیادی برای شکرگزاری وجود دارد. دور میز بچرخید و از هر یک از اعضا بخواهید بخش مورد علاقه‌شان را از سال قبل بیان کنند. با همدیگر طعم لحظات خوب سال گذشته و قدردانی از آنها را بچشید. همچنین، از کودکان‌تان بپرسید بابت چه چیزی درباره خود، دیگران و زندگی خود سپاسگزار اند.

  1. همانطور که به استقبال سال نو می‌روید، گذشته را پشت سر بگذارید

اگر شبیه بیشتر مردم باشید، احتمالا کوله‌باری از چیزهایی که نیازی به‌شان ندارید را با خود حمل می‌کنید. این می‌تواند شامل ترس، خشم، خستگی، قضاوت خود یا فقط بی‌نظمی باشد. از اعضای خانواده بپرسید چه بار سنگینی دارند که می‌توانند آن را به سال قبل بسپارند و بدون آن ادامه دهند؟ حتی می‌توانید این فشارها را روی برگه‌های کوچک بنویسید و آنها را بسوزانید (می‌توانید از شمع یا شومینه برای سوزاندن آنها استفاده کنید).

این یک آیین پاکسازی است که به رهایی هیجانات کمک می‌کند. بنابراین اگر در این حین اشک ریختید یا احساساتی شدید، هیچ اشکالی ندارد.

شاید کودک شما بگوید: «می‌خوام داداشم یا تکالیف درسی‌م رو پشت سر بذارم». با همدلی پاسخ دهید. بگویید: «می‌دونم اخیرا از داداشت دلخوری، درسته؟» و قول دهید به ‌آنها کمک می‌کنید تا چیزهایی را که شبیه به فشار به نظر می‌رسند، به بخش بهتری از زندگی‌شان تبدیل کنند.

  1. 7 عادت خوب نوروز
    7 عادت خوب نوروز

    بپرسید که هرکسی چه انتظاری از سال جدید دارد

پیش‌بینی رویدادهای خوشایند ما را شادتر می‌سازد. این کار رشد مغز را هم تقویت می‌کند.

  1. اجازه دهید بچه‌ها تا نیمه شب بیدار بمانند

اگر فکر می‌کنید در این صورت روز بعد فاجعه رخ می‌دهد، ساعت معقول‌تری را برای نیمه‌شب در نظر بگیرید. می‌توانید میوه‌‌هایی مانند سیب را بپزید و از بچه‌ها با خوراک سالم در شب پذیرایی کنید. قبل از اینکه بچه‌ها را به رختخواب بفرستید، آنها را بیرون ببرید تا در جشن‌های خیابانی شرکت کنند. ( عادت خوب نوروز )

  1. هر سال جدید یک عکس خانوادگی بگیرید

فکر نکنید همه این عکس‌ها باید عالی باشند. قرار است آنها فقط تکه‌ای از زندگی را به تصویر بکشند. آنها را قاب کنید و روی دیوار قرار دهید. برای بچه‌ها جالب است که همانطور که بزرگ می‌شوند، روند تغییرات خود را روی دیوار مشاهده کنند. این برای خود شما نیز صدق می‌کند.

  1. درباره تغییرات واقع‌بینانه بحث و الگوسازی کنید

بیشتر تصمیمات سال نو شکست می‌خورند، زیرا اهداف سختی هستند. اگر فقط به طور مبهم هدف‌تان را بشناسید و برنامه‌ای برای رسیدن به آن نداشته باشید، مطمینا به بیراهه می‌روید. پس با اهداف کوچک و خاص شروع کنید. برنامه‌ای برای سنجش موفقیت خود داشته باشید و از خودتان حمایت کنید.

بنابراین به جای «من دیگه فریاد نمی‌زنم»، می‌توانید با این شروع کنید: «وقتی فریاد می‌زنم، حواسم رو جمع می‌کنم و جلوی دهنم رو می‌گیرم. برای این کار از خونواده‌م می‌خوام هروقت صدام رو بلند کردم به من علامت بدن. هر چقدر هم که عصبانی باشم، متعهد می‌شم که روی خودم رو برگردونم و نفس عمیقی بکشم. هر روز با خونواده‌م چک می‌کنم که فریاد زدنم کمتر شده یا نه.»

این اهداف خاص را یادداشت و روزانه مرور کنید. در صورت لزوم این برنامه را اصلاح کنید. برای هر قدمی که درست برمی‌دارید، به خودتان پاداش دهید.

  1. لحظاتی خصوصی را به قدردانی از خودتان اختصاص دهید

هفتمین عادت خوب نوروز ، صرف وقت خصوصی به خودتان است. برای تمام کارهایی که امسال درست انجام دادید، به خود شادباش بگویید. خودتان را به خاطر مواقعی که شکست خوردید، ببخشید و آنها را رها کنید. به دلیل همه معجزات کوچک و بزرگ زندگیتان شکرگزار باشید.

و در نهایت برای استقبال از تجارب خوشایند سال نو خود را گشوده نگه دارید.

سخن پایانی

تیم سهاکلینیک به نوبه‌ی خود سال نو را به شما و خانواده محترم‌تان شادباش می‌گوید. مفتخریم که سال جدید را نیز در کنار شما عزیزان باشیم و به پراکندن عشق و امید در دل‌هایتان کمک کنیم.

سال نو این کارها را انجام بده : عادت خوب نوروز
سال نو این کارها را انجام بده : عادت خوب نوروز

منبع

psychologytoday

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]