رفتارهای متناقض شریک عاطفی به معنای با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن شما است. درک چرایی این رفتارها می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری در مورد ادامه‌ی رابطه کمک کند.

بیشتر بخوانید: چطور رابطه جنسی را با همسرم شروع کنم؟

شریک عاطفی با رفتارهای متناقض چگونه است؟

با فردی در رابطه هستید که نمی‌دانید دقیقا چه حسی به شما دارد؟ برخی افراد در روابط، سیگنال‌های متناقضی ارسال می‌کنند. آنها لحظه‌ای کاملا مجذوب شما به نظر می‌رسند و لحظه‌ای بعد، بی‌تفاوت و دوری‌گزین می‌شوند. در یک لحظه ظاهرا بسیار متعهدند و لحظه‌ای دیگر تردید شدیدی از خود نشان می‌دهد. این تردید اغلب زمانی ظاهر می‌شود که سعی می‌کنید او را وادارید تا تکلیف رابطه را روشن کند.

برای رسیدن به ثبات نسبی، باید خط قرمزی تعیین کنید. مرزی که نشان می‌دهد چه میزان از نوسان و دوگانگی را حاضرید با این فرد تحمل کنید. درک اینکه چرا افراد در وهله اول این کار را انجام می‌دهند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 برای اینکه به شفافیت برسید، در ادامه هفت دلیل رفتارهای متناقض را در رابطه بخوانید.

7 دلیل رفتارهای متناقض در رابطه
7 دلیل رفتارهای متناقض در رابطه

7 دلیل رفتارهای متناقض در رابطه چیست؟

1.به شما اعتماد ندارند

همه افراد به شرکای عاطفی جدیدشان کاملا اعتماد نمی‌کنند. شاید شخصیت محتاطی دارند یا به دلیل تجربیات منفی گذشته در اعتماد کردن به شما مرددند. این چیزی است که با شناخت بیشتر او متوجه خواهید شد.

ابتدا رفتار خود را تحلیل کنید: آیا به اندازه کافی برای اثبات قابل اعتماد بودن خود زمان گذاشته اید؟ آیا رفتار ناپایداری نداشتید (مثلا دیر سر قرار آمدن، پنهان‌کاری در مورد گذشته یا نیات خود)؟

توجه کنید که رفتارهای متناقض فرد جدید می‌تواند ناشی از عدم اعتماد کافی او به شما باشد.

2.از تعهد می‌ترسند

درگیری انحصاری با دیگری برای همه جذاب نیست. برخی افراد استقلال و آزادی خود را بسیار ارزشمند می‌دانند. برخی دیگر الگوهای دلبستگی اجتنابی دارند که باعث می‌شود نزدیکی را تهدیدآمیز بدانند. شاید کسی تازه استخدام شده و می‌خواهد به حرفه‌اش اولویت دهد. در این حالت ممکن است نگران باشد که درگیری در رابطه پیشرفت او را کُند کند.

به این نکته توجه کنید که آیا فردی که سیگنال‌های متناقض می‌دهد، سرنخ‌هایی مبنی بر عدم تمایل به پایبند شدن نشان می‌دهد یا نه؟ مثلا با وارد نکردن شما به دنیای عاطفی‌اش، بی‌میلی به برنامه‌ریزی برای آینده دور و معرفی نکردن شما به دوستانش.

3.هنوز درگیر عشقی قدیمی هستند

ممکن است افراد این موضوع را انکار کنند. اما می‌تواند دلیلی احتمالی برای رفتارهای متناقض باشد. اگر کسی که به تازگی از یک رابطه خارج شده، یک روز با شما صمیمی است، روز بعد کاملا ناپدید می‌شود و بعدا ناگهان دوباره به سراغتان می‌آید، مراقب باشید. او ممکن است به دنبال رابطه‌ای بدون تعهد با شما باشد تا از طریق فراموشی، بر درد رابطه قبلی خود غلبه کند. مراقب باشید تا از شراره‌های عشق سابق که هنوز در قلب او جای دارند، آسیب عاطفی نبینید.

بیشتر بخوانید: دلبستگی اجتنابی چیست؟

4.قبلا مورد سورفتار قرار گرفته اند

کسی که به موازات نزدیک شدن به شما، شما را از خود دور می‌کند، ممکن است سبک دلبستگی آشفته داشته باشد. این یک الگوی متناقض و عمیقا دوگانه در برقراری ارتباط با دیگران است. معمولا این الگو اغلب در اوایل کودکی به دلیل تجربه سورفتار، در سیستم عصبی فرد تثبیت می‌شود.

فردی با سبک دلبستگی آشفته احتمالا باور دارد که سزاوار عشق نیست. او دلبستگی عاطفی را با زخم‌های عمیق یا رهاشدگی مرتبط می‌داند. اما با این حال تمایل شدیدی به دوست داشته شدن دارد. سبک ارتباطی او می‌تواند شبیه به نزدیک شدن با دستان بالا برای محافظت از خود باشد. این منجر به پویایی ناپایداری در ارتباط می‌شود که در آن احساس می‌کنید به شدت مورد توجه هستید اما ناگهان متهم به اشتباه می‌شوید.

در رابطه با افرادی که دلبستگی آشفته دارند با احتیاط رفتار کنید، زیرا آنها ممکن است بسیار غیرقابل پیش‌بینی عمل کنند.

5.به شما احترام نمی‌گذارند

اگر کسی به طور مداوم به تماس‌های شما پاسخ نمی‌دهد، برای چند هفته در دسترس است، سپس ناپدید و دوباره پیدا می‌شود، شاید لازم باشد با حقیقت تلخ روبرو شوید. آن‌ها با شما با احترامی که لازمه‌ی یک رابطه سالم است، رفتار نمی‌کنند. شما کاملا حق دارید فرد مقابل را بابت رفتار متناقضش بازخواست کنید. انتظارات شفافی را در مورد نحوه برخورد با خودتان مطرح کنید. اگر او در پاسخ به این موضوع ناپدید شد، بدانید که از یک دردسر بزرگ نجات یافته‌اید.

6.می‌خواهند کنترل را در دست داشته باشند

این ممکن است ناشی از ترس عمیق از رها شدن یا بی‌اعتمادی باشد. شاید از یک شخصیت ناسالم‌تر سرچشمه بگیرد. هر چه فرد خودشیفته‌تر باشد، تمایل بیشتری به اِعمال قدرت و کنترل در روابط دارد. نگه داشتن شما در حالت سردرگمی و عدم اطمینان، می‌تواند راهی برای احساس تسلط فرد بر اوضاع باشد. لطفا به خودتان احترام بگذارید و از خودتان بپرسید آیا می‌خواهید بازیچه‌ی دست او باشید؟ اگر نه، باید برای خودتان مرزهایی محکم تعیین کنید.

7.نمی‌دانند چه می‌خواهند یا چه کسی هستند

یکی از دلایل مهم در روابط مبهم، عدم شناخت خود و خواسته‌هایمان است. فردی که با شما رفتارهای متناقض دارد، ممکن است دچار بحران هویت باشد. از دست دادن شغل یا عزیزان، افزایش سن یا تردید نسبت به باورها، تمایلات جنسی و انتخاب شغلی، تنها چند نمونه از دلایل این بحران هستند.

 به این نکته توجه کنید که فرد مورد نظر شما چقدر در مورد خودش و آینده‌اش، ارزش‌ها و اهدافش، ابراز تردید می‌کند. آمادگی این را داشته باشید که چنین فردی برای کسب اعتماد به نفس در مورد هویت و خواسته‌های خود به زمان زیادی نیاز داشته باشد.

صرف نظر از اینکه چرا کسی سیگنال‌های متناقض ارسال می‌کند، تعیین مرز وظیفه‌ی ماست. همچنین باید سوالات هوشمندانه‌ای بپرسیم تا اطلاعات مورد نیاز برای پیشبرد زندگی عاشقانه و شخصی خود را جمع‌آوری کنیم. کسانی که رفتارهای متناقض دارند، تا زمانی که به نفع‌شان است به رفتار خود ادامه می‌دهند. آنان با این کار از زیر بار مسیولیت شانه خالی می‌کنند و ممکن است از تاثیر منفی رفتارشان بر دیگران آگاه نباشند.

آیا دلایل معصومانه‌ای نیز وجود دارد که باعث رفتار متناقض شود؟ قطعا. گاهی اوقات، فردی که سیگنال‌های متناقض ارسال می‌کند برای بهبودی از آسیب‌های گذشته یا احساس ناامنی، به حمایت و صبر نیاز دارد.

شما می‌توانید از افراد در این فرآیند حمایت کنید، اما قبل از آن، مطمین شوید که محدودیت‌های خود را به خوبی می‌دانید تا بتوانید آن‌ها را با عشق و وضوح، ابراز کنید. با این کار، خود و فرد محبوبتان را برای برقراری ارتباط‌ صادقانه‌ و اصیل‌تر آماده می‌سازید.

شما تجربه‌ی رابطه عاطفی با شخصی داشته اید که رفتارهای متناقض داشته باشد؟ تجربه‌ی خود را با ما و مخاطبین‌مان به اشتراک بگذارید.

منبع

psychologytoday

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]