هنگامی که به پیشگیری از زوال عقل فکر می‌کنیم، اغلب آن را به عنوان دغدغه سنین بالاتر، یعنی چیزی که والدین یا پدربزرگ و مادربزرگان‌مان ممکن است در سال‌های آخر زندگی با آن دست‌وپنجه نرم کنند، در نظر می‌گیریم. با این حال برای همه ما خوب است که از نکات پیشگیری از این عارضه آگاه باشیم. در این مقاله در مورد راه های پیشگیری از زوال عقل می‌خوانیم.

فهرست محتوا

  • آیا می‌توان از زوال عقل پیشگیری کرد؟
  • گام های اولیه برای پیشگیری از زوال عقل و مراقبت از بیماران
  • فعالیت های پیشگیری از زوال عقل چگونه هستند؟
  • موانع مراقبت از زوال عقل
  • راه های پیشگیری از زوال عقل
  • کلام آخر

 

آیا می‌توان از زوال عقل پیشگیری کرد؟

پیشگیری از زوال عقل ممکن است. یک تحلیل آکادمیک اخیر توسط تیمی از محققان در پکن نشان داده است که شرکت در فعالیت‌های تفریحی محبوبتان، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند زوال عقل و آلزایمر را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از زوال عقل

بیشتر بخوانید: مشاوره روانشناسی

گام های اولیه برای پیشگیری از زوال عقل و مراقبت از بیماران

در یک مطالعه اخیر، در مجموع 38 پژوهش شامل بیش از 200000 شرکت کننده در تجزیه و تحلیل گنجانده شدند. این تحقیق بین فعالیت‌های فیزیکی، شناختی و اجتماعی تمایز قایل شد و پی برد که داده‌ها از نیاز به توجه به هر سه حیطه در هنگام پیشگیری از زوال عقل و مراقبت از این بیماران حمایت می‌کنند.

فعالیت‌های تفریحی ذکر شده در مطالعه عبارت بودند از: خواندن روزنامه، نوشتن برای سرگرمی، شنا کردن، رقصیدن، انجام کارهای داوطلبانه و بسیاری دیگر.

دکتر بروس باسی (پزشک) می‌گوید: وقتی صحبت از این نوع مراقبت‌های پزشکی می‌شود، تمرکز اولیه روی یافتن فعالیت‌هایی است که برای بیماران بی‌خطر باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع توهم و راه درمان آن

«وقتی بیمار یک فرد مسن تر است، [من] بیشتر نگران زمین خوردنش هستم و اینکه آیا این کار برای او فعالیتی ایمن خواهد بود یا نه. فقط بعد از آن است که شروع به فکر کردن در این مورد می‌کنم که چقدر و چگونه آنها را وادار به انجام فعالیت‌های متوسط ​​و شدید سازم. معمولا لذت‌بخش خواهد بود؛ کاری که آنها می‌بینند از پسش بر می‌آیند، در انجام آن احساس راحتی می‌کنند، در جایی که در آن تعادل خود را از دست نمی‌دهند و زمین نمی‌خورند، قرار نیست اوضاع را بدتر کند».

دکتر رضا حسینی قمی (پزشک) یکی از بنیانگذاران روانپزشکی از راه دور، می‌گوید کار با بیمارانی که به دنبال کاهش خطر ابتلا به زوال عقل هستند یا بیمارانی که به دنبال شروع علایم در جستجوی حمایت اند، به این معنی است که باید عجله را کنار گذاشته و کارها را به آرامی انجام دهید.

او می‌گوید: غالبا توصیه من به این شکل است که فرد را به این سمت هدایت می‌کنم که برنامه روزانه زندگی‌اش را بررسی کند و ببیند به طور کلی زندگی‌اش چطور می‌گذرد، سپس سعی می‌کنم هر بار به دنبال یک قدم کوچک با یک تغییر عادت کوچک بگردم.

فعالیت های پیشگیری از زوال عقل چگونه هستند؟

در حالی که ایجاد یک سلسله مراتب در هنگام انتخاب فعالیت‌ها برای پیشگیری از زوال عقل وسوسه انگیز است، باسی می‌گوید: هدف، یافتن چیزهایی است که مغز را درگیر می‌کنند.

«من فکر می‌کنم این می‌تواند شامل هر کاری باشد که بیماران یا افراد از انجام آن لذت می‌برند و با مسایل شناختی نیز مرتبط است؛ مثلا مطالعه، تکمیل پازل، انجام کارهای هنری و هر کاری از این دست. واقعا اهمیت کمتری دارد که چه فعالیتی را انتخاب می‌کنید، صرفا باید مطمین شوید آیا انجام آن به مغز نیاز دارد یا خیر.»

این مطالعه که در نشریه عصب شناسی منتشر شد، محدودیت‌هایی هم داشت. از جمله دشواری در جداسازی مزایای احتمالی فعالیت اجتماعی در مقابل فعالیت بدنی و فعالیت شناختی. اما یافته‌ها با نظرات متخصصان سلامت مطابقت دارد: کاری را که دوست دارید به گونه‌ای انجام دهید که ارتباط شما را با دنیا حفظ کند.

به نظر دکتر بتانی کوک، روانشناس بالینی و موسیقی درمانگر، آنچه مهم است بدانید این است که علایم اولیه، پایان خط نیستند. مغز شما شکل‌پذیر است و ما می‌توانیم آن را تغییر دهیم.

پیشگیری از زوال عقل

موانع مراقبت از زوال عقل

حسینی قمی می‌گوید: «من فکر می‌کنم کارشناسان سلامتی که به طور خاص در مورد زوال عقل ( پیشگیری از زوال عقل ) آموزش ندیده اند، تمایل زیادی دارند که به نوعی آن را حذف کنند و بگویند: «آه، هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید.» این در همان ابتدا انگیزه تشخیص بیماری را از بین می برد. اما حتی پس از تشخیص، آنها همیشه به بیماران می‌گویند: «اوه، موفق باشید، هر کاری می‌خواهید انجام دهید.»

او می‌گوید که رویکرد طردکننده اغلب از فقدان متخصص و دستپاچگی کارشناس از کمبود دانشش در مورد این عارضه ناشی می‌شود. با این حال، حسینی قمی اضافه می‌کند که فشار جامعه برای حل سریع مشکلات نیز می‌تواند نحوه ارایه مراقبت‌های باکیفیت را به افرادی که به دنبال تغییر سبک زندگی هستند، پیچیده سازد.

بسیاری از مواقع مردم عجله می‌کنند، یا دست کم به این وسوسه فکر می‌کنند. مثلا می‌گویند «من قصد دارم برای 30 جلسه تمرین شخصی در ماه ثبت نام کنم». در صورتی که این کار نیاز به صبوری و زمان دارد.

راه های پیشگیری از زوال عقل

در ادامه راه‌هایی را برای پیشگیری از زوال عقل می‌خوانید:

  • فعالیت ورزشی مانند یوگا انجام دهید

انجام فعالیت بدنی منظم یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل است. ورزش برای قلب، گردش خون، وزن و سلامت روان شما نیز مفید است. فعالیت‌هایی همچون ایروبیک به حفظ سلامت قلب، ریه‌ها و گردش خون کمک می‌کند و این برای سلامت مغز نیز مفید است. می‌توانید در یک باشگاه ثبت نام کنید یا با ویدیوهای ورزش در خانه تمرین کنید.

  • خوراک سالم مصرف کنید

پایبندی به یک رژیم غذایی سالم و متعادل ممکن است در پیشگیری از زوال عقل و همچنین سایر بیماری‌ها از جمله سرطان، دیابت نوع 2، چاقی، سکته مغزی و بیماری قلبی مفید باشد.

  • سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن، شما را در معرض خطر بسیار بالاتری برای ابتلا به زوال عقل در آینده قرار می‌دهد. استعمال دخانیات آسیب زیادی به گردش خون در بدن، به ویژه رگ‌های خونی در مغز، قلب و ریه‌ها می‌زند. هیچ وقت برای ترک سیگار دیر نیست. با این حال، هر چه زودتر متوقف شوید، از آسیب مغزی بیشتر جلوگیری خواهید کرد.

  • از نظر ذهنی و اجتماعی فعال بمانید

درگیر شدن در فعالیت‌های ذهنی یا اجتماعی ممکن است به تقویت توانایی مغز شما برای مقابله با بیماری‌ها، کاهش استرس و بهبود خلق و خوی‌تان کمک کند. این بدان معناست که انجام این فعالیت‌ها ممکن است به به‌تاخیر‌انداختن یا حتی پیشگیری از زوال عقل کمک کند.

فعالیت هایی را پیدا کنید که مورد علاقه تان بوده و مغز شما را به چالش می‌کشند. سپس آنها را به طور منظم انجام دهید. این می‌تواند شامل حل پازل یا جدول کلمات متقاطع باشد، اما بسیاری فعالیت دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید انجام دهید، از جمله:

  • پرداختن به کارهای هنری و صنایع دستی (به ویژه به صورت گروهی)
  • نواختن آلات موسیقی یا آواز خواندن
  • بازی با ورق، شطرنج یا بازی روی تخته
  • کتاب خواندن، یا عضویت در یک باشگاه کتاب
  • نوشتن خلاقانه یا یادداشت روزانه
  • یادگیری یک زبان جدید

فعالیت‌های اجتماعی نیز برای مغز مفید اند و راهی عالی برای پیشگیری از زوال عقل هستند. این شامل تعامل با افراد دیگر به صورت آنلاین و همچنین حضوری است. بنابراین، مهم است سعی کنید با افرادی که برایتان مهم هستند، مانند دوستان و خانواده، در تماس باشید.

  • سلامت خود را پایش و کنترل کنید

با بالا رفتن سن، احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند فشار خون بالا یا دیابت بیشتر می‌شود. این شرایط می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. یک راه مهم برای جلوگیری از این امر، انجام چک آپ‌های مکرر و کنترل سلامتی است.

کلام آخر

پیشگیری از زوال عقل چیزی نیست که بدون راه برگشت برایتان اتفاق بیافتد. این مسیله گزینه‌هایی برای پیشگیری دارد. تحقیقات نشان می‌دهد پیدا کردن کارهایی که دوست دارید انجام دهید، چه یوگا باشد، چه کاری داوطلبانه یا ایجاد فضایی برای دوستان و خانواده می‌تواند در پیشگیری از این بیماری نقش ایفا کند.

برای دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی بالینی با ما ( سها کلینیک ) در ارتباط باشید

 

شما چه راه های دیگری را برای پیشگیری از زوال عقل می‌شناسید؟ نظرات و سوالات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع

https://www.verywellmind.com

https://www.alzheimers.org.uk/

 

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]