نوروفیدبک چیست؟ در درمان نوروفیدبک، حسگرهای الکتریکی به سر شما متصل می‌شوند. شاید این خیلی عجیب و فوق مدرن به نظر بیاید، اما فرایندی بدون درد است. در این مقاله با نوروفیدبک، اثربخشی و نحوه کار آن بیشتر آشنا می‌شویم.

مشاوره آنلاین

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک چیست؟ در درمان نوروفیدبک، حسگرهای الکتریکی به سر شما متصل می‌شوند. شاید این خیلی عجیب و فوق مدرن به نظر بیاید، اما درد ندارد و بسیار کمتر از آن چه به نظر می‌رسد، ترسناک است.

نوار یا الکترودهایی که روی سر قرار می‌گیرند، بخش‌های مختلف مغز را، بسته به جایی که در آن قرار می‌گیرند، کنترل می‌کنند. سپس، از طریق بازخورد شنیداری یا بصری، بیماران می‌توانند ببینند که مغزشان چگونه به اعلان‌های مختلفی که درمانگر یا پزشک به آنها می‌دهد، واکنش نشان می‌دهد.

واکنش‌ها توسط یک نمودار ثبت می‌شوند تا فرد بتواند واکنش طبیعی خود را ببیند. پس از این درمان، بیماران می‌توانند با یک متخصص کار کنند تا دلیل واکنش‌های خود را بفهمند. این می‌تواند به بیماران کمک کند تا ریشه‌ احساسات خود را بر اساس واکنش‌های طبیعی‌شان که شاید حتی متوجه وقوع آن هم نشوند، بهتر درک کنند.

نوروفیدبک چیست؟
نوروفیدبک چیست؟

انواع درمان های نوروفیدبک

اثربخشی درمان نوروفیدبک در کمک به تشخیص یا درمان چند بیماری مختلف ثابت شده است. اما نوع نوروفیدبک برای همه بیماری‌ها یکسان نیست.

برای هر نوع نوروفیدبک، الکترودهای متصل به پوست به دنبال فرکانس‌های مغزی خاصی هستند، که اساسا برابر با سرعت انتشار امواج مغزی است. این می‌تواند نحوه واکنش یک فرد را آشکار کند.

انواع مختلف فرکانس‌ها، انواع متفاوتی از عملکردها یا واکنش‌های مغز را نشان می‌دهند.

در جلسات درمان نوروفیدبک چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که به اولین جلسه وارد می‌شوید، احتمالا متخصص پیشینه پزشکی شما و مسایلی را که می‌خواهید به آنها بپردازید، بررسی می‌کند. جلسات می‌تواند در دامنه‌ای از گفتگو درمانی سنتی تا نظارت فعالیت مغزی شما در هنگام خواب متفاوت باشد. برخی از متخصصان از شما می‌خواهند درحالیکه الکترودها روی سرتان قرار گرفته اند، یک فیلم تماشا کنید، به موسیقی گوش دهید یا یک بازی انجام دهید.

  • در جلسات نوروفیدبک، الکترودهایی به سر شما متصل می‌شود. مانند الکتروانسفالوگرافی (EEG)، در جلسات درمان نوروفیدبک نیز شما به کلاه یا هدبندی دارای الکترودهای متصل مجهز می‌شوید. این حسگرها، سیگنال‌های الکتریکی تولید شده توسط مغز را شناسایی کرده و به کامپیوتر منتقل می‌کنند. هیچ سوزن یا دارویی در کار نیست.
  • مرحله بعدی نوروفیدبک چیست ؟

شما در یک فعالیت محرک شرکت می‌کنید. کاری که در طول جلسه انجام می‌دهید بستگی به مسیله‌ای دارد که به دنبال درمانش هستید. برای مثال، ممکن است فیلمی را روی صفحه تماشا کنید، چشمان خود را ببندید و به صدا گوش دهید یا در فعالیتی مانند انجام یک بازی ویدیویی شرکت کنید. طی این فعالیت‌‌ها ممکن است دراز کشیده یا روی صندلی نشسته باشید.

  • در حالی که مشغول انجام این فعالیت هستید، متخصص بر این فرایند نظارت می‌کند و از امواج مغزی شما در مقایسه با وضعیت ایده‌آلی که می‌خواهید به دست آورید، نقشه‌برداری می‌کند.
  • در این مرحله بازخود دریافت می‌کنید. در طول فعالیت، سرنخ‌هایی از نحوه عملکرد مغز خود دریافت خواهید کرد. هدف این است که با واکنش‌های خود هماهنگ شوید تا بتوانید مغزتان را به سمت وضعیت مطلوب هدایت کنید. جلسات معمولا 60 دقیقه طول می‌کشند. افرادی که استفاده از نوروفیدبک را تمرین می‌کنند، معتقدند که مغز متوجه می‌شود یا می‌آموزد که برای ارتقای افکار و پاسخ‌های سالم‌تر چه کاری باید انجام دهد، زیرا می‌توانند با دیدن سرنخ‌های صفحه نمایش بازخورد دریافت کنند.
  • به محض اینکه از مطب خارج شدید، نتیجه‌ای نخواهید دید. درمان نوروفیدبک اغلب می‌تواند بین 6 تا 20 جلسه طول بکشد. با این حال، تعداد جلسات تایید شده‌ای وجود ندارد که نتایج پایدار را تضمین کند و تعداد جلسات در مورد هر بیمار متفاوت است.

در مورد تعداد جلسات مورد نیاز، با متخصص خود گفتگو کنید. متخصص باید علایم را پیگیری کند و پاسخ را از ابتدا و در پایان هر جلسه و نحوه عملکرد بیمار را در بین جلسات اندازه‌گیری کند. این روند می‌تواند بیمار را به پیشرفت برساند.

مشاوره روانشناسی

چطور شروع کنیم؟

اگر مایل به انجام جلسات نوروفیدبک بودید، می‌توانید متخصصانی را که این درمان را ارایه می‌دهند، در اینترنت جستجو کنید. سپس می‌توانید با مراکز آنان تماس بگیرید و در مورد تعداد الکترودهایی که معمولا استفاده می‌کنند، هدف درمانیی که از بیماران مشابه شما توقع دارند و تعداد جلسات مورد انتظار سوال کنید.

فنون نوروفیدبک چیست ؟

اگر به دنبال درمان نوروفیدبک برای یک بیماری رفتاری مانند افسردگی هستید، روانشناس معمولا این درمان را اجرا می‌کند. او بر اساس مسایلی که می‌خواهید به آنها بپردازید، از شما سوالاتی می‌پرسد.

همچنین ممکن است لازم باشد به مطب دکتر بروید، جایی که یک متخصص الکترودها را روی سر شما قرار می‌دهد. این احتمال وجود دارد که شما در حال تماشای یک فیلم یا گوش دادن به یک محتوای صوتی باشید، در حالی که پزشکان بر فعالیت مغز شما نظارت می‌کنند.

به طور معمول، شما می‌توانید واکنش‌های مغز خود را در زمان واقعی مشاهده کنید. برای مثال ممکن است بیماران در حال تماشای فیلم باشند و وقتی مغزشان امواج مغزی خاصی تولید می‌کند، صفحه نمایش روشن‌تر ‌شود. برعکس، وقتی مغز آنان امواج مغزی با مطلوبیت کمتری را تولید می‌کند، صفحه نمایش تیره‌تر می‌شود. از آنجایی که شما این فرایند را در زمان واقعی مشاهده می‌کنید، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه امواج مغزی را تولید کنید تا صفحه نمایش را روشن نگه دارید. این نشان می‌دهد که می‌توان روزی از این درمان برای جلوگیری از افکار منفی و کاهش اثرات رفتارهای اعتیاد‌آور استفاده کرد.

نوروفیدبک چیست؟
نوروفیدبک چیست؟

درمان نوروفیدبک به چه بیماری‌هایی کمک می‌کند؟

درمان نوروفیدبک می‌تواند برای بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد. اگر به دنبال این روش برای یک بیماری خاص هستید، باید تحقیق کنید تا مطمین شوید متخصصی که می‌خواهید به وی مراجعه کنید، در درمان نوروفیدبک برای آن بیماری تخصص دارد.

پژوهش‌های روزافزون در حال مطالعه‌ی روش نوروفیدبک هستند. با این حال، در حال حاضر بیماری‌های اصلی که افراد معمولا به دنبال درمان نوروفیدبک برای آنها می‌روند، عبارت است از:

  • بیش فعالی نقص توجه
  • افسردگی
  • اضطراب
  • بی‌خوابی
  • میگرن
  • اعتیاد
  • اختلال وسواسی جبری
  • انرژی پایین
  • کنترل خشم

مزایای درمان نوروفیدبک چیست ؟

بزرگ‌ترین مزیت درمان نوروفیدبک این است که می‌تواند عملکرد درونی مغز را به نمایش بگذارد. شما از طریق این روش، از واکنش‌های ناهشیار خود با خبر می‌شوید. این می‌تواند به شما کمک کند تا رفتارهای ناسالم خود را شناسایی کرده و برای تغییر آنها تلاش کنید.

یکی دیگر از مزایای درمان نوروفیدبک چیست؟ اینکه واکنش‌های مغز شما را در زمان واقعی نشان می‌دهد. این به شما امکان می‌دهد واکنش‌های خود را بهتر درک کنید و آنها را از دید یک منبع بی‌طرف ببینید. این مورد به ویژه برای کسانی که با مدیریت خشم دست به گریبان‌اند، خوب است. زیرا آنها اغلب به داده‌های بیرونی حساس هستند.

EEG چیست؟

اثربخشی نوروفیدبک چیست؟

در‌حالی‌که نوروفیدبک همچنان به عنوان راه حلی برای بسیاری از بیماری‌ها در حال بررسی و مطالعه است، در مطالعات گروهی کوچکی موثر بوده است. با این حال، اثربخشی به تعداد جلسات و همچنین نوع بیماری بستگی دارد.

علاوه بر موثر بودن نوروفیدبک در درمان بیماری‌های ذکر شده در بالا، در مطالعه ای بر روی 20 فرد مسن، این روش منجر به افزایش فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان شد. اعضای گروه قبل و بعد از هشت جلسه 30 دقیقه‌ای قرار گرفتن در معرض نوروفیدبک گاما یا بتا، تست‌های حافظه و IQ را انجام دادند. پس از درمان، پژوهشگران شاهد افزایش چشمگیری در فعالیت مغز بودند. این نشان می‌دهد مغز سالمند ممکن است بیش از آنچه در قبلا تصور می‌شد، توانایی داشته باشد. با این حال، آنها هیچ تفاوتی در عملکرد شناختی پیدا نکردند.

همچنین اثربخشی این درمان بر کودکان مبتلا به ADHD نشان داده شده است. در یک مطالعه، هم والدین و هم بچه‌ها، پس از گذراندن یک دوره تمرینات نوروفیدبک فشرده در تابستان، تفاوت‌های چشمگیری را گزارش کردند.

 

در این مقاله خواندیم نوروفیدبک چیست. آیا تا کنون تجربه استفاده از این درمان را داشته اید؟ چقدر آن را موثر ارزیابی می‌کنید؟ لطفا تجارب خود را با ما و دیگر مخاطبین مان به اشتراک بگذارید.

 

منابع

https://www.verywellmind.com

https://www.forbes.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]