آیا یک شخص به تنهایی می‌تواند ما را کامل کند؟ در این مقاله در مورد اهمیت دوستان در رابطه زوجی می‌خوانیم.

فهرست محتوا

  • آیا همسرمان می‌تواند تمام تنهایی ما را پُر کند؟
  • چرا فقط یک نفر نمی‌تواند ما را کامل کند؟
  • چرا وجود دوستان برای رابطه زوجی سالم اهمیت دارد؟
  • دلایلی برای اینکه دوستی‌های خارج از رابطه زوجی را کنار نگذاریم
  • دوستی‌های خارج از رابطه زوجی چه مزایایی برای ازدواج شما دارند؟
  • کلام پایانی

 

بیشتر بخوانید: مشاور زناشویی

آیا همسرمان می‌تواند تمام تنهایی ما را پُر کند؟

اهمیت دوستان در رابطه زوجی چیست؟ من با شنیدن این شکل از پیام‌ها بزرگ شده‌ام که «کسی را پیدا کن که تو را کامل کند» یا «بالاخره یک روز نیمه گمشده ات را پیدا خواهی کرد». عشق رمانتیک از بیشترین اهمیت برخوردار است و سایر اشکال عشق مخصوصا نوع افلاطونی، عاقبت کنار گذاشته می‌شوند. من در کتابم با عنوان افلاطونی، از پژوهشی یاد کردم که این سلسله مراتب عشق را زیر سوال می‌برد. من پی بردم فرض این موضوع که کسی یافت می‌شود که به خوبی ما را کامل می‌کند، باعث می‌شود نه تنها دوستی‌ها بلکه رابطه زوجی را نیز از دست بدهیم.

حقیقتا دوستی با همسر یک موهبت است. دکتر جان گاتمن می‌گوید: «ازدواج‌های شاد مبتنی بر یک دوستی عمیق هستند.» اما بیشتر اوقات، وقتی زوج‌ها پیوند خود را عمیق‌تر می‌کنند و زمان بیشتری را با هم می‌گذرانند، به مرور دوستی‌هایی را که قبل از رابطه زناشویی داشتند از دست می‌دهند.

آیا این اتفاق بدی است؟ جایگزینی دوستان برای ارضای نیازهای برآورده نشده در رابطه زناشویی سالم نیست. اما داشتن دوستان خارج از ازدواج برای هردوی شما نه تنها مهم، بلکه سالم است.

چرا فقط یک نفر نمی تواند ما را کامل کند؟

اهمیت دوستان در رابطه زوجی چیست؟ سه نوع از تنهایی وجود دارد و فقط یکی از آنها با وجود همسر پُر می‌شود:

  • تنهاییِ صمیمانه (تمایل به تجربه صمیمی‌ترین روابط مانند رابطه با همسر یا بهترین دوست)
  • ارتباطی (تمایل به داشتن دوستان)
  • جمعی (میل به عضویت در یک جامعه گسترده که همه با هم به سمت هدفی مشترک تلاش کنیم)

ما این سه تنهایی را به طور مجزا تجربه می‌کنیم.

به این دلیل، حتی در کنار عشق زندگی‌مان می‌توانیم احساس تنهایی داشته باشیم. ما، صادقانه نیاز به یک اجتماع کامل داریم تا به احساس کمال برسیم.

بیشتر بخوانید:سکوت مردان در رابطه زوجی

الگوی خاص بودن کارکردی، اصطلاحی زمخت برای این ایده است که هر نوعی از روابط چیزی متفاوت عرضه می‌کند و بنابراین هیچ رابطه ای نمی‌تواند تمام نیازهای ما را برآورده سازد. نویسندگان این الگو می‌گویند «روابط معمولا در نیازهایی که برای آنها به وجود آمده اند، تخصصی نسبی پیدا می‌کنند و در نتیجه، افراد برای به­زیستی خود به تعدادی از روابط مختلف نیاز خواهند داشت».

این ایده توسط پژوهشی پیرامون هیجانی­ بودن پشتیبانی می‌شود؛ این پژوهش دریافت وقتی در مورد کار با هیجانات متفاوت مان، به افراد متفاوتی روی می‌آوریم، سطح بالایی از به­زیستی را تجربه می‌کنیم.

پژوهش دیگری پی برد کسانی که برای دریافت حمایت به افراد مختلفی تکیه می‌کنند (همسر، فرزند، دوست)، کیفیت زندگی بهتری دارند.

رابطه عاطفی سالم

چرا وجود دوستان برای رابطه زوجی سالم اهمیت دارد؟

ما برای داشتن عملکرد، نیاز به ارتباط داریم؛ بر اساس پژوهش‌ها، وقتی ارتباط‌مان با سایرین قطع شود، خواب و سلامت روانی و جسمی‌مان به هم می‌ریزد.

اگر برای برقراری ارتباط فقط به همسرمان تکیه کنیم، آنگاه سلامتِ رابطه‌مان به طرز بی تناسبی سلامتی ما را تعیین می‌کند. ما اهمیت دوستان در رابطه زوجی را نادیده می‌گیریم و آن وقت نوسانات طبیعی در رابطه زوجی‌مان می‌تواند ویران‌کننده باشد. برای مثال، یک مطالعه دریافت افرادی که از تعارض زوجی رنج می‌برند، در الگویی غیر انطباقی هورمون های استرس را ترشح می‌کنند، مگر اینکه ارتباطات باکیفیتی خارج از رابطه زناشویی داشته باشند.

بر اساس فرضیه جانشین سازی، وقتی در یک رابطه احساس قطع ارتباط می‌کنیم، به طور طبیعی با جستجوی ارتباط در سایر روابط به دنبال حفظ حس تعلق خود هستیم. طبق پژوهشی «احساسات برقراری ارتباط در روابط دیگر می‌تواند نوسانات حسی ارتباط ما را با شریک زوجی‌مان جبران سازد».

داشتن دوستان می‌تواند ما را نسبت به استرس‌های زندگی زناشویی تاب‌آور کند، زیرا روابط دیگر در حفظ تعادل حیاتی به کمک‌مان می‌شتابند. وقتی در کشمکش با همسرمان تاب آوری داشته باشیم، نه تنها خود ما بلکه همسرمان نیز از این موضوع بهره‌مند می‌شود. سلامت روان همسران با یکدیگر درآمیخته است؛ بر اساس یافته‌های پژوهشی، وقتی سطح شادمانی یکی از همسران تغییر می‌کند، شادی شریک دیگر نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اگر دوستان همسرمان او را شاد کنند، شادی او به ما نیز سود می‌رساند. در حمایت از این موضوع، یک مطالعه در سال 2017 دریافت که افراد هر چه بیشتر با دوستان خود تعامل داشتند، نه تنها خود بلکه همسران‌شان نیز افسردگی کمتری را تجربه می‌کردند.

دلایلی برای اینکه دوستی‌های خارج از رابطه زوجی را کنار نگذاریم

در ادامه به سه دلیل می‌پردازیم که چرا نباید دوستی‌های خارج از رابطه زناشویی را کنار بگذاریم:

  1. دوستی به شما کمک می‌کند زندگی بادوام‌تری داشته باشید

شواهد به وضوح نشان می‌دهند که طول عمر ما یا مدت زمانی که زندگی می‌کنیم، به بسیاری از انتخاب‌های سبک زندگی، مانند ورزش، تغذیه خوب و اجتناب از سیگار کشیدن بستگی دارد.

اما تحقیقات اهمیت دوستان در رابطه زوجی ، نشان می‌دهد که روابط اجتماعی قوی نیز، طول عمر شما را (طبق حداقل یک مطالعه، تا ۲۲ %) بهبود می‌بخشد. در واقع، داشتن دوستان کم یا نداشتن دوست برای سلامتی و طول عمر شما خطرناک‌تر از کشیدن 15 نخ سیگار در روز، چاق بودن یا ورزش نکردن است.

نکته مهم این است که این داده‌ها به یک مزیت خاص از دوستی با افراد خارج از خانواده اشاره می‌کند.

این بدان معنا نیست که نزدیک بودن به همسر یا فرزندانتان بی‌اهمیت است. بلکه به سادگی نشان می‌دهد تلاش برای ایجاد دوستی معنادار با افرادی بیرون از خانواده نیز برای سلامتی شما اهمیت دارد.

  1. دوستی به شما کمک می‌کند علایق خود را دنبال کنید

بدون شک، پیگیری علایق به تنهایی ممکن و اغلب لذت‌بخش است. به همین ترتیب، عالی و مهم است که علایق مشترک با همسرتان را نیز پیگیری کنید.

اما اگر به چیزی علاقه‌مند باشید که همسرتان علاقه‌ای به آن ندارد چطور؟ مشکلی نیست. فقط با افراد دیگری که به علایق شما تمایل دارند، دوست شوید!

وقتی با کسی دوست می‌شوید که علایقی مشترک با شما دارد، فرصتی برای یادگیری، رشد و تکامل ایجاد می‌کنید. همچنین بدون این که همسرتان احساس کند مجبور یا ملزم به پیوستن به علایق شماست، به خود و همسرتان احترام می‌گذارید.

  1. دوستی‌ها مکان باارزشی برای دیدن و شنیدن دیدگاه‌های متفاوت اند

بیایید با این حقیقت روبرو شویم: همسران و اعضای خانواده ما همیشه مایل نیستند در مورد برخی موضوعات خاص با ما صحبت کنند. این ممکن است از یک نیت خوب ناشی شود؛ مثلا شاید نمی‌خواهند با اشاره به اینکه ما همیشه دیر می‌کنیم، ما را شرمسار کنند. اما این موضوع در نهایت به نغع ما نیست.

اگر منصف باشیم، ما معمولا نسبت به پذیرش انتقاد یا بازخوردهای هرچند دوستانه از سوی خانواده‌مان، جبهه می‌گیریم. این می‌تواند سبب قطع ارتباط با اعضای خانواده یا به وجود آمدن تعارضات شدید شود. اما داشتن دوستان نزدیک می‌تواند در اینجا به کمک‌مان بیاید.

اهمیت دوستان در رابطه زوجی اینجاست. به هر دلیلی، ما اغلب در برابر بازخورد و انتقاد سازنده از سمت دوستان کمتر تدافعی عمل می‌کنیم و بیشتر روی آنها تامل می‌کنیم. به احتمال زیاد، دیدگاه دوستان (چه در مورد ما یا موضوعات دیگر) اغلب می‌تواند بر ما تاثیر بگذارد. به گونه‌ای که اغلب می‌توانیم با دیدگاهی تازه و روشن به رابطه زوجی خود بازگردیم.

رابطه عاطفی سالم

دوستی‌های خارج از رابطه زوجی چه مزایایی برای ازدواج شما دارند؟

اهمیت دوستان در رابطه زوجی چیست؟ در اینجا به چند دلیل دیگر از اهمیت دوستی در رابطه شما و همسرتان اشاره می‌کنیم:

  • داشتن دوستان خود، علاوه بر دوستان متقابل، به شما و شریک زندگی‌تان کمک می‌کند تا با جامعه بزرگ‌تری در ارتباط باشید.
  • دوستان خوب الگوهایی را برای روابط سالم ارا‌یه می‌دهند که می‌توانید آنها را در رابطه زوجی خود به کار ببرید.
  • دوستان به هر یک از شما راه‌های بیشتری برای ابراز وجود و سرگرمی می‌دهند. به این ترتیب، می‌توانید با احساس رضایت و انرژی بیشتری به رابطه زوجی بازگردید.
  • دوستان به شما کمک می‌کنند احساس استقلال خود را توسعه دهید. این مهم است، زیرا یک رابطه شامل دو فرد متعهد و مستقل به طور کلی سالم‌تر از رابطه‌ای است که بر اساس وابستگی به یکدیگر ایجاد شده باشد.

کلام پایانی

نکته کلیدی اینجاست که به دنبال ایجاد و حفظ دوستی با افرادی باشید که اخلاق و ارزش‌های مشابهی دارند، به قداست رابطه زناشویی شما احترام می‌گذارند و به رشد زندگی شما می‌افزایند، نه اینکه با ایجاد استرس و درگیری از رشد آن جلوگیری کنند.

 

شما بنویسید. آیا دوستی‌های خارج از رابطه زناشویی دارید؟ مثلا آیا هنوز با همکلاسی دوران دبیرستان یا هم‌خدمت‌تان ملاقات می‌کنید؟ چقدر این دوستی‌‌ها را برای رابطه زناشویی خود مفید می‌دانید؟ منتظر خواندن نظرات باارزش شما هستیم.

 

منبع

https://www.psychologytoday.com

https://www.psychologytoday.com.

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]