با اینکه سایکوپاتی یک تشخیص بالینی نیست، اغلب از آن برای اشاره به اختلال شخصیت ضد اجتماعی استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خوانیم سایکوپت کیست، چه ویژگی هایی دارد و به چه دلایلی رخ می‌دهد.

 

سایکوپت کیست؟

سایکوپت کیست؟ برخی اصطلاحات روانشناختی هستند که سبب ایجاد سردرگمی می‌شوند. حتی با اینکه معمولا (و به شکل نادرست) از «سایکوپاتی» برای اشاره به کسی استفاده می‌شود که به یک بیماری روانشناختی مبتلاست، این اصطلاح یک تشخیص رسمی نیست. در مقابل، یک عنوان غیر رسمی است که اغلب برای اشاره به اختلال شخصیت ضداجتماعی (ASPD) به کار می‌رود.

ASPD وضعیتی را توصیف می‌کند که در آن فرد الگویی از فنون دستکاری و خشونت به دیگران را نشان می‌دهند.

چیزی که ممکن است در مورد ASPD گیج‌کننده باشد عبارت «ضد اجتماعی» است.

بیشتر مردم ممکن است تصور کنند که این در توصیف فردی است که محتاط، منزوی و تنهاست. در صورتی که اینگونه نیست. بلکه ضداجتماعی، به معنای شخصی است که برخلاف جامعه، قوانین و سایر رفتارهای عرف عمل می‌کند.

در حالی که برخی از پزشکان، سایکوپاتی را به‌عنوان زیرگروه شدیدتر ASPD می‌دانند، توافق عمومی این است که آن را زیر چتر ASPD بررسی کنیم. در این مقاله ذکر اطلاعاتی پیرامون «اختلال شخصیت ضد اجتماعی» می‌پردازیم.

علایم سایکوپاتی

از آنجایی که اصطلاح سایکوپاتی یک تشخیص رسمی نیست، متخصصان برای توضیح آن به علایم ASPD اشاره می‌کنند. بعضی از علایم رایج‌تر ASPD شامل موارد زیر است:

  • جذابیت سطحی:

    سایکوپات ها اغلب در لایه سطحی دوست داشتنی هستند. آنها معمولا گفتگوهای خوبی برقرار می‌کنند و داستان هایی تعریف می‌کنند که سبب می‌شود جذاب به نظر برسند.

  • نیاز به تحریک:

    سایکوپات ها عاشق هیجان هستند. نیاز آنها به تحریک، اغلب شامل شکستن قوانین می‌شود. آنان ممکن است حتی ممکن است احتمال دستگیرشدن در هر لحظه برای آنها خوشایند باشد.

  • دروغگویی بیمارگون:

    سایکوپت ها دروغ می‌گویند تا خوب به نظر برسند یا دروغ های قبلی خود را بپوشانند.

  • احساس خودبزرگ بینی و ارزشمندی بالای خود:

    آنان ممکن است دیدی اغراق شده به خود داشته باشند و خود را خیلی مهم و سزاوار ببینند.

  • دستکاری:

    سایکوپات ها واقعا در وادار ساختن دیگران به انجام آنچه می‌خواهند، مهارت دارند.

  • فقدان پشیمانی:

    در حال خواندن مقاله سایکوپت کیست، هستید. سایکوپات ها اهمیتی به تاثیر رفتار خود بر دیگران نمی‌دهد.

  • عاطفه‌ی سطحی:

    سایکوپات ها هیجانات زیادی (حداقل به شکل اصیل) نشان نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: نشانه های شخصیت جامعه ستیز

  • فقدان همدلی:

    آنها در فهم احساسات دیگران مشکل دارند.

  • سبک زندگی انگل وار:

    سایکوپات ها ممکن است داستان هایی غم انگیز در مورد بی پولی خود تعریف کنند یا خودشان را قربانی جلوه دهند. اینگونه می‌توانند از مهربانی و احساسات دیگران سواستفاده‌ی مالی کنند.

  • کنترل ضعیف بر رفتار:

    سایکوپات ها بیشتر وقت‌ها در پیروی از قوانین مشکل دارند.

  • رفتارهای جنسی بی قید و بند:

    از آنجایی که آنها اهمیتی به اطرافیان خود نمی‌دهند، احتمالا به شریک زندگی خود خیانت می‌کنند. آنها ممکن است درگیر رابطه جنسی محافظت نشده با غریبه ها شوند.

  • مشکلات رفتاری زودهنگام:

    بیشتر سایکوپات ها در سنین پایین مشکلات رفتاری نشان می‌دهند. مانند تقلب و فریبکاری، فرار از مدرسه، تخریب‌گری، سومصرف مواد یا خشونت.

  • فقدان اهداف منطقی دراز مدت:

    هدف یک فرد سایکوپات ممکن است مشهور یا ثروتمند شدن باشد. اما اغلب، آنها ایده‌ای ندارند که چطور به این اهداف دست یابند.

  • تکانشگری:

    آنها بر حسب احساس خود به موقعیت ها واکنش می‌دهند. اغلب بدون در نظر گرفتن مزایا و معایب رفتار خود، دست به عمل می‌زنند.

  • عدم مسیولیت پذیری:

    تعهدات هیچ معنایی برای افراد سایکوپات یا ضداجتماعی ندارند. آنها قابل اعتماد نیستند و مسیولیت پذیری اندکی دارند.

  • زیر پا گذاشتن تعهدات آزادی مشروط:

    سایکوپات ها اغلب دست به رفتارهای مجرمانه می‌زنند و ممکن است به همین دلیل دستگیر و زندانی شوند. اما پس از آزادی مشروط، آنها احتمالا پایبندی کمی به شروط قانونی دارند و به راحتی آنها را زیر پا می‌گذارند.

سایکوپت کیست؟
سایکوپت کیست؟

چند نکته در مورد سایکوپات یا شخصیت ضد اجتماع

  • ASPD در مردان شایع‌تر از زنان است.
  • برای دریافت تشخیص ASPD، باید دست‌کم 18 سال سن داشته باشید. برخی از کودکان نشانه‌هایی از اختلال سلوک را نشان می‌دهند که ممکن است علامت اولیه ASPD باشد.
  • ASPD یک بیماری مزمن (طولانی مدت) است که به نظر می‌رسد با افزایش سن بهبود یابد.
  • نرخ مرگ و میر در افراد مبتلا به ASPD به دلیل الگوهای رفتاری پر خطرشان بیشتر است.

سایکوپات در مقابل سوسیوپات

در این بخش از مقاله سایکوپت کیست، در مورد تفاوت سوسیوپات و سایکوپت می‌خوانیم. سایکوپات و سوسیوپات اغلب به طور غیررسمی، مترادف هم به کار می‌روند. هردوی این اسامی به اختلال شخصیت ضد اجتماعی اشاره دارند. از آنجایی که سوسیوپات نیز یک تشخیص رسمی نیست، مانند سایکوپات زیر چتر اختلال شخصیت ضد اجتماعی قرار می‌گیرد. با این حال، در برخی منابع به تفاوت های اندکی بین این دو وضعیت اشاره می‌شود که عبارت است از:

  • سایکوپات: فاقد وجدان و حس همدلی نسبت به دیگران است. سایکوپات ها ممکن است وانمود کنند که به شما اهمیت می‌دهند، اما این نقابی است برای پوشاندن درون سرد و بی حس‌شان.
  • سوسیوپات: همدلی و پشیمانی محدودی بابت اقدامات آسیب رسان خود دارند. سوسیوپات ها در حفظ رفتارهای عادی و روتین‌ها مشکل دارند . می‌توانند تکانشی و بیش از حد هیجانی باشند. شخصیت سوسیوپات ممکن است بداند که رفتاری اشتباه انجام داده اما به دنبال دلایلی برای منطقی جلوه دادن آن باشد.

بیشتر بخوانید: اختلالات شخصیت کدامند؟

علل سایکوپاتی

در حالی که علت دقیق ASPD مشخص نیست، پژوهشگران بر این باورند که رشد آن احتمالا شامل ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. تحقیقات بیشتر در این زمینه در حال انجام است.

به طور کلی علل احتمالی عبارت اند از:

  • ژنتیک: پژوهش های قبلی تخمین می‌زند بین 38 تا 69 درصد موارد ممکن است علت وراثت در میان باشد.
  • تجارب نامطلوب کودکی: برخی محرک‌های محیطی مانند غفلت دوران کودکی و سایر تجارب ناخوشایند مانند سواستفاده در دوران بچگی می‌تواند در بروز ASPD نقش داشته باشد.

ASPD همچنین ممکن است در افرادی که قبلا تشخیص CD یا اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) دریافت کرده‌اند، دیده شود.

آیا می‌توان سایکوپاتی را درمان کرد؟

مانند فرآیند تشخیص، درمان فردی با ویژگی‌های ASPD می‌تواند دشوار باشد. به طور معمول، پزشک ممکن است ترکیبی از روان درمانی ( مشاوره روانشناسی ) و دارو را توصیه کند.

هیچ شکلی از دارو یا روان درمانی به طور قطع ASPD را درمان نمی‌کند. با این حال، این روش ها همچنان می‌توانند به مدیریت برخی علایم، مانند تکانشگری و پرخاشگری و بهبود کیفیت زندگی فرد کمک کنند.

در حال خواندن مقاله سایکوپت کیست، هستید. بر اساس مطالعه ای در سال 2015، مداخلات زودهنگام در نوجوانانی که تشخیص اختلال سلوک دریافت کرده اند نیز ممکن است به پیشگیری از ASPD کمک کند.

پژوهشگران در بررسی‌ای دیگر دریافتند در برخی از افراد مبتلا به ASPD، این وضعیت می‌تواند با افزایش سن بهبود یابد یا از بین برود. متوسط سن بهبودی در این مطالعه، 35 سالگی گزارش شد. آنها همچنین دریافتند افراد دارای روابط اجتماعی قوی‌تر و بهره‌مند از حمایت همسر یا خانواده، با احتمال بیشتری بهبودی را تجربه می‌کنند.

روان‌درمانی ممکن است در درک اینکه چگونه این اختلال می‌تواند بر زندگی و روابط شما تاثیر بگذارد، مفید باشد.

اگر دارو بخشی از برنامه درمانی شما باشد، پزشک ممکن است داروهایی را برای درمان بیماری‌های روانشناختی همراه مانند اضطراب، افسردگی یا علایم پرخاشگری تجویز کند.

گزینه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داروهای ضد افسردگی، مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) یا بوپروپیون
  • داروهای ضد روان پریشی
  • داروهای ضد تشنج

آیا تستی برای تشخیص سایکوپات وجود دارد؟

با اینکه تست های بی شماری در اینترنت برای تشخیص این عارضه وجود دارد، دو مورد از آنها اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند. عبارت از:

  • چک لیست بازبینی شده‌ی سوسیوپاتی یا جامعه ستیزی (PCL-R): PCL-R یک فهرست 20 گزاره ای است که ویژگی ها و رفتارهای نشان دهنده سایکوپاتی را ارزیابی می‌کند. این تست در کنار مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی سوابق موجود، مانند گزارش‌های پلیس یا اطلاعات پزشکی تکمیل می‌شود.
  • پرسشنامه شخصیت روانی (PPL): یک آزمون جایگزین است که در سال 1996 معرفی شد. این تست برای ارزیابی ویژگی های سایکوپاتی در جمعیت های غیر مجرم استفاده می‌شود. با اینکه همچنان احتمال بکارگیری آن در افراد زندانی وجود دارد، بیشتر در سایر جمعیت ها مانند دانشجویان استفاده می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله خواندید سایکوپت کیست و چه علایمی دارد. عنوان «سایکوپات» اغلب به طور غیررسمی برای توصیف فرد مبتلا به ASPD استفاده می‌شود. ASPD شامل رفتارهای متضاد با هنجارهای اجتماعی، بی‌توجهی به دیگران و مشکل در احساس همدلی یا پشیمانی پس از صدمه زدن به دیگران است.

با وجود پیچیدگی‌های ASPD، متخصص سلامت روان ممکن است بتواند این وضعیت را شناسایی کرده و درمانی موثر در مدیریت علایم ارایه دهد.

نظرات و تجارب خود را در زمینه ارتباط با شخصیت سایکوپاتی یا ضد اجتماعی برای ما بنویسید.

منابع

https://www.verywellmind.com

https://www.healthline.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]