چرا افراد دارای دلبستگی اضطرابی بیش از همه از برنامه‌های دوستیابی آنلاین استفاده می‌کنند؟ و چرا کمترین لذت را از آنها می‌برند؟ در این مقاله درباره ارتباط سبک دلبستگی اضطرابی و قرارهای ملاقات آنلاین می‌خوانیم.

قرار ملاقات آنلاین در سبک دلبستگی اضطرابی

اگر مجرد هستید، احتمالا از یکی از برنامه‌های قرارگذاری آنلاین استفاده می‌کنید. اما بسیاری از مردم به کشمکش خود ادامه می‌دهند و در خیلی از موارد به خاطر تلاش‌های شان برای قرارگذاری‌های آنلاین، از نظر روانی رنج می‌برند.

به طور خاص، افراد دارای سبک‌ دلبستگی اضطرابی، در قرارهای ملاقات آنلاین با برآورده شدن ایمن نیازهای‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند.

سبک دلبستگی چیست؟

سبک‌های دلبستگی، گرایش‌های پایدار شخصیتی هستند که به افراد فرمان می‌دهند تا چطور هیجانات خود را پردازش کنند، چطور دنیای اجتماعی را درک کنند و چگونه با دیگران به تعامل بپردازند.

سبک دلبستگی ایمن

سبک دلبستگی ایمن، نماینده‌ی بااهمیت رشد سالم است و افراد دارای آن باور دارند که جهان امن و قابل پیش‌بینی است، آنها ارزش تجربه عشق را دارند و مردم قابل اعتماد اند. آنها توانایی‌های قویی برای برقراری تعادل هیجانی دارند و می‌دانند کی باید اطمینان‌جویی مجدد داشته باشند، کی حال خود را بهتر کنند و کی از فضای قرار ملاقات فاصله بگیرند.

در مقابل، افرادی که به یکی از سه سبک دلبستگی ناایمن دچارند، می‌توانند به راحتی در برداشت خود از دیگران، مقابله با استرس و نحوه رفتار در موقعیت قرار ملاقات دچار عدم تعادل شوند.

بیشتر بخوانید: دلبستگی ایمن چیست و چگونه شکل می گیرد؟

سبک دلبستگی اجتنابی

در حال خواندن مقاله سبک دلبستگی اضطرابی هستید. افراد دچار سبک دلبستگی اجتنابی، جهان را بی‌تفاوت، خودشان را مستقل و قوی و دیگران را ضعیف و نیازمند یا بی‌اعتنا می‌بینند. از آنجا که آنها یادگرفته اند نمی‌توانند از نظر عاطفی به دیگران اعتماد کنند، از نزدیک شدن و خود افشایی در قرار‌های ملاقات اجتناب می‌کنند. شاید تا زمانی که متوجه نشده‌اید این افراد در واقع اصلا مایل به نزدیکی نیستند، آنها را جذاب و معاشرتی ببینید. آنها با اجتنابی بودن، سرمایه‌گذاری اندکی روی شریکان عاطفی (مخصوصا آنهایی که به شکل آنلاین ملاقات می‌کنند)، انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: دلبستگی اجتنابی چیست؟

سبک دلبستگی اضطرابی و قرار ملاقات آنلاین

سبک دلبستگی هراسان

در مقایسه با افراد اجتنابی، افراد دچار سبک دلبستگی هراسان ممکن است کمی بیشتر پیش‌بینی‌ناپذیر باشند. آنها یک نیمه اضطرابی دارند که باعث می‌شود خود افشایی بین فردی داشته باشند. اما آنان در اوایل زندگی خود آموخته اند که همه افرادی که با آنها ارتباط می‌گیرند می‌توانند بیشترین آسیب را به آنان وارد کنند.

آنها معمولا جهان را ترسناک و پیش بینی ناپذیر، خود را تا حدی آسیب‌دیده و بی‌ارزش برای تجربه عشق و دیگران را برای تعاملات بین فردی خطرناک می‌بینند.

بنابراین، وقتی یک فرد دچار سبک دلبستگی هراسان، برای رفتن به یک قرار ملاقات آماده می‌شود، ممکن است فکر کنید به این ملاقات علاقه‌مند است؛ اما هیچ تضمینی نیست که روز بعد هراسان نشود و بی‌خبر ترک­تان نکند.

بیشتر بخوانید: دلبستگی اضطرابی چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟

سبک دلبستگی اضطرابی یا دلمشغول

با این حال، وقتی بحث قرارهای ملاقات آنلاین است، افراد دچار سبک‌های دلبستگی دلمشغول اضطرابی تا حدی بدترین تجربیات را دارند. آنها خواهان عشق و رابطه هستند و ممکن است وقتی از این دو محروم شوند، مشخصا احساس تنهایی کنند.

افراد دلمشغول معمولا توسط والدینی پرورش یافتند که در نحوه پاسخدهی به نیازهای کودک پیش‌بینی ناپذیر بودند. در آن محیط، عشق کافی برای بازگرداندن کودکان به سمت والدین وجود داشت، اما تهدید فاصله گرفتن و طرد نیز همیشه احساس می‌شد. این افراد در بزرگسالی، جهان را غیر قابل پیش بینی، خود را تا حدی نیازمند و دیگران را تا حدی دارای عشق اما به دلایلی دریغ­کننده آن می‌بینند.

به خاطر این برداشت ها و پیشینه ارتباطی، این افراد نسبت به سرنخ های طرد بیش از حد گوش به زنگ اند (تا حدی پارانوییدند) و برای مقابله با عدم اطمینان در ملاقات‌های آنلاین، کشمکش دارند.

برنامه های دوستیابی آنلاین چگونه افراد دچار دلبستگی اضطرابی را درگیر می‌کنند؟

برنامه های دوستیابی از الگوریتم‌هایی پیروی می‌کنند که برای ایجاد روابط طولانی مدت طراحی نشده اند. اگر قرار بود افراد در اولین رقابت خود به عشق برسند، همه این نوع برنامه‌ها از کار می‌افتادند.

بیشتر برنامه‌های آنلاین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که براساس یک برنامه تقویتی با نسبت متغیر (غیر قابل پیش‌بینی) به شما پاداش دهند. آنها شما را با استفاده از ترکیبی از پاداش‌ها و تلاش برای جلوگیری از طرد و اضطراب به معنای واقعی کلمه معتاد خود می‌کنند. اگر می‌دانستید هر بار که وارد برنامه می‌شوید، قرار است چه چیزی به دست آورید، آنقدرها هم هیجان‌انگیز نبود، درست است؟

افراد دچار سبک دلبستگی اضطرابی ، احتمالا به طور خاص نسبت به پاداش‌های اجتماعی، آسیب­پذیر و به تنبیهات حساس هستند. بنابراین جای تعجب نیست که آنها برخی از حریص‌ترین کاربران برنامه‌های دوستیابی را تشکیل می‌دهند.

وقتی این افراد وارد چنین برنامه‌هایی می‌شوند و شروع به قرار ملاقات می‌کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ طبق یک پژوهش (2003)، از آنجا که آنان به شکل افراطی صفحات این برنامه‌ها را بالا و پایین می‌کنند، احتمال دارد خود را با کسانی که به نظر می‌رسد عملکرد بهتری از آنان دارند مقایسه کنند، ترس فزون یافته‌ای از مجرد ماندن شکل دهند و نسبت به گزینه‌های فراوان شریک عاطفی سردرگم شوند.

بر اساس این پژوهش، از بین تمام سبک‌های دلبستگی، دلمشغول‌ها یا افراد دارای سبک دلبستگی اضطرابی ، کاربران هفتگی پرطرفدار برنامه‌های دوستیابی‌اند. آنها بیشترین احتمال را دارد که در این برنامه‌ها به دنبال روابط طولانی مدت بگردند.

در عین حال، آنها بیشتر از سایر سبک‌های دلبستگی، از استفاده از این برنامه‌ها حس بدی دارند و اگر طی چت کردن یا سایر ارتباطات ناگهان قال گذاشته شوند، بیشترین آسیب را می‌بینند. به طور خلاصه، به نظر می‌رسد آنها بیشترین خواسته را دارند اما کمترین جواب را دریافت می‌کنند.

پژوهش‌ها در این باره چه می‌گویند؟

پژوهشی توسط کافی و همکاران (2022) نیز نشان داد افراد دلمشغول بیشترین استفاده را از برنامه‌های دوستیابی می‌کردند و نسبت به افراد دچار سبک اجتنابی، تجربیات منفی بیشتری را پس از تجربه رابطه جنسی با پارتنرهای به دست آمده از این طریق داشتند. در مقابل، افراد اجتنابی بعد از برقراری رابطه جنسی با شریکان آنلاین خود، تجربیات منفی بیشتری نداشتند.

با توجه به این یافته‌ها، بهتر است افراد دچار سبک‌های دلبستگی دلمشغول/اضطرابی در مورد اینکه آیا استفاده از برنامه‌های دوستیابی بهترین گزینه برای ملاقات با افراد جدید است یا نه تجدید نظر کنند. در ادامه چند گزینه است که این افراد می‌توانند بر آنها تامل کنند.

سبک دلبستگی اضطرابی و قرار ملاقات آنلاین
سبک دلبستگی اضطرابی و قرار ملاقات آنلاین

نکاتی برای افراد دارای سبک دلبستگی اضطرابی در استفاده از برنامه‌های دوستیابی

  1. خیلی همه چیز را جدی نگیرید. افرادی را که آنلاین ملاقات می‌کنید، فقط تمرینی برای موارد دنیای واقعی در نظر بگیرید.
  2. متوجه این موضوع باشید که اگر در یک رقابت دوستیابی آنلاین موفق نشدید، هیچ چیزی را از دست نداده‌اید؛ زیرا شما واقعا آن شخص را خوب نمی‌شناسید و در همان قدم اول چیزی برای از دست دادن ندارید.
  3. تفاوت بین رویای خود از یک شخص و شخصیت واقعی او را درک کنید.
  4. بیاموزید که با افراد به طور کلی ارتباط برقرار کنید. بسته به زن یا مرد بودن یک فرد، رفتار متفاوتی نداشته باشید.
  5. یک گروه خودیاری پیدا کنید تا بتوانید فارغ از فشار قرارگذاری، روابط سالمی را با افراد برقرار کنید.
  6. برنامه‌های آنلاین را کنار بگذارید و با افراد واقعی آشنا شوید: به یک گروه تمرینی یا ورزشی با جنسیت مختلط (همچون کوهنوردی، دوچرخه‌سواری و …) بپیوندید. یک گروه مجردی برای شام، دوچرخه سواری، پیاده‌روی یا هر چیز دیگری پیدا کنید. با رفتن مکرر به مکان‌های مشابه (مانند کافی شاپ) خود را در دسترس قرار دهید تا مردم به دیدن شما عادت کنند (و بدانند کجا می‌توانند شما را پیدا کنند).
  7. فارغ از حضور شریک عاطفی، مشغولِ به­سازی زندگی‌تان شوید. بدین طریق، وقتی کسی وارد زندگی‌تان می‌شود، دنیای جذابی برای به اشتراک­گذاری با او خواهید داشت.

شما چه سبک دلبستگیی دارید؟ نظر خود را درباره این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

https://www.psychologytoday.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]