نشانه خیانت در رابطه چیست؟ چطور بفهمیم در رابطه به ما خیانت می‌شود؟ در این مقاله می‌خوانیم خیانت در رابطه به چه شکل‌هایی انجام می‌شود، چه علایمی دارد و در مواجهه با آن بهتر است چه کار کنیم.

 

حتما بخوانید: چگونه خیانت به همسرم را جبران کنم؟

فریب چیست؟

روراست نبودن می‌تواند خیلی ساده‌تر از آنچه فکر می‌کنید، مخفیانه رخ دهد. فریبکاری شامل دروغگویی، تحریف وقایع، داستان‌بافی، پنهان‌سازی حقیقت یا به هر نحوی گمراه‌کردن یک فرد است. این می‌تواند برای رابطه آسیب‌رسان باشد چرا که اعتماد را خدشه‌دار می‌کند.

ملایم‌ترین نوع فریب، دروغ سفید است. برای مثال، ممکن است در واکنش به جوکی که پارتنرمان تعریف می‌کند، بگوییم خیلی خنده‌دار بود یا بگوییم مدل موی جدیدش اصلا مسخره نیست. خب، همه ما گهگاهی این کارها را می‌کنیم!

این دروغ‌های سفید کوچک معمولا بی‌ضرراند، اما الگوی ظریفی از دروغگویی دارند که می‌تواند مسیر خطرناکی را به روی ما باز کند. وقتی دروغ‌های سفید بی‌ضرر، از مرز محافظت از احساسات می‌گذرند، وارد قلمروی فریب می‌شوند. فریب همچنین می‌تواند شامل تخلفات جدی‌تر مانند خیانت یا گسلایتینگ (دیوانه جلوه دادن مخاطب) باشد.

اگر حدس می‌زنید یک چیزی در رفتار پارتنر شما اشتباه است، ممکن است فکرتان درگیر شود که آیا او در حال خیانت به شماست و اگر بله، چه کار باید بکنید. با ما همراه باشید تا 10 نشانه خیانت را بررسی کنیم.

ممکن است دلیل‌مان برای این فریب‌کاری‌ها منفی نباشد. مثلا شاید بخواهیم از دعوا بگریزیم، تایید آنها را جلب کنیم، ناامنی‌ها‌مان را پنهان سازیم یا از آنان در برابر چیزی محافظت کنیم. با این حال، فریب می‌تواند برای روابط آسیب‌رسان باشد زیرا اعتماد را خدشه‌دار می‌کند.

نمونه‌ها‌ی فریب در رابطه

برخی از نمونه‌‌های فریبکاری عبارت است از:

  • گفتن دروغ سفید

شاید وقتی هنوز در حال آماده شدن هستیم، به پارتنرمان بگوییم توی راه هستیم. یا اگر حوصله معاشرت با یک دوست را نداریم ممکن است به او گوییم سرمان شلوغ است. همه ما گاهی دروغ‌های سفید می‌گوییم تا جلوی جریحه‌دار شدن احساسات دیگران را بگیریم یا از درگیری پیشگیری کنیم.

10 نشانه خیانت
10 نشانه خیانت
  • دروغگویی

درحالیکه دروغ‌های سفید کوچک می‌توانند گاهی مشکلات را حل کنند، زمان‌هایی هست که خودمان را در حال دروغگویی درباره اینکه کجا هستیم و چه کار می‌کنیم، می‌یابیم. احتمالا دلیل این کارها دوری از تعارض یا شاید بازجویی است. برای مثال، ممکن است به جای اعتراف به اینکه سرگرم بازی پوکر بودیم، بگوییم تا دیروقت کار می‌کردیم.

  • پنهان کردن مسایل مالی

صحبت کردن در مورد پول می‌تواند سخت باشد. ممکن است به دلیل احساس فشار برای نشان دادن یک تصویر خاص از خود، درآمد، بدهی‌ها یا عادات خرج کردن‌مان را مخفی نگه داریم. مثلا شاید قیمت واقعی کفش‌های جدیدمان را به پارتنرمان نگوییم. طبق پژوهش‌ها، فریب مالی در بین زوج‌ها بسیار رایج است.

  • پر و بال دادن به گذشته خود

برای تحت تاثیر قرار دادن شریک عاطفی، ممکن است در مورد پس زمینه خود یا اینکه واقعا چه کسی هستیم، حقیقت را تحریف کنیم. یا برای جلب تایید آنان، نسخه مطلوب‌تری از خود ارایه دهیم.

  • داستان‌بافی

ممکن است یک یا دو داستان را به نفع خود تغییر دهیم تا درک پارتنرمان از خود را دستکاری کنیم. چه ساختن یک داستان تراژدی برای جلب همدردی مخاطب باشد یا بزرگ‌نمایی دستاوردهایمان برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران؛ همه ما در مقطعی این کارها را کرده‌ایم!

  • حذف اطلاعات

همه ما تعدادی خاطره داریم که مایه‌ی افتخارمان نیستند. گاهی اوقات، ممکن است تصمیم بگیریم در به اشتراک‌گذاری این خاطرات با پارتنرمان، جزییات خاصی را حذف کنیم. یا ممکن است در یک مهمانی تصادفا شریک عاطفی سابق‌مان را ببینیم و این موضوع را به همسرمان نگوییم.

  • پوشاندن دروغ‌ها

متاسفانه، ممکن است لحظاتی باشد که پس از دروغ، فریب‌کاری یا یک اشتباه، تمام تلاش خود را برای پوشاندن ردپای خود انجام دهیم. برای مثال، شاید پس از کمی جستجو در اتاق شخصی شریک زندگیمان و شکستن غیرعمد یک وسیله در این بین، سعی کنیم آن را بپوشانیم.

  • خودداری از ابراز احساسات

شاید به جای ابراز و حل صادقانه احساساتمان، آنها را سرکوب کرده و وانمود کنیم که همه چیز گل و بلبل است.

  • پنهان کردن عادات بد

ممکن است استفاده از موادی مانند الکل یا مواد مخدر یا سایر عادات بد را از شریک زندگی خود مخفی کنیم.

  • خیانت

فریبکاری می‌تواند به خیانت ختم شود. ممکن است وسوسه درگیر شدن در رابطه فرازناشویی را تجربه کرده باشیم.

  • گسلایت

فریب همچنین می‌تواند شامل گسلایت باشد. بدین معنی که پارتنرمان را دستکاری می‌کنیم و باعث می‌شویم به عقلانیت خود شک کند. برای مثال، وقتی آنها ما را به چیزی متهم می‌کنند، به جای پذیرش مسیولیت خطای خود، ممکن است آن را انکار و ادعا کنیم که هرگز چنین چیزی نگفته‌ایم.

چرا افراد شریک عاطفی خود را فریب می‌دهند؟

هر رابطه‌ای منحصر به فرد است، اما برخی از دلایل رایج برای فریب در رابطه عبارتند از:

  • اجتناب از درگیری
  • حفظ تصویر مثبت از خود
  • تاییدجویی
  • پنهان کردن ناامنی و آسیب‌پذیری
  • محافظت از احساسات آنها
  • احساس به دام افتادن و تلاش برای رهایی از مخمصه
  • ترس از پیامد و تنبیه
  • حفظ استقلال خود

حتما بخوانید: دلایل اصلی خیانت در رابطه عاطفی

10 نشانه خیانت : چطور بفهمم پارتنرم به من خیانت می‌کند؟

10 علامت وجود دارد که نشان می‌دهد شریک عاطفی شما احتمالا در حال خیانت به شماست. این علایم عبارت اند از:

10 نشانه خیانت در رابطه
10 نشانه خیانت در رابطه

1. تغییرات رفتاری غیر قابل توضیح

رفتار شریک عاطفی شما ناگهان تغییر کرده است. مثلا شب‌ها دیر به خانه می‌آید.

2. داستان‌های بی‌ثبات

داستان‌هایی تعریف می‌کند که با آنچه قبلا گفته بود هماهنگ نیست. برخی از جزییات تغییر کرده‌اند و چیزهایی به آن اضافه شده‌اند.

3. واکنش‌های دفاعی

آنها در پاسخ به موقعیت‌ها یا سوالات ساده، به طرز نامناسبی واکنش دفاعی نشان می‌دهند.

4. زبان بدن گریزان

زبان بدن شریک عاطفی شما مشکوک به نظر می‌رسد. آنها به چشمان شما نگاه نمی‌کنند، بدن خود را از شما برمی‌گردانند، مرتب بی‌قراری نشان می‌دهند (تکان می‌خورند) یا هنگام صحبت کردن، صورت خود را لمس می‌کنند.

5. الگوهای ارتباطی تغییریافته

آنها از موضوعات خاصی دوری می‌کنند. یا وقتی شما از موضوعات خاصی حرف می‌زنید، مبهم جواب می‌دهند، دور می‌شوند یا آن را نادیده‌ می‌گیرند.

6. پاسخ‌های تردیدآمیز

آنها پیش از پاسخ دادن، مکث می‌کنند تا با دقت کلمات خود را انتخاب کنند.

7. حریم شخصی حفاظت‌شده

آنان ناگهان روی تلفن یا لپ تاپ خود حساس شده‌اند. یک دقیقه هم این وسایل را از پیش چشمان خود دور نمی‌کنند یا آنها را بدون محافظ نمی‌گذارند. آنها ممکن است رمز عبور خود را بدون در جریان گذاشتن شما تغییر دهند.

8. ناپدید شدن گهگاه

هر چند وقت یک بار ناپدید می‌شوند و با تلفن یا پیامک نمی‌توانید به‌شان دسترسی پیدا کنید.

9. صمیمیت متغیر

ناگهان عاطفه بیشتری نسبت به شما نشان می‌دهند. یا به یکباره از نظر جسمی و هیجانی ازتان فاصله می‌گیرند.

10. غریزه شخصی

یک نوع حس ششم یا غریزه شخصی به شما می‌گوید که یک جای کار اشتباه است و آنها با شما روراست نیستند. هرچند کاملا مطمین نیستید، اما حس می‌کنید یک جای کار می‌لنگد.

اگر متوجه شدید شریک عاطفی‌تان شما را فریب داده، چه کار کنید؟

10 نشانه خیانت را خواندید. پی بردن به اینکه شریک زندگی شما فریب‌تان داده، دردناک است. اما نحوه گذر از پیامدهای آن می‌تواند آینده رابطه شما را تغییر دهد.

چند راهبرد زیر می‌تواند مفید باشد:

  • در مورد احساسات خود فکر کنید

طبیعی است که در این موقعیت احساس خشم یا آسیب‌دیدگی کنید. به احساسات خود فکر کنید تا چیستی و چرایی آنها را بفهمید.

  • احساسات خود را به اشتراک بگذارید

با شریک زندگی خود در مورد تاثیر عملش بر شما صحبت کنید. به جای متهم کردن آنان، با استفاده از جملات «احساس می‌کنم» به آنها بگویید که چه حسی در شما ایجاد کرده است. برای مثال، به جای گفتن «تو رازهاتو از من مخفی می‌کنی، بهم نگفتی که پارتنر قبلیت بهت پیام داده»، می‌توانید بگویید «وقتی فهمیدم این موضوع رو از من مخفی کردی، ناراحت و ناامید شدم».

  • سعی کنید مسایل را از دید آنها ببینید

دکتر رومانوف توصیه می‌کند که به جای سرزنش کردن، به گفتگویی کنجکاوانه بپردازید و از آنها بپرسید چرا چنین کاری کرده‌اند. سعی کنید مسایل را از دید آنها ببینید و علت رفتار را درک کنید. درک علت، ناپسندی رفتار را توجیه نمی‌کند، اما اطلاعات بیشتری در مورد نحوه ادامه دادن به هر دوی شما ارایه می‌دهد. مثلا اگر شریک زندگی شما به دلیل نگرانی از آسیب رساندن به احساسات شما به‌تان دروغ گفته، می‌توانید در مورد راه‌هایی برای ایجاد فضای امن برای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات حساس صحبت کنید.

  • رابطه را ارزیابی کنید

بسته به فراوانی و شدت فریب، ممکن است لازم باشد رابطه را ارزیابی کنید و تعیین کنید آیا همچنان می‌توانید با شریک زندگی خود ادامه دهید یا خیر. آیا ارزش‌های آن‌ها آنقدر با ارزش‌های شما متفاوت است که این رابطه کارساز نباشد؟ برای مثال، اگر آنها به شما خیانت کرده باشند و فریب آنها اساسا اعتماد شما را از بین برده باشد، ممکن است متوجه شوید که دیگر نمی‌توانید با آن شخص باشید.

  • حد و مرزها را تعیین کنید

اگر احساس می‌کنید ارزش‌های شما می‌توانند دوباره همسو شوند و تصمیم دارید با هم بمانید و مسایل را حل کنید، مهم است که با شریک زندگی‌تان مرزهای مشخصی داشته باشید و به آنها پایبند بمانید.

  • به دنبال حمایت باشید

برای حمایت با یک دوست قابل اعتماد، عضو خانواده یا درمانگر تماس بگیرید. داشتن کسی که با او صحبت کنید و احساسات خود را با او به اشتراک بگذارید، می‌تواند آرامش‌بخش باشد.

  • مراقبت از خود را تمرین کنید

در حین عبور از این موقعیت، خود مراقبتی را در اولویت قرار دهید. خواه درگیر شدن در فعالیت‌هایی باشد که از آنها لذت می‌برید یا گذراندن وقت با عزیزان. مراقبت از سلامت عاطفی شما بسیار مهم است.

بازسازی اعتماد در رابطه

اگر پس از دیدن نشانه خیانت ، تصمیم به ماندن و بازسازی رابطه گرفتید، مهم است اعتمادی را که خدشه‌دار شده، بازیابید.

این چند راهبرد می‌تواند در بازسازی اعتماد کمک‌تان کند:

  • ارتباط باز و صادقانه را در اولویت قرار دهید
  • به آنها فرصت جبران دهید و صبور باشید
  • اجازه دهید دوباره و به مروز زمان برای جلب اعتماد شما تلاش کنند
  • صبور باشید و عجله نکنید
  • پیوند عاطفی را بازسازی کنید و زمان با کیفیت را در اولویت قرار دهید
  • به یک مشاور زوج مراجعه کنید
  • بخشش را مد نظر داشته باشید

سخن پایانی

در این مقاله درباره 10 نشانه خیانت در رابطه عاطفی و علل احتمالی آن خواندید. تصمیم‌گیری درباره جدایی یا ادامه رابطه پس از خیانت به شما و رابطه‌تان بستگی دارد.

نظر شما چیست؟ آیا فکر می‌کنید زوجین پس از خیانت باید جدا شوند یا بهتر است فرصتی برای جبران در نظر بگیرند؟

 

منبع

verywellmind

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]