منشور حقوق مراجع ، به نکاتی اشاره می‌کند که هنگام دریافت یا ارایه مراقبت‌های سلامت روان باید از آنها آگاه باشید. در این مقاله مُفاد این منشور را با هم می‌خوانیم.

 

منشور حقوق مراجعان چیست؟

اخیرا با منشور حقوق مراجعان که توسط چندین سازمانِ اختصاص یافته به سلامت روان تهیه شده است، آشنا شدم. چندین منشور حقوقی مختلف برای مراجعان وجود دارد، اما این مجموعه خاص به حقوق مراجع در هنگام دریافت مراقبت‌های سلامت روان مانند مشاوره و داروهای موثر بر روان اشاره دارد. به‌عنوان یک روان‌شناس، از مواجهه با این موضوع هیجان‌زده شدم و فکر می‌کنم که مطالعه آن برای هر کسی که مراقبت‌های بهداشت روان دریافت می‌کند یا در نظر دارد که این‌کار را بکند، بسیار خوب است.

مراجعان سلامت روان چه حقوقی دارند؟

  • شواهد حمایتگر از درمان

اولین مورد مهم در منشور حقوق مراجعان ، دانستن شواهدی است که از درمان حمایت می‌کند. گاهی اوقات هیچ مدرکی وجود ندارد و گاهی اوقات مدارک بسیار است. گاهی شواهد شامل صدها کارآزمایی کنترل شده تصادفی با استاندارد طلایی است، و گاه شواهد چند گزارش موردی است. صرف نظر از این، مراجع باید بداند که آیا تحقیقات از اثربخشی و بی‌خطر بودن این درمان حمایت می‌کند یا خیر.

  • تناسب یک درمان خاص با مراجع

مورد دیگر در مورد چگونگی تناسب یک درمان خاص و شواهد مربوط به آن با هر مراجع است. یک درمان می‌تواند در آزمایش‌های متعدد اثربخشی نشان دهد اما مشخصا برای یک درمانجو موثر نباشد. مراجع باید محدودیت‌های شواهد را بدانند تا انتظارات واقع بینانه داشته باشند.

منشور حقوق بیمار برای درمان سلامت روان

  • پیشرفت در درمان

حقوق بعدی در منشور حقوق مراجعان ، در مورد پیشرفت در درمان سلامت روان است. اگر درمان برای مراجع موثر نبود، درمانگر باید به مراجع اطلاع دهد. این به او فرصت می‌دهد تا در مورد دوره مراقبت خود تصمیم بگیرد. همچنین انتخاب کند آیا می‌خواهد به درمان دیگری روی آورد یا درمان دوم را اضافه کند (مانند افزودن دارو به مشاوره).

  • حق مراجع برای درخواست تغییر در درمان

مورد بعدی به حق مراجع برای درخواست تغییر در درمان اشاره دارد. اگر مراجع باور دارد که یک درمان خاص برای او موثر نیست، می‌تواند از درمانگر یا پزشک خود درخواست تغییر کند. این ممکن است نیاز به ارجاع به یک متخصص با رویکردی متفاوت باشد. در هر صورت مراجع حق دارد این درخواست را نیز داشته باشد.

  • تصمیم‌گیری در درمان

تعیین توصیه‌های درمانی در رابطه با سلامت روان تنها باید توسط یک متخصص دارای گواهی مناسب در ارتباط با فرد و در صورت لزوم، خانواده‌اش انجام شود. تصمیمات درمانی نباید توسط پرداخت‌کنندگان شخص ثالث اتخاذ شود. فرد در ارتباط با درمان حق دارد تصمیم‌گیرنده نهایی باشد.

  • محرمانگی

افراد حق دارند از حفاظت از محرمانه بودن رابطه با درمانگر مطمین شوند. هرگونه افشای اطلاعات باید با رضایت کامل کتبی و آگاهانه افراد انجام ‌شود. افراد ملزم به افشای اطلاعات محرمانه نیستند، جز در موارد زیر: تشخیص، پیش‌آگهی، نوع درمان، زمان و طول درمان و هزینه. نهادهای دریافت‌کننده‌ی اطلاعات برای اهداف تعیین بیمه، سازمان‌های دولتی دریافت‌کننده اطلاعات برای برنامه‌ریزی مراقبت‌های بهداشتی یا هر سازمان دیگری که دارای حق مشروع باشد، اطلاعات بالینی را به صورت محرمانه دریافت و به شکل محرمانه با همان دقت حفظ می‌کند. سازمان‌ها نیز مشمول مجازات‌های مشابهی برای نقض محرمانگی خواهند شد. اطلاعات نباید منتقل یا فروخته شود یا به نحو دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

افراد حق دارند از ماهیت اطلاعاتی که ممکن است به منظور پرداخت مزایای بیمه افشا شود، مطلع شوند.

  • اطلاعات تحصیلی و تجربی درمانگر

حق بعدی از منشور حقوق مراجعان مربوط به دانستن این موضوع است که درمانگر در چه درمان‌هایی آموزش دیده یا تجربه دارد. من معمولا در اولین جلسه به مراجعان می‌گویم کدام درمان‌ها را کار می‌کنم. همچنین اگر از من بپرسند در مورد کدام رویکردهای درمانی آموزش ندیده‌ام، به آنها می‌گویم. افراد حق دارند اطلاعات کاملی از دانش، مهارت‌ها، آمادگی، تجربه و اعتبار متخصص احتمالی خود دریافت کنند.

  • مسیولیت در قبال اشتباهات درمان و بیمه

متخصصِ درمان در قبال افراد در رابطه با هر گونه آسیب ناشی از بی‌کفایتی یا سهل‌انگاری فاحش از طرف خود مسیول است. متخصص معالج موظف است در صورت رد شدن حق بیمه، ضرورت مراقبت را مستندسازی کند و گزینه‌های دیگر را به فرد توصیه کند. پرداخت‌کنندگان و سایر اشخاص ثالث باید در قبال افراد در مورد هر گونه آسیب ناشی از بی‌کفایتی یا سهل‌انگاری فاحش یا تصمیمات بالینی غیرموجه خود پاسخگو و مسیول باشند.

کلام پایانی

به شدت هر کسی را که به دنبال مراقبت از سلامت روان است تشویق می‌کنم که منشور حقوق مراجعان را بخواند. درمان می‌تواند فرآیندی ترسناک باشد و مراجعان باید بتوانند در مورد درمان خود سوالاتی بپرسند تا درمانگر و درمان مناسب  خود را بیابند.

برای دریافت خدمات سلامت روان ، همچون مشاوره روانشناسی ، درمان انواع اختلالات شخصیتی و … می‌توانید با مجموعه کلینیک روانشناسی سها تماس بگیرید و از مشاوره های تخصصی درمانگران ما استفاده کنید.

 

آیا از منشور حقوق مراجعان باخبر بودید؟ می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها، سوالات خود را در مورد حقوق مراجعان از کارشناسان ما بپرسید.

 

منبع

psychologytoday

https://www.psychiatry.org

 

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]