بازگشت به رابطه قبلی بعد از جدایی آیا ممکن است؟ می‌توانیم به رابطه قبلی برگردیم یا نه؟ در این مقاله 10 گام مهم را برای بازگشت به رابطه قبلی و مزایا و معایب این کار را بررسی می‌کنیم. حتما تا انتهای این محتوای جذاب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی قبل از ازدواج : مزایا و معایب

به رابطه قبلی برگردیم یا نه؟

کاملا طبیعی است که بعد از جدایی احساس اندوه کنید. فهمیدن اینکه کسی که بخشی از زندگی‌تان بود، دیگر در داستان زندگی‌تان حضور ندارد می‌تواند شما را غمگین و آشفته کند. با این حال، این بدین معنا نیست که نیاز دارید همین حالا به پارتنر قبلی خود برگردید.

جدایی و بازگشت مجدد در دنیای روابط عاطفی اتفاقی معمول است. بنابراین، اگر احساس می‌کنید جدایی‌ شما از پارتنرتان اشتباه بود، برای بازگشتن، قبل از هر چیز لازم است گام‌هایی را طی کنید.

برگشتن به یکدیگر بعد از قطع رابطه، مانند دوباره گشودن کتابی است که قبلا مطالعه آن را تمام کرده بودید.

بازگشت به رابطه قبلی
بازگشت به رابطه قبلی

بازگشت به رابطه قبلی به چه معناست؟

برگشتن به یکدیگر بعد از قطع رابطه، مانند دوباره گشودن کتابی است که قبلا مطالعه آن را تمام کرده بودید. این کار اغلب توسط ترکیبی از نوستالژی، احساسات دیرپا و امید برانگیخته می‌شود. احتمالا امید دارید که این رابطه این بار با پایان شادتری بازنویسی شود.

این یک سفر هیجانی است، پر از عدم اطمینان‌ها و شانس‌های دوم. جایی که باید با دلایل جدایی اولیه روبرو شوید و روی ارتباط، اعتماد و رشد شخصی کار کنید.

گاهی اوقات، این یک داستان زیبا از تاب‌آوری عشق است. گاهی دیگر، یادآوریی است از اینکه چرا فصل‌های مشخصی در زندگی ما نیاز به بسته شدن دارند.

چرا مردم بعد از جدایی به هم برمی‌گردند؟

افراد به دلایل زیادی ممکن است بازگشت به رابطه قبلی را انتخاب کنند. گاهی‌اوقات، رابطه سابق مانند ژاکت قدیمی و راحتی است که نمی‌توانید از آن دل بکنید.

گاهی دیگر، این رابطه برای شما مانند یک کار ناتمام است. افزون بر این، احساسات عمیق شما را به برگشتن به آنچه قبلا داشتند، فرامی‌خوانند. و سپس، عامل نوستالژی دخیل است. شما به یاد خاطرات خوب‌تان می‌افتید و می‌خواهید دوباره آنها را زندگی کنید.

اما همیشه هم پای علل مثبت در میان نیست. گاهی از تغییر و تنهایی می‌ترسید. ترکیبی از امید، تاریخ و نوسانات هیجانی است که باعث می‌شود مردم فرصتی دیگر به هم بدهند.

بیشتر بخوانید: دلبستگی اجتنابی چیست؟

مزایا و معایب بازگشت به رابطه قبلی چیست؟

برگشتن به پارتنر قبلی چه مزایا و معایبی دارد؟ در ادامه می‌خوانیم:

مزایا

  • آشنا بودن و راحتی: این مانند برگشتن درون شلوار جین مورد علاقه‌تان است. احساسی از راحتی و آسایش وجود دارد.
  • تاریخچه مشترک: شما کتابی کامل از خاطرات و لحظات شاد با هم در اختیار دارید. این باعث می‌شود حس کنید جایی که در همان نقطه‌ای که ترک شدید، پیدایتان کردند.
  • فرصت‌های دوم: گاهی اوقات، بعد از اینکه چیزی را از دست می‌دهید، متوجه ارزش آن می‌شوید. و فرصت دوم می‌تواند به رابطه‌ای قوی‌تر بیانجامد که بیشتر قدردانش هستید.
  • ارتباط عمیق‌تر: طی کردن یک دوره جدایی می‌تواند به هردوی شما کمک کند رشد کنید و همدیگر را بهتر بفهمید. این احتمالا به ارتباطی ژرف‌تر می‌انجامد.

بازسازی اعتماد می‌تواند دشوار باشد. آسیبی که از جدایی‌ گذشته دیده‌اید، اعتماد کامل به یکدیگر را سخت می‌کند.

خطرات

  • تکرار مسایل: اگر مسیله‌ای که باعث رخدادن جدایی شد، حل نشده باشد، احتمال دارد دوباره ظاهر شده و احتمالا مجددا به جدایی ختم شوند.
  • ضعف‌های هیجانی: هردوی شما ممکن است برخی ضعف‌های هیجانی را با خود حمل کنید. این ممکن است گذر به آینده را چالش‌انگیز سازد.
  • مشکلات اعتماد: بازسازی اعتماد می‌تواند دشوار باشد. آسیبی که از جدایی‌ گذشته دیده‌اید، اعتماد کامل به یکدیگر را سخت می‌کند.
  • فرصت‌های از دست رفته: گاهی اوقات، بازگشت به رابطه قبلی مانع از کشف روابط جدید و رشد شخصی می‌شود. ممکن است این بازگشت، گزینه‌های احتمالی و همخوان‌تر با شما را ازتان دور کند.
مزایا و معایب بازگشت به رابطه قبلی
مزایا و معایب بازگشت به رابطه قبلی

چطور بفهمیم که بازگشت به رابطه قبلی تصمیم صحیحی برای ما هست یا خیر؟

تصمیم‌گیری درباره برگشتن به پارتنر قبلی می‌تواند پیچیده باشد. به کمک موارد زیر می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید:

  • یادگیری از گذشته: اگر هردوی شما از اشتباهات گذشته خود درس گرفته‌اید و متعهدید که این بار متفاوت پیش بروید، این علامت خوبی است. اما اگر چیزی تغییر نکرده، بیشتر فکر کنید.
  • دلتنگی برای روزهای خوش: اگر نمی‌توانید دست از فکر کردن درباره خاطرات عالی مشترک بردارید و صادقانه دلتنگ ارتباط‌تان هستید، احتمالا ارزش ملاقات مجدد وجود دارد.
  • تغییر برای زندگی بهتر: چنانچه هردوی شما تغییر و رشد کرده‌اید، و این تغییرات با اهداف رابطه متناسب است، این یک علامت مثبت است.
  • ارتباط و احترام: اگر می‌توانید واضح و باز درباره اشتباهات رابطه صحبت کنید و به احساسات و مرزهای یکدیگر احترام بگذارید، این یک چراغ سبز بزرگ است.
  • حس ششم شما: گاهی اوقات، دلتان بهتر می‌داند. عمیقا به درون خود بنگرید. اگر احساس می‌کنید که باید برگردید، پس برگردید.

10 گام برای بازگشت به رابطه قبلی

برگشتن به یکدیگر پس از مدتی جدایی ممکن است دلهره‌آور به نظر برسد. هر مرحله از فرایند آشتی دشوار است. اما اگر دست از تلاش نکشید، می‌تواند به نتیجه‌ای مثبت ختم شود.

بیشتر بخوانید: چطور اشتباهات را در رابطه عاطفی جبران کنیم؟

مراحلی وجود دارد که شما و پارتنرتان در مسیر بازگشت به یکدیگر می‌توانید طی کنید:

  1. تردید

پس از جدایی، نخستین مرحله از بازگشت به هم معمولا سرشار از تردید است.

افرادی که تصمیم به بازگشت به رابطه قبلی می‌گیرند، با سوالات زیادی در ذهن خود درگیر می‌شوند. ناامنی‌ها و عدم اطمینان‌ها با توجه به موقعیت اخیر می‌تواند سبب بروز تردید به همه جنبه‌های رابطه و پارتنر قبلی شود.

بر اساس پژوهش‌ها، حتی تردید به خود می‌تواند اثری منفی بر رابطه و امکانات آن بگذارد.

متاسفانه، این سوالات باعث می‌شود مضطربانه مشکلات خود را نشخوار کنید. در مقابل، افکار و نیت خود را بنویسید و ذهن‌تان را روی کاغذ دنبال کنید.

  1. دلایل جدایی

این دومین مورد از مراحل بازگشت به رابطه قبلی است و واقعا ارزش تامل دارد.

نمی‌توانید بدون پردازش دلیل جدایی، بازگشت موفقی داشته باشید. علل جدایی می‌تواند کم‌اهمیت یا جدی باشد. بی‌وفایی و بی‌احترامی احتمالا موضوعاتی مهم هستند.

به نظر شما علت اصلی چه بود و عوامل دیگری که در آن نقش داشتند، کدام بودند؟

وقتی به فکر ارتباط مجدد با پارتنر قبلی خود هستید، بر لحظات خوب و بدی که داشتید تمرکز کنید تا به دیدی جامع برسید. گزینه‌ها را به خوبی سبک و سنگین کنید و صلاح هر دو نفرتان را زیر نظر داشته باشید.

  1. چه می‌شود اگر

بعد از بررسی تردید‌ها و دلایل جدایی، ممکن است هنوز نسبت به گام بعدی بی‌میل باشید. اشکالی ندارد. هیچ‌کس نمی‌خواهد دوباره آسیب ببیند. و ما به عنوان انسان حق داریم دیواری دفاعی دور قلب‌مان بکشیم.

فقط فکر کنید: چه می‌شود اگر پارتنرتان دوباره قلب‌تان را بشکند؟ خب، کاری که می‌توانید بکنید این است که با احتیاط پیش روید.

ابراز هیجانات‌ و صمیمیت جسمی ممکن است همچنان سخت باشد. بنابراین، به اندازه کافی به خودتان زمان دهید تا با خود کنار بیایید.

دانستن دلیل بازگشت بسیار حیاتی است. چرایی بازگشت خود را پیدا کنید تا مجدد وارد موقعیت قبلی نشوید.

  1. دلایل بازگشت به رابطه قبلی

معمولا شریکان عاطفی چه مدت بعد از کات کردن به هم برمی‌گردند؟ این کاملا به این بستگی دارد که چرا تصمیم به بازگشت گرفته‌اید.

دانستن دلیل بازگشت بسیار حیاتی است. چرایی بازگشت خود را پیدا کنید تا مجدد وارد موقعیت قبلی نشوید.

هر زمان که فکر کردید درس‌های قبلی را به خوبی آموخته‌اید، آنگاه می‌توانید پیش بروید.

در مقابل، دلتنگی برای حضور آنها یا ترس از تنهایی دلایل کافی برای بازگشت نیستند.

  1. آزمون واقعیت

شما نمی‌دانید: «شریکان قبلی چند بار به هم برمی‌گردند؟» یا تا چندبار برگشتن جواب می‌دهد. از این رو، مهم است مسایل را در سطح عملی در نظر بگیرید.

پس از بررسی همه تردیدها و احساسات، باید واقعیت جدید خود را در آغوش بگیرید و از تجربه نو لذت ببرید.

طبق پژوهش‌ها، پذیرش واقعیت تاثیر مثبتی بر روابط دارد. از آنجایی که می‌دانید چرا قبلا از هم جدا شده‌اید، اجازه ندهید که این به لحظه شگرف کنونی‌تان آسیب بزند.

در ادامه مراحل ملاقات با شریک عاطفی سابق‌تان، در لحظه حال حاضر باشید؛ زیرا این چیزی است که اهمیت دارد.

  1. پذیرش مسیولیت‌

پذیرش لذت رابطه بدون تحمیل قوانین سختگیرانه سودبخش است. اما مهم است مسیولیت‌ها و مرزهای خود را نیز روشن سازید.

در این مرحله، اگر با هر تجربه یا موقعیتی مواجه شدید که با مرزهای شما در تضاد بود، مهم است که این موضوع را آشکارا با شریک عاطفی‌تان در میان بگذارید. رک بودن در مورد این مسایل به حفظ پویایی رابطه سالم و صادقانه کمک می‌کند.

بازگشت به رابطه قبلی : آیا او هم می‌خواهد؟
بازگشت به رابطه قبلی : آیا او هم می‌خواهد؟

     7. آیا پارتنر قبلی شما می‌خواهد به رابطه برگردد؟

هرچه زودتر با شریک سابق خود ملاقاتی ترتیب دهید. به آنها اجازه دهید از افکار و اهداف شما باخبر شوند. هنگام عبور از مراحل بازگشت به رابطه قبلی ، بسیار مهم است که با شریک سابق خود همسو باشید.

متاسفانه، اگر شریک سابق‌تان دل کنده باشد، احتمال بازگشت به رابطه قبلی کم است. وقت خود را برای سرزنش آنها برای دل کندن سریع تلف نکنید، زیرا ما آدم‌ها با هم متفاوت هستیم.

  1. مرحله‌ی آشناپنداری

مرحله بعدی شامل ایجاد حس راحتی مجدد با هم است. در این گام، طبیعی است که برخی موقعیت‌ها به نظرتان آشنا برسد. ممکن است این شبیه دژاوو یا آشناپنداری باشد.

برای مثال، رفتن به قرار ملاقات، سینماگردی و انجام ورزش‌های مشترک ممکن است شبیه دوران قدیم باشد. که این حالتی هم مفید و هم خطرناک است.

آشناپنداری مفید است زیرا در نهایت در حال بازگشت به روال قبلی خود هستید. اما ممکن است احساس کنید این‌ها روزهای بدی هستند که شما را به سمت دلیل جدایی‌تان می‌کشانند. بنابراین، در گذراندن مراحل بازگشت به رابطه قبلی ، روی خلق خاطرات جدید مشترک تمرکز کنید.

با هم به علایق جدید بپردازید یا در کنار هم از یک مکان جدید دیدن کنید.

همانطور که دکتر دکتر جنیفر جاکوبسن روانشناس توضیح می‌دهد:

نیازی نیست رابطه شما دقیقا مانند قبل از جدایی باشد. امتحان کردن فعالیت‌های جدید با هم می‌تواند به شما کمک کند تا خود را برای موفقیت آماده کنید و داستان رابطه‌تان را بازنویسی کنید.

  1. اندکی عجیب است

در مراحل بازگشت به پارتنر قبلی، ممکن است رابطه شما کمی غریب و نامعمول به نظر برسد. درک کنید که این کاملا طبیعی است. بهتر است تصور نکنید که این رابطه دیگر جواب نمی‌دهد.

به یاد داشته باشید، هر دوی شما پس از یک وقفه طولانی به هم بازگشته‌اید. و مسایل یا فشار ناشی از آخرین رابطه از بین نرفته‌اند. بازآفرینی رابطه خود را به عنوان یک لوح بی‌رنگ تلقی نکنید، زیرا اینطور نیست.

برای مثال، ممکن است شما یا شریک عاطفی‌تان بخواهید مودب، آرام یا مطیع باشید. همچنین ممکن است با احتیاط رفتار کنید تا نکند او را بیازارید. به جای این کار، مشکلات را مو به مو مطرح کنید تا بتوانید با یکدیگر پیش بروید.

  1. بکوشید تا او را از نو بشناسید

اکنون به پایان مراحل بازگشت به رابطه قبلی رسیده‌اید. حالا چه می‌شود؟ شما باید به همان جایی که شروع کرده‌اید برگردید. این یکی از مراحل اصلی بازگشت است.

اکنون در شرایط جدیدی هستید. شاید به نظر برسد با همان شخص قبلی روبرو هستید، اما اینطور نیست. هر دوی شما درس‌های جدیدی آموخته‌اید و باید روی آنها کار کنید تا رابطه سالمی شکل دهید.

افزون بر این، شما تجربیات جدیدی دارید که ممکن است با تجارب قبلی‌تان متفاوت باشد. به جای این که فرض کنید آنها را می‌شناسید، به آنان فرصت دهید تا خود را دوباره معرفی کنند. شما نیز همین کار را کنید.

سوالات رایج

بازگشت به شریک سابق می‌تواند سفری پیچیده از احساسات باشد. در ادامه سعی کردیم پاسخ‌هایی ساده برای برخی از سوالات رایج شما گرد‌آوری کنیم:

آیا ایده خوبی است که دوباره به شریک سابق خود برگردید؟

اگر هر دوی شما رشد کرده، از مسایل گذشته درس گرفته و واقعا دلتنگ ارتباط باشید، بله. اما مراقب باشید اشتباهات مشابه را تکرار نکنید.

چقدر باید منتظر بمانم تا به رابطه قبلی برگردم؟

هیچ جدول زمانی ثابتی وجود ندارد. زمان کافی برای رشد و تفکر شخصی را به خود اختصاص دهید تا هر دوی شما برای شروعی تازه آماده شوید.

دکتر جنی یاکوبسن می‌گوید:

برای هر دوی شما مفید است که کمی برای رشد شخصی وقت بگذارید تا بتوانید بدون الگوهای قدیمی و ناسالم به رابطه بازگردید.

علایمی که نشان می‌دهد شریک سابقم می‌خواهد دوباره با هم باشیم، چیست؟

علایم عبارتند از افزایش تماس، یادآوری اوقات با هم بودن، ابراز پشیمانی از جدایی و بحث در مورد احتمال آینده مشترک.

چه چیزهایی را باید قبل از ملاقات با شریک سابقم در نظر بگیرم؟

در مورد آنچه باعث جدایی‌تان شده فکر کنید. اطمینان حاصل کنید که هر دوی شما رشد کرده‌اید. آشکارا در مورد انتظارات صحبت کنید و برای چالش‌های احتمالی آماده باشید.

چه کارهایی باید انجام دهم تا این بار رابطه دوباره برقرار شود؟

ارتباطات را در اولویت قرار دهید. به مسایل گذشته بپردازید. مرزهای سالمی را تعیین کنید. از رشد شخصی یکدیگر حمایت کنید. و برای بازسازی اعتماد و ارتباط صبور باشید.

تکرار نکردن اشتباهات گذشته

پایان روابط دردناک است و به برخی افراد بیشتر از دیگران آسیب می‌زند. بنابراین، طبیعی است که بخواهید دوباره با شریک سابق‌تان ارتباط برقرار کنید.

برگشت بعد از جدایی ممکن است آسان به نظر برسد، اما اگر مراقب نباشید کمکی به شما نخواهد کرد. در عوض، کار کردن روی مراحل بازگشت به رابطه قبلی ممکن است به شما کمک کند تا تصمیمی آگاهانه در مورد آینده مشترک خود بگیرید.

 

منبع

marriage

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]