آشتی با همسر هم روش خاص خودش را دارد. حتما شنیده‌اید که می‌گویند دعوا نمک زندگی است! یکی از مشکلات رایج زوجین این است که نمی‌دانند بعد از یک دعوای سخت، چطور به صلح برسند. در این مقاله همراه ما باشید تا راز آشتی با همسر را با شما در میان بگذاریم.

بیشتر بخوانید: اختلافات رایج زناشویی و نحوه پیشگیری از آنها

دعوا نمک زندگی است

هر رابطه‌ای همیشه اختلافاتی در دل خود دارد. اما اینکه چطور با آنها برخورد می‌کنیم، قدرت تعهد ما را می‌سنجد. بعد از یک دعوای سخت، هر دو طرف ممکن است از هم فاصله بگیرند. بنابراین، خوب است که بازسازی ارتباط را برای تقویت همدلی و اعتماد در نظر بگیریم.

در این مقاله، بیش از 10 راهبرد را بررسی می‌کنیم که نشان می‌دهد بعد از دعوا، چطور همسرتان را به گفتگو وادارید. تمامی این روش‌ها، نیازمند شکیبایی، درک و ارتباط شفاف با یکدیگر است.

چطور با همسرم آشتی کنم؟ راز آشتی با همسر
چطور با همسرم آشتی کنم؟ راز آشتی با همسر

چطور بعد از دعوا با همسرم حرف بزنم؟

  1. برای پردازش هیجانات‌تان به خود زمان دهید

مهم است که به هر دو طرف زمان دهید تا آرام شوند و احساسات خود را تحلیل کنند. افراد احتمالا از این وقت برای تامل روی موقعیت، قبل از تلاش برای حل مسیله استفاده می‌کنند. اگر بخواهید پس از دعوا فورا وارد گفتگو شوید، احساسات هنوز تازه هستند. بنابراین این کار اغلب به عدم ارتباط بیشتر و ایجاد تنش منجر می‌شود. احترام گذاشتن به احساسات هم با دادن فضا به یکدیگر، شرایط را برای گفتگوی پربارتر بعدی فراهم می‌کند.

  1. روی احساسات خود تامل کنید

قبل از آشتی با همسر ، مدتی به افکار و پاسخ‌های خود نسبت به این اختلاف فکر کنید. به این بیاندیشید که چه چیزی باعث شده چنین احساسی داشته باشید. و شما چه تاثیری بر این شرایط داشته‌اید. توانایی تامل بر رفتار خود و درک واکنش‌های هیجانی، نیازمند خودکاوی است. اگر از دیدگاه خود آگاه باشید، با خودآگاهی و همدلی بیشتری به موضوع نزدیک می‌شوید.

  1. درخواستی برای ارتباط مجدد ارسال کنید

بعد از اینکه زمان کافی را به پردازش احساسات خود اختصاص دادید، همسرتان را به ارتباط مجدد دعوت کنید. می‌توانید یک پیام آشتی برای آنها بنویسید. در این پیام به آنان بگویید به دنبال سازش و توافق هستید. این اقدام نشان می‌دهد که می‌خواهید بحث را حل‌وفصل و ارتباط را ترمیم کنید. با صداقت و خلوص به موقعیت نزدیک شوید، آمادگی خود را برای شنیدن نشان دهید و دیدگاه او را بفهمید.

بیشتر بخوانید: چگونه یک رابطه‌ ی خوب با همسر خود داشته‌ باشیم

  1. یک قرار ملاقات خاص ترتیب دهید

زمانی را برای ملاقات حضوری انتخاب کنید که برای هر دوی‌تان مناسب باشد. در مقایسه با ارسال پیامک یا تماس، این نشان‌دهنده تعهد شما برای رفع مشکل است. و گفتگوی معنادارتری را می‌سازد. از شروع ناگهانی به صحبت خودداری کنید. زیرا ممکن است همسرتان را غافلگیر کند یا منجر به تعامل کم‌ثمری شود. تنظیم یک قرار ملاقات ویژه، نشان می‌دهد که برای وقت پارتنر خود ارزش قایل هستید و فضا را برای گفتگوی متمرکز باز می‌کند.

  1. گوش دادن فعال را تمرین کنید

با تمرکز کامل روی پارتنر خود، گوش دادن فعال را تمرین کنید. هنگامی که آنها در حال صحبت هستند، حرفشان را قطع نکنید یا به پاسخ خود فکر نکنید. از دیدگاه آنها قدردانی کرده و احساسات‌شان را به رسمیت بشناسید. برای گوش دادن فعال، باید احساسات و نگرانی‌های همسرتان را بپذیرید. ایجاد یک فضای امن و تشویق‌آمیز برای گفتگوی صریح زمانی امکان‌پذیر است که با همدلی و شفقت نزدیک شوید.

  1. جملات «من» را به کار ببرید

برای اینکه تهدیدآمیز به نظر نرسید، از جملات «من» برای انتقال دیدگاه‌ها و احساسات خود استفاده کنید. مثلا به‌جای اینکه بگویید: «تو همیشه باعث می‌شی من احساس کنم…»، بگویید: «من صدمه دیدم وقتی…».

هنگام آشتی با همسر ، با تغییر روش گفتگو، بدون سرزنش همسرتان مسیولیت احساسات خود را بپذیرید. جملات «من»، مسیولیت‌پذیری و تبادل مثبت ایده‌ها را تقویت می‌کند. به علاوه، با تمرکز بر تجربیات و احساسات خود، به همسرتان انگیزه می‌دهید که او هم همین کار را انجام دهد.

  1. آشتی با همسر چطور امکان پذیر است؟
    آشتی با همسر چطور امکان پذیر است؟

    به دنبال درک باشید

مدتی را به یادگیری درباره دیدگاه همسرتان نسبت به اختلاف بپردازید. حتی اگر با نگاه آنها مخالف هستید، بکوشید احساسات‌شان را درک کنید و سوالات روشنگر بپرسید. برای تقویت همدلی و ارتباط بسیار مهم است که دیدگاه شریک زندگی‌تان را بفهمید. این کار، تجربیات و احساسات آنها را تصدیق می‌کند و به شما امکان می‌دهد مشکل را از دیدگاه آنان ارزیابی کنید. با تلاش برای درک همسرتان، احترام و اعتماد متقابل ایجاد می‌شود. همچنین به او نشان می‌دهید که به احساساتش اهمیت می‌دهید.

  1. برای رسیدن به راه حل، همفکری کنید

با همدیگر به بارش فکری بپردازید. سعی کنید راه‌حل‌ها و توافقاتی را بیابید که نیازها و نگرانی‌های هردویتان را برطرف می‌کند و احساس اتحاد و هم‌مسیر بودن را شکل می‌دهد. هر ایده‌ای که به ذهن‌تان می‌رسد را بنویسید و برای یافتن راه حلی که به نفع هر دو طرف باشد، به آنها امتیاز دهید.

  1. عذرخواهی کنید و ببخشید

در صورت نیاز، بابت هر حرف یا عمل آزارنده‌ای که در جریان دعوا گفتید یا انجام دادید، ابراز پشیمانی کنید. در همین راستا، به چشم‌پوشی از اشتباهات شریک زندگی خود مایل باشید. اعتراف به اشتباه خود و گشودگی نسبت به بخشش مراحل بسیار مهمی در روند آشتی با همسر هستند. از صمیم قلب عذرخواهی کنید و نشان دهید که واقعا از هرگونه آسیبی که ایجاد کرده‌اید، پشیمان‌اید. به همین ترتیب، آماده باشید که همسرتان را ببخشید و کینه‌جویی را کنار بگذارید.

  1. تعهدتان را بازسازید

این بحث با تاکید مجدد بر تعهد شما نسبت به یکدیگر بسته خواهد شد. از همسرتان بابت همکاری در گفتگو و حل مسیله تشکر کنید. اهداف و اصول مشترک خود را به عنوان سنگ بنای پیشرفت یادآور شوید. با ابراز قدردانی و تکرار تعهد خود، شرایط را برای ادامه‌ی رشد و صمیمی‌تر شدن ارتباط ایجاد می‌کنید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره راز آشتی با همسر خواندید. بعد از اختلاف نظر، برقراری مجدد ارتباط به زمان، حساسیت و ارتباط ماهرانه نیاز دارد. می‌توانید با زمان‌دادن برای پردازش هیجانات، فکر کردن به احساسات، دعوت از پارتنرتان برای برقراری تماس مجدد، گوش دادن فعال و تلاش برای درک، اعتماد را بازسازی و رابطه خود را تقویت کنید.

به یاد داشته باشید که اختلافات فرصت‌هایی را برای رشد و پیوندهای نزدیک‌تر فراهم می‌کند. اگر با مهربانی و صداقت به آنها نزدیک شوید، احتمالا در کنار هم ازشان عبور خواهید کرد. امیدواریم این محتوا برایتان مفید بوده باشد.

شما چطور بعد از دعوا با همسرتان آشتی می‌کنید؟

منبع:

happywedding

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.3]