فن رهایی هیجانی یا ای اف تی، روشی است که برخی افراد برای مدیریت احساسات و افکار مزاحم و کاهش استرس و اضطراب خود به کار می‌برند. در این مقاله می‌خوانیم تکنیک EFT چیست، چه مراحلی دارد و اثربخشی آن چگونه است.

 بیشتر بخوانید :نشانه ها و درمان استرس پنهان، تست استرس پنهان

تکنیک EFT چیست؟

تکنیک EFT چیست؟ فن رهایی هیجانی (Emotional Freedom Technique: EFT) روشی است که برخی افراد برای مدیریت احساسات و افکار مزاحم خود به کار می‌گیرند. از این روش برای کاهش استرس و اضطراب نیز استفاده می‌شود. برای مثال، اگر احساس عصبانیت می‌کنید، EFT می‌تواند به آرامش شما کمک کند.

EFT ، روش «ضربه زدن» نیز نامیده می‌شود. چرا که برای انجام آن، نوک انگشتان خود را بر روی نقاط خاصی از دست، سر و بدن خود می‌زنید. نقاطی که برای EFT روی آنها ضربه می‌زنید، مانند مواردی هستند که در طب سوزنی کاربرد دارد.

کارشناسان در مورد چگونگی عملکرد EFT توافق ندارند.

همچنین ای اف تی نباید جایگزین مراجعه به یک متخصص سلامتی برای مسایل جدی مانند افسردگی و تروما شود.

مکانیسم اثر تکنیک EFT چیست؟

مشابه طب سوزنی،EFT  بر روی نقاط یا نقاط نصف النهار داغ انرژی تمرکز می‌کند تا تعادل را به انرژی بدن شما بازگرداند. اعتقاد بر این است که بازگرداندن این تعادل به انرژی، می‌تواند علایم ناشی از تجربه یا احساس منفی شما را تسکین دهد.

بر اساس طب چینی، نقاط نصف النهار به عنوان مناطقی از بدن در نظر گرفته می‌شود که انرژی از آنها عبور می‌کند. این مسیرها به تعادل جریان انرژی برای حفظ سلامتی شما کمک می‌کنند. هر گونه عدم تعادل می‌تواند به بیماری ها یا مشکلات دامن بزند.

طب سوزنی از سوزن برای اعمال فشار به این نقاط انرژی استفاده می‌کند؛EFT از ضربه زدن با نوک انگشت برای اعمال فشار استفاده می‌کند.

 

مشاوره روانشناسی

طرفداران می گویند ضربه زدن به شما کمک می‌کند به انرژی بدن خود دسترسی پیدا کنید و سیگنال هایی را به بخشی از مغز که کنترل‌کننده‌ی استرس است، ارسال کنید. آنها ادعا می‌کنند که تحریک نقاط نصف النهار از طریق ضربه زدن EFT می‌تواند استرس یا هیجانات منفی را که از مشکل خود احساس می‌کنید، کاهش دهد و در نهایت تعادل را به انرژی مختل شده شما بازگرداند.

ای اف تی چگونه انجام می‌شود؟ مراحل انجام EFT

در حال خواندن مقاله‌ی تکنیک EFT چیست، هستید. در مواقع ناراحتی، می‌توانید EFT یا ضربه زدن را امتحان کنید. احتمالا متوجه خواهید شد که به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید.

برای انجام EFT مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به موضوعی فکر کنید که شما را آزار می‌دهد.

مسیله ای که آزارتان می‌دهد را به ذهن بیاورید. مثلا یک موقعیت مصاحبه‌ی کاری که اضطراب شما را بالا می‌برد..

  1. ارزیابی کنید این مشکل چه احساسی در شما ایجاد می‌کند.

به میزان احساس بد خود در مقیاس 0 تا 10 نمره دهید. اگر نمره 0 به معنای عدم وجود حس بد باشد. نمره 10 به این معنی است که احساس بد بسیار زیادی دارید. این عدد را یادداشت کنید.

  1. جمله ای بسازید که مشکل‌تان را توضیح دهد و به دنبال آن، جمله ای مبنی بر پذیرش خود ایجاد کنید.

برای مثال، می‌توانید بگویید: «اگرچه در مورد مصاحبه‌ی فردا احساس اضطراب می‌کنم، عمیقا و کاملا خودم رو می‌پذیرم». یا می‌توانید بگویید: «با اینکه همسرم از من جدا شد، عمیقا و کاملا خودم رو می‌پذیرم.». برای مشکل خود، یک عبارت کلیدی تعیین کنید؛ مثلا: «اضطراب مصاحبه‌‌ی کاری»

 بیشتر بخوانید: بهترین راه درمان استرس

  1. به طور مکرر روی لبه کف دست خود، زیر انگشت کوچک خود ضربه بزنید.

در حالی که ضربه می‌زنید، جملاتی که ساختید را 3 بار با صدای بلند بیان کنید.

  1. اکنون یکی یکی روی سایر نقاط بدن‌تان ضربه بزنید.

روی هر یک از نقاط زیر، به ترتیب ضربه بزنید؛ ضربات شما باید نه خیلی محکم و نه خیلی آرام باشد. هنگام ضربه زدن، مشکل خود را بارها و بارها به شکل کلیدواژه بیان کنید. برای مثال می‌توانید بگویید: «اضطرابِ مصاحبه‌ی کاری» یا «از هم جدا شدیم».

  • روی قسمت وسط بالای سرتان ضربه بزنید
  • روی لبه داخلی (ابتدای) ابروهای‌تان ضربه بزنید
  • کنار لبه بیرونی چشمان‌تان ضربه بزنید
  • روی استخوان زیر چشمانتان ضربه بزنید
  • به ناحیه‌ی بین بینی و لب بالایی خود ضربه بزنید
  • به ناحیه‌ی بین لب پایینی و چانه‌ی خود ضربه بزنید
  • زیر استخوان ترقوه‌تان ضربه بزنید
  • حدود 4 اینچ زیر زیر بغل‌های‌تان ضربه بزنید
  1. توقف کنید و احساس خود را نسبت به مشکل تان دوباره نمره دهی کنید.

  2. در صورت نیاز، مراحل بالا را تکرار کنید.

تا زمانی که بتوانید کمترین نمره را به مشکل خود اختصاص دهید یا تا وقتی که احساس بهتری داشته باشید، ضربه بزنید.

آیا تکنیک ای اف تی اثربخشی دارد؟

لثربخشی تکنیک EFT چیست؟ در مطالعه‌ای در سال 2013، پژوهشگران تاثیر ضربه زدن EFT را بر کهنه سربازان مبتلا به PTSD در مقایسه با کسانی که مراقبت‌های استاندارد دریافت می‌کردند، مورد مطالعه قرار دادند.

در عرض یک ماه، استرس روانی‌ شرکت‌کنندگانی که جلسات EFT دریافت می‌کردند، به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد. علاوه بر این، بیش از نیمی از گروه آزمایش EFT دیگر با معیارهای PTSD مطابقت نداشتند.

همچنین، روایت های موفقیت آمیزی از افراد دچار اضطراب گزارش شده که از ضربه زدن EFT به عنوان یک درمان جایگزین استفاده می‌کردند.

یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که EFT در افزایش عزت نفس پرستاران موثر است. مطالعه دیگری در سال 2023 نشان داد که EFT اضطراب و استرس را در متخصصان مراقبت های بهداشتی در طول COVID-19 کاهش می‌دهد.

با این حال، همچنان به تحقیقات بیشتر برای مقایسه درمان EFT با سایر فنون شناخت درمانی نیاز است.

ای اف تی در چه اختلالات روانشناختیی کاربرد دارد؟

ای اف تی در موارد زیر بیشترین کاربرد را دارد:

  • غلبه بر استرس و اضطراب
  • غلبه بر فوبیای خاص
  • مقابله با PTSD
  • مقابله با احساس افسردگی
  • درمان بی خوابی

کلام پایانی

ضربه زدن EFT یک درمان طب فشاری جایگزین است که برای بازگرداندن تعادل به انرژی مختل شده‌ی شما استفاده می‌شود.

در حالی که نتایج موفقیت آمیزی از اثربخشی EFT در دسترس است، پژوهشگران همچنان در حال بررسی اثربخشی آن بر سایر اختلالات و بیماری ها هستند. به جستجوی گزینه های درمانی مرسوم ادامه دهید. با این حال، اگر تصمیم به دنبال کردن روش ای اف تی دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا احتمال آسیب یا بدتر شدن علایم را کاهش دهید.

در این مقاله خواندید تکنیک EFT چیست و چگونه و با چه هدفی انجام می‌شود. آیا تا کنون این روش را استفاده کرده اید؟ در صورت استفاده، به ما بگویید اثربخشی آن برایتان چگونه بود؟

منابع:

https://healthy.kaiserpermanente.org

https://www.forbes.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 3.6]