برونگرایان اغلب زندگی را مانند یک مهمانی می‌بینند. ماهیت معاشرتی و پویای آنها، مردم را به سمت‌شان جذب می‌کند. در این مقاله می‌خوانیم برونگرایی چیست و افراد برونگرا چه ویژگی‌هایی دارند؟

برونگرایی چیست؟

برونگرایی چیست؟ برونگراها انرژی خود را از تعاملات اجتماعی می‌گیرند. افراد برونگرا از صرف زمان با دیگران احساس هیجان‌زدگی می‌کنند. آنها اعتماد به نفس اجتماعی زیادی دارند و به طور کلی در مقیاس عزت نفس، بالاتر اند.

از جنبه‌ی مثبت، سایر مردم آنها را با عنوان معاشرتی، دوستانه، خونگرم، فعال، هیجان خواه، مثبت اندیش و پُر حرف می‌شناسند. از جنبه‌ی منفی، آنان گاهی به عنوان افرادی توصیف می‌شوند که به دنبال توجه اند، به راحتی حواسشان پرت می‌شود و نمی‌توانند زمانی را به تنهایی بگذرانند.

برونگراها حلقه‌های دوستان بزرگ‌تری دارند و اغلب بسیار ماجراجو هستند. آنها از صحبت کردن با دیگران، ابراز کلامی خود و درگیر شدن با دنیای بیرون لذت می‌برند.

افراد برونگرا چه ویژگی هایی دارند؟

برونگرایی و درونگرایی دو سر یک طیف هستند. با اینکه برخی افراد ممکن است در انتهای یک سمت طیف قرار بگیرند، بیشتر مردم جایی در وسط طیف می‌مانند. بنابراین، در حالیکه شاید ویژگی‌های زیادی داشته باشید که شما را برون‌گرا سازد، ممکن است گاهی اوقات ویژگی‌هایی نشان دهید که بیشتر به درونگرایی شباهت دارند.

برخی از ویژگی های کلی مرتبط با برونگرایی عبارت است از:

  • بودن در مرکز توجه برای آنها خوشایند است
  • از کار گروهی لذت می‌برند
  • اگر زمان زیادی را به تنهایی سپری کنند، احساس انزوا می‌کنند
  • دوست دارند با صحبت کردن، ارتباط برقرار کنند
  • مایل اند در مورد افکار و احساسات حرف بزنند
  • برای منبع ایده و الهام، به دیگران و منابع خارجی روی می‌آورند
  • علایق متعدد و گسترده ای دارند
  • تمایل دارند قبل از فکر کردن ابتدا اقدام کند
  • با گذراندن وقت با مردم انرژی کسب می‌کنند
  • دایره اجتماعی گسترده ای دارند
  • تمایل به فکر کردن با صدای بلند دارند
برونگرایی چیست؟
برونگرایی چیست؟

علامت‌هایی که نشان می‌دهد احتمالا یک برونگرا هستید

نشانه های برونگرایی چیست؟ در ادامه، ویژگی های افراد برونگرا را بیشتر شرح می‌دهیم:

  • عاشق حرف زدن هستید

نه تنها از صحبت کردن با دوستان، اعضای خانواده و همکاران لذت می‌برید، بلکه دوست دارید با غریبه‌ها نیز صحبت کنید. مایلید با افراد جدید آشنا شوید و در مورد زندگی آنها اطلاعات کسب کنید. بر خلاف درونگراها که معمولا بیشتر فکر می‌کنند، برونگراها تمایل دارند به عنوان راهی برای کشف و سازماندهی افکار و ایده هایشان، صحبت کنند.

برونگراها همچنین دایره وسیعی از دوستان دارند. از آنجایی که در ملاقات با افراد جدید و شروع گفتگو بسیار خوب هستید و واقعا از همراهی با دیگران لذت می‌برید، جای تعجب نیست که دوستیابی برایتان کار راحتی باشد.

  • از معاشرت الهام می‌گیرید

آیا بعد از اینکه مدتی را با افراد دیگر گذرانده اید، احساس انرژی و الهام می‌کنید؟ برونگراها تمایل دارند تعاملات اجتماعی را با طراوت بیابند و در واقع از چنین تبادلاتی انرژی می‌گیرند.

وقتی برونگرایان زمان زیادی تنها باشند، اغلب احساس بی انگیزگی و کسالت می‌کنند. اگر بخواهید بین گذراندن وقت به تنهایی و با دیگران دست به انتخاب بزنید، یک برونگرا تقریبا همیشه دیگران را انتخاب می‌کند.

بیشتر بخوانید: 10 سناریو که درونگراها را خوشحال می ­‌کند

  • در مورد مشکلات خود بحث می‌کنید

وقتی با مشکلی مواجه می‌شوید، ترجیح می‌دهید در مورد مسایل و گزینه‌های مختلف با دیگران صحبت کنید. حرف زدن در مورد آن به شما کمک می‌کند تا موضوع را عمیقا بررسی و راه حل مناسب خود را پیدا کنید. بعد از یک روز سخت در محل کار یا مدرسه، صحبت کردن در مورد آن با دوستان یا خانواده می‌تواند به شما کمک کند استرس کمتری متحمل شوید.

از سوی دیگر، درونگرایان ترجیح می‌دهند به جای صحبت در مورد مشکلات، به آنها فکر کنند و پس از یک روز پرتلاش، زمانی را به تنهایی بگذرانند.

  • خونگرم و خوش‌برخورد هستید

در حال خواندن مقاله‌ی برونگرایی چیست، هستید. از آنجایی که افراد با این تیپ شخصیتی، تعامل با دیگران را بسیار دوست دارند، دیگران آنها را دوست داشتنی و خوش برخورد می‌بینند. در یک مهمانی، فرد برونگرا احتمالا اولین کسی است که به سمت مهمانان جدید می‌رود و خود را به آنان معرفی می‌کند. برونگراها معمولا ملاقات با افراد جدید و یافتن دوستان تازه را آسان می‌دانند.

در حالیکه درونگرایان گاهی منزوی و بسته به نظر می‌رسند، برونگراها معمولا خیلی گشوده و مشتاق به به‌اشتراک‌گذاری افکار و احساسات‌شان هستند. به این دلیل، سایر مردم معمولا آشنا شدن با برونگراها را آسان‌تر می‌دانند.

  • از خطر کردن نمی‌ترسید

برونگراها بیشتر مستعد مشارکت در رفتارهای پرخطر برای کسب هیجان هستند. در واقع، برخی مطالعات نشان می‌دهند که تفاوت مغزی مشخصی بین افراد برونگرا و درونگرا وجود دارد که برونگرایان را به سمت رفتارهای هیجان‌انگیز سوق می‌دهد.

این مطالعه نشان داد زمانی که برونگراها خطر می‌کنند، که سطح دوپامین‌شان به اوج خود می‌رسد و نشان می‌دهد که برونگراها برای خطر کردن، پاداش عصبی دریافت می‌کنند. آنها ممکن است به دلیل عملکرد دوپامین، تمایل بیشتری به خطر کردن داشته باشند.

  • منعطف هستید

برونگراها قادرند (یا دست کم مایل اند) با هر تغییری که سر راهشان قرار می‌گیرد‌، سازگار شوند. گاهی اوقات، برونگراها بدون برنامه اقدام به عمل می‌کنند، صرفا به این دلیل که کاملا کنش‌گرا هستند. خودانگیختگی، مورد استقبال این نوع افراد قرار می‌گیرد.

  • خوشبین هستید

برونگراها معمولا شاد، بشاش و مردم‌مدار هستند. آنها دوست ندارند وقت خود را با استرس در مورد چیزهایی که نمی‌توانند کنترل کنند، تمرکز بر شکست‌ها یا فکر کردن به مسایلی که هیچ تاثیری بر زندگی‌شان ندارد، بگذرانند.

برونگراها مانند همه افراد، احساسات و چالش‌های منفی را تجربه می‌کنند. با این حال، آنها می‌توانند نقاط منفی را نادیده بگیرند و مثبت بمانند.

برونگرایی چیست؟
برونگرایی چیست؟

انواع برونگرایی کدام است؟

انواع برونگرایی چیست؟ بر اساس نظریه شخصیت کارل یونگ، برونگراها می‌توانند چهار نوع مختلف داشته باشند که عبارت است از:

  • برونگرای حسی که به شدت از دنیای فیزیکی الهام می‌گیرد.
  • برونگرای احساسی که از گوش دادن به و صحبت کردن با دیگران لذت می‌برد.
  • برونگرای شهودی که از تفکر انتزاعی، گفتگوهای عمیق و بحث‌های دوستانه لذت می‌برد.
  • برونگرای متفکر که هدف‌گرا، موفق و قاطع است.

پیامدهای برونگرا بودن چیست؟

داشتن شخصیت برونگرا با پیامدهای مثبتی همراه است. برونگراها تمایل دارند زمان بیشتری را با دیگران بگذرانند، وقت بیشتری را صرف فعالیت‌های اجتماعی کنند و دوستان بیشتری داشته باشند. همچنین طبق پژوهش ها، برونگراها نسبت به درونگراها کمتر مستعد ابتلا به برخی اختلالات روانی هستند.

این بدان معنا نیست که برونگرا بودن بدون چالش است. تحقیقات نشان می‌دهد برونگراها تمایل بیشتری به هیجان طلبی، تکانشگری، اعتماد به نفس بیش از حد، بی پروایی و عدم تحمل کسالت دارند.

نمی‌توان گفت برونگرایی از درونگرایی بهتر است یا بر عکس. هر تیپ شخصیتی، نقاط قوت و ضعف احتمالی خود را دارد، بنابراین آگاهی از چالش هایی که ممکن است با آنها روبرو شوید می‌تواند مفید باشد.

برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که افراد میان‌گرا (یا آنهایی که در وسط طیف برون‌گرایی/درون‌گرایی قرار دارند) ممکن است بیشترین بهره را ببرند، زیرا اساسا بهترین‌ها را از هر دو جهان بیرونی و درونی دریافت می‌کنند.

چطور بیشتر (یا کمتر) برونگرا باشیم؟

مواقعی وجود دارد که ممکن است بخواهید بیشتر شبیه یک برونگرا رفتار کنید، مانند زمانی که با افراد جدیدی ملاقات می‌کنید. در موارد دیگر، شاید بخواهید برخی از تمایلات برونگرایانه خود را مهار کنید، مانند زمانی که می‌خواهید زمان‌تان را صرف تفکر بیشتر کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد درونگراهایی که تلاش می‌کنند برونگراتر عمل کنند، احتمالا با مزایایی از جمله افزایش احساس ارتباط و هیجانات مثبت‌تر را تجربه می‌کنند.

در حالی که ژنتیک بیشترین نقش را در تعیین شخصیت کلی شما ایفا می‌کند، گام هایی وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد تغییر در صفات‌تان امتحان کنید:

چطور بیشتر برونگرا باشیم

در حال خواندن مقاله برونگرایی چیست، هستید. اگر بیشتر در سمت درونگرای طیف هستید، اما مایلید صفات برونگرایی را تجربه کنید، راهبردهای زیر ممکن است کمک‌کننده باشند:

  • یک سرگرمی پیدا کنید: رویدادها، نشست ها و گروه هایی را پیدا کنید که بتوانید با افرادی که علایق مشترک با شما را دارند تعامل بیشتری داشته باشید.
  • تمرین کنید: افزایش قرار گرفتن در معرض اجتماع می‌تواند به شما کمک کند تا احساس راحتی بیشتری در صحبت کردن با دیگران داشته باشید.
  • چیزهای جدید را امتحان کنید: در حالی که ممکن است ترجیح دهید در منطقه امن خود بمانید، جستجوی تجربیات جدید می‌تواند به شما در کشف جنبه های مختلف خودتان کمک کند.

چطور کمتر درونگرا باشیم

اگر می‌خواهید تمایلات برونگرای خود را کاهش دهید و به دنبال دانش درونی بیشتری باشید، فعالیت هایی مانند زیر را امتحان کنید:

  • آگاهی خود را بسازید: فعالیت های متفکرانه مانند تمرین ذهن آگاهی یا مدیتیشن می‌تواند به شما این فرصت را بدهد که بر آنچه در لحظه حال احساس و فکر می‌کنید، تمرکز یابید.
  • وقت خود را به تنهایی بگذرانید: فعالیت های انفرادی مانند پیاده‌روی در طبیعت، خواندن کتاب یا صرف ناهار به تنهایی می‌تواند راه خوبی برای گذراندن وقت با تامل در خویشتن باشد.
  • در یک دفتر یادداشت بنویسید: نوشتنِ آزادانه می‌تواند به شما این فرصت را بدهد که عمیق تر در احساسات خود کاوش کنید و به زندگی درونی‌تان فکر کنید.

تفاوت مردان و زنان در برونگرایی

اشتراکات زیادی در مردان و زنان برونگرا دیده می‌شود؛ هر دو از محیط‌های شلوغ لذت می‌برند، کار گروهی را ترجیح می‌دهند، از موقعیت‌های پر هیجان استقبال می‌کنند و از رویدادهای اجتماعی بیشتر از خود انرژی می‌گیرند. با این حال، تفاوت هایی نیز بین آنها وجود دارد:

  • مردان برونگرا بیشتر به نقش های رهبری جذب می‌شوند
  • مردان برونگرا با جذبه و گیرا به نظر می‌رسند
  • مردان برونگرا معمولا سلطه‌جو هستند
  • زنان برونگرا گشوده و صادق اند
  • معاشرت با زنان برونگرا بسیار آسان است
  • زنان برونگرا بلند بلند فکر می‌کنند و در محیط کار، مشتاقانه از نظرات خود دفاع می‌کنند

سخن پایانی

با توجه به آنچه گفته شد، برونگراها ویژگی‌های متمایز و گاه قابل تحسینی دارند. اما مهم‌تر از همه این است که به یاد داشته باشید هیچ یک از دو تیپ شخصیتی برونگرا و درونگرا بهتر از دیگری نیست. هر کدام بسته به موقعیت می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد. با این حال، با درک بهتر شخصیت خود، می‌توانید یاد بگیرید که نقاط ضعف خود را بهبود بخشید و از نقاط قوت‌تان نهایت استفاده را ببرید.

 

اکنون شما بنویسید؛ خودتان را بیشتر فردی برونگرا می‌دانید یا درونگرا؟ چه ویژگی‌هایی سبب شده چنین فکری داشته باشید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع:

https://www.simplypsychology.org

https://www.verywellmind.com

https://high5test.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]