اختلال عورت نمایی وضعیتی است که با میل، فانتزی یا عمل نشان دادن اندام تناسلی خود به افراد ناراضی (خصوصا غریبه ها) مشخص می‌شود. در این مقاله می‌خوانیم اختلال عورت نمایی چیست، چه علایم و عللی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

اختلال عورت نمایی یا Exhibitionism چیست؟

اختلال عورت نمایی چیست؟ افراد مبتلا به اختلال عورت نمایی مایل اند اندام تناسلی خود را به کودکان نابالغ، بزرگسالان یا هر دو نشان دهند. این وضعیت یک انحراف جنسی در نظر گرفته می‌شود که به الگوهای برانگیختگی جنسی غیرعادی مداوم و شدید اشاره دارد که با ناراحتی یا اختلال چشمگیر بالینی همراه است.

برخی افراد ممکن است این موضوع را که اندام تناسلی خود را به دیگران نشان می‌دهند، انکار کنند یا کتمان کنند که این عمل باعث ناراحتی‌شان می‌شود. اگر فردی مکررا آلت خود را در معرض دید افرادی که رضایت ندارند قرار داده باشد، عورت نمایی در آن ها تشخیص داده می‌شود.

اختلال عورت‌ نمایی
اختلال عورت نمایی

شیوع اختلال عورت نمایی چیست؟

شیوع اختلال عورت نمایی ناشناخته است، اما تصور می شود که تقریبا 4-2 درصد جمعیت مردان را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت در زنان کمتر شایع است، اگرچه تخمین شیوع در بین زنان ناشناخته است.

بیشتر بخوانید : اختلال فتیشیسم چیست؟

علایم عورت نمایی

بر اساس DSM-5، در صورتی که معیارهای زیر برآورده شوند، می توان عورت نمایی را تشخیص داد:

  • در یک دوره حداقل شش ماهه، فرد دارای فانتزی‌ها، رفتارها یا تمایلات جنسی مکرر و شدیدی است که شامل نمایش اندام تناسلی خود به یک فرد بی خبر است.
  • فرد بر اساس این تمایلات جنسی با فردی که رضایت ندارد عمل کرده است. یا امیال یا خیال پردازی باعث ناراحتی یا مشکلات بین فردی در محل کار یا موقعیت های اجتماعی روزمره می شود.

اختلال عورت نمایی بر اساس این که فرد ترجیح می‌دهد آلت خود را به کودکان پیش از بلوغ، بزرگسالان یا هر دو نشان دهد، به زیرگروه هایی طبقه بندی می شود.

مانند بسیاری دیگر از پارافیلیاها یا انحرافات جنسی، افراد می‌توانند گهگاه تمایلات عورت نمایی یا اقدام بر اساس آن داشته باشند اما به اختلال دچار نباشند.

نمونه ای از عورت نمایی

یکی از نمونه‌های کلاسیک عورت نمایی، پدیده جیمی جامپ در رویدادهای ورزشی است؛ در این پدیده، افرادی هستند که در حین مسابقات، برهنه به میدان می‌دوند و خود را در معرض دید تماشاچیان قرار می‌دهند. مثال دیگر، مردی است که در وسایل حمل و نقل عمومی آلت خود را به اطرافیانش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید : انحرافات جنسی یا فتیش جنسی ، علائم و درمان آن

آیا ارسال عکس برهنه از خود نوعی اختلال عورت نمایی است؟

بستگی به شرایط و نیت ارسال عکس‌های برهنه دارد. در برخی موارد، احتمالا چنین باشد، در حالی که در موارد دیگر ممکن است عوامل اجتماعی یا روانی دیگری دخیل باشند؛ از جمله احساس استحقاق، قدرت طلبی یا میل جدی برای شروع یک رابطه عاشقانه.

آیا برهنه ساختن خود در برابر کسی که می شناسید، اختلال محسوب می شود؟

اگر آنها انتظار آن را ندارند، بله. تعریف «اختلال عورت نمایی چیست» شامل این است که فرد خود را در معرض دید افراد ناآگاه و بدون رضایت آنها قرار می‌دهد. برای مثال، با ظهور دوستیابی آنلاین، زنان میزان بیشتری از دریافت عکس‌های ناخواسته و صریح برهنه از مردان را گزارش کرده اند. اکثر تصاویر در این موارد از طریق پیام متنی یا سایر پیام‌رسان‌های دیجیتال ارسال می‌شوند، به این معنی که طرفین حداقل اطلاعاتی را رد و بدل کرده‌اند و کاملا غریبه نیستند. با این حال، دریافت چنین تصاویری همچنان می‌تواند آزاردهنده و بدون توافق باشد.

 

مشاوره روانشناسی

اگر مردی ناگهان آلتش را به من نشان ‌دهد، چه کار کنم؟

برای بسیاری از زنان، تجربه حضور در عورت نمایی مردانه می‌تواند آزاردهنده باشد. یک مطالعه روی 846 دانشجوی دختر نشان داد که 33 درصد از زنان در معرض مواجهه‌های ناشایستی قرار گرفته اند. در حالی که حدود یک سوم از این زنان، این تجربه را ناراحت‌کننده نمی‌دانستند، 38 درصد آنان آن را در حدود متوسط تا شدید ناراحت‌کننده دانستند. مطالعات دیگر نشان داده‌اند زنانی که در معرض مواجهه های ناشایست قرار می‌گیرند، ممکن است احساس تجاوز کنند و رنج روانی طولانی مدتی را تجربه کنند. بنابراین، قرار گرفتن در معرض آلت تناسلی برهنه‌ی دیگران، خلاف قانون است و زنان می‌توانند در این موقعیت با پلیس تماس بگیرند.

اگر این تجربه باعث ایجاد ناراحتی مداوم در یک زن شود، مشاوره با درمانگر می‌تواند محل خوبی برای صحبت در مورد این تجربه باشد.

بیشتر بخوانید : اختلال سادیسم جنسی چیست؟ علت ، علائم

آیا افراد می توانند به طور توافقی عورت نمایی را انجام دهند؟

بله. مانند بسیاری دیگر از پارافیلیاها، مانند سادیسم، مازوخیسم یا مبدل پوشی، افراد می توانند به این رفتار علاقه جنسی داشته باشند. در این صورت، این اختلال محسوب نمی‌شود. برای برخی افراد، اعمال عورت نمایی، زمانی که به طور توافقی انجام شود، می‌تواند بخش سالم و تکمیل‌کننده‌ی یک رابطه باشد. این می‌تواند شامل به اشتراک‌گذاری عکس‌های برهنه با شریک زندگی تان شود که کاملا با توافق دو طرفه صورت می‌گیرد. مهم ترین تمایز بین این اعمال و اختلال عورت نمایی اینجاست که نشان دادن اندام برهنه با رضایت طرفین صورت می‌گیرد یا خیر.

علل اختلال عورت نمایی چیست؟

اطلاعات کمی در مورد عوامل خطر برای ایجاد اختلال عورت نمایی در مردان وجود دارد. با این حال ممکن است پای اختلالات شخصیت ضد اجتماعی، سو مصرف الکل و پدوفیلیا در میان باشد. عوامل دیگری که ممکن است با عورت نمایی مرتبط باشد عبارتند از تجربه سو استفاده جنسی، عاطفی و درگیری جنسی در دوران کودکی.

برخی افرادی که رفتار عورت نمایانه از خود نشان می‌دهند، درگیر پارافیلیاهای دیگری نیز می‌شوند و در نتیجه بیش‌فعال جنسی محسوب می‌شوند. شروع این عارضه معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی رخ می دهد. مانند سایر گرایش‌های جنسی، ترجیحات و رفتارهای جنسی عورت نمایی ممکن است با افزایش سن کاهش یابد. تقریبا یک سوم از جنایات جنسی گزارش شده به پلیس شامل مواردی از عورت نمایی است.

آیا افراد عورت نما معمولا از سایر اختلالات روانپزشکی نیز رنج می برند؟

تحقیقات کمی در مورد علل اختلال عورت نمایی وجود دارد، و پژوهش های موجود عمدتا روی مردان زندانی انجام شده که به اتهام سو رفتار جنسی محکوم شده اند. بنابراین، اطلاع از حالات روانپزشکی افراد در جمعیت عمومی دشوار است .شرایطی که همراه با عورت نمایی رخ می‌دهد می تواند شامل اختلالات افسردگی، دوقطبی، اضطراب، مصرف مواد، بیش فعال جنسی، اختلال نقص توجه / بیش فعالی (ADHD)، سایر اختلالات پارافیلیک و اختلال شخصیت ضد اجتماعی باشد.

بیشتر بخوانید : معرفی اختلالات جنسی

میانگین سن شروع اختلال عورت نمایی چند سال است؟

مردان بالغ مبتلا به اختلال عورت نمایی اغلب گزارش می دهند که در دوران نوجوانی، به طور معمول پس از شروع بلوغ، از این تمایل جنسی خود آگاه شده اند.

آیا اختلال عورت نمایی درمان دارد؟

درمان اختلال عورت نمایی چیست؟ اکثر افراد مبتلا به اختلال عورت نمایی به تنهایی به دنبال درمان نیستند؛ مگر اینکه دستگیر شده و توسط مقامات ملزم به پیگیری درمان شوند. اگر ممکن است شما یا فردی که به او اهمیت می‌دهید دچار عورت نمایی باشد، درمان زودهنگام را شدیدا توصیه می‌کنیم.

درمان اختلال عورت نمایی معمولا شامل روان درمانی و دارو است. تحقیقات نشان می‌دهد که درمان‌های بالینی می‌توانند با ارایه ابزارهایی برای کنترل تکانه‌های افراد و یافتن راه‌های قابل قبول‌تر برای مقابله با این تمایلات موثر باشند.

اختلال عورت‌ نمایی
اختلال عورت نمایی

درمان شناختی رفتاری ممکن است به افراد کمک کند تا محرک های برانگیزان این تمایلات خود را شناسایی کنند؛ سپس این تمایلات را به روش های سالم تری مدیریت کنند.

سایر رویکردهای روان درمانی عبارت است از: آموزش آرام سازی، آموزش همدلی، آموزش مهارت های مقابله ای و بازسازی شناختی (شناسایی و تغییر افکاری است که منجر به عورت نمایی می شود).

داروهایی که ممکن است در درمان اختلال عورت نمایی مفید باشند شامل آن دسته است که با مهار هورمون‌های جنسی، میل جنسی را کاهش می‌دهند. برخی از داروهایی که معمولا برای درمان افسردگی اختلالات شخصیتی استفاده می‌شوند، مانند SSRI ها نیز می توانند میل جنسی را کاهش دهند.

اگر افکار یا میل به عورت نمایی داشته باشم، چه کار کنم؟

اگر افکار یا انگیزه‌های عورت نمایی دارید، مهم است که از یک درمانگر آموزش‌دیده کمک بگیرید. درمانگر متخصص می‌تواند بدون قضاوت و با دیدی همدلانه به شما کمک کند تا راه‌های سالم‌تری برای کنار آمدن با تمایلات خود بیابید. اینگونه از آسیب به خود و دیگران جلوگیری می‌کنید.

در این مقاله خواندید اختلال عورت نمایی چیست. اکنون شما بنویسید. نظرات، تجارب و سوالات خود را در زمینه اختلال عورت نمایی با ما در میان بگذارید.

منبع:

https://www.psychologytoday.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]