چطور به یک رابطه نامشروع پایان دهم؟

پایان دادن به یک رابطه نامشروع، ساده تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد نحوه تمام کردن یک رابطه فرازناشویی کمک تان کنیم.

 

شرح یک کیس: شروع یک رابطه نامشروع

رابطه نامشروع گاهی تدریجی و گاهی ناگهانی شروع می‌شود. سو در تمام یک سال و نیم پیش تلاش می‌کرد تا پس از کشف رابطه نامشروع شوهرش، دوباره سرپا شود. لِن آخرین کسی بود که سو می‌توانست خیانت اش را تصور کند. او آنقدر شریف بود که نمی‌توانست دست از پا خطا کند؛ یا حداقل سو اینطور فکر می‌کرد.

یک شب که در قرار تجاری به صرف شام، همکار لن شروع به عشوه‌گری با او کرد، لن خودش را در موقعیتی گریزناپذیر دید. این ماجرا به صرف چندین بطری الکل و شروع رابطه جنسی در هتل ختم شد. پس از آن شب، تعداد «قرارهای شام تجاری» لن به طرز حیرت انگیزی افزایش یافت. با اینکه سو متوجه افزایش عجیب تعهدات کاری لن شده بود، اما احساس می‌کرد که باید از اهداف کاری همسرش حمایت کند و حس از دست دادن او را پیش خود نگه دارد.

 

مشاوره روانشناسی

سپس، یک شب، کامپیوتر لن را باز کرد، ایمیل‌هایش را دید و پی برد که او در تمام این مدت در مورد مکان حضورش دروغ می­گفته و در گیرودار یک رابطه نامشروع پر هیجان بوده است. سو وقتی ماه ها ایمیل پر شور بین لن و شریک فرازناشویی‌اش را بررسی می‌کرد، به سختی می‌توانست نفس بکشد. دنیای او از هم پاشیده شده بود.

بیشتر بخوانید: عوامل جدایی و طلاق

وقتی این قضیه را به لن گفت، او فورا دست به اعتراف زد و صادقانه تعریف کرد که طی شش ماه گذشته اوقاتش را چگونه می‌گذرانده. با وجود اظهار پشیمانی و پذیرش کامل مسیولیت اقداماتش، سو نزدیک بود از شدت خشم دیوانه شود. احساسات سو از کلمات همسرش جریحه دار شد و به حالت شوک فرو رفت.

آیا امکان برگشت از رابطه نامشروع وجود دارد؟

لن قول داد که فورا رابطه نامشروع‌اش را قطع کند، تمام وجودش را برای ترمیم رابطه اش با سو بگذارد و به او کمک کند تا از دردی که او باعثش شده، تسکین یابد. او در مورد تعهدش به ماندن در رابطه زوجی خود، کمترین تردیدی نداشت. با وجود 6 ماه رابطه نامشروع، او عاشق سو بود و هرگز قصد نداشت ترکش کند. اما سو نمی‌توانست به سادگی باور کند که لن که 6 ماه مستقیم در چشمانش نگاه کرده و دروغ می‌گفت، بدون هیچ تردیدی عاشقش باشد. سو در هم شکسته بود.

با این وجود، لن به قول خود مبنی بر پایان دادن فوری به رابطه فرازناشویی اش عمل کرد. او ایمیلی شفاف و مستقیم برای شریک نامشروعش فرستاد که قصدش را برای قطع کامل ارتباط با او توضیح می‌داد. شریک نامشروع، کوشید تا او را به آخرین گفتگوی حضوری ترغیب کند، اما  لن دیگر پاسخی نداد. او بارها به سو گفت که خیانت را برای همیشه تمام کرده است.

بیشتر بخوانید: مشاوره خانواده

اما علی‌رغم تمایل لن به ترک رابطه نامشروع و قول شفاف‌سازی در مورد هرگونه ارتباطات در آینده، طبیعتا سو هنوز نمی‌توانست اعتمادش را بازیاید. او نمی‌توانست درک کند که شوهرش چطور می‌تواند از یک طرف این همه انرژی را برای اولویت بندی زندگی دوگانه‌اش صرف کند و از سوی دیگر، به‌طور ناگهانی و بدون هیچ پشیمانی یا اشتیاقی برای برگشت به رابطه با آن زن، به همه چیز پایان دهد. او نگران بود نکند این دوگانگی دلهره­‌آور، وی را در معرض خیانت مجدد قرار دهد.

سو تنها نیست. این احساسی است که همه همسران خیانت‌دیده پس از اینکه همسرشان بعد از لو رفتن خیانت، ناگهان از این رو به آن رو می شود، تجربه می‌کنند. اما من چندین دهه در کمک به زوجینی که در مسیر ترمیم رابطه خود بعد از خیانت بودند تخصص دارم؛ و اگر یک چیز حیرت انگیز در مورد پایان دادن به روابط نامشروع یادگرفته باشم، این است:

پایان دادن به رابطه فرازناشویی، اغلب به آن پیچیدگی که مردم فکر می‌کنند، نیست.

در ادامه چرایی آن را توضیح می‌دهم.

آیا خیانت به معنای نارضایتی از زندگی زناشویی است؟

الزاما نه. پژوهش‌ها نشان می‌دهد (و تجربه بالینی من نیز این را تایید می‌کند) که بسیاری از افرادی که داشتن یک رابطه فرازناشویی را انتخاب می‌کنند، رابطه زناشویی خود را شاد و رضایت‌بخش می‌بینند. بیشتر افراد، از جمله متخصصان سلامت روان و مشاوره روانشناسی، از این واقعیت غافلگیرکننده آگاه نیستند که داشتن رابطه نامشروع الزاما نشانه یک رابطه زناشویی مشکل‌دار نیست.

حتی وقتی نارضایتی زناشویی، افراد را به داشتن روابط نامشروع ترغیب می‌کند، به استثنای برخی موارد، بیشتر افراد همسر خود را به خاطر شریک نامشروع شان کنار نمی‌گذارند. در واقع، اکثر افراد خیانتکاری که من با آنها کار کرده‌ام هرگز قصد ترک همسر خود را نداشتند.

بنابراین، وقتی زندگی زناشویی آنها در پی کشف خیانت به خطری جدی می‌افتد، پایان دادن به رابطه نامشروع به تصمیمی ساده تبدیل می‌شود: «همه چیز تمام خواهد شد».

عامل دیگری نیز در اینجا سهیم است: اگرچه همسران خیانت‌دیده به طور قابل درکی معتقدند که روابط نامشروع چیزی جز لذت خالص و محض نیست، اما برای بیشتر افراد وجدان مند، موضوع پیچیده‌تر از آن است. اگرچه روابط فرازناشویی مخصوصا در اوایل شکل­گیری، هیجان انگیز، پرشور و ارضاکننده هستند، اما اغلب باعث ایجاد احساس بی امان گناه و شرم می‌شوند. این امر به ویژه در مورد افرادی که تصمیمات‌شان خلاف قوانین اخلاقی خودشان است، صدق می‌کند.

بنابراین، هر ملاقات نامشروع، در کنار پاداش‌های جنسی یا عاطفی­ای که با خود به همراه می آورد، باعث می‌شود بسیاری از مردم به خاطر انتخاب‌های فریبکارانه و عدم صداقت خود احساس تحقیر کنند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد وقتی دست‌شان رو می شود یا خود اقرار می‌کنند، واقعا به احساس آرامش می‌رسند.

آیا کسی که یک بار خیانت کرده، دوباره این کار را می‌کند؟

برای همسران خیانت دیده، باور این موضوع که فرد ممکن است احساس گناه کند، اما همچنان به رفتار مسبب این حس ادامه دهد، دشوار است. اما خیانت کاران می‌توانند و انجامش می‌دهند. این موضوع درست است که به محض فاش شدن رابطه نامشروع و برملا شدن حقایق، افراد خیانتکار معمولا از اینکه دیگر مجبور نیستند رازهای تاریک خود را مخفی کنند یا برای به خاطر سپردن دروغ‌هایشان بکوشند، احساس آرامش می‌کنند. وقتی زمان قدم گذاشتن در روشنایی فرا رسیده باشد، این مسیر بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

جالب اینجاست، این همان زمانی است که همسران خیانت‌دیده خود را در پست‌ترین نقطه زندگی‌شان می­بینند، و باور تعهد مشتاقانه و نوظهور شریک‌شان به تک همسری برای‌شان سخت می‌شود. این هشداری است که همسران خیانت دیده اغلب از دوستان و خانواده یا مقالاتی در اینترنت دریافت می‌کنند: «کسی که یک بار خیانت می‌کند، باز هم دست به این کار خواهد زد». این عبارت نه تنها نادرست، بلکه تاسف‌بار است.

از خیانت به همسرم پشیمانم؛ چطور رابطه فرازناشویی را تمام کنم؟

30 تا 60 درصد ازدواج‌ها، در برهه‌ای از زمان دستخوش بی‌وفایی می‌شوند. اگرچه این رقم ممکن است حیرت‌انگیز به نظر برسد، اما فقط یک عدد است. ما به هیچ وجه قصد عادی‌سازی خیانت را نداریم؛ اما باید بدانید که خیانت لزوما و کاملا به ازدواج شما پایان نمی‌دهد.

رابطه نامشروع

شما می‌توانید بعد از خیانت بهبود یابید. اگر شما کسی هستید که یک رابطه نامشروع را شکل داده و حالا به دنبال اتمام آن و بازگشت به رابطه قبلی‌تان هستید، نکاتی را که در ادامه می‌آید، بخوانید:

  • انتظاراتی واقع‌بینانه داشته باشید

توقع نداشته باشید همه چیز یک شبه از بین برود. انتظار این را داشته باشید که پس از اتمام رابطه نامشروع، نسبت به او و همسر فعلی‌تان حس گناه داشته باشید. انتظار داشته باشید که سوگوار ویژگی‌هایی در شریک فرازناشویی تان شوید که همسرتان فاقد آنها بود. احساسات خشم و غم طبیعی هستند.

  • آنچه می‌خواهید به شریک نامشروع تان بگویید را بنویسید

نوشتن آنچه می‌خواهید برای خداحافظی بگویید، کمی به کاهش اضطراب و انسجام فکرتان کمک می‌کند. از جملات قاطع و صریح استفاده کنید. جدایی از آنها را گردن همسرتان نیندازید. برای مثال از بیان جملاتی مانند زیر حتما خودداری کنید:

  • «من دوستت دارم. ولی مدیون همسرمم و باید روی رابطه زناشوییم کار کنم»

این به شریک نامشروع تان امیدی برای احتمال بازگشت می‌دهد. در مقابل، از جملاتی استفاده کنید که جای حرفی باقی نگذارد. مثلا بگویید:

  • «من دیگه نمی‌خوام توی این رابطه باشم» یا «نمی‌خوام به این رابطه ادامه بدم»

 

  • جدایی را به تعویق نیندازید

ممکن است وسوسه شوید تا پایان دادن به رابطه خود را به تعویق بیندازید. مثلا ممکن است درگیر استرس کاری زیادی باشید و بخواهید اتمام رابطه را به بعدا موکول کنید. صرف نظر از شرایط، هرگز پایان دادن به رابطه نامشروع را به تعویق نیندازید. تردید می‌تواند آرامش‌تان را بر هم بزند. باید این کار را همین حالا انجام دهید.

به علاوه، فکر نکنید که باید رابطه خود را رو در رو به پایان برسانید. او همسر شما نیست و شما جدایی حضوریی به او بدهکار نیستید. جدایی حضوری می‌تواند میل و اراده‌ی شما را برای ترمیم ازدواج‌تان ضعیف کند.

  • تسلیم یک جلسه ملاقات حضوری نشوید

فرض کنید نکات بالا را رعایت کردید، رابطه فرازناشویی را به اتمام رساندید و الان احساس بهتری دارید. اما اگر شریک سابق شما مجددا پیام دهد و درخواست فقط یک جلسه ملاقات حضوری کند تا با این موضوع کنار بیاید، چطور؟

اگر در مورد پایان دادن به رابطه نامشروع و خیانت خود جدی هستید، هرگز تسلیم این وسوسه برای ملاقات مجدد نشوید.

ملاقات رو در رو می‌تواند به یک لحظه ضعف منجر شود که به دنبالش رابطه را از سر بگیرید. به پایان دادن به این رابطه و ادامه دادن آن به زندگی زناشویی خود پایبند بمانید.

  • امیال و خواسته‌های خود را مشخص کنید

یک خودآزمایی صادقانه انجام دهید: آنچه را که فکر می‌کنید همسرتان فاقدش است و در شخص دیگری به دنبالش بودید، کشف کنید. خواسته ها و انتظارات شما از یک شریک عاطفی چیست؟ برای جلوگیری از لغزش‌های آینده، آنها را با همسرتان به بحث بگذارید.

  • منابع جایگزین هیجان پیدا کنید

برخی افراد درگیر روابط فرازناشویی می‌شوند، زیرا پنهان‌کاری هیجان آنها را برمی‌انگیزد. در این حالت ممکن است پس از پایان دادن به آن رابطه، احساس کنید هیجان از زندگی‌تان خارج شده است.

منابع جایگزینی را برای بازگشت هیجان به زندگی‌تان کشف کنید؛ مانند ورزش، دنبال‌کردن شغل رویایی‌تان یا شروع یک سرگرمی جدید.

چطور بعد از خیانت، رابطه ام را با همسر خیانت‌دیده ام ترمیم کنم؟

  1. علت شکل دهی رابطه نامشروع را پیدا کنید

روان درمانی فردی می‌تواند کمک تان کند بفهمید چه علتی منجر به تمایل شما به سمت شریک فرازناشویی شده است. شاید این علت در رابطه و شاید درون خود شما باشد. علت را هرچه که هست پیدا کنید و به حل و فصلش بپردازید.

  1. احساسات خود و همسرتان را به رسمیت بشناسید و اجازه پردازش احساسات را به هر دو بدهید

فرد خیانت دیده ممکن است در زمان‌های مختلف احساس آسیب‌پذیری، حسادت، خشم، افسردگی عمیق و اضطراب کند. آنها ممکن است در مورد جزییات رابطه وسواس داشته باشند، تمام صحنه‌های بودن شما در کنار شریک نامشروعتان را تصور کنند و نسبت به هر گونه علامتی از بازگشت شما به آن رابطه، بیش از حد حساس باشند.

از طرفی شخصی که خیانت کرده، احتمالا احساس گناه، پشیمانی، خشم، اندوه یا پوچی داشته باشد. اجازه دهید این احساسات پردازش شوند.

  1. مسیولیت‌پذیر و صادق باشید

شاید کمی سخت به نظر برسد، اما اگر شما کسی هستید که خیانت کرده، باید در مورد زندگی شخصی‌تان صادقانه توضیح دهید. اگر قصد بیرون رفتن دارید یا به علتی می‌خواهید شب دیر به خانه برگردید، علت را واضح به همسرتان بگویید و دقیقا به جایی که اعلام می‌کنید، بروید. اگر بیرون بودید و همسرتان تماس گرفت یا پیامکی ارسال کرد، فورا پاسخ‌شان را بدهید. نشان دادن تعهد و ارتباط مداوم، کلید بازسازی اعتماد است.

  1. با هم یک تجربه تازه داشته باشید

وقتی زمان مناسب فرا رسید، با همسرتان کاری خلاقانه و سرگرم‌کننده شروع کنید. مثلا به یک سفر یک روزه به مقصدی نامعلوم بروید یا سرگرمی یا پروژه جدیدی را با هم آغاز کنید. اگر ازدواج شما برای مدتی بدون رابطه جنسی بود، آن را از سر بگیرید. این کارها می‌تواند دوپامین را در مغز افزایش دهد و به احیای عشق رمانتیک کمک کند.

  1. از مشاور زوج درمانی کمک بگیرید

در حالی که درمان فردی برای حل مسایل رابطه‌ای مفید است، مشاوره زوجین می‌تواند شما و همسرتان را در پیمودن گام‌های صحیح برای بهبود ازدواج‌تان پس از اتمام رابطه نامشروع راهنمایی کند. با کمک زوج درمانگر، می‌توانید شروع جدیدی داشته باشید و عشق و اعتماد خود را نسبت به یکدیگر باز سازید.

بیشتر بخوانید: مهمترین موضوعات در مشاجره زوجین

سخن پایانی

ناگفته پیداست که همیشه افرادی وجود دارند که بدون هیچ حس گناهی احساس می‌کنند حق دارند به روابطه نامشروع خود ادامه دهند. و برخی دیگر هستند که همسر و خانواده خود را ترک می‌کنند تا با شریک نامشروع شان باشند. به همین دلیل لازم است که همسران خیانت دیده طی روند بهبودی خود محتاط باشند. اما احتیاط نباید مانع از این شود که افراد بدون نگاهی به گذشته و نقاط قوت رابطه و همسرشان، به رابطه نامشروع خود پایان دهند.

رابطه نامشروع

روابط فرازناشویی برای همه طرف‌های درگیر، پیچیده و دشوار است؛ ممکن است تا سال‌ها پس از پایان دادن به آن، همه‌ی شما زخم‌هایی به همراه داشته باشید. اما مطمین باشید که پس از پایان دادن به آن، احساس آرامش زیادی خواهید کرد و می‌توانید کنترل زندگی تان را دوباره به دست خود بگیرید.

شما تجربه‌ی خیانت داشتید؟ چه کسی بودید که خیانت کرده و چه کسی که خیانت دیده، احساسات خودتون رو با ما و دیگر مخاطبین مون به اشتراک بذارید. در بخش کامنت‌ها، پاسخگوی نظرات و سوالاتتون هستیم.

منابع
https://www.psychologytoday.com

https://www.wakecounseling.com

https://www.psychologytoday.com

 

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.2]