از دست دادن استروژن و تستوسترون به دنبال یائسگی می‌تواند منجر به تغییراتی در بدن و میل جنسی زن شود. زنان یائسه ممکن است پی ببرند که به راحتی تحریک نمی‌شوند و احتمالا حساسیت کمتری نسبت به لمس و نوازش پیدا می­کنند. این مسایل می‌تواند به علاقه کمتر به رابطه جنسی منجر شود. در این مقاله در مورد تغییرات رابطه جنسی در یائسگی بیشتر می‌خوانیم.

 

سکس و یائسگی

چگونه یائسگی بر میل جنسی تاثیر می‌گذارد؟

رابطه جنسی در یایسگی ممکن است دستخوش تغییراتی شود. از دست دادن استروژن و تستوسترون به دنبال یایسگی می‌تواند منجر به تغییراتی در بدن و میل جنسی زن شود. زنان یایسه ممکن است پی ببرند که به راحتی تحریک نمی‌شوند و احتمالا حساسیت کمتری نسبت به لمس و نوازش پیدا می­کنند. این مسایل می‌تواند به علاقه کمتر به رابطه جنسی منجر شود.

از طرفی، سطوح پایین استروژن می‌تواند سبب کاهش خون‌رسانی به واژن شود. این موضوع ممکن است بر ترشح روان­کننده از واژن تاثیر بگذارد و باعث خشکی بیش از حد واژن برای رابطه جنسی شود. اما صبر کنید! راه حلی برای آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: سکس تراپی

عوامل دیگری ممکن است بر میزان علاقه زنان به رابطه جنسی در دوران یایسگی و بعد از آن تاثیر بگذارد. این عوامل عبارتند از:

  • مشکلات کنترل مثانه
  • اختلالات خواب
  • افسردگی یا اضطراب
  • استرس
  • داروها
  • نگرانی‌های مرتبط با سلامتی

آیا یائسگی میل جنسی را در تمام زنان کاهش می‌دهد؟

خیر. حتی برخی از زنان یایسه در مشاوره جنسی می‌گویند که میل جنسی آنها بهبود یافته است. این می‌تواند به دلیل کاهش ترس مرتبط با وقوع بارداری باشد. همچنین، بسیاری از زنان یایسه معمولا مسیولیت‌های تربیتی کمتری بر دوش دارند که به آنها اجازه می‌دهد آرامش یابند و از صمیمیت با شریک زندگی خود لذت ببرند.

برای درمان خشکی واژن در رابطه جنسی در یائسگی چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

در طول و بعد از یایسگی، خشکی واژن را می‌توان با روان‌کننده‌های محلول در آب درمان کرد.

از روان‌کننده‌های غیر محلول در آب مانند وازلین استفاده نکنید، زیرا می‌توانند لاتکس را، ماده ای که در ساخت کاندوم استفاده می‌شود، ضعیف کنند. تا زمانی که پزشک تایید کند که دیگر تخمک‌گذاری ندارید و البته برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، شما یا همسرتان همچنان باید از کاندوم استفاده کنید. روان‌کننده‌های غیر محلول در آب نیز می‌توانند محیطی را برای رشد باکتری‌ها فراهم کنند، به ویژه در افرادی که سیستم ایمنی بدنشان در اثر شیمی‌درمانی ضعیف شده است.

مرطوب کننده های واژن نیز می‌توانند به طور منظم برای حفظ رطوبت در واژن استفاده شوند. همچنین می‌توانید در مورد استروژن درمانی واژینال با پزشک خود صحبت کنید.

گزینه دیگری هم وجود دارد؛ اوسفنا یا اوسپمیفن نوعی داروی خوراکی که یک بار در روز مصرف می‌شود، بافت واژن را ضخیم‌تر و کمتر شکننده می‌کند و در نتیجه درد کمتری را برای زنان در حین آمیزش جنسی ایجاد می‌کند. اما FDA هشدار می‌دهد که اوسفنا می‌تواند پوشش داخلی رحم را ضخیم کند و خطر سکته مغزی و لخته شدن خون را افزایش دهد.

چگونه می‌توانم میل جنسی خود را در یائسگی و پس از آن بهبود بخشم؟

جایگزینی استروژن ممکن است موثر باشد، اما به پژوهش‌های بیشتری نیاز است. استروژن می‌تواند با برطرف کردن خشکی واژن، درد جنسی را کاهش دهد.

پزشکان همچنین در حال بررسی اثربخشی ترکیبی از استروژن و هورمون‌های مردانه به نام آندروژن­ها در تقویت میل جنسی زنان هستند.

اگرچه بحث پیرامون مشکلات رابطه جنسی در یایسگی ممکن است سخت باشد، اما سعی کنید با پزشک خود صحبت کنید. گزینه‌هایی مانند مشاوره وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید. پزشک ممکن است شما و شریک زندگیتان را به یک متخصص در زمینه اختلالات عملکرد جنسی ارجاع دهد. متخصص، ممکن است مشاوره جنسی را به صورت فردی، مشترک با همسرتان و یا در یک گروه حمایتی توصیه کند. این نوع مشاوره می‌تواند بسیار موفق باشد، حتی زمانی که به صورت کوتاه‌مدت انجام شود.

یک ابزار کمک جنسی به نام اروس برای درمان زنان مبتلا به بدکارکردی های جنسی، با نسخه در دسترس است. این دستگاه شامل یک مکنده کوچک است که قبل از رابطه جنسی روی کلیتوریس قرار می­گیرد و یک پمپ خلا کوچک که با باتری کار می‌کند. مکش ملایمی که توسط پمپ خلا ایجاد می‌شود، خون را به داخل کلیتوریس می‌کشد و فشار را روی عصب کلیتورال را افزایش می‌دهد. این دستگاه باعث افزایش ترشح روان‌کننده، احساس و حتی تعداد ارگاسم در بسیاری از زنانی می‌شود که از آن استفاده کرده اند.

سکس و یائسگی

چطور می توانم صمیمت ام را با شریک عاطفی ام در دوران یائسگی بازیابم؟

در دوران یایسگی، اگر میل جنسی شما کاهش یافته اما نیازی به مشاوره احساس نمی‌کنید، باز هم باید برای صمیمیت وقت بگذارید. شما هنوز هم می‌توانید عشق و محبت را بدون داشتن رابطه جنسی به همسرتان نشان دهید. از زمان با هم بودن خود لذت ببرید: پیاده‌روی کنید، شام را زیر نور شمع بخورید یا همدیگر را نوازش کنید.

برای بهبود صمیمیت فیزیکی خود در رابطه جنسی در یایسگی، این نکات را امتحان کنید:

  • فیلم ها یا کتاب‌های وابسته به عشق شهوانی، خودارضایی و تغییر در عادات همیشگی جنسی را مد نظر قرار دهید.
  • از فنون حواس‌پرتی برای تقویت آرامش و کاهش اضطراب استفاده کنید. این می‌تواند شامل فانتزی های وابسته به عشق شهوانی یا غیر شهوانی، تمرینات جنسی، موسیقی، ویدیو یا تلویزیون باشد.
  • از عشقبازی، مانند ماساژ یا رابطه جنسی دهانی بهره‌مند شوید. این فعالیت‌ها می‌توانند احساس راحتی بیشتری ایجاد کنند و ارتباط بین شما و شریک زندگی‌تان را بهبود ببخشند.
  • با استفاده از پوزیشن‌های جنسی که به شما امکان می‌دهد عمق نفوذ را کنترل کنید، درد خود را به حداقل برسانید. همچنین می‌توانید قبل از رابطه جنسی، دوش آب گرم بگیرید تا به آرامش برسید و از روان‌کننده های واژن برای کمک به کاهش درد ناشی از آمیزش استفاده کنید.
  • به همسرتان بگویید با چه کارهایی راحت یا ناراحت هستید.

بیشتر بخوانید: مشاور زناشویی

آیا هنوز باید نگران بیماری های مقاربتی (STDs) در یایسگی باشم؟

بله. یایسگی از شما در برابر بیماری‌های مقاربتی محافظت نمی­کند. شما می‌توانید در هر مقطعی از زندگی خود که از نظر جنسی فعال هستید، به STDs مبتلا شوید. این خطر با افزایش سن یا تغییرات در سیستم تولید مثل شما کاهش نمی‌یابد.

در صورت عدم درمان، برخی از STD ها می‌توانند منجر به بیماری‌های جدی شوند، در حالی که برخی دیگر مانند HIV قابل درمان نیستند و ممکن است کشنده باشند.

چگونه می توانم از خود در برابر بیماری های مقاربتی در یایسگی محافظت کنم؟

برای کمک به محافظت از خود در برابر بیماری های مقاربتی، اقدامات اساسی را انجام دهید:

  • نداشتن رابطه جنسی تنها راه مطمین برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی است.
  • هر بار که رابطه جنسی دارید، از کاندوم لاتکس استفاده کنید.
  • برای تجربه لذت و ایمنی رابطه جنسی در یایسگی ، تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید. هر چه شرکای شما بیشتر باشد، احتمال ابتلای شما به بیماری­های مقاربتی بیشتر است.
  • تک همسری را مد نظر قرار دهید. این یعنی داشتن رابطه جنسی تنها با یک نفر. همسرتان نیز باید فقط با شما رابطه جنسی داشته باشد تا خطر ابتلای شما را کاهش دهد.
  • شریک جنسی خود را با دقت انتخاب کنید. با کسی که مشکوک به بیماری مقاربتی است رابطه جنسی نداشته باشید.
  • در معاینات بیماری‌های مقاربتی شرکت کنید تا از نبود خطر سرایت عفونت به شخص دیگر مطمین شوید.
  • از شریک جنسی خود بخواهید که از نظر بیماری های مقاربتی توسط پزشک معاینه شود. علایم بیماری‌های مقاربتی ممکن است قابل مشاهده نباشد.
  • اگر بیش از یک شریک جنسی دارید، همیشه از کاندوم استفاده کنید.
  • قبل از رابطه جنسی الکل یا مواد مخدر مصرف نکنید. اگر مست یا سرخوش از مصرف مواد هستید، کمتر احتمال دارد که رابطه جنسی ایمن برقرار کنید.
  • علایم بیماری های مقاربتی را بشناسید.

سخن پایانی

در دوران یایسگی، هنوز هم می‌توانید با صبوری، تلاش و رعایت نکات ایمنی رابطه جنسی لذت‌بخشی را با همسر خود تجربه کنید.

 

منبع

https://www.webmd.com/menopause/guide/sex-menopause

کلینیک روانشناسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]