اینکه یک اسم روی تجربه مشکل تان بگذارید، چقدر مفید است؟ اینکه درمانگرتان تشخیص سلامت روان تان را به شما می‌گوید یا نه، به چندین عامل بستگی دارد. در این مقاله، این عوامل را با هم بررسی می‌کنیم.

فهرست محتوا

  • آیا تشخیص یک بخش جدایی‌ناپذیر از جلسات درمان است؟
  • تشخیص سلامت روان به چه معناست؟
  • آیا درمانگر من یک تشخیص را برایم در نظر می گیرد؟
  • مزایای تشخیص سلامت روان
  • معایب تشخیص سلامت روان چیست؟
  • آگاهی از حقوق خود با افشای تشخیص سلامت روان
  • کلام آخر

 

آیا تشخیص یک بخش جدایی‌ناپذیر از جلسات درمان است؟

تشخیص سلامت روان چقدر مهم است؟ ممکن است فرض کنید که یک بخش جدایی ناپذیر کار با یک درمانگر، دریافت یک تشخیص است، اما این الزاما درست نیست.

درمانگران مختلف، نظرات و دیدگاه‌های گوناگونی پیرامون تشخیص‌گذاری یا عدم تشخیص‌گذاری بر مراجعان دارند. برخی ممکن است ترجیح دهند که از اصطلاحات عمومی برای توصیف نشانگان فرد استفاده کنند، در حالی‌که سایرین مایل اند یک تشخیص سلامت پزشکی رسمی ارایه دهند.

تشخیص سلامت ممکن است در هدایت روند درمان و پوشش دهی بیمه موثر باشد، اما همیشه جنبه‌های منفی نیز وجود دارند.

تشخیص سلامت

تشخیص سلامت روان به چه معناست؟

تشخیص سلامت روان، نام یک عارضه است که متخصص به مجموعه علایم شما نسبت می‌دهد.

هرچند ممکن است تشخیص سلامت روان به شما و درمانگرتان در یافتن گزینه‌های درمانی مناسب کمک کند، تعریف‌کننده‌ی هویت شما نیست. تشخیص، گروهی از علایم را شناسایی می‌کند و فقط یک گام در فرایند درمان است.

وقتی صحبت از بیماری روانی می‌شود، متخصصان معمولا پس از ارزیابی‌های روانشناختی و پرسیدن سوالاتی در مورد تاریخچه شما، به یک تشخیص می‌رسند. برخی درمانگران از تست‌های خاصی استفاده می‌کنند تا سایر عارضه‌های پزشکی را رد کنند.

متخصصان سلامت روان، معمولا به ویرایش پنجم (DSM-5-TR) راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی رجوع می‌کنند که شامل معیارهای مشخصی برای انواع عارضه‌های سلامت روان است.

آیا درمانگر من یک تشخیص را برایم در نظر می گیرد؟

اینکه درمانگرتان تشخیص سلامت روان تان را به شما می‌گوید یا نه، به چندین عامل از جمله ترجیحات هر دوی شما بستگی دارد.

برخی مراجعین اصرار دارند که یک تشخیص سلامت روان رسمی دریافت کنند. در حالیکه سایرین تمایلی به این موضوع ندارند. برخی درمانگران احساس می‌کنند تشخیص بخش مهمی از روند درمان است، در حالیکه سایر آنان نام گذاشتن بر علایم را غیر ضروری و در مواردی، آسیب‌رسان می‌دانند.

به‌علاوه، نوع درمانگری که با وی ملاقات می‌کنید می تواند در تشخیص شما نقش داشته باشد.

برای مثال، ( مشاوره روانشناسی ) پزشکی که برای ارزیابی اختلالات سلامت روان آموزش‌دیده، ممکن است نسبت به یک متخصص سلامت روان با صلاحیت‌های مختلف، اطمینان بیشتری در ارایه تشخیص سلامت داشته باشد.

مزایای تشخیص سلامت روان

حتی اگر نام گذاشتن بر علایم‌تان، به سادگی آنها را درمان نکند، برخی از متخصصان معتقدند که این بخش ارزشمندی از روند درمان است.

ارایه یک تشخیص سلامت برای یک درمانگر به چند دلیل می‌تواند مهم باشد:

  • آنها ممکن است به اندازه کافی برای درمان نیازهای برخی تشخیص‌های خاص آموزش ندیده باشند
  • تشخیص برای پوشش بیمه برای هر دو طرف مورد نیاز است
  • عارضه‌های جدی سلامت روان باید شناسایی شود تا درمان به نفع مراجع و برای ایمنی او پیش رود

تشخیص سلامت روان ممکن است به شما و درمانگرتان کمک کند تا درمان‌های مناسبی را برای وضعیت خود انتخاب کنید و خطرات احتمالی را در این مسیر بشناسید. نظریه زیربنایی این است که اگر ابتدا بیماری را تشخیص ندهید، نمی‌توانید به طور موثر آن را درمان کنید.

تشخیص همچنین می‌تواند در بحث بیمه مفید باشد. بسیاری از شرکت‌ها قبل از پوشش یا بازپرداخت هزینه‌های درمان شما نیاز به تشخیص پزشک دارند.

همچنین برای برخورداری از حمایت شغلی تحت قانون آمریکایی‌های دارای معلولیت، تشخیص لازم است.

فرض کنید درمانگری معتقد است شما شرایطی دارید که دارو می‌تواند برایتان مفید باشد. در این صورت، ممکن است آنها یک تشخیص روی شما بگذارند یا برای تشخیص سلامت شما را به روانپزشک ارجاع دهند تا در دریافت نسخه به تان کمک کند.

تشخیص سلامت

بیشتر بخوانید: مشاوره آنلاین خانواده

معایب تشخیص سلامت روان چیست؟

برخی از افراد احساس می‌کنند که تشخیص سلامت می‌تواند یک برچسب آسیب‌رسان یا انگ‌زننده باشد که تا سال‌های متمادی افراد را رها نمی‌کند. برخی دیگر نگران اند که تشخیص نادرست باشد و از این رو یافتن تشخیص دقیق در آینده دشوارتر شود.

در برخی موقعیت‌ها، درمانگران تشخیصی ارایه نمی‌کنند، زیرا فکر نمی‌کنند برای روند بهبودی ضروری است. بسیاری از متخصصان بر این باورند که برچسب‌ها می‌توانند باعث شوند مراجعان روی جنبه‌های اشتباه وضعیت سلامت روان خود تمرکز کنند.

یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2007 نشان می‌دهد که درمانگران به‌ویژه تمایلی به تشخیص اختلال شخصیت مرزی (BPD) ندارند؛ اختلال شخصیت مرزی یک مجموعه پیچیده از علایمی است که با سایر اختلال‌ها همپوشانی دارد.

برخی از دلایل ذکر شده توسط نویسندگان مطالعه، شامل باور به درمان­ناپذیر بودن BPD و عدم تمایل به تشخیص این بیماری به دلیل برچسب ماندگار آن است.

آگاهی از حقوق خود با افشای تشخیص سلامت روان

هنگام افشای تشخیص خود به عنوان مراجع تحت درمان، از حقوق خاصی برخوردارید.

برای مثال، این حق شماست که از درمانگرتان بخواهید تا به شما بگوید آیا به نظرش به یک بیماری روانی مبتلا هستید یا خیر. اگر می‌خواهید تشخیص را بدانید، می‌توانید از قبل از درمانگر خود بپرسید. اگر نمی‌خواهید در مورد این اطلاعات بشنوید نیز می‌توانید این را با وی مطرح کنید.

افزون بر این، بر اساس قانون انتقال پذیری و حسابدهی بیمه سلامت (HIPAA)، مکالمات و اطلاعاتی که در مورد مراقبت یا درمان خود با متخصص‌تان به اشتراک می‌گذارید، محافظت شده تلقی می‌شوند.

اگر در مورد شیوه تشخیص درمانگر خود احساس ناراحتی می‌کنید، می‌توانید نظر متخصص دیگری را جویا شوید.

بیشتر بخوانید: مشاوره ازدواج

کلام آخر

تشخیص سلامت روان می‌تواند برای برنامه درمانی شما مفید باشد. اما برخی درمانگران و مراجعان ترجیح می‌دهند در مورد این جنبه از فرایند صحبت نکنند یا روی آن متمرکز نشوند.

صحبت کردن با یک درمانگر در مورد مزایا و معایب برچسب زدن به علایم خود می‌تواند کمک‌‎تان کند تا تصمیم بگیرید آیا دانستن تشخیص در موقعیت شما مفید است یا خیر.

تشخیص سلامت روان تنها یک تکه از پازل است و تعریف کننده شما نیست. اگر فکر می‌کنید تشخیص تان نادرست است یا تغییر کرده است، می‌توانید از متخصص بخواهید (یا شاید خود او پیشنهاد کند که) وضعیت را دوباره ارزیابی کند. تشخیص سلامت روان در طول زمان قابل اصلاح است.

 

شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را در زمینه مقاله تشخیص سلامت روان در بخش دیدگاه ها مطرح سازید.

منبع

https://psychcentral.com/health/secrets-your-therapist-wont-tell-you#whats-next

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]