افکار خودکشی در مردم بسیار رایج‌تر از آنچه که فکر می‌کنید، هستند. اما برخی افراد این افکار را حتی به درمانگر خود نمی‌گویند. دلیلش چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: چطور به فردی که قصد خودکشی دارد کمک کنیم؟

آمار خودکشی در جهان

از آنجایی که در ماه آگاهی از سلامت روان هستیم، لازم است برخی آمار را در این زمینه یادآور شویم. هر ساله در ایالات متحده آمریکا، 10 میلیون فرد بزرگسال افکار خودکشی دارند و 1 میلیون و هفتصد هزار نفر اقدام به خودکشی می‌کنند. در ایران، آمار خودکشی در سال 1401 نسبت به سال 1395، 51% افزایش داشته است.

اما آیا می‌دانستید که بسیاری از افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند، به هیچ‌کس چیزی نمی‌گویند؟ نه نزدیک‌ترین دوستان، اعضای خانواده، یا حتی درمانگرشان؟ این پدیده چقدر شایع است و چرا؟

چرا افراد افکار خودکشی خود را بیان نمی کنند
چرا افراد افکار خودکشی خود را بیان نمی کنند

شیوع عدم افشای افکار خودکشی

عدم افشای حقایق مهم مانند افکار خودکشی مکررا و در محیط‌های مختلف (کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی) رخ می‌دهد.

فاربر و همکاران (2019) دریافتند که 93 درصد از یک نمونه شامل بیش از 500 مراجع تحت روان‌درمانی اعتراف کردند که به درمانگر خود دروغ گفته‌اند. رایج‌ترین اشکال عدم افشای اطلاعاتی که مراجعان گزارش می‌کنند، چیست؟

مطالعات تایید می‌کنند که افکار خودکشی به طور خاص در معرض عدم افشای چشمگیری هستند. مطالعه‌ای در سال 2019 دریافت که 58٪ از مراجعان بزرگسال گزارش کردند که افکار خودکشی خود را برای هیچ متخصص مراقبت بهداشتی فاش نکرده‌اند.

علاوه بر این هالفورد و همکاران (2023) دریافتند که کمتر از 46 درصد از افرادی که افکار خودکشی دارند، این فکر خود را فاش کردند.

نتیجه کلی این مطالعه این بود که 50 تا 60 درصد افراد افکار خودکشی خود را برای خانواده، دوستان یا متخصصان فاش نمی‌کنند و بنابراین ناشناخته و احتمالا درمان نشده باقی می‌مانند.

بیشتر بخوانید: آیا درمانگر تشخیص سلامت روان ام را به من می گوید؟

چرا افراد از افکار خودکشی خود حرف نمی‌زنند؟

مطالعه‌ای دیگر پی برد که 29٪ از بازماندگان، اقدام به خودکشی واقعی خود را برای هیچ یک از اعضای خانواده‌شان آشکار نکردند. بازماندگان گزارش کردند که تقریبا نیمی (46٪) از اعضای خانواده این افراد، دید تحقیرآمیزی نسبت به اقدام‌کنندگان به خودکشی داشتند. خصوصا این انگ‌زنی زمانی بیشتر دیده می‌شد که بازماندگان در فرایند بهبودی مجبور به بستری در مراکز مربوطه می‌شدند. بنابراین، در بسیاری از موارد، اعضای خانواده نمی‌دانند که چه زمانی یکی از اعضا اقدام به خودکشی کرده یا با افکار خودکشی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

چرا مراجعان حقایق مهمی را در مورد درد عمیق روانی و افکار خودکشی خود از متخصصان روان پنهان می‌کنند؟ فاربر و همکاران (2019) دریافتند که تمایل مراجعان به «خوب به نظر رسیدن» (به‌عنوان شخص شایسته، تا حدودی سازگار یا «آدم خوب» دیده شدن) و میل به اینکه درمانگر به آنها نگاه مثبتی داشته باشد، می‌تواند سبب عدم افشا شود.

آمار خودکشی در جهان و ایران
آمار خودکشی در جهان و ایران

موضوعات تابو مانند افکار خودکشی می‌توانند سطوح عمیقی از شرم، خجالت و آسیب‌پذیری را برانگیزانند. و این احساسات می‌تواند سبب شود تا مراجعین از بحث آشکار و صادقانه درباره افکار خودکشی عقب‌نشینی کنند.

افراد ممکن است به دلیل «اصول فرهنگی مشوق سکوت در مواجهه با دردهای هیجانی» در بیان افکار خودکشی‌شان تردید کنند.

یا ممکن است احساس کنند که خودکشی یک «گناه مهلک» است و آن را تابوتر می‌کند.

همچنین، مراجعین ممکن است از بستری شدن در بیمارستان، تاثیر بر شغل آنها، تحت نظر قرار گرفتن، هشدار دادن به اعضای خانواده‌شان، اجبار به دریافت درمان اضافی یا داروهای ناخواسته و احتمال تروماتایزشدن مجدد بترسند.

افراد مجری قانون و ارتش ممکن است نگران باشند که افشای افکار خودکشی به عنوان یک ضعف تلقی شود. آنها نگرانند که این نشانه عدم شایستگی‌ برای حفظ سِمت حرفه‌ای‌شان درک شود. بنابراین افکار خودکشی را انکار می‌کنند.

با این حال خودکشی در اعضای نظامی فعال در دهه‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته و دومین علت مرگ نیروهای مسلح ایالات متحده است.

چرا مراجعان افکار خودکشی را به درمانگران خود نمی‌گویند؟

در حالی که درمانگران اغلب ترجیح می‌دهند خود را متحد مراجعین آسیب‌دیده ببینند، منابع متعددی برای گسست این اتحاد وجود دارد. کسانی که افکار خودکشی دارند، ممکن است درمانگران خود را به عنوان دشمنان احتمالی ببینند. بنابراین، در حالی که ما دوست داریم فکر کنیم که بهترین دوستان، افراد مورد اعتماد، نزدیکان و مراجعین‌مان افکار خودکشی خود را با ما در میان می‌گذارند، دلایل زیادی برای انجام ندادن این کار وجود دارد.

این بدان معناست که بهتر است تصور نکنیم همه کسانی که می‌شناسیم «حالشان خوب است، وگرنه به ما می‌گویند». در عوض، باید جسارت کنیم و سوالات دشوار را از دیگران بپرسیم.

در نهایت، متخصصان می‌توانند از غربالگری غیرمستقیم و نامحسوس افکار خودکشی که به طور دقیق افکار خودکشی را بدون درخواست مستقیم تشخیص می‌دهد، سود ببرند.

اگر شما یا کسی که دوستش دارید به خودکشی فکر می‌کنید، بهتر است فورا به دنبال کمک باشید. خط اورژانس اجتماعی 123 به صورت 24 ساعته آماده کمک‌رسانی به مراجعین عزیز است. همچنین می‌توانید با درمانگران ما در سهاکلینیک به شکل آنلاین و حضوری وقت مشاوره دریافت کنید.

منبع

psychologytoday

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی