کودک مضطرب ممکن است با جدا شدن هر چند موقتی از خانه و خانواده چالش داشته باشد. اگر نگران فرستادن کودک مضطرب تان به یک اردوی تفریحی هستید، بدانید که تنها نیستید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا راحت تر بتوانید فرزندتان را به یک اردوی تفریحی بفرستید.

فهرست محتوا

  • چرا فرستادن بچه ها به اردوی تفریحی مهم است؟
  • چگونه کودک مضطرب را راهی اردوی تفریحی کنیم؟
  • با فرزندتان همدلی کنید.
  • زودتر از موعد او را آماده کنید.
  • کارت یا بسته های مراقبتی همراه او بفرستید
  • در پایان اردو برای پاداش برنامه‌ریزی کنید.
  • سخن پایانی

 

چرا فرستادن بچه ها به اردوی تفریحی مهم است؟

کودک مضطرب ممکن است از رفتن به اردوی تفریحی سر باز بزند. فرستادن کودکان به اردوی تفریحی برای رشد آنها بسیار مفید است. این کار به آنها کمک می‌کند بر طبیعت تمرکز کنند، دوستی‌های خود را تقویت کنند و زمان تماشای تلویزیون یا تب لت را کاهش دهند.

چگونه کودک مضطرب را راهی اردوی تفریحی کنیم؟

از نظر رشدی برای کودکان طبیعی است که در مورد جدا شدن از والدین خود به مدت چند روز، نگرانی داشته باشند.

برای کمک به فرونشاندن نگرانی‌های فرزندتان با او همدلی کنید، از قبل او را آماده کنید، بسته های مراقبتی همراه آنها بفرستید و پاداش دهی با برنامه داشته باشید.

 بیشتر بخوانید: پرورش کودکان تاب آور

فرستادن کودک مضطرب به اردوی چند روزه ممکن است پریشان‌کننده به نظر برسد، با این حال چنین اردویی می تواند برای فرزند شما بسیار مفید باشد. در ادامه به 4 نکته اشاره می‌کنیم که می تواند نگرانی های فرزندتان را فروبنشاند و بر ترس‌هایشان غلبه کند.

  1. با فرزندتان همدلی کنید.

با هر نگرانی یا اضطرابی که ممکن است فرزند مضطرب ابراز کند، همدلی کنید. همدلی باعث می‌شود آنها احساس کنند از سوی شما شنیده شوند و نگرانی شان غیرعادی به نظر نمی‌رسد. برای مثال، بگویید: «اشکالی نداره برای بار اول یکم نگران باشی. بیشتر بچه ها این احساس رو دارن. بیا ببینیم با هم می‌تونیم راه هایی رو پیدا کنیم که بهت کمک کنه کمتر بترسی؟»

اگر فرزند مضطرب را به خاطر نگرانی‌هایش نادیده می‌گیرید یا او را طرد یا شرمنده می‌کنید (مانند «چیزی برای ترسیدن وجود نداره!» یا «اینقدر بچه نباش، همه بچه ها به اردو می­رن») اوضاع می‌تواند بدتر شود.

  1. زودتر از موعد او را آماده کنید.

فرستادن کودک مضطرب به یک اردوی شبانه برای رشد او عالی است. تمرکز بر حضور در طبیعت، تقویت روابط دوستانه، کاهش زمان استفاده از صفحه نمایش و یادگیری نحوه جدایی از والدین از مزایای آن هستند. با این حال، احتمالا بهتر است فرزند شما قبل از رفتن به اردوی شبانه، دوری از خانه را در شب تجربه کرده باشد.

اجازه دهید فرزندتان چند شب در خانه یک فامیل نزدیک و مطمین مانند مادربزرگ بخوابد تا یاد بگیرد دوری از خانه را تحمل کند. در این صورت والدین می‌توانند زودتر از موعد اردو، نسبت به مشکلات فرزند مضطرب در دوری از خانه آگاهی پیدا کنند.

جدایی را در تصور تمرین کنید. این نوع تمرین ذهنی، تجربه بیرون ماندن از خانه را تقویت می‌کند. از طریق تصویرسازی، ترک خانه برای مدتی و اتفاقات احتمالی در اردو را برای کودک توضیح دهید. برای مثال، می‌توانید بگویید: «وقتی ما خداحافظی می‌کنیم، می‌ریم سوار ماشین می‌شیم و تو می‌بینی که در حال دور شدن هستیم، ممکنه واقعا احساس غمگینی یا حتی یکم نگران داشته باشی.»

در تمرین ذهنی خود مطمین شوید که برخی از موقعیت‌های بالقوه چالش انگیز را که ممکن است پیش آیند نیز توضیح دهید؛ مانند مشکلات همسالان، مشکل در خوابیدن، دوست نداشتن غذا، خوب عمل نکردن در یک فعالیت/بازی و  … .

بیشتر بخوانید: مشاوره نوجوان

پس از تمرین این دو گام، تلاش های حل مسیله و مقابله آنها را با یادداشت یا ثبت تلاش‌های آنان تقویت کنید. برای مثال، ممکن است کودک مضطرب به این نتیجه برسد: «دور بودن از خانه چندان بد نیست و حتی سرگرم‌کننده است! من می‌توانم از عهده آن بر بیایم»؛ «بعضی چیزها ممکن است من را آزار دهند، اما چیزهای سرگرم‌کننده‌تری در اردو وجود دارد که باید منتظر آنها باشم. اگر چیزهایی مرا آزار می‌دهند، می‌دانم برای مدیریت آنها چه کاری می‌توانم انجام دهم» و غیره. اظهارات مقابله‌ای را می توان روی کارت‌ها نوشت یا روی یک دستگاه الکترونیکی قرار داد تا کودک بتواند آنها را همراه خود به اردو ببرد.

اعتماد به نفس کودک مضطرب را از طریق تحسین کلامی و ابراز هیجان ایجاد کنید. هنگامی که کودک شما برای نمونه در منزل مادربزرگ می‌خوابد، او را به خاطر شجاعتش تحسین کنید. زمانی که با آنها در مورد گذراندن شب دور از خانه صحبت می‌کنید، متوجه و هیجان‌زده باشید.

مدیریت نگرانی‌ها و اضطراب های والدین بسیار مهم است. نگرانی می تواند مسری باشد و کودک مضطرب ، اضطراب والدین را درک می‌کند. همان راهبردهایی که بر فرزند شما جواب می‌دهند، می‌توانند به شما نیز کمک کنند.

  1. کارت یا بسته های مراقبتی همراه او بفرستید

طبیعی است که فرزندتان دلتنگ شما شود. از نظر رشدی اشکالی ندارد که کودک مضطرب نگران دوری چندین روزه از شما باشد. اشیای انتقالی، مانند پتو یا حیوانات عروسکی، می‌توانند به عنوان راهی برای برای برقراری ارتباط آنان با شما عمل کنند. برخی از بچه ها به داشتن عکسی از خانواده در اردو واکنش خوبی نشان می‌دهند. افزون بر این، ارسال کارت یا بسته‌های مراقبتی (شامل مایحتاج اولیه) به فرزندتان نشان می‌دهد که به او فکر می‌کنید و احتمالا اساس غربت او را کاهش خواهد داد.

  1. در پایان اردو برای پاداش برنامه‌ریزی کنید.

معمولا بهترین راه برای افزایش رفتارهای دلخواه، تقویت مثبت آنهاست. فرزند مضطرب شما احتمالا وقتی از اردو برمی‌گردد، ترکیبی از هیجانات متفاوت را احساس می‌کند؛ شاید از اینکه دوباره به شما می‌پیوندد خوشحال، یا از ترک دوستان ناراحت باشد. می‌توانید پس از برداشتن آنها از اردو، با هم بیرون بروید و بستنی یا غذای مورد علاقه‌شان را سفارش دهید. همچنین می‌توانید با بردن آنها به ساحل یا یکی دیگر از مکان‌های مورد علاقه شان، یا اجازه دادن به آنها برای شرکت در اردوی سال بعد، به شان جایزه بدهید!

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که اضطراب و نگرانی از رفتن به اردوی شبانه نشان دهنده اختلال اضطراب نیست. حضور در اردوی شبانه روزی نوعی نقطه عطف در رشد است و نگرانی و اضطراب در مورد آن از نظر رشدی طبیعی است.

کمی احتیاط در مورد تجربیات جدید طبیعی است و امتحان کردن کارهای جدید می‌تواند ترسناک باشد. رویارویی با چالش مواجهه با تجربیات تازه، همراه با انعطاف‌پذیری و سرسختی، در نهایت سودبخش است و والدین می‌توانند به کودک مضطرب خود کمک کنند تا از پس از این کار بربیایند.

 

نظرات و سوالات خود را در زمینه کودک مضطرب با ما در میان بگذارید.

منبع

psychologytoday

 

فرزند مضطرب

 

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]