چه ارتباطی بین چاقی و افسردگی و اضطراب وجود دارد؟ چاقی با اختلالات سلامت روان ارتباط دارد، اما این ارتباط پیچیده است. در این مقاله، آنچه درباره­ ی رابطه بین وزن بدن، چاقی و افسردگی و اضطراب نیاز است که بدانید، ارایه می‌­شود.

 

چاقی چیست؟

ارتباط بین چاقی، افسردگی و اضطراب از نظرها پنهان نیست. برای بررسی این رابطه، ابتدا باید چاقی را تعریف کنیم. چاقی یا اضافه­‌وزن به­ صورت انباشتگی بیش­‌ازحد چربی در بدن تعریف می­‌شود که خطراتی را برای سلامتی در پی دارد.

شاخص توده­‌ی بدنی یا BMI بالاتر از 25، اضافه­وزن و بالاتر از 30 چاقی در نظر گرفته می‌شود. این مسیله خطری رو به رشد است زیرا طبق یک مطالعه در سال 2017، سالانه بیش از 4 میلیون نفر بر اثر چاقی یا اضافه وزن می­‌میرند.

چه ارتباطی بین چاقی و افسردگی و اضطراب وجود دارد؟
چه ارتباطی بین چاقی و افسردگی و اضطراب وجود دارد؟

 

شیوع چاقی

نرخ مر­گ­‌ومیر ناشی از چاقی در کودکان و بزرگسالان رو به رشد است. از سال 1975 تا 2016، شیوع چاقی یا اضافه‌­وزن در بین کودکان و نوجوانان 5 تا 19 ساله از 4% به 18% یعنی 4 برابر افزایش یافت که نرخی بسیار نگران­‌کننده است.

افسردگی چیست؟

در ادامه­‌ی مقاله­‌ی ارتباط بین چاقی، افسردگی و اضطراب، به تعریف افسردگی می­‌پردازیم. افسردگی، یک احساس مزمن خلا، اندوه یا ناتوانی در تجربه­‌ی لذت است که ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی ظاهر شود.

بیشتر بخوانید: افسردگی چیست؟

بر اساس سازمان جهانی بهداشت، افسردگی علت اصلی ناتوانی در جهان است. این اختلال می­‌تواند به روابط، تحصیل و شغل­ فرد آسیب بزند، حفظ سلامتی را دشوار کند و در موارد شدید، به خودکشی بیانجامد. در واقع، افسردگی سالانه در تقریبا 40000 خودکشی در ایالت متحده نقش داشت.

علایم افسردگی

افسردگی می­‌تواند طیفی از علایم جسمی و روانی ایجاد کند. از جمله:

  • خُلق افسرده­ی مداوم
  • از دست­دادن علاقه یا خرسندی نسبت به سرگرمی­‌ها و فعالیت­‌ها
  • تغییرات در اشتها و وزن بدن
  • حرکات معمولا آرام یا بی­‌قرار
  • انرژی کم یا خستگی
  • دشواری در خواب
  • احساس گناه یا بی­‌ارزشی
  • دشواری در تمرکز یا تصمیم­‌گیری
  • افکار مرگ یا خودکشی، اقدام به خودکشی

ارتباط چاقی و افسردگی

در این بخش از «ارتباط بین چاقی، افسردگی و اضطراب»، رابطه­‌ی چاقی و افسردگی را بررسی می­‌کنیم. خُلق و خوراک اغلب با هم مرتبط­‌اند.

ممکن است وقتی احساس ناراحتی دارید با یک پاکت چیپس خودتان را خوشحال کنید یا آنقدر استرس داشته باشید که حتی نتوانید به غذا فکر کنید. اشکالی ندارد که هیجانات باعث شوند بیش از حد یا کمتر از حد میزان بخورید.

اما اگر به افسردگی بالینی مبتلا باشید، تغییراتی در مصرف خوراکتان ایجاد می­شود که می‌تواند اثرات بلندمدتی ایجاد کند.

چه ارتباطی بین چاقی و افسردگی و اضطراب وجود دارد؟
چه ارتباطی بین چاقی و افسردگی و اضطراب وجود دارد؟

افسردگی و چاقی هردو ممکن است علایم یکدیگر را تشدید کنند. خوردن بیش از حد می‌تواند سبب بروز حس گناه در فرد شود که می­‌تواند به حس شکست و افسردگی بیانجامد.

از طرفی، افسردگی ممکن است باعث شود تا فرد به عنوان راهی برای مقابله با هیجانات خود، به خوردن بیش‌­ازحد روی­آورد. همچنین افسردگی می­تواند انرژی را کاهش دهد و احتمالا منجر به فعالیت بدنی کمتر و در نهایت افزایش وزن شود.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، حدود 42 درصد از جمعیت ایالات متحده به چاقی و افسردگی مبتلا هستند. اتحادیه­ی ملی بیماری­های روانی گزارش می­دهد که از هر 5 بزرگسال در ایالات متحده، 1 نفر هر ساله دچار بیماری روانی می­شود.

کارشناسان در حالی که هنوز در تلاش برای تعیین دقیق چگونگی ارتباط بین این اختلالات رایج هستند، می دانند که پیوندی در این میان وجود دارد. درک چگونگی ارتباط سلامت روان و وزن بدن می­تواند به شما کمک کند تا نیازهای سلامتی خود را برآورده سازید.

بنابراین، برای موثربودن درمان چاقی، لازم است به درمان اختلالات همراه همچون افسردگی پرداخته­‌شود.

اثر چاقی بر افسردگی

چاقی از طریق عوامل زیر می­‌تواند یک عامل خطر برای افسردگی باشد:

  • کاهش فعالیت جسمی
  • تغییرات در الگوی فکری مانند نشخوار فکری
  • تغییرات در اشتها
  • تغییرات هورمونی

داروهای ضدافسردگی و تغییرات وزن

تغییرات وزن می­تواند عارضه­‌ی جانبی داروهای ضدافسردگی باشد. هرچند داروها هرکسی را به نحو متفاوتی متاثر می­‌کنند.

بیشتر بخوانید: پرخوری عصبی

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که ضداافسردگی­‌ها خطر افزایش وزن را بالا می­برند که این به نوع دارو بستگی دارد. این اثر در بین افرادی که در سال دوم یا سوم مصرف دارو بودند، بیشتر بود. ضدافسردگی­‌های سه حلقه­‌ای و بازدارنده‌­های مونوآمین­اکسید از ممکن است اثرات جانبی زیادی از جمله چاقی و افزایش وزن داشته‌­باشند.

اضطراب چیست؟

برای پاسخ به سوال چه ارتباطی بین چاقی و افسردگی و اضطراب وجود دارد؟ باید ببینیم چاقی چیست. پاسخ بدن شما به خطر پیش­‌بینی‌­نشده، اضطراب نام می‌گیرد. این معمولا با نگرانی و ترسی همراه است که اغلب با مسایل شناختی همچون دشواری در تمرکز و علایم جسمی همراه با تهوع، لرزش و تنش ماهیچه­­‌هاست.

اضطراب می­‌تواند پاسخی طبیعی به موقعیت‌­های مشخص باشد اما گاهی اضطراب بخشی از اختلال اضطرابی می­‌شود. درک علایم اضطراب می­تواند به مدیریت آنها و بهبود کیفیت زندگی کمک کند:

  • ترس یا نگرانی افراطی
  • دهان خشک
  • تنش در ماهیچه­ ها
  • تهوع
  • ضربان قلب نامنظم
  • دشواری در خواب
  • رفتارهای محتاطانه یا اجتنابی
  • حملات پانیک
ارتباط چاقی و افسردگی و اضطراب
ارتباط چاقی و افسردگی و اضطراب

ارتباط چاقی و اضطراب

استرس و اضطراب بر توانایی شما در حفظ وزن سالم اثر می‌­گذارند. همچنین می­‌توانند مانع از کاهش وزن شما شوند. اضطراب از چند طریق می­‌تواند سبب افزایش وزن شود:

  • افزایش ترشح هورمون کورتیزول
  • رفتارهای ناسالم ناشی از استرس
  • ترکیبی از دو مورد بالا

اضطراب، ترشح هورمون کورتیزول را افزایش می­‌دهد که در نتیجه گلوکز یعنی منبع اصلی انرژی شما در جریان خون­تان آزاد می­‌شود. همه­ی این کارها انجام می­‌شود تا انرژی مورد نیاز شما برای فرار از موقعیت پرخطر فراهم شود (این پاسخ جنگ یا گریز نیز نامیده می‌شود).

وقتی تهدید برطرف شد، آدرنالین شما به تدریج فروکش و قند خونتان اُفت می­‌کند. این زمانی است که کوتیزول به­ سرعت وارد عمل می­شود تا منبع نرژی شما را بازسازی کند.

کورتیزول و تمایلات شیرین

از آنجا که شکر، انرژی سریعی را که بدنتان نیاز دارد فراهم می‌­کند، اغلب وقتی دچار استرس یا اضطراب هستید، اولین چیزی که به سمتش می­روید شیرینی­‌جات است.

اثرمنفی مصرف زیاد شکر این است که بدنتان خصوصا بعد از موقعیت استرس‌­زا تمایل به ذخیزه­ی آن دارد. این انرژی عمدتا تحت چربی­‌های شکمی ذخیره می­شود که از بین بردنش آسان نیست. و این چرخه­ی معیوب شروع می­شود: دچار استرس و اضطراب می‌شوید، کورتیزول ترشح می‌­شود، وزنتان بالا می­رود، به شکر بیشتر تمایل پیدا می­‌کنید، شکر بیشتری مصرف می­کنید، وزنتان بالاتر می­‌رود.

کوتیزول و متابولیسم

حتی وقتی غذاهای خیلی چرب یا شیرین نمی­‌خورید، کورتیزول متابولیسم بدنتان (یعنی نرخ سوزاندن چربی و کالری) را نیز کاهش می­‌دهد که این کم­‌کردن وزن را دشوار می­‌سازد.

عادات غذایی ناسالم ناشی از اضطراب و استرس

افزون بر تغیرات هورمونی، استرس یا اضطراب می­‌تواند شما را در رفتارهای ناسالم زیر درگیر کند که می­توانند به افزایش وزن بیانجامند:

خوردن هیجانی:

خوردن هیجانی نه تنها شما را متمایل به خوراکی­های ناسالم می­‌کند، بلکه انرژی عصبی فزون­یافته اغلب می­تواند باعث شود بیش از حد معمول غذا بخورید. ممکن است متوجه شوید که خوردن تنقلات یا کشیدن بشقاب دوم کمی آرامتان می‌کند، اما این اثرات منفی درازمدتی خواهد داشت.

خوردن غذاهای چرب یا دردسترس:

وقتی تحت فشار هستیم و برنامه­ای نداریم، معمولا مایلیم اولین چیزی را که می­بینیم یا در دسترس است به عنوان خوراکی مصرف کنیم؛ که این همیشه گزینه­‌ی سالمی نیست. همچنین ممکن است با احتمال بیشتری سراغ فست فود بروید تا اینکه وقت بگذارید و آشپزی کنید.

ورزش کم­تر:

ورزش احتمالا آخرین چیزی باشد که در حالت استرس و اضطراب در برنامه­ی کارهای روزانه­‌ی خود بگنجانید. اگر این طور است، شما تنها نیستید. اما بدانید که ورزش­‌نکردن اثرات منفی­ای بر وزنتان خواهد داشت.

حذف وعده ­های غذایی:

وقتی چند فعالیت را مضطربانه با هم انجام می­دهید، ممکن است از یک وعده­ی غذایی صرف نظر کنید. این کار، متابولیسم بدنتان را کم می­کند، که کاهش وزن دشوار می­شود. طبق یک مطالعه ر سال 2020، چشم­پوشی از وعده­ی صبحانه با چاقی و افزایش وزن مرتبط است.

خوابیدن کمتر:

اضطراب ممکن است باعث کم­شدن خواب شود که این مورد نیز با کاهش متابولیسم در ارتباط است. همچنین خوابیدن کمتر با افزایش خستگی و به دنبال آن عادات غذایی ناسالم ارتباط دارد.

یک مطالعه بر روی حیوانات در سال 2021 منتشر شده در نشریۀ Molecular Psychiatry نیز به بینش هایی در مورد ارتباط بین چاقی و سلامت روان دست یافت.

این محققان دریافتند که یک مدار عصبی در مغز که خلق­‌وخو و اشتها را تنظیم می­کند، ممکن است هدفی کلیدی برای دو عارضه­‌ی (چاقی و اضطراب) باشد. هنگامی که آنها ترکیبی از دو دارو را به موش­‌ها دادند که روی این مدار تاثیر می­گذاشت، متوجه شدند که این حیوانات اضطراب کمتری نشان­‌داده و وزنشان کاهش پیدا کرد.

اثر چاقی بر اضطراب

در ادامه­ مقاله­‌ی «ارتباط بین چاقی، افسردگی و اضطراب»، اثر چاقی را بر اضطراب بررسی می­کنیم. کارشناسان پیشنهاد می­کنند که نگرانی در مورد افزایش وزن ( چاقی و افسردگی ) یا داشتن احساسات منفی در مورد تصویر بدنی خود می­تواند باعث اضطراب شود.

یک مطالعه­‌ی گسترده در سال 2017 متشکل از دانش­آموزان دبیرستانی نشان داد که نارضایتی از تصویر بدن با علایم اختلالات اضطراب از جمله موارد زیر همراه است:

اضطراب با افزایش فعالیت در بخشی از مغز به نام محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) ارتباط دارد. یک مطالعه بر روی حیوانات در سال 2009 نشان می­دهد که اشتهای فرد زمانی که محور HPA به درستی کار نمی­کند افزایش می­یابد، که می­تواند به افزایش وزن منجر شود.

نکاتی برای مراقبت از خود

مراقبت از بدن، هم از نظر جسمی و هم روانی، می­تواند به بهبود سلامت کلی شما کمک کند و به شما یاری برساند تا احساس بهتری داشته­ باشید.

نکات زیر را برای مراقبت از خود در نظر بگیرید:

فعال باشید:

ورزش منظم می­تواند به بهبود و رفع چاقی و افسردگی و تقویت خلق­وخوی شما کمک کند. سعی کنید روزانه (چه 15 دقیقه و چه یک ساعت) در فعالیت‌هایی شرکت کنید که حس خوبی به بدن شما می­‌دهند.

مقدار زیادی مواد مغذی مصرف کنید:

خوردن میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی را در برنامه­‌ی خود قرار دهید تا سالم بمانید.

آب کافی بنوشید:

نوشیدن آب بیشتر در طول روز می­تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال 2014 نشان می­دهد که مصرف کم آب در روز با کاهش آرامش، رضایت و احساسات مثبت و چاقی و افسردگی مرتبط است. همچنین اشتباه­ گرفتن حس تشنگی با گرسنگی آسان است. وقتی بیش از حد نیاز بدنمان کالری مصرف می­کنیم، افزایش وزن اجتناب­‌ناپذیر است. وقتی احتمال هرگونه تشنگیرا با مصرف آب رد کنید، شناسایی گرسنگی راحت­‌تر می­شود. اگر تنها چند ساعت از آخرین وعده­ی خوراکی­تان گذشته و احساس گرسنگی می­کنید، ابتدا کمی آب بنوشید. اگر همچنان گرسنه بودید، آنگاه به سراغ خوراک بیشتر بروید.

با دیگران در ارتباط بمانید:

یک شبکه­‌ی حمایت اجتماعی قوی، می­تواند سطح استرس را در برخی افراد کاهش دهد.

یک دفتر سپاسگزاری داشته باشید:

تمرینات قدردانی روزانه می­‌تواند در مدیریت خلق‌وخوی­تان به شما کمک کند.

ارتباط چاقی و افسردگی و اضطراب
ارتباط چاقی و افسردگی و اضطراب

مراقبه را امتحان کنید:

تمرینات مراقبه و تمدد اعصاب ممکن است به بهبود سلامت جسمی و ذهنی شما کمک کند.

با طبیعت ارتباط داشته باشید:

حضور در طبیعت می تواند به کاهش علایم چاقی و افسردگی و افزایش انرژیتان کمک کند.

کمک حرفه ­ای را در نظر بگیرید:

صحبت با یک متخصص سلامت روان می­تواند به شما کمک کند محرک­های ایجادکننده­ی حال بد را در خود بشناسید و راهبردهای مفید را به کار ببرید.

کلام پایانی

در این مقاله، ارتباط بین چاقی، افسردگی و اضطراب بررسی شد. افرادی که BMI بالایی دارند، با احتمال بیشتری افسردگی و اضطراب را تجربه می­کنند. برعکس، افرادی که دچار عارضه­های سلامت روان­اند، بیشتر در معرض خطر چاقی هستند.

پژوهشگران به دنبال پاسخ­‌های بیشتری برای توضیح این ارتباطات هستند، اما احتمالا چندین عامل با هم در این موضوع دخالت دارند.

اگر به هر یک از این عارضه­‌ها  (افسردگی، اضطراب و چاقی) دچارید، تغییرات سبک زندگی و درمان­های پزشکی ممکن است خلق­وخوی شما را تقویت کند. در مورد بهترین راهبردها که مناسب شرایط شما باشند، مشورت با پزشک یا مشاوره­ روانشناسی را در نظر داشته­باشید.

دغدغه­‌های خود را در زمینه­ ی چاقی، افسردگی و اضطراب با ما در میان بگذارید. نظرات ارزشمندتان را می­‌خوانیم و به سوالات تان پاسخ خواهیم داد.

منبع

https://psychcentral.com/anxiety/being-overweight-tied-to-anxiety-depression#recap

نوشتۀ جولی مارکز – بررسی تخصصی توسط دکتر نیکول واشینگتون – 2022

 

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]