بهترین فیلم های روانشناسی کدام فیلم‌ها هستند؟ خیلی از ما عاشق داستان‌هایی هستیم که ما را با زوایای تاریک ذهن انسان آشنا می‌کنند. در این مقاله فهرستی از فیلم‌های روانشناسی و هیجان‌انگیز خارجی را گردآوری کردیم. فیلم‌هایی که به موضوعاتی چون پارانویا، تروما، هذیان، تعصب، اعتیاد و سو استفاده می‌پردازند. حتما تا انتهای فهرست با ما همراه باشید.

10 فیلمی که دوستداران روانشناسی باید ببینند

در این مطلب، بهترین فیلم های روانشناسی را برای شما مخاطبین عزیز سینما دوست گردآوریم. این فهرست از شماره 10 آغاز می‌شود. پس حتما تا انتهای فهرست ما را همراهی کنید.

بهترین فیلم های روانشناسی : فیلم سیبل
بهترین فیلم های روانشناسی : فیلم سیبل

10. سیبل (1976)

  • ونسا، چه اتفاقی افتاده؟
  • من ونسا نیستم!
  • اوه متاسفم پگی، ولی تو خیلی سریع تغییر شخصیت می‌دی.

فیلم سبیل به کارگردانی مایکل ماهونی در سال 1976 منتشر شد.

این فیلم بر اساس داستان واقعی زنی جوان ساخته شده که از کودکی پر آسیبی نجات پیدا می‌کند. اما این نجات پیدا کردن به قیمت سر بر آوردن هویت‌های گوناگون در وی تمام می‌شود.

فیلمنامه با مراجعه‌ی سیبل  به روانپزشک پس از یک فروپاشی روانی کوچک آغاز می‌شود. دکتر ویلبار پس از شنیدن شکایت او از ترس‌ها و بیهوشی‌های موقتی‌اش، با تشخیص احتمالی هیستری از وی می‌خواهد برای جلسات روان‌درمانی مراجعه کند. والدین سیبل با ملاقات او با روانپزشک مخالفت می‌کنند. بنابراین سیبل با خشم زیاد خانه را ترک می‌کند. همان شب، دکتر ویلبار تماسی شبانه از شخصی به نام ویکی دریافت می‌کند که برای او یک پیغام دارد: «سیبل دارد خود را از پنجره هتل به پایین پرت می‌کند.» دکتر سیبل را در حالی نجات می‌دهد که او ادعا می‌کند شخصی به نام ویکی را نمی‌شناسد و …

این فیلم خوش‌ساخت روانشناسی به یک اختلال روانشناختی پیچیده به نام اختلال هویت گسسته می‌پردازد. اختلالی که اخیرا در سینما و در بین عموم محبوبیت زیادی کسب کرده است.

بهترین فیلم های روانشناسی : فیلم دختر آرام
بهترین فیلم های روانشناسی : فیلم دختر آرام

9. دختر آرام (2022)

  • لازم نیست چیزی بگی. آدم‌های زیادی هستن که فرصت سکوت کردن رو از دست دادن. و به همین دلیل چیزهای زیادی رو باختن.

دختر آرام ساخته‌ی کولم بایرید فیلمی روانشناختی است که به خوبی تاثیر سبک دلبستگی و جو عاطفی درون خانواده را بر کودکان به تصویر می‌کشد. این فیلم داستان دختری ساکت و مورد غفلت واقع شده است که از خانواده ناکارآمد خود دور می‌شود تا تابستان را با والدین خوانده خود زندگی کند. در این محیط جدید، او تحت مراقبت گرم و بامحبت والدین خوانده‌ی خود شکوفا می‌شود و ارتباط عاطفی عمیقی با آنها برقرار می‌کند.

دختر آرام به موضوعاتی چون روانشناسی کودک، دلبستگی، رشد و ارتباط بین فردی می‌پردازد.

فیلم سکوت بره ها
فیلم سکوت بره ها

8. سکوت بره‌ها (1991)

  • دکتر لکتر: کاش می‌تونستم بیشتر باهات صحبت کنم. اما یه دوست قدیمی رو برای شام دارم. خداحافظ.
  • استارلینگ: دکتر لکتر … الو دکتر لکتر …

سکوت بره‌ها فیلم کلاسیک ترسناک-روانشناختی جاناتان دم است که می‌تواند مخاطب را از فرط هیجان، میخکوب کند. داستان پیرامون دکتر لکتر (با بازی آنتونی هاپکینز)، یک روانپزشک باهوش و حاذق است که به دلیل ارتکاب قتل‌های سریالی وحشتناک، هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد. استارلینگ، کارآموز FBI، در جستجوی دستگیری یک قاتل دیگر به سراغ لکتر می‌رود و برای حل پرونده از او کمک می‌خواهد.

سکوت بره‌ها یکی از سه فیلم تاریخ است که جایزه اسکار «Big Five» (بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین فیلمنامه [اقتباسی]، بهترین کارگردانی) را از آن خود کرده است. این فیلم به موضوعاتی روانشناختی همچون سایکوپاتی، تروما و شخصیت ضد اجتماعی می‌پردازد.

همچنین گفتنی است این فیلم، 4 بخش دیگر نیز دارد که در ادامه ساخته شدند. به نام‌های:

(2007)Manhunter(1986) ، Hannibal(2001) ، Red dragon(2002) ، Hannibal Raising .

فیلم انگل
فیلم انگل

7. انگل (2019)

  • اونا پولدارن ولی با این‌حال آدمای خوبی هستن!
  • اونا آدمای خوبی هستن چون پولدارن!

فیلم انگل، محصول سال 2019 اثر کمدی، ترسناک، غم‌انگیز، پرتنش و روانشناختی ساخته‌ی بونگ جون هو است. این فیلم با ظرافت تکان‌دهنده‌ای بحث اختلاف طبقاتی را بررسی می‌کند.

خانواده کیم که تقریبا ساکن یک زیرزمین‌اند، با مشاغل کم درآمد هر روز برای رسیدن به اندکی پول دست‌وپا می‌زنند. پس از اینکه کی وو پسر این خانواده به عنوان معلم زبان انگلیسی در خانواده ثروتمند پارک استخدام می‌شود، خانواده کی وو به مرور شروع به نفوذ به این خانواده می‌کنند.

فیلم انگل که برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان 2020 شد، به موضوعاتی همچون فقر، مشکلات خانوادگی، تروما، تبعیض و … می‌پردازد.

بهترین فیلم های روانشناسی : فیلم درخشش
بهترین فیلم های روانشناسی : فیلم درخشش

6. درخشش (1980)

  • جک: وندی، هر وقت وارد اینجا می‌شی و رشته‌ی افکارم رو قطع می‌کنی، تمرکزم بهم می‌ریزه و بعد باید کلی زمان بذارم تا به جایی که بودم برگردم. می‌فهمی؟
  • وندی: اوهوم.
  • خب. پس از این به بعد هر وقت من اینجام، چه در حال تایپ کردن باشم و چه هر کار لعنتی دیگه‌ای انجام می‌دم، وارد اینجا نشو. فکر می‌کنی بتونی از پسش بربیای؟
  • آره.

درخشش، فیلم درخشان استنلی کوبریک که در زمان خود با ناامیدی منتقدان روبرو شد، اکنون محبوبیت گسترده‌ای در بین مخاطبان سبک ترسناک پیدا کرده است.

داستان از جایی آغاز می‌شود که جک (با بازی جک نیکلسون) پیشنهاد شغلی جدیدی مبنی بر سرایداری خارج از فصل هتل دریافت می‌کند. جک که یک الکلی منزوی است به زودی با خانواده خود در هتل ساکن می‌شوند. به مرور او ذره ذره عقلانیت خود را از دست می‌دهد و شروع به حمله به همسر و پسرش می‌کند.

درخشش به موضوعاتی همچون اعتیاد به الکل، انزوا، خشونت، جنون و پریشانی می‌پردازد.

فیلم حس ششم
فیلم حس ششم

5. حس ششم (1999)

  • کول: من مردم مُرده رو می‌بینم.
  • مالکوم: توی رویاهات؟
  • نه!
  • وقتی بیداری؟
  • آره! اونا مثل مردم عادی در اطراف قدم می‌زنن. اونها نمی‌دونن که مُرده‌ن.

فیلم حس ششم ساخته‌ی ام نایت شیمالان، سبک فراطبیعی و ترسناک دارد.

داستان درباره مالکوم کرو یک روانشناس کودک است. او پس از شکست در درمان یکی از بیماران قدیمی‌اش، تصمیم می‌گیرد برای جبران، هر طور که شده به مراجع 9 ساله‌ای به نام کول کمک کند. طبق گفته مادر کول، کودکان قلدر در یک مهمانی، وی را در کمد حبس می‌کنند و از آن پس او علایم نگران‌کننده‌ای نشان می‌دهد.

کول نزد مالکوم اعتراف می‌کند که مرده‌هایی را می‌بیند که مانند زنده‌ها راه می‌روند و نمی‌دانند که مُرده‌اند.

این فیلم به مدت پنج هفته در باکس آفیس آمریکای شمالی رتبه اول را داشت و نامزد شش جایزه اسکار شد. از موضوعات روانشناختی بحث شده در فیلم می‌توان به قلدری، تروما، روانشناسی کودک و … اشاره کرد.

بهترین فیلم های روانشناسی: باید درباره کوین حرف بزنیم
بهترین فیلم های روانشناسی: باید درباره کوین حرف بزنیم

4. باید درباره کوین حرف بزنیم (2011)

  • اوا: کوین! می‌تونی بهم بگی «مامان»؟
  • کوین: نه!

باید درباره کوین حرف بزنیم ساخته لین رمزی، فیلمی در سبک روانشناختی-رازآلود است که عمدتا پیرامون مسایل روانشناسی کودک و رشد بحث می‌کند.

اوا، یک مادر مجرد، به دنبال بارداری ناخواسته، رابطه‌ی تیره‌ای با فرزند خود کوین برقرار می‌کند. او با افسردگی پس از زایمان، قادر به رفع نیازهای عاطفی کودک و برقراری پیوند دلبستگی با پسر کوچکش نیست. بنابراین به مرور، کوین به نافرمانی و شورش علیه مادر برمی‌خیزد.

فیلم باید درباره کوین حرف بزنیم، یکی از بهترین فیلم های روانشناسی است که به موضوعاتی مانند دلبستگی، رشد، افسردگی، پیوند بین مادر و کودک، خشونت، رویدادهای ناگوار کودکی، مسایل نوجوانی، اختلال سلوک و … می‌پردازد.

فیلم مرد نامریی
فیلم مرد نامریی

3. مرد نامریی (2020)

  • با تلاش برای انجام کارهایی که از من انتظار می‌رفت، به جای چیزایی که خودم می‌خواستم انجام بدم، چه چیزایی و چقدر از دست دادم؟

مرد نامریی ساخته لی وانل فیلمی هوشمندانه در سبک روانشناختی، ترسناک و علمی است که پس از جنبش #Me_too منتشر شد.

در خلاصه داستان آمده: سیسیلیا به دشواری خود را از رابطه ناسالم با آدرین نجات می‌دهد. پس از مدتی، خبر مرگ او به گوش می‌رسد اما سیسیلیا که احساس می‌کند همچنان تحت تعقیب است، نمی‌تواند مرگ آدرین را باور کند. در نتیجه تصمیم می‌گیرد حقیقت را به تنهایی دنبال کند.

این فیلم به مسایل آزار جنسی، تروما، خشونت در رابطه، روابط ناسالم، سواستفاده و کنترلگری می‌پردازد.

بهترین فیلم های روانشناسی : فیلم چراغ گاز
بهترین فیلم های روانشناسی : فیلم چراغ گاز

2. گسلایت (چراغ گاز) (1944)

  • گاهی وقتی صبح می‌شه، باورت نمی‌شه که اصلا شبی بوده.

گسلایتینگ به عملی فریبکارانه و بی‌رحمانه گفته می‌شود که نام خود را از این فیلم گرفته است. این عمل توهین‌آمیز روان‌شناختی زمانی رخ می‌دهد که فردی، سلامت عقل دیگری را زیر سوال می‌برد.

این فیلم، داستان زندگی زوجی است که شوهر می‌کوشد از طریق دیوانه جلوه دادن همسرش، از او به عنوان وسیله‌ای برای ثروتمند شدن استفاده کند. او با این هدف، عمدا نور چراغ گاز را کم و خاموش می‌کند و در مقابل گله‌مندی همسرش، منکر همه چیز می‌شود…

چراغ گاز به موضوعاتی روانشناختی از جمله کنترلگری، فریب و سواستفاده می‌پردازد.

فیلم پسر زیبا
فیلم پسر زیبا

1. پسر زیبا (۲۰۱۸)

  • اون گاهی‌وقتا ایمیل‌های بامزه‌ای می‌فرسته. اسپاگتی رو به پنه ترجیح می‌ده. شما پسر من رو دیدین؟ پسر زیبای من رو دیدین؟ بهش بگین دلم براش تنگ شده.

پسر زیبا ساخته‌ فلیکس ون گرونیگن، یک درام روانشناختی خوش‌ساخت است که احتمالا شما را از نظر عاطفی درگیر خواهد کرد.

این فیلم، بر اساس داستان واقعی پدری است که پس از درگیری پسرش نیک با مواد مخدر، با چالش‌های زیادی روبرو می‌شود. در روند فیلم شاهد کوشش متعهدانه‌ی پدر برای نجات چندین‌باره‌ی پسرش از اعتیاد هستیم. در میانه‌ی داستان، مخاطب از سرسختی خانواده برای کمک به نیک و قدرت اعتیاد برای بازکشیدن قربانیان به سمت خود حیرت‌زده خواهد شد.

فیلم پسر زیبا به مباحثی روانشناختی همچون اعتیاد، طلاق، مشکلات خانوادگی، تاب‌آوری، همدلی، روابط بین والد و فرزند، چالش‌های نوجوانی و لزوم صمیمیت می‌پردازد.

شما بنویسید

در این مقاله، 10 مورد از بهترین فیلم‌های روانشناسی را معرفی کردیم. شما جای کدام فیلم روانشناسی را در این فهرست خالی می‌بینید؟ حتما در بخش دیدگاه‌ها نام این فیلم روانشناسی را برای ما و سایر مخاطبین‌مان بنویسید.

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]