بچه ها در تلویزیون و به صورت آنلاین چیزهای زیادی در مورد روابط جنسی می‌بینند و می‌شنوند. آنها زمانی که به سن بلوغ نزدیک می‌شوند، ممکن است به طور خودجوش با برخی بحث‌های پیشرفته آشنا شوند. اما صحبت در مورد بلوغ جنسی همچنان یک تکلیف مهم بر دوش والدین است، چرا که همه اطلاعات دریافتی از سایر منابع، قابل اعتماد نیستند. در این مقاله می‌خوانیم که چطور باید با فرزندمان درباره بلوغ جنسی صحبت کنیم.

بلوغ جنسی

چه زمانی صحبت درباره بلوغ جنسی را آغاز کنیم؟

بلوغ جنسی چه زمانی باید مورد بحث قرار بگیرد؟ به عنوان والدین، بهتر است منتظر نباشید تا فرزندتان با سوالاتی در مورد بدن در حال تغییرش به سراغ شما بیاید. به خصوص اگر آنها ندانند که اشکالی ندارد اگر در مورد این موضوع حساس از شما بپرسند، ممکن است سوالات خود را نزد شما نیاورند.

صحبت در مورد بلوغ، یک گفتگوی یکباره نیست. به مرور با فرزندان خود در مورد تغییراتی که بدن آنها در حین رشد تجربه می‌کند، صحبت کنید. برخی از دختران در 8 سالگی و برخی از پسران در 9 سالگی بلوغ را آغاز می‌کنند. بنابراین ممکن است لازم باشد این صحبت ها را زودتر از آنچه فکر می‌کنید شروع کنید. قبل از شروع بلوغ در مورد تغییرات فیزیکی و عاطفی که در آینده رخ خواهد داد، با فرزند خود حرف بزنید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی کودک

دختران و پسران در چه سنی به بلوغ جنسی می‌رسند؟

به طور معمول، بلوغ در دختران بین 8 تا 14 سالگی شروع می‌شود. در مورد دختران، والدین باید قبل از شروع قاعدگی دخترانشان در مورد آن صحبت کنند. اگر آنها از قاعدگی بی اطلاع بمانند، ممکن است به یکباره از دیدن منظره خون دچار ترس شوند.

بیشتر دختران اولین قاعدگی خود را در سن 12 یا 13 سالگی آغاز می‌کنند، یعنی حدود 2 یا 2 سال و نیم پس از شروع بلوغ. با این حال ممکن است برخی از آنها در سن 9 سالگی و برخی دیگر در سن 16 سالگی پریود شوند.

در پسران، بلوغ معمولا از 9 تا 15 سالگی شروع می‌شود. به طور متوسط، پسران کمی دیرتر از دختران (معمولا در سنین 10 یا 11 سالگی‌) به بلوغ می‌رسند.

بسیاری از بچه ها این شانس را دارند که در مدرسه آموزش های جنسی ببینند. اغلب، مسایل بلوغ در مدرسه به پسران و دختران به طور جداگانه آموزش داده می شود. دخترها بیشتر در مورد قاعدگی و پوشیدن سینه‌بند و پسرها بیشتر در مورد نعوظ و تغییر صدا یاد می‌گیرند. اما همچنین لازم است دختران در مورد تغییراتی که پسران متحمل می‌شوند و پسرها در مورد تغییراتی که دختران را متاثر می‌کند، بیاموزند.

با معلمان در مورد برنامه‌های آموزشی مشورت کنید تا بدانید چه شکاف هایی باقی می ماند که شما باید آن را پر کنید. این ایده خوبی است که آموخته ها را با فرزند خود مرور کنید، زیرا بچه ها اغلب هنوز در مورد برخی موضوعات سوالاتی در ذهن دارند.

چرا والدین باید در رابطه با بلوغ جنسی صحبت کنند؟

دوره بلوغ جنسی، تغییرات زیادی به همراه می‌آورد که برای بچه ها به راحتی احساس ناامنی و تنهایی ایجاد می‌کند. وقتی با فرزندان تان در مورد بلوغ جنسی صحبت می‌کنید، اطمینان­‌بخش و دلگرم‌­کننده باشید.

اغلب، کودکانی که در دوران بلوغ اند، نگران ظاهر خود هستند. صحبت کردن در این باره، می‌تواند به آنها کمک کند تا بدانند همه افراد این تغییرات را که بسیاری از آنان ناخوشایند هستند، پشت سر می‌گذارند. آنها همچنین باید بدانند که زمان این تغییرات می‌تواند بسیار متفاوت باشد. آکنه، تغییرات خلقی، جهش رشد و تغییرات هورمونی همگی بخشی از بزرگ شدن است و همه هرچند نه با سرعت یکسان اما بالاخره از آن عبور می­کنند.

بلوغ دختران ممکن است از کلاس دوم یا سوم شروع شود. اگر دختر شما اولین کسی باشد که ناچار به پوشیدن نیمتنه یا سینه‌بند می‌شود، ممکن است این مسیله برایش ناراحت‌کننده باشد. او ممکن است احساس تنهایی و ناخوشایندی کند یا تصور کند که همه نگاه ها به او دوخته شده است.

در پسران، تغییرات شامل خدشه دار شدن و سپس عمیق شدن صدا و رشد موهای صورت است. پسری که زود یا دیر به بلوغ می­رسد، ممکن است احساس خجالت کند یا فکر کند که در مرکز توجه همکلاسی‌هایش قرار گرفته است. بنابراین باید از پیش نسبت به ابعاد مختلف بلوغ جنسی آگاهی کسب کند و حمایت والدین را در این دوره داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مهمترین نکات پیرامون مسائل جنسی در رابطه بین والدین و فرزندان

بلوغ جنسی

والدین چه چیزهایی را باید در رابطه با بلوغ جنسی بگویند؟

بچه ها باید از این موارد در مورد بلوغ آگاه شوند:

  • دختران به خصوص در ناحیه باسن و پاها بیشتر رشد می‌کنند.
  • سینه‌های دختران شروع به متورم شدن و سپس رشد می‌کند؛ گاهی اوقات رشد یکی از سینه ها از دیگری سریع تر است.
  • رشد مو در ناحیه تناسلی و زیر بغل در دختران و پسران آغاز می‌شود و موهای پاها ضخیم تر و تیره تر می‌شوند.
  • دختران و پسران اغلب دچار آکنه می‌شوند و بیشتر عرق می‌کنند.
  • دختران و پسران هر دو جهش رشد را تجربه می‌کنند.
  • آلت تناسلی و بیضه پسران بزرگ‌تر می‌شود.
  • صدای پسرها تغییر کرده و عمیق تر می‌شود.
  • موهای صورت پسران رشد می‌کند و ماهیچه‌های آنها بزرگتر می‌شود.
  • پسرها گاهی در خواب دچار انزال می‌شوند.
  • هنگامی که قاعدگی دختران شروع می‌شود، هر ماه پوشش رحم آنها برای آماده شدن برای پذیرش تخمک بارور، از خون پر می‌شود. اگر تخمک بارور نشود، پریود هر ماه رخ خواهد داد. اگر تخمک بارور شود، بارداری اتفاق می‌افتد.
  • دوره قاعدگی یک دختر ممکن است 3 روز تا یک هفته طول بکشد و طی این مدت او می تواند از نوار بهداشتی یا تامپون یا سایر موارد بهداشتی موجود برای جذب خون استفاده کند.

بلوغ جنسی

بچه ها چه سوالاتی در مورد بلوغ جنسی می پرسند؟

جای تعجب نیست که وقتی بچه ها در مورد بلوغ یاد می‌گیرند، سوالات زیادی برایشان ایجاد می‌شود. به فرزندتان زمان و فرصتی برای پرسیدن سوالاتش بدهید. سپس صادقانه و صریح به آنها پاسخ دهید.

برخی از رایج ترین پرسش ها عبارتند از:

  • «این توده سفت توی سینه‌ی من چیه؟» دختران ممکن است در حین رشد سینه­ها، متوجه توده‌های کوچک و گاهی حساس در زیر نوک سینه‌های خود شوند. این کاملا طبیعی است. سفتی و حساسیت به مرور زمان با ادامه رشد سینه ها از بین می رود.
  • «چرا سینه های من اینقدر کوچیک یا خیلی بزرگه؟» اندازه سینه در هر دختری متفاوت است. به دخترتان اطمینان دهید که چه بزرگ و چه کوچک، همه سینه ها زیبا هستند. درک این موضوع برای دختران دشوار است زیرا آنها در زمان‌های گوناگون و با سرعت‌های مختلف رشد می‌کنند. اندازه و شکل سینه های دختران با ادامه رشد تغییر می‌کند. اما در نهایت، اگر روزی مادر شوند، اندازه سینه روی جذابیت یا توانایی آنها برای شیر دادن تاثیری نخواهد داشت.
  • «چرا آلت تناسلی من اینقدر کوچیک یا خیلی بزرگه؟» در مورد پسرها، تمرکز می تواند روی آلت تناسلی باشد. همه پسرها به طور همزمان و با نرخ یکسان رشد نمی‌کنند، بنابراین پسر شما ممکن است احساس کند آلت خیلی بزرگ یا خیلی کوچکی دارد. اندازه آلت تناسلی او با ادامه رشد تغییر خواهد کرد. اندام تناسلی در اندازه ها و شکل های مختلفی وجود دارد، اما در حالت نعوظ، این تفاوت خیلی کم به چشم می‌خورد.
  • «چرا هنوز روی ناحیه تناسلی م مویی رشد نکرده؟» همه افراد دارای موهای ناحیه تناسلی می‌شوند، اما موی برخی از نوجوانان دیرتر رشد می‌کند. درست مانند اندازه یا قد سینه، مقدار یا ضخامت موهای ناحیه تناسلی یک ویژگی فردی است.
  • «من پسرم، پس چرا سینه هام در حال رشده؟» برخی از پسران در دوران بلوغ رشد موقت سینه را تجربه می‌‌کنند. این اتفاق در اثر تغییر سطح هورمون در دوران بلوغ رخ می‌دهد و معمولا در عرض چند ماه تا چند سال ناپدید می‌شود.
  • «چرا هنوز پریود نشدم؟» مانند تمام تغییرات دوران بلوغ، قاعدگی در زمان های مختلف برای دختران اتفاق می‌افتد. دختران معمولا تا 2 یا 2 سال و نیم پس از شروع بلوغ پریود نمی‌شوند، اگرچه برخی از آنها سریع‌تر و برخی کندتر بلوغ را طی می‌کنند. اگر دختر شما دیرتر از دختران دیگر به بلوغ رسیده، احتمالا دیرتر از آنها هم پریود را تجربه خواهد کرد. برخی از دختران ممکن است تا سن 16 سالگی پریود نشوند. این معمولا طبیعی است، اما زمانی که دوستانشان به قاعدگی رسیده اند، تحمل این موضوع می‌تواند برایشان ناراحت کننده باشد.

چگونه با پسرم (دخترم) درباره بلوغ صحبت کنم؟

سعی کنید واضح و با عشق و اعتماد به نفس با پسرتان ارتباط برقرار کنید. در اینجا یک نمونه از شروع گفتگو درباره بلوغ یا بلوغ جنسی را می‌خوانید:

«دخترم/پسرم. به عنوان پدر (یا مادرت) می‌دونی که چقدر دوستت دارم. یکی از مسیولیت های پدر و مادر اینه که بچه ها رو برای آینده آماده کنن. توی چند سال آینده، قراره تغییرات شگفت انگیزی رو توی بدن خودت و دوستات ‌ببینی. این تغییرات طبیعیه و برای همه اتفاق می‌افته»

به گفتگو پیرامون بلوغ جنسی ادامه دهید

اجازه دهید فرزندتان بداند که همواره برای صحبت در دسترس هستید، اما خودتان نیز آغازگر گفتگو باشید. در مورد بلوغ و احساسات ناشی از تغییرات آن تا حد امکان آشکارا بحث کنید. والدین ممکن است از بحث در مورد این موضوعات حساس احساس خجالت کنند، اما بچه ها اغلب از اینکه هر چند وقت یکبار هدایت بحث را در دست بگیرند، احساس راحتی خواهند داشت. مرور مطالب نیز به شما کمک می‌کند. قبل از اینکه به سوالات فرزندتان پاسخ دهید، مطمین شوید که پاسخ سوالات خود را از منابع علمی به درستی دریافت کرده اید. اگر با صحبت در مورد بلوغ راحت نیستید، ابتدا آنچه را که می‌خواهید بگویید تمرین کنید. به کودک خود بگویید که ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما مهم است که در مورد آن حرف بزنید.

اگر سوالات یا نگرانی هایی در مورد بلوغ جنسی و رشد وجود دارد که نمی‌توانید به آنها پاسخ دهید، از پزشک کودک ( مشاوره کودک ) خود بخواهید تا شما را راهنمایی کند.

سوالات خود را زمینه بلوغ جنسی با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

منبع

https://kidshealth.org/

کلینیک روانشناسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]