لمس محبت آمیز مانند در آغوش کشیدن، گرفتن دست ها، بوسیدن یا بغل کردن یک روش برای ابراز اُنس، عشق و حمایت در روابط عاطفی است. این به خوبی مستند شده که لمس محبت آمیز ارتباط مثبتی با رضایتمندی از رابطه دارد. این نوع لمس، صمیمیت را افزایش می‌دهد و نشانه ای از میل افراد به نزدیکی به یکدیگر است. در این مقاله می‌خوانیم چه چیزی باعث می‌شود بیشتر بخواهیم شریک عاطفی مان را لمس کنیم.

چرا شریک عاطفی مان را لمس می کنیم؟

لمس محبت آمیز در رابطه یکی از روش‌های ابراز عشق است. در بخشی از یک مطالعه چهار قسمتی که اخیرا منتشر شده، پژوهشگران از روش‌­های چندگانه استفاده کردند تا ببینند چه چیزی لمس محبت آمیز را در روابط عاطفی پیش بینی می‌کند. آنها مشخصا به نقش پاسخدهی ادراک­‌شده شریک عاطفی علاقه‌مند شدند. یعنی، آنها به دنبال این پرسش بودند که آیا داشتن یک شریک عاطفی که به شیوه‌­ای حمایت‌گرانه، با مهربانی و عاشقانه پاسخ می­‌دهد، می‌تواند شرکت‌کنندگان را تشویق کند که با محبت فیزیکی واکنش دهند یا خیر.

در تمام مطالعات این پژوهش، نمونه از 824 فرد تشکیل می‌شد که در روابط زوجی قرار داشتند. شرط ورود زوجین به مطالعه مقدماتی این بود که دست کم 6 ماه در یک رابطه عاطفی مشخص بوده باشند و برای مطالعات اول، دوم و سوم این شرط به 12 ماه تغییر می‌کرد. در تمام 4 نمونه، زوجین گزارش کردند که به طور میانگین به مدت 4.4 سال با هم در رابطه هستند. بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان تنها قرارهای عاشقانه داشتند، حدود 30 درصد آنها ازدواج کرده بودند و 8.5 درصدشان نامزد بودند. تقریبا دو سوم این افراد، با هم زندگی می‌کردند. شرکت کنندگان به طور متوسط 26.4 سال سن داشتند و بیشتر آنها (64.6%) سفیدپوست بودند.

آیا پاسخدهی و لمس محبت ­آمیز ارتباطی با هم دارند؟

مطالعه مقدماتی، لمس محبت ­آمیز را در تمام مجموعه داده‌ها بررسی کرد تا تعیین کند آیا ادراک شرکت‌کنندگان از پاسخدهی شریک عاطفی‌شان ربطی به گزارش­‌های لمس محبت آمیز دارد یا خیر.

پرسش­های مربوط به پاسخدهی شریک عاطفی، شامل این موارد می­شد: «شریک عاطفی‌­ام من را درک می‌کند»، «شریک عاطفی‌­ام، منِ واقعی را می‌­فهمد» و «شریک عاطفی‌­ام به نیازهای من پاسخ می‌­دهد».

نمرات در این مقیاس، با نمرات مقیاس اندازه‌­گیری لمس محبت‌­آمیز ارتباط داشت که پرسش­‌های آن دربرگیرنده موارد زیر می­‌شد: «شما و شریک عاطفی‌تان چند وقت یک بار دست همدیگر را می­‌گیرید؟» و «چند وقت یک­‌بار گردن یا پشت یکدیگر را ماساژ می­‌دهید یا با هم فعالیت‌­های لمسی مهرآمیز انجام می‌­دهید؟».

پژوهشگران گزارش کردند که پاسخدهی ادراک شده‌ی شریک عاطفی ارتباط مثبتی با لمس محبت ­آمیز داشت و اینکه پاسخدهی، پیش‌بینی‌کننده لمس محبت ­آمیز بود.

برای مطالعه اول، پژوهشگران از روش تحقیق روزانه دو هفته‌­ای استفاده کردند تا ببینند آیا پاسخدهی بالاتر در رابطه، با لمس محبت‌­آمیز خودجوش در طول زندگی روزانه‌ی زوجین ارتباطی دارد یا نه.

در ابتدا، شرکت‌کنندگان به مقیاس‌هایی پاسخ دادند که پاسخگویی را در رابطه‌شان نشان می‌داد. سپس از زوج ها خواسته شد تا هر شب یک پرسشنامه 10 دقیقه­‌ای را تکمیل کنند. این پرسشنامه شامل یک سوال باز بود که از افراد می‌خواست به طور خلاصه تعاملی را با شریک زندگی خود توضیح دهند که در آن روز «چشمگیرترین تاثیر» را روی آنها گذاشته بود. از شرکت کنندگان خواسته نشد که مشخصا در مورد لمس محبت آمیز بحث کنند، اما نویسندگان خاطرنشان کردند که لمس محبت آمیز مکررا به عنوان یک مثال به کار برده شد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد شرکت‌کنندگانی که در ابتدای مطالعه پاسخدهی بالاتری را در شریک عاطفی خود احساس می‌کردند، در تعاملات روزمره بعدی شان با او طی دو هفته آینده، لمس محبت آمیز بیشتری را گزارش کردند.

لمس محبت آمیز

آیا ابراز قدردانی، لمس محبت ­آمیز خودجوش را افزایش می­‌دهد؟

در مطالعه دوم، محققان زوجین را به آزمایشگاه دعوت کردند. از یکی از زوجین خواسته می­شد تا قدردانی خود را نسبت به شریک عاطفی­اش ابراز کند. بلافاصله پس از آن، پارتنری که از وی قدردانی شده بود، باید در یک مقیاس 10 گویه‌­ای گزارش می‌داد که چقدر شریک عاطفی اش را پاسخگو احساس می­‌کند.

پس از آن، آزمونگران زوج ها را در آزمایشگاه تنها گذاشتند و به مدت 5 دقیقه نحوه تعامل آنان را با یکدیگر مورد مشاهده قرار دادند.

آزمونگران با بررسی تعاملات، لحظات لمس محبت ­آمیز را با عنوان «ارتباط جسمی گرمی که انس، توجه مثبت، عشق و حمایت را می‌­رساند» یادداشت کردند.

شرکت‌کنندگانی که وقتی پارتنرشان در آزمایشگاه ابراز قدردانی می‌کرد، احساس می‌کردند که پاسخگویی بالاتری دارد، متعاقبا لمس محبت‌ آمیز خودجوش بیشتری نشان دادند. به‌طور خاص، آنها وقتی فرصتی برای تنهاماندن با شریک‌شان به آنان داده می‌شد، احتمال بیشتری داشت که شریک خود را ببوسند.

آیا پاسخگویی بیشتر منجر به لمس محبت آمیزتر می‌شود؟

مطالعه سوم بر این موضوع متمرکز بود که آیا تغییرات درک شده در پاسخگویی منجر به لمس محبت آمیزتر می‌شود یا خیر. یعنی، پژوهشگران می‌خواستند بدانند: در روزهایی که یکی از افراد احساس می‌کرد شریک زندگی‌اش بیشتر از حد معمول پاسخ‌گو است، آیا با احتمال بیشتری لمس محبت‌آمیز را شروع می‌کرد؟

زوجین طی چهار هفته در مطالعه روزانه شرکت کردند. نتایج نشان می‌دهد که در هر روز، شرکت‌کنندگانی که شریک زندگی‌شان را پاسخ‌دهنده‌تر از سطح متوسط درک می‌­کردند، لمس محبت‌ آمیز بیشتری نسبت به شریک زندگی‌شان نشان می­‌دادند.

به نظر می‌رسید که این یک نتیجه مثبت داشته باشد، زیرا وقتی یک پارتنر لمس محبت آمیز بیشتری دریافت می‌کرد، در روز بعد شریک زندگی‌­اش را بیشتر پذیرای نیازهایش می­‌دانست.

سخن پایانی

در حالی که به خوبی می­دانیم لمس محبت‌آمیز نقش مثبتی در روابط صمیمانه مان دارد، تحقیقات کمی در این مورد انجام شده که چگونه زوج‌ها می‌توانند تماس محبت‌آمیز را در روابط خود ترویج کنند یا چه چیزی باعث می‌شود کسی با شریک عاطفی­اش لمس محبت‌ آمیز‌تری برقرار کند.

یافته‌های این مطالعات پیشنهاد می­کنند که پاسخدهی ادراک­شده شریک عاطفی نه تنها با لمس محبت­ آمیز مرتبط است، بلکه به نظر می رسد مستقیما مسیول افزایش لمس در برخی روابط عاطفی باشد. در حالی­که پاسخدهی بسته به افراد، اشکال و احساسات متفاوتی دارد، طبق این پژوهش، پاسخدهی معمولا به معنای این احساس است که شریک عاطفی، به گونه ای رفتار می­کند که به پارتنرش احساس حمایت، درک شدن، باارزش بودن و مهم بودن می‌­دهد.

شما بنویسید؛ در رابطه با همسر یا شریک عاطفی تان، به میزان پاسخگویی و حساسیت آنها نسبت به نیازهایتان چه نمره‌ای می‌دهید؟ آیا لمس محبت ‌آمیز در رابطه‌ی شما جایی دارد؟

منبع

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/myths-desire/202103/what-increases-affectionate-touch-in-intimate-relationships?collection=1177955

کلینیک روانشناسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]