اختلال سادیسم جنسی به کسب لذت شهوانی از وارد کردن درد به دیگران گفته می‌شود. در این مقاله می‌خوانیم اختلال سادیسم جنسی چیست، چه علایم و عللی دارد و روش‌های درمان آن کدامند.

 

هشدار: «این مقاله ممکن است دربردارنده‌ی محتوایی باشد که تجارب تروماتیک را برای برخی خوانندگان تداعی می‌کند

 

تعریف اختلال سادیسم جنسی

اختلال سادیسم جنسی چیست؟ اختلال سادیسم یا آزارگری جنسی، در زیرمجموعه‌ی انحرافات جنسی قرار می‌گیرد. در این حالت، فرد طی فعالیت جنسی، از خیال‌پردازی‌ها، تمایلات یا رفتار مربوط به ایجاد آسیب فیزیکی یا روانی در دیگری به لذت جنسی می‌رسد. با این حال، این وضعیت تا زمانی که سبب ناراحتی شخصی چشمگیر، مختل شدن عملکرد یا آسیب به خود یا دیگران نشود، اختلال روانی محسوب نمی‌شود.

اعمال آزارگرانه شامل بستن (با طناب، زنجیر یا دستبند)، حبس، گاز گرفتن، کتک، شلاق زدن یا ضرب و شتم است. در موارد زیر می‌توان این وضعیت را یک اختلال روانشناختی در نظر گرفت:

  • هنگامی که فرد سادیست، اعمال جنسی سادیستیک را مکررا بدون رضایت شریک جنسی خود اِعمال می‌کند
  • زمانی که فانتزی‌ها یا رفتارهای سادیستیک باعث ایجاد دردسرهای اجتماعی، حرفه‌ای یا سایر مشکلات عملکردی می‌شود

سادیسم جنسی شدید ممکن است مجرمانه تلقی شود. این اعمال در موارد شدید می‌توانند منجر به آسیب جدی یا حتی مرگ شخص دیگر شود.

آیا سادیسم جنسی همان تجاوز جنسی است؟

اختلال سادیسم جنسی معمولا زمانی تشخیص داده می‌شود که متجاوز جنسی به تعداد سه قربانی یا بیشتر یا در چندین دوره نسبت به یک قربانی اِعمال درد کرده باشد.

زمانی که طرفینِ فعالیت جنسی، از اعمال آزارگرانه لذت ببرند، این وضعیت اختلال سادیسم جنسی نامیده نمی‌شود. تجاوز جنسی یا تعرض جنسی بدون ایجاد درد عمدی، ربطی به اختلال سادیسم جنسی ندارد، مگر اینکه دردِ تجربه‌شده توسط قربانی با سطح برانگیختگی جنسی مرتکب مربوط باشد. طبق آمارهای سال 2013، در میان مجرمان جنسی ایالات متحده، کمتر از 10٪ تشخیص اختلال سادیسم جنسی دریافت کرده‌اند. با این حال، در بین افرادی که مرتکب قتل با انگیزه جنسی شده‌اند، میزان اختلال سادیسم جنسی از 37٪ تا 75٪ متغیر است.

سادیسم در زنان و مردان

سادیسم جنسی در مردان شایع‌تر است. زنان معمولا برای رفتارهای سادیستیک نیازی به درمان ندارند. با این حال، شیوع تمایلات آزارگرانه‌ی جنسی در زنان تقریبا یک دوم جمعیت مردان است.

علایم سادیسم جنسی

علایم سادیسم جنسی چیست؟ معیار اصلی اختلال سادیسم جنسی، برانگیختگی جنسی مکرر و شدید ناشی از واردکردن رنج جسمی یا روانی به فرد دیگر است که با تخیلات، امیال یا رفتارهای مرتبط آشکار می‌شود.

برای تشخیص اختلال، موارد زیر باید برآورده شوند:

  • حضور علایم سادیسم جنسی به مدت دست‌کم 6 ماه.
  • برانگیختگی جنسی مداوم و شدید به‌صورت خیال‌پردازی، تمایل یا رفتار جنسی ناشی از واردساختن رنج جسمی یا روانی به دیگری.
  • این اعمال دربردارنده‌ی فردی است که بر اساس این تمایلات، با فرد ناراضی وارد فعالیت جنسی می‌شود.
  • میل جنسی یا خیال‌پردازی باعث ناراحتی یا اختلال بالینی چشمگیر در کارکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه‌های مهم زندگی شده است.

سن شروع

آزارگری جنسی معمولا در اوایل جوانی ایجاد می‌شود. میانگین سن شروع در یک مطالعه بر روی مردان سادیست 19.4 سال بود. همچون سایر اختلالات پارافیلیک، افزایش سن احتمالا اثری کاهنده بر این اختلال دارد.

تفاوت بین اختلال سادیسم جنسی و BDSM  چیست؟

BDSM شامل تخیلات و رفتارهای جنسیی می‌شود که عناصر سلطه و تحمیل درد به شریک زندگی را دربردارد. تفاوت اینجاست که روابط شامل BDSM  می‌‌تواند محبت‌آمیز، قابل اعتماد و سالم باشد. مطالعات نشان می‌دهد بین 30 تا 47 درصد از مردم در طول فعالیت جنسی خود، ضربه زدن به باسن، ایفای نقش سلطه‌گر/سلطه‌جو یا جنبه‌های دیگری از BDSM  را امتحان کرده‌اند.

سادیسم جنسی

علل اختلال سادیسم جنسی

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ناهنجاری‌های لوب گیجگاهی ممکن است در سادیسم جنسی دخیل باشند. هرچند به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است. هیچ شواهد قطعی در مورد علت دقیق اختلال سادیسم جنسی وجود ندارد. ممکن است سایر اختلالات روانپزشکی با سادیسم جنسی همایند شوند؛ با این حال رابطه‌ی علی دقیق بین آنها شناسایی نشده است.

اختلال سادیسم جنسی چطور تشخیص داده می‌شود؟

مبتلایان به اختلال آزارگری جنسی اغلب پس از ارتکاب تجاوز جنسی، به اجبار برای درمان ارجاع داده می‌شوند. همچنین، احتمال دارد فرد مبتلا به دنبال ناراحتی ناشی از تمایلات، خیال‌پردازی‌ها یا رفتار آزاردهنده‌ی خود، به متخصص سلامت روان رو بیاورد.

متخصص، علایم آزارگری جنسی را مطابق با ملاک‌های راهنمای تشخیصی و بالینی اختلالات روانی بررسی می‌کند. سپس تشخیص می‌گذارد.

درمان اختلال سادیسم جنسی

در این بخش از مقاله‌ی سادیسم جنسی چیست، به روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

یک درمانگر جنسی دارای مجوز و متخصص در زمینه‌ی پارافیلیا، می‌تواند با رویکردی آگاهانه و بدون قضاوت به کمک فرد مبتلا بشتابد. درمانگر جنسی، تاریخچه‌ جنسی و روانی-اجتماعی مفصلی درخواست می‌کند تا عوامل زیربنای علایق سادیستی را ارزیابی کند. او همچنین شروع و زمینه‌ی بروز علایم تجربه‌شده را بررسی می‌کند؛ به ویژه هرگونه تغییر در موقعیت ها یا نشانه‌هایی که افکار یا تمایلات سادیستی را تشدید کرده است. درمانگر ممکن است مهارت‌هایی را برای مدیریت انگیزه جنسی به افراد آموزش دهد. همچنین ممکن است از فنون درمان شناختی-رفتاری (CBT) استفاده کند.

درمانگران جنسی از آموزش فنون بازسازی شناختی برای شناسایی و تغییر افکار و رفتارهای آسیب‌زا استفاده می‌‌کنند. آنها ممکن است از بیزاری‌درمانی یا تصویرسازی هدایت‌شده برای کاهش علاقه به فانتزی‌های سادیستی و تغییر عادات جنسی استفاده کنند. مطالعات حاکی از اثربخشی CBT بر اختلال سادیسم جنسی است؛ به ویژه هنگامی که در ترکیب با دارو درمانی به کار رود.

  • داروهای ضد افسردگی

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند فلوکستین می‌توانند به تسکین اختلالات خلقی همبود مانند افسردگی یا اضطراب کمک کنند و همزمان میل جنسی را کاهش دهند. کاهش میل جنسی می‌تواند به تکانشگری مرتبط با افکار و رفتارهای سادیستیک کمک کند. با این حال، بدون کمک روان‌درمانی اثر مستقیمی بر تمایلات سادیستی ندارند.

  • آنتی آندروژن

مدروکسی‌پروژسترون‌استات و سیپروترون‌استات جزو دسته‌ای از داروها هستند که با هدف کاهش موقت سطح تستوسترون، برای کاهش میل جنسی و امکان درمان موثرتر تجویز می‌شوند. این داروها به کاهش سطح تستوسترونِ در گردش کمک می‌کنند و گیرنده‌ها را برای فنون درمان بازسازی شناختی آماده می‌سازند.

چطور برای اختلال سادیسم جنسی کمک بگیریم؟

در ادامه‌ی مقاله‌ی سادیسم جنسی چیست، می‌خوانیم چه کمک‌هایی برای افراد مبتلا وجود دارد. افرادی که از اختلال سادیسم جنسی رنج می‌برند، ممکن است به دلایلی چون انکار، خجالت یا ترس از قضاوت به دنبال درمان نباشند. اگر شما یا شریک زندگی‌تان تمایلات، فانتزی‌ها یا رفتارهای آزارگرانه‌ی جنسی دارید که باعث ناراحتی چشمگیری شده، جستجوی کمک روان‌شناختی از یک متخصص آگاه و همدل، اولین گام حیاتی است.

درمانگر می‌تواند با کمک شما، خروجی‌های سالم احتمالی را برای علایق جنسی آزارگرانه‌‌تان شناسایی کند. او برای به حداقل رساندن اثر منفی این تکانه‌ها بر شما یا شریک زندگی‌تان کمک‌تان می‌کند. هنگام مشاوره با یک درمانگر برای درمان مسایل جنسی، با مطالعه‌ی رزومه‌ی وی مطمین شوید که گواهینامه درمان جنسی را دارا باشد.

زیستن با اختلال سادیسم جنسی

اگر از امیال آزارگری جنسی رنج می‌برید، نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • در مورد تمایلات و خیالات جنسی خود صادقانه با پارتنرتان صحبت کنید. وقتی روراست باشید، آنها بهتر می‌توانند درک و حمایتتان کنند.
  • با یک درمانگر جنسی دارای مجوز مشورت کنید تا در مدیریت علایم کمکتان کند.
  • در گروه‌های حمایتی افرادی شرکت کنید که تمایلات سادیستیک خود را مدیریت کرده‌اند.
  • به یاد داشته باشید که مانند بسیاری از عارضه‌های سلامت روان، هرچه درمان زودتر شروع شود، موثرتر خواهد بود.

آیا اختلال سادیسم جنسی با روان‌آزاری مرتبط است؟

روان‌آزاری یا سایکوپاتی توصیف‌کننده‌ی یکی از اشکال اختلال شخصیت ضداجتماعی است که با نادیده‌گرفتن و نقض قوانین جامعه و حقوق دیگران مشخص می‌شود. اغلب دیده می‌شود که سایکوپات‌ها فاقد اضطراب هستند و سطح بالایی از رفتارهای توجه‌طلبانه دارند. بین روان‌آزاری و اختلال سادیسم جنسی رابطه‌ وجود دارد و اختلال شخصیت ضداجتماعی در مبتلایان به اختلال سادیسم جنسی زیاد دیده می‌شود.

چرا سادیست های جنسی از درد دیگران لذت می برند؟

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که درگیر شدن در رفتارهای جنسی سادیستی، علاوه بر لذت جنسی، از میل به احساس قدرت و تسلط ناشی می‌شود.

آیا تماشای پورنوگرافی سادیستی احتمال ابتلا به آزارگری جنسی را بالا می‌برد؟

رابطه بین سادیسم جنسی و پورنوگرافی سادیستی نامشخص است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پورنوگرافی، مشوق تبدیل فانتزی به تخلف جنسی است. با این حال، تحقیقات دیگر نشان می‌دهد فقط کسانی که تمایلات جنسی سادیستی دارند به دنبال پورنوگرافی آزار جنسی هستند.در مجموع نمی‌توان به علیتی دقیق بین این دو موضوع اشاره کرد.

 

تجارب خود را در زمینه سادیسم جنسی با ما به اشتراک بگذارید.

 

مرکز مشاوره سها به عنوان یکی از بهترین کلینیک های روانشناسی در تهران آماده ارایه برترین خدمات مشاوره روانشناسی و مشاوره و درمان انواع اختلالات رفتاری و روانی است.

منابع:

psychologytoday

https://www.choosingtherapy.com//

 

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]