بوی بد شریک عاطفی می‌تواند پیش‌بینی کننده جدایی باشد. در این مقاله بیشتر در این باره می‌خوانیم.

بیشتر بخوانید: بهترین راه ها برای جذب مردان و حفظ علاقه آنان

عشق در نگاه اول یا عشق در بوی نخست؟!

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که هنگام انتخاب شریک عاطفی، بو نقش مهمی ایفا می‌کند. بوی بدن مخصوصا در عاشق شدن زنان نقش اساسی دارد. اگر زنی بوی بدن شما را دوست نداشته باشد، احتمالا شانس‌ خود را برای ادامه رابطه با او از دست خواهید داد.

اما آیا بو می‌تواند باعث قطع یک رابطه عاطفی شود؟ پژوهش‌ها می‌گویند بله.

بو به تعهد کمک می‌کند

روانشناسان در دانشگاه سیدنی و مک‌کواری در استرالیا برای بررسی ارتباط بین رایحه و تعهد به رابطه، ۸۰ دانشجو را استخدام کردند (شامل ۴۱ زن و ۳۹ مرد). ۷۲ نفر از شرکت‌کنندگان دگرجنس‌گرا، ۴ نفر همجنسگرا و ۴ نفر دوجنس‌گرا بودند.
پژوهشگران توان بویایی دانشجویان (توانایی تمییز و تشخیص بو) را تست کردند.
این تست با نمره‌دهی واکنش آنان به لباس آغشته به عرق غریبه‌ها انجام شد. سپس نظرسنجی‌ای راجع به رابطه فعلی یا در صورت مجرد بودن، آخرین رابطه عاطفی آنها صورت گرفت.
شرکت‌کنندگان در مورد مدت رابطه، زندگی با پارتنر و سطح رضایت خود از رابطه به سوالات پاسخ دادند. در کنار این پرسش‌ها، سوالی هم درباره واکنش آنان به بوی بدن پارتنرشان پرسیده شد. و اینکه آنان چندبار عمدا لباس یا رختخواب پارتنرشان را بو کشیدند تا رایحه آرامبخش او را استشمام کنند.
این مطالعه پی برد که در کل هرچه شرکت‌کنندگان علاقه بیشتری به بوی بدن پارتنرشان داشتند، بیشتر به روابط خود متعهد بودند.

بوی بد شریک عاطفی می تواند سبب جدایی شود
بوی بد شریک عاطفی می تواند سبب جدایی شود

تاثیر بوی بد شریک عاطفی بر جدایی

پژوهشگران همچنین متوجه شدند که افراد پس از استشمام بوی ناخوشایند پارتنرشان بیشتر تمایل به جدایی داشتند. نتایج نشان داد صرف نظر از طول مدت رابطه، فعالیت جنسی و سایر عوامل، مواجهه‌ی بیشتر با و لذت بردن از بوی شریک عاطفی ، پیش‌بینی‌کننده‌ی میل قوی به ماندن در رابطه است.
جالب است بدانید با اینکه ثابت شده است که هنگام انتخاب شریک عاطفی، بو برای زنان اهمیت بیشتری دارد، جنسیت در نتایج این پژوهش تفاوتی ایجاد نکرد.

چرا بوی شریک عاطفی برای ما مهم است؟

بوی بدن می‌تواند باعث یا مانع صمیمیت جسمی شود. حساسیت بویایی با سطوح بالای رضایت در طول سکس در زنان و مردان و فراوانی بیشتر ارگاسم در زنان ارتباط دارد.
رضایت جنسی قویا با تعهد نسبت به رابطه ارتباط دارد. بنابراین اگر بوی بد پارتنرتان منجر به کاهش رضایت‌بخشی و دفعات سکس شود، احتمال جدایی افزایش می‌یابد.

اگر بوی بد پارتنرتان منجر به کاهش رضایت‌بخشی و دفعات سکس شود، احتمال جدایی افزایش می‌یابد.

گذشته از رابطه جنسی، دوست داشتن بوی شریک عاطفی ، ممکن است با فراهم‌ساختن آرامش و راحتی به حفظ رابطه کمک کند. می‌دانیم که بو ارتباط نزدیکی با حافظه دارد، و بوی شریک عاطفی می‌تواند یادآور تجارب شگفت‌انگیز با او باشد.
از دیدگاه تکاملی، ممکن است بو یک نشانه سلامت جسمی باشد و به همین دلیل نسبت به آن حساس باشیم.
فشارهای تکاملی باعث شده ما شریکان دارای سلامت جسمی را ترجیح دهیم. زیرا آنها با احتمال بیشتری فرزندان سالم تولید و به پرورش آنها کمک می‌کنند.
از آنجا که رژیم غذایی ضعیف و بیماری می‌تواند بوی متعفن ایجاد کند، دلسردی از بوی بد بدن می‌تواند باعث شود از شریک عاطفی ناسالم دور شویم.

سخن پایانی

در پایان، دوست نداشتن بوی پارتنر ممکن است علامت فقدان سازگاری در آینده باشد.
این اطلاعات می‌تواند برای ارتقای زوج درمانی به کار رود. برای مثال با تاکید بر مداخلاتی که مشخصا بو را هدف قرار می‌دهند؛ از جمله درمان بیماری‌های جسمی که بر بوی بدن اثر دارند یا انتخاب عطر‌ یا ادکلن‌های خوشبو.

منبع:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-sensory-revolution/202403/stinky-partner-you-may-be-headed-for-a-breakup

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]