چرا مردم از بیان تعریف و تمجید، بازخورد دوستانه ، توصیه و ابراز قدردانی خودداری می‌کنند؟ در این مقاله به چند دلیل مهم برای عدم ارایه بازخوردهای دوستانه در افراد می‌پردازیم.

فهرست محتوا

  • چقدر به دیگران بازخورد دوستانه ارایه می‌کنید؟
  • چرا مردم تا این حد نسبت به دادن بازخورد دوستانه به دیگران بی علاقه اند؟
  • دلایل دوری مردم از ارایه بازخورد دوستانه چیست؟
  • ما معمولا افکار خود را در مورد مسایل به دیگران فرافکنی می­کنیم.
  • ما تمایل داریم بر جنبه های منفی ارایه بازخورد دوستانه یا توصیه تمرکز کنیم.
  • ترجیحات خود شخص در مورد دریافت بازخورد یا توصیه ممکن است مانع از این کار شود.
  • مردم ممکن است فکر کنند از نظر اجتماعی درست نیست که به برخی اشخاص بازخورد دهند یا از آنها تعریف کنند.
  • سخن پایانی

 

چقدر به دیگران بازخورد دوستانه ارایه می‌کنید؟

بازخورد دوستانه در زندگی روزانه شما چه جایگاهی دارد؟ آخرین باری که به دیگری بازخوردی محبت‌آمیز دادید، کی بود؟ آخرین باری که کسی به شما جمله مهرآمیزی گفت، چطور؟

در زندگی روزمره، فرصت‌های بی‌شماری پیش می‌آید که در آن می‌توانیم حرف‌هایی به دیگران بزنیم که زندگی آنها را بهتر کند. برای مثال، می‌توانیم درباره کاری که شخص دیگری انجام داده است، به او بازخورد بدهیم، به او توصیه کنیم که چگونه عملکردش را بهبود بخشد، از صمیم قلب از او تعریف کنیم یا از کاری که برای ما انجام داده ابراز قدردانی کنیم.

با این حال، بسیاری از مردم اغلب اجازه می‌دهند که این فرصت‌ها بدون به زبان آوردن حرف‌های خوب یا مفید برای دیگران، از بین برود.

اخیرا یک پژوهش جدید توسط محققی به نام جنیفر ای. آبل از دانشگاه هاروارد و تیم همکارش با عنوان «مهربانیِ کمیاب: شواهدی برای ابراز ناکافی نظرات جامعه‌دوستانه» انجام شد. این مطالعه بر دلایلی متمرکز شده است که چرا مردم با وجود مهیا بودن شرایط، تصمیم می‌گیرند بازخوردهای دوستانه خود را به دیگران نگویند.

محققان ابتدا شواهد مبنی بر فقدان بازخورد یا توصیه‌های مفید در زندگی روزمره را بررسی کردند. برای مثال، یک مطالعه نشان داد که 72٪ از کارمندان گزارش می‌دهند که مدیران آنها بازخورد کافی به آنان ارایه نمی‌کنند.

در مطالعه دیگری بر افراد در روابط عاطفی، تنها 48٪ تمایل به ارایه بازخورد به شریک زندگی‌شان داشتند و 86٪ مایل به دریافت آن بودند.

مطالعات بیشتر نشان می‌دهد مردم اغلب از به زبان آوردن تعریف یا ابراز محبت و قدردانی خودداری می‌کنند.

کلمات محبت آمیز

بیشتر بخوانید: تقویت اعتماد به نفس

چرا مردم تا این حد نسبت به دادن بازخورد دوستانه به دیگران بی علاقه اند؟

محققان پیشنهاد می‌کنند به طور کلی، مردم تمایل دارند که مزایای تعریف و تمجید، بازخورد دوستانه ، نصیحت یا ابراز قدردانی از دیگران را دست کم بگیرند و معایب آن را بزرگ جلوه دهند.

دست کم گرفتن مزایا ممکن است اینگونه باشد که فرد فکر می‌کند شاید بازخوردش مفید نباشد یا اظهار تعریف و تمجیدش واقعا او را خوشحال نکند.

بزرگ جلوه دادن معایب، می‌تواند به این صورت باشد که مردم می‌ترسند تحسینی که ابراز می‌کنند، پذیرفته نشود یا ناخوشایند باشد. شاید هم مخاطب، توصیه‌های دوستانه آنها را متکبرانه تلقی کند. علاوه بر این، شاید بازخورد دوستانه به عنوان انتقادی منفی درک شود، حتی اگر واقعا برای بهبود عملکرد آتی فرد مفید باشد.

دلایل دوری مردم از ارایه بازخورد دوستانه چیست؟

بر اساس تجزیه و تحلیل یافته‌های علمی، آبل و همکارانش به 4 دلیل پی بردند که چرا در ارایه بازخورد دوستانه به دیگران تردید می‌کنیم:

  1. ما معمولا افکار خود را در مورد مسایل به دیگران فرافکنی می­کنیم.

این کار می‌تواند به این احساس منجر شود که شاید توصیه یا بازخورد دوستانه ما مفید نباشد، زیرا طرف مقابل از پیش آن را می‌داند. بنابراین، اگر کسی در آشپزی متخصص باشد، ممکن است به اشتباه تصور کند که طرف مقابل نیز چیزهای زیادی در مورد نحوه آشپزی بلد است. به همین خاطر، مردم فکر می‌کنند توصیه هایشان بیش از حد بدیهی است و از این رو اصلا توصیه‌ای ارایه نمی‌کنند.

  1. ما تمایل داریم بر جنبه های منفی ارایه بازخورد دوستانه یا توصیه تمرکز کنیم.

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که توصیه یا بازخورد دوستانه ارایه می‌دهند، اغلب نگران این اند که آیا روش کارشان فنی است یا خیر. با این حال، افرادی که توصیه دریافت می‌کنند، اغلب بیشتر به گرمای عاطفی و نیت خوبی که شخص دارد ( مشاوره روانشناسی ) اهمیت می‌دهند تا به صحت فنی آن.

  1. ترجیحات خود شخص در مورد دریافت بازخورد یا توصیه ممکن است مانع از این کار شود.

اگر کسی خودش از دریافت بازخورد دوستانه ناراحت شود، ممکن است به طور خودکار فکر کند دیگران نیز همین احساس را خواهند داشت؛ پس سکوت می‌کند.

  1. مردم ممکن است فکر کنند از نظر اجتماعی درست نیست که به برخی اشخاص بازخورد دهند یا از آنها تعریف کنند.

برای مثال، یک فرد جوان تر ممکن است تصور کند که احتمالا یک فرد مسن از دریافت مشاوره او خوشحال نشود. با این حال، شخصی که بازخورد دوستانه را دریافت می‌کند، بدون توجه به سن فرد ارایه دهنده، ممکن است از دریافت آن خوشحال شود.

سخن پایانی

در مجموع، این 4 عامل به این موضوع منجر می‌شود که افراد حتی در شرایطی که دادن بازخورد دوستانه می‌تواند طرف مقابل را بسیار قدردان نظرات آنها سازد و رابطه بین‌شان را بهتر کند، سکوت کنند. بنابراین، یافته‌های مقاله پژوهشی نشان می‌دهد که وقتی در مورد گفتن بازخوردی محبت‌آمیز به دیگری شک دارید: این کار را انجام دهید!

محققان خاطرنشان می‌کنند که تنها موقعیت‌هایی که در آن بازخورد دوستانه ممکن است تاثیر منفی بر طرف مقابل بگذارند، مواردی است که این عبارات بدون صداقت یا با نیتی خودخواهانه بیان می‌شوند. بنابراین، تا زمانی که این کار به روشی صادقانه و از نظر احساسی گرم صورت گیرد، معمولا ارایه بازخورد، انتقاد دوستانه یا ابراز قدردانی ایده بسیار خوبی است.

 

شما چقدر بازخورد دوستانه و کلمات محبت‌آمیز را به دیگران اظهار می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-asymmetric-brain/202208/4-reasons-why-people-are-hesitant-say-kind-words

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]