نارضایتی از رابطه می‌تواند علایمی خاموش داشته باشد. گاهی نشانه‌های ظریف نارضایتی یا جدایی ممکن است تا زمانی که خیلی دیر نشده، مورد توجه قرار نگیرد. در این مقاله 10 علامت خاموش نارضایتی از رابطه را بررسی می‌کنیم.

 

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی قبل از ازدواج: خوب یا بد؟ (پاسخ دکتر شاهنظری)

 

علایم خاموش نارضایتی از رابطه کدام اند؟

روابط یک شبه از هم نمی‌پاشند. نابودی یک رابطه معمولا روندی تدریجی را طی می‌کند. به همین علت، شناسایی علایم ظریف نارضایتی و رسیدگی زودهنگام به آنها بسیار حایز اهمیت است. در ادامه 10 علامت خاموش نارضایتی از رابطه را می‌خوانید.

  1. کاهش ارتباطات

کاهش قابل توجه در فراوانی یا کیفیت ارتباط می‌تواند نشانه کناره‌گیری احساسی شریک زندگی‌تان باشد. آنها ممکن است کمتر به پیام‌ها پاسخ دهند یا از گفتگوهای عمیق دوری کنند. همچنین احتمالا به نظر می‌رسد که علاقه‌ای به تعامل با شما ندارند.

مثال: سوفی و لیام تمام جزییات روز خود را با هم به اشتراک می‌گذاشتند. اما اخیرا لیام سرد شده و به پیام‌های سوفی پاسخ نمی‌دهد. او اغلب جواب‌های کوتاه و مبهم می‌فرستد یا کلا پیامک‌های سوفی را نادیده می‌گیرد. این رفتارها باعث شده او احساس نادیده‌گرفته شدن و قطع ارتباط کند.

  1. فقدان پیش قدم شدن

ممکن است همسر شما در برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های مشترک، تصمیم‌گیری یا کمک به رشد رابطه، ابتکاری نشان ندهد. آنها ممکن است منفعل یا بی‌تفاوت به نظر برسند و بیشتر مسیولیت‌ها به گردن شما بیافتد.

مثال: مدیسون و بنجامین به نوبت برای شب‌های قرار عاشقانه، برنامه‌ریزی و با حرکات از پیش فکر شده همدیگر را غافلگیر می‌کردند. اما اخیرا بنجامین متوجه شده که مدیسون دیگر علاقه‌ای به برنامه‌ریزی مشترک یا تلاش برای رشد رابطه ندارد. بنجامین احساس می‌کند که بار زنده نگه داشتن این ارتباط را بهتنهایی به دوش می‌کشد.

  1. فاصله هیجانی

فاصله هیجانی به صورت احساس جداشدگی یا بی‌تفاوتی در تعامل پارتنرتان با شما ظاهر می‌شود. آنها ممکن است سرد، تودار یا بی‌میل نسبت به خودافشایی به نظر برسند.

مثال: ماریا و جیمز در مورد امیدها، ترس‌ها و رویاهای خود آزادانه با هم حرف می‌زدند. با این حال، اخیرا ماریا تودار و محافظه‌کار شده است. او از بحث در مورد مسایل شخصی دوری می‌کند و اغلب بحث‌های مربوط به رابطه را عوض می‌کند. این کار باعث احساس خفگی در جیمز می‌شود.

  1. تغییرات در صمیمیت جسمی

تغییر در صمیمیت جسمی، مانند کاهش محبت، صمیمیت یا فعالیت جنسی می‌تواند نشانه‌ای از نارضایتی از رابطه باشد. ممکن است به نظر برسد که پارتنر شما علاقه کمتری به لمس یا بغل کردن دارد. این می‌تواند منجر به احساس طرد شدگی یا انزوا شود.

مثال: سباستین و گریس معمولا از بغل کردن، گرفتن دستان یکدیگر و لحظات صمیمانه با هم لذت می‌بردند. اما اخیرا گریس پی برده که سباستین مثل قبل مهربان نیست و از تماس فیزیکی دوری می‌کند. او دیگر آغازگر نزدیکی جسمی نیست و ارتباط پرشور آنها کاهش یافته است.

  1. علایم نارضایتی از رابطه چیست؟
    علایم نارضایتی از رابطه چیست؟

    افزایش تنش یا درگیری

تشدید درگیری یا تنش در رابطه ممکن است نشان‌دهنده مسایل حل‌نشده یا نارضایتی اساسی باشد. پارتنر شما ممکن است بیشتر بحث کند و دفاعی‌تر یا انتقادی‌تر شود. این می‌تواند منجر به اختلاف نظرها و سوتفاهم‌های مکرر شود.

مثال: هانا و لوکاس ارتباطی گشوده با هم داشتند و درگیری‌ها را با آرامش حل می‌کردند. با این حال، اخیرا بر سر مسایل جزیی دعوا می‌کنند. لوکاس احساس می‌کند هانا همیشه در حال انتقاد از او است. این رفتارها باعث ایجاد تنش و رنجش بین آنها می‌شود.

  1. رفتارهای مخفی‌کارانه

پارتنر شما ممکن است رفتارهای مخفی‌کارانه از خود نشان دهد. مانند طفره رفتن در مورد جاهایی که می‌رود، فعالیت‌ها یا تعاملات خود با دیگران. آنها ممکن است اطلاعات خود را پنهان کنند یا دروغ بگویند که منجر به افزایش بی‌اعتمادی و سوظن می‌شود.

مثال: ناتالی متوجه شده که اتان در مورد برنامه‌های خود مبهم حرف می‌زند و اغلب برای دیر آمدن به خانه بهانه می‌آورد. او مشکوک است که اتان چیزی را پنهان می‌کند. شهود ناتالی به او می‌گوید که یک چیزی درست نیست.

  1. بی‌علاقگی به اهداف مشترک

بی‌علاقگی به اهداف مشترک از دیگر علایم خاموش نارضایتی از رابطه است. پارتنر شما ممکن است نسبت به اهداف مشترک، رویاها یا برنامه‌های آینده بی‌اشتیاق یا بی‌تعهد به نظر برسد. آنها ممکن است از بحث در مورد آینده کناره‌گیری کنند یا نسبت به دنبال کردن آرزوهای مشترک بی‌علاقگی نشان دهند.

مثال: آیدان و وسلی با هیجان در مورد رویاهای مشترک خود در مورد سفر به دور دنیا و در نهایت قبول فرزندخواندگی صحبت می‌کردند. اما به نظر آیدان، وسلی نسبت به برنامه‌های آینده بی‌تفاوت شده است. او از بحث در مورد اهداف بلندمدت اجتناب می‌کند و نسبت به آرزوهای مشترک قبلی بی‌تفاوت به نظر می‌رسد.

  1. جستجوی اعتبار خارج از رابطه

پارتنر شما ممکن است در منابع خارج از رابطه مانند دوستان، خانواده یا همکاران به دنبال تایید، توجه یا حمایت باشد. آنها ممکن است در جستجوی رضایت خاطر، به جای روی آوردن به شما به دیگران اعتماد کنند.

مثال: کوپر متوجه می‌شود که شریک زندگی‌اش لیلیان، زمان بیشتری را با دوستانش می‌گذراند و از آنها در مورد مسایل شخصی خود مشورت می‌خواهد. او در مورد مشکلات خود به جای کوپر، از دیگران حمایت می‌طلبد. کوپر در رابطه احساس طرد و به حاشیه رانده شدن می‌کند.

  1. تغییر در اولویت‌ها

ممکن است اولویت‌های شریک زندگی‌تان تغییر کند و بیشتر بر علایق فردی، شغل یا زندگی اجتماعی خود تمرکز کند تا رابطه. از آنجایی که آنها جنبه‌های دیگر زندگی خود را بر شما ترجیح می‌دهند، احتمالا احساس می‌کنید دور افتاده اید.

مثال: لونا معمولا به گذراندن زمان با کیفیت با کارولین اولویت می‌داد. اما اخیرا کارولین متوجه شده که لونا بیشتر روی حرفه شغلی‌اش تمرکز می‌کند. او ساعات طولانی را در محل کار و به معاشرت با همکاران خود می‌گذراند. رابطه آنها به جاه‌طلبی‌های حرفه‌ای لونا تبدیل شده است.

  1. دوری از برنامه‌ریزی‌های آینده

پارتنر شما ممکن است از بحث‌ها یا تعهدات مربوط به آینده، مانند زندگی مشترک، ازدواج، یا تشکیل خانواده اجتناب کند. آنها ممکن است در مورد برنامه‌ریزی بلندمدت با شما ابراز نارضایتی یا اکراه کنند.

مثال: آنا اخیرا این ایده را مطرح کرد که به منزل رایان نقل مکان کند. اما رایان مدام بحث را عوض می‌کند یا پاسخ‌های مبهمی می‌دهد. آنا نگران است که با این وضع شاید آینده‌ای با رایان نداشته باشد. بی‌میلی رایان به بحث در مورد آینده باعث می‌شود آنا احساس عدم اطمینان و ناامنی کند.

نتیجه‌گیری

توجه به شاخص‌های ظریفی که نشان می‌دهد رابطه شما نیاز به اصلاح و بازسازی دارد، می‌تواند کمک کند تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، آشکارا و صادقانه به نگرانی‌ها رسیدگی کنید.

وقتی علایم هشدار نارضایتی از رابطه را می‌بینید یا احساس می‌کنید یک جای کار می‌لنگد، ساده نگذرید. نادیده انگاشتن این موضوع، آغاز پایان رابطه شماست.

اگر هر دوی شما مایل به حفظ رابطه خود هستید، باید آن را در اولویت قرار دهید (حداقل هر چند وقت یک‌بار). تنها در صورتی می‌توانید بر چالش‌ها غلبه کنید که هر دو مایل به انجام این کار باشید.

به یاد داشته باشید، روابط، موجودیت‌هایی پویا هستند که برای تداوم و پیشرفت به تلاش، تعهد و ارتباطات مداوم نیاز دارند.

منبع

psychologytoday

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی