کنار آمدن با شکست عشقی | تجربه‌ی رها شدن یا جدایی به هر دلیلی، از تجارب دشوار زندگی است. در این مقاله در مورد راه های کنار آمدن با شکست عشقی می‌خوانیم و اینکه چطور اجازه ندهیم رفتن افراد، ما را از پای دربیاورد.

بیشتر بخوانید: مهارت ارتباطی

وقتی شکست عشقی دشوار می‌شود

راه های کنار آمدن با شکست عشقی چیست؟ خیلی از افراد به دلیل صدماتی که از به خوبی تمام نشدن یک رابطه دیده اند، به درمان مراجعه می‌کنند. آنها ممکن است چیزهایی شبیه به این بگویند «کاش می تونستم به عقب برگردم و همه چیز رو عوض کنم» یا «نمی‌دونم چطور می‌تونم بدون اون به زندگیم ادامه بدم».

اما حقیقت اینجاست که همه ما از توانایی باورنکردنی‌ای در سر پا شدن حتی پس از سخت ترین رویدادها برخورداریم. در ادامه به فنونی اشاره می‌کنم که با کمک آنها می‌توانید آسیب رابطه شکست خورده خود را بی اثر کنید.

راه های کنار آمدن با شکست عشقی

کنارآمدن با شکست عشقی را می‌توان به چهار مرحله کلی تقسیم کرد:

  1. بگذارید برود!

  • به خودتان زمان بدهید

فرقی ندارد مدت با هم بودن شما در آن رابطه چند ماه بوده یا چند سال؛ سوگواری برای پایان آن هیچ اشکالی ندارد. به خودتان اجازه گریه کردن بدهید. روی تجربه خود تامل کنید و احساسات تان را در یک دفتر یادداشت کنید.

  • بگذارید احساساتتان مسیر خود را بروند

اگر دلتان خواست یک روز کامل در رختخواب بمانید و گریه کنید، این کار را بکنید. فقط حواستان باشد در این چرخه گرفتار نشوید.

  • علت تمام شدن رابطه را به خود یادآوری کنید

طبیعی است که دلتان بخواهد هنوز با هم باشید؛ شما عادت کرده بودید آنها را همیشه کنار خود ببینید، حتی اگر این همیشه برایتان راحت نبود. رابطه قبلی را رمانتیک سازی نکنید. اگر شما تا این حد که فکر می‌کنید با هم خوب بودید، الان در کنار هم بودید! سخت است. اما زمان هایی را به یاد بیاورید که کنار هم چندان شاد نبودید. این موقعیت ها را در بخش یادداشت تلفن همراهتان بنویسید. هرگاه که حسرت گذشته به سراغتان آمد، برگردید و آن را بخوانید.

  • الگوهای منفی افکارتان را شناسایی کنید

در حال خواندن مقاله راه های کنار آمدن با شکست عشقی هستید. احساسات و افکار مرتبط با گناه، پشیمانی، خشم و … خود را بنویسید. سپس بررسی کنید چه محرک‌هایی سبب بروز این افکار می‌شود. دفترچه یادداشت خود را طوری بخوانید که انگار متعلق به شخص دیگری است. به نظر می‌رسد چه چیزی در حال نا امید ساختن این فرد است؟ چه توصیه‌ای به آنها می‌کنید؟ از چه چیزی باید دوری کنند؟

 

مشاوره روانشناسی

دور لغات یا عباراتی که در نوشته هایتان تکرار شده است، دایره بکشید. وقتی متوجه می‌شوید که به آن کلمه یا عبارت فکر می‌کنید (مثلا شاید نام شریک سابق‌تان یا یک مکان خاص)، افکار خود را قطع کنید. یک مانترا یا آهنگی را آماده کنید تا برای اجتناب از آن فکر، آن را به زبان بیاورید یا به آن گوش دهید.

  • از رفتارهای خود تخریبگر بپرهیزید

شروع سیگار کشیدن فقط به این دلیل که از یک رابطه عصبانی هستید، هیچ کمکی به ایجاد حس بهتر در مورد خودتان نمی‌کند. افراط در تنفر از خود که به شکل نوشیدن الکل یا مواد مخدر ظاهر می‌شود، فقط روند سوگواری را از بین می‌برد، زیرا باید همه چیز را از صفر شروع کنید.

رابطه شکست خورده
راه های کنار آمدن با شکست عشقی

اگر به عنوان راه های کنار آمدن با شکست عشقی، به دنبال حواس پرتی هستید، چرا به سراغ یک جایگزین سالم نمی‌روید؟ به جای سیگار کشیدن، سعی کنید دوچرخه سواری کنید یا پروژه های هنری قدیمی که کنارشان گذاشته بودید، مجدد رابطه برقرار کنید.

  1. با شریک سابق‌تان قطع رابطه کنید.

  • از ارتباط برقرار کردن با آنها دست بردارید

پیام دادن یا زنگ زدن به آنها را کنار بگذارید. احتمال آسیب در این مرحله بسیار زیاد است. این کار جدایی را برایتان سخت تر از قبل می‌کند.

اگر لازم است مدتی با دوستان مشترک خود معاشرت نکنید، این کار را انجام دهید. چنانچه واقعا دلتنگ آنها هستید، مکان‌های اجتماعی جدیدی را برای ملاقات پیدا کنید که هیچ بار احساسیی نداشته باشند.

وقتی در خیابان به شریک سابق خود برخوردید، لازم نیست از آنها رو برگردانید. بالغانه سلام کنید، اما نیازی نیست بایستید و درگیر یک مکالمه دردناک شوید.

  • مدتی از رسانه های اجتماعی خارج شوید

دنبال کردن عکس ها و مطالب آنها در سبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک وسوسه کننده است. اما این کار درد شما را بیشتر می‌کند. حتی اگر مصمم باشید که در رسانه‌های اجتماعی با شریک سابق‌تان تماسی نگیرید، نمی‌توانید از این فکر بیرون بیایید که آیا آنها آخرین آخرین پست شما را دیده اند یا خیر.

بنابراین، بهتر است تا زمانی که فکر دیدن عکس آنها، طیف شدیدی از احساسات را در شما ایجاد نکند، دیگر وارد شبکه‌های اجتماعی نشوید.

  • هر آنچه را که یادآور آنهاست، کنار بگذارید

به عنوان روشی از راه های کنار آمدن با شکست عشقی، یادگاری ها را دور بیندازید. اگر طاقت دور انداختن آنها را ندارید، آنها را در یک کیسه زباله در پشت کمد خود قرار دهید. اگر وسایلی متعلق به شریک سابق‌تان دارید، مانند کتابیا وسایل الکترونیکی، فورا آنها را پس دهید.

  • دکور اتاق را عوض کنید

خصوصا اگر مدتی را با هم زندگی می‌کردید. مبل ها را جابجا کنید و دکور همه چیز را تغییر دهید تا چیزی یادآور آنها باقی نماند.

  • به یک تعطیلات کوچک بروید

درست است که نمی‌توانید در لحظه جدایی از شریک سابق‌تان، به سادگی همه وسایل خود را جمع کنید و به هاوایی بروید! اما بازدید از مکان‌های نزدیکی که هرگز نرفته‌اید به شما کمک می‌کند تا دنیای‌تان را بزرگ‌تر کنید.

  1. دوباره از زندگی خود لذت ببرید

  • زمان بیشتری را با دوستان خود بگذرانید

وقتی آماده بودید، سرگرم شدن، خندیدن و بازگشت به مکالمات طولانی و هیجان‌انگیز با دوستان‌تان می‌تواند مفید باشد. کارهایی را انجام دهید که در رابطه قادر به انجامش نبودید. مثلا اگر شریک سابق‌تان از لازانیا متنفر بود، با دوستان‌تان برای صرف لازانیا در یک رستوران عالی برنامه‌ریزی کنید.

  • خودمراقبت را دریابید

چند بار در هفته پیاده‌روی کنید. با کاوش در پارک‌ها یا دریاچه‌های محلی با طبیعت ارتباط برقرار کنید. این فرصتی عالی برای تامل است. مطالعه کنید. با یک فنجان چای، ساعت ها در یک کتاب غرق شوید.

  1. مجددا به قرار آشنایی بروید

وقتی آماده بودید و به اندازه کافی روی رشد شخصی‌تان کار کردید، شانس تان را برای آشنایی مجدد امتحان کنید.

 

مشاوره روانشناسی

اگر در مدتی که هنوز آماده نبودید، کسی پیشنهاد آشنایی با شما را مطرح کرد، حتی اگر مایل به برقراری رابطه بودید، از نه گفتن نترسید. با عجله نکردن هم به خودتان هم آنها لطف می‌کنید. اگر آنها واقعا به شما علاقه‌مند باشند، تا زمان آماده شدن‌تان صبر می‌کنند.

3 نکته مهم در مسیر کنار آمدن با رابطه‌ی به اتمام رسیده

در این بخش، 3 نکته ی مهم را در ارتباط با راه های کنار آمدن با شکست عشقی می‌خوانید:

  1. شکست در نگرش شماست، نه در واقعیت

اصطلاح «رابطه شکست خورده» نامی اشتباه است. مطمینا برخی روابط آنگونه که امیدواریم پیش نمی‌روند، اما این آنها را به شکست تبدیل نمی‌کند. متاسفانه، مغز ما گرایش به طبقه‌بندی افراد، رویدادها و همه چیز در دسته های عینی و سیاه و سفید دارد. این طبقه‌بندی به ما کمک می‌کند تا فشار اطلاعات پریشان‌کننده‌ای که در زندگی به‌مان وارد می‌شود را درک کنیم و به آنها معنا بدهیم.

رابطه شکست خورده
راه های کنار آمدن با شکست عشقی

در مورد شکست در یک رابطه، مهم است به یاد داشته باشیم که همیشه نسبت به آنچه مغز ما مایل است بپذیرد، اختلافات ظریفی در موقعیت واقعی وجود دارد. روابط شکست خورده، اغلب کامیابی‌های کوچک خود را دارند:

  • شاید چیزی در مورد خود بیاموزید که پیش از رابطه از آن آگاه نبودید.
  • شاید به خاطر این رابطه، فعالیت، سرگرمی یا عادات روزمره جدیدی فراگرفتید.
  • شاید با بخش تازه‌ای از جهان روبرو شدید یا یک عادت سلامتی جدید کشف کردید.
  • یا شاید از ملاک‌های‌تان برای روابط بعدی آگاهی بهتری یافتید‌.

تمام تلاش تان را بکنید تا از داوری ارزشی روابط گذشته خود همچون «رابطه ام با X موفق بود و Y شکست محض بود» بپرهیزید. در مقابل، تفاوت های جزییی را که در روابط گذشته یافت می‌شوند، بپذیرید و از هر تجربه، چه خوب و چه بد، درس بگیرید.

بیشتر بخوانید: پایان یک رابطه نامشروع

  1. از روابط گذشته به عنوان تسریع‌گری برای تغییر استفاده کنید

در حال خواندن مقاله راه های کنار آمدن با شکست عشقی هستید. بعد از تجربه‌ی یک شکست یا مانع، دو اتفاق ممکن است رخ دهد. ما می‌توانیم:

  1. در این تجربه غرق شویم و از فرصت های آینده برای بهبود خود دست بکشیم.
  2. تامل کنیم و از شکست، به عنوان سوختی برای رشد شخصی استفاده کنیم.

همه‌ی سعی خود را برای دنبال کردن مورد دوم انجام دهید. اگر یافتن انگیزه برای روی پا شدن پس از یک اتمام بد برایتان دشوار است، روان درمانی می‌تواند کمک‌تان کند. اغلب، متخصص سلامت روان به شما کمک می‌کند تا با خود-سرزنشی افراطی بابت اتفاقاتی که رخ داده و به جدایی منجر شده، مواجه شوید. شاید میزان پیچ و خم‌های زندگی که خارج از کنترل ما هستند را دست کم گرفته باشید. این شیوه تفکر می‌تواند مشکلاتی در سایر زمینه‌ها نیز برای‌تان ایجاد کند؛ از جمله والدگری و وظایف شغلی.

بیشتر بخوانید: هیجانات ناخوشایند

یادآوری این نکته به خود می‌تواند آرامبخش باشد که ما توان کنترل کردن آینده را نداریم. ما نمی‌توانیم انتخاب‌های سایر مردم را کنترل کنیم. و نمی‌توانیم خودمان را به واقعیتی واداریم که شاید محقق شود و شاید هم نه.

چیزی که قادر به کنترلش هستیم، افکار، هیجانات، اقدامات و رفتارهای خودمان است. هر چه بهتر بتوانیم کشتی خودمان را در این مسیر هدایت کنیم، کمتر تحت تاثیر چیزهایی قرار می‌گیریم که در کنترل ما نیست.

  1. به روابط عاطفی بیش از آنچه شایسته اش هستند، بها ندهید

به عنوان روشی از راه های کنار آمدن با شکست عشقی، به روابط بیش از حد بها ندهید. این نیز مهم است که یادتان باشد همه روابط زندگی معنادار اند. بنابراین، وقتی در مورد «روابط شکست خورده» حرف می‌زنیم، الزاما به معنای شکست در عشق نیست. شاید شکست شغلی یا دو پارگی در خانواده را تجربه کنیم که می‌تواند اثری عمیق به اندازه یک عشق از دست رفته بر جای بگذارد.

افزون بر این، وقتی دستخوش یک اتمام بد در رابطه می‌شویم، می توانیم آسایش را در روابط دیگری که با اعضای خانواده، دوستان و همکاران‌مان داریم، بجوییم. بنابراین، حواستان باشد تا آنقدر از زندگی عشقی خود بت نسازید که سایر روابط نزدیک را از دست بدهید. به همین منوال، مراقب باشید تا با سرمایه‌گذاری بیش از حد بر سایر روابط، با شریک عاطفی‌تان بیگانه نشوید.

یکی از کلیدهای زندگی سالم و عمر طولانی، ایجاد و حفظ نقاط قوت ارتباطات اجتماعی است. پیوندهایی که با اطرافیان‌تان دارید را قدر بدانید. قدرتی که از روابط‌مان با دیگران می‌گیریم، شاید نیرومندترین قابلیت ما و مطمینا بهترین پادزهر برای عبور از روابط شکست خورده گذشته باشد.

بیشتر بخوانید: روان پریشی چیست؟

سخن پایانی

افراد به طرز گریزناپذیری به مسیر زندگی ما می‌آیند و می‌روند. برای داشتن واکنشی مثبت نسبت به از دست دادن یک رابطه، از تعریف آن رابطه به شکل یک «شکست» بپرهیزید، در مورد هر نکته مثبتی که می‌توانید از این تجربه استخراج کنید، تامل کنید و سایر پیوندهای اجتماعی خود را قدر بدانید. شما می‌توانید از روابط دوستانه یا خانوادگی خود به عنوان منبعی برای روی پا شدن بهره‌مند شوید.

 

منابع

psychologytoday

wikihow

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]