اعتراض به چیزی که حس خوبی ندارد وسوسه‌انگیز است، اما می‌تواند نتیجه‌ای معکوس به دست بدهد. در این مقاله می‌خوانیم چرا نباید هیجانات ناخوشایند را رد کنید.

فهرست محتوا

  • رد یا تایید کردن هیجانات ناخوشایند چه تاثیراتی دارد؟
  • نتایج یک مطالعه
  • رد کردن هیجانات چه پیامدی دارد؟
  • به جای رد کردن هیجانات ناخوشایند چه کار کنیم؟
  • کلام پایانی

 

بیشتر بخوانید: دوپامین و ایجاد عادات بهتر

رد یا تایید کردن هیجانات ناخوشایند چه تاثیراتی دارد؟

به عنوان یک انسان، مطمینا دو چیز را دست کم یک بار (و احتمالا چندین بار) در زندگی خود تجربه کرده اید:

  • هیجانات ناخوشایند
  • انتقاد از خود برای تجربه‌ی هیجانات ناخوشایند.

یک مطالعه به طور خاص، ارتباط بین میزان احساسات ناخوشایندی که افراد تجربه می‌کنند (مانند ترس، غم، عصبانیت، شرم، گناه و اضطراب) و میزان رد یا عدم تایید این احساسات را بررسی کردند (ما این را با عنوان عدم پذیرش احساسات نام می‌گذاریم).

محققان به طور روزانه به مدت پنج روز به بررسی پیوند بین این دو موضوع پرداختند. برای انجام این کار، آنها از همه کسانی که در مطالعه شرکت کردند خواستند از یک نرم افزار برای تکمیل پرسشنامه در بازه‌های زمانی تصادفی بین 30 تا 90 دقیقه استفاده کنند.

هیجانات ناخوشایند

نتایج یک مطالعه

نتایج نشان داد که اولا، اگرچه در میزان احساس ناراحتی افراد و میزان عدم تایید آنها تفاوت‌هایی وجود داشت، اما همه با هر دوی این تجربیات مواجه می‌شدند.

دوم، محققان دریافتند که بین تجربه هیجانات ناخوشایند و رد کردن آنها رابطه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آنهدونیا یا بی ­لذتی

سوم، نتایج به ارتباطی دو طرفه بین این عوامل از یک نقطه زمانی به نقطه دیگر اشاره کردند. به طور دقیق، زمانی که یک فرد بیش از حد معمول هیجانات ناخوشایند را احساس می‌کند، بعدتر بیشتر تمایل دارد که با هیجانات دشوار مخالفت کند (آنها را رد کند)؛ و وقتی کسی هیجانات ناخوشایند را رد می‌کند، بعدتر حتی بیشتر از آن هیجانات دشوار را احساس می‌کند.

البته، هیچ مطالعه‌ای همه مسایل را توضیح نمی‌دهد و محققین محدودیت‌های پژوهش خود را تایید کردند. برای مثال، آنها فقط زنان را در این مطالعه بررسی کردند، اگرچه تیم بر این باور بود که بر اساس سایر تحقیقات، مردان نیز الگوی مشابهی را نشان می‌دهند. همچنین، محققان در مورد لزوم انجام این مطالعه در میان افراد مسن اظهار نظر کردند، زیرا محدوده سنی در این مطالعه تنها 18 تا 40 سال بود.

رد کردن هیجانات چه پیامدی دارد؟

گذشته از این محدودیت‌ها، پژوهشگران حق داشتند که یک نکته اصلی از کار خود را برجسته سازند: وقتی به جای پذیرش هیجانات ناراحت‌کننده با آنها مخالفت می‌کنیم، بعدا احساس ناراحتی بیشتری گریبان گیرمان می‌شود. به همین ترتیب، زمانی که هیجانات ناخوشایند بیشتری را احساس می‌کنیم، بیشتر با آنها مخالفت می‌ورزیم.

پژوهشگران پیشنهاد کردند که ممکن است یک الگوی تکرارشونده و تقویت‌کننده متقابل وجود داشته باشد که در آن افراد برای رد هیجانات ناخوشایند بیشتر کشمکش دارند، سپس احساس ناراحتی بیشتری می‌کنند؛ بعد حتی بیشتر مبارزه می‌کنند و این چرخه همان طور ادامه می‌یابد.

هیجانات ناخوشایند

به جای رد کردن هیجانات ناخوشایند چه کار کنیم؟

با اینکه هیجانات ناخوشایند مزایایی دارند، اما استرسی اضافی به مغز، بدن و روان شما وارد می‌کنند. بدین ترتیب، بهتر است نه تنها آنها را در آغوش بگیرید، بلکه راه‌هایی را نیز برای مدیریت آنان پیدا کنید. با انجام این کار می‌توانید بهره لازم را از قدرت هیجانات ناخوشایندتان ببرید.

یک فرایندی که بارها مورد آزمون قرار گرفته، روش ACDC است. مراحل این تکنیک ساده و اثربخش در ادامه آمده است:

  • A (Acknowledge): هیجانات ناخوشایند را بشناسید و آنها را تایید کنید. آنها را احساس کنید، اما اجازه ندهید که هویت شما را در بر بگیرند. بگذارید ایجادشوند، مدتی تداوم یابند و سپس بگذرند. پس از تایید، می‌توانید به زندگی خود ادامه دهید.
  • C (Consider): پیام مثبت هیجانات ناخوشایند را در نظر بگیرید. پیامی را که این هیجان برای شما ارسال می‌کند، شناسایی کنید. برای مثال، اگر از رفتن به سر کار می‌ترسید، زمان آن رسیده است که یک تغییر مثبت مانند تغییر شغل ایجاد کنید.
  • D (Double-Check): داستان خود را دوباره بررسی کنید. با اینکه گاهی اوقات هیجانات ما درست اند، اما گاهی نیز غیرمنطقی هستند. افکار مرتبط با هیجانات ناخوشایند را از منظر منطقی به چالش بکشید. برای مثال، ممکن است تصور کنید که دوستی از دست شما عصبانی است، زیرا مدتی است خبری از شما نگرفته؛ درحالیکه در واقعیت، آنها غرق در اضافه کاری خود هستند.
  • C (Choose): اقدام مناسب را انتخاب کنید. پس از انجام تمامی موارد بالا، اقدام مناسب را مشخص کنید. به جای این که فرض کنید کاری کرده اید که دوستتان را ناراحت کرده، به او پیامک بزنید تا ببینید وضعیتش چگونه است. وقتی پاسخ را می‌شنوید، احتمالا خیالتان راحت می‌شود. اما، اگر اقدام نمی‌کردید، ممکن بود هیچ گاه از واقعیت باخبر نشوید.

شما مجبور نیستید از روش ACDC استفاده کنید. اما، این شیوه جواب می‌دهد. اثربخشی آن نیز عمدتا به این دلیل است که شما را تشویق می‌کند تا هیجانات ناخوشایند خود را بپذیرید و با آنها به روشی سالم و مفید کنار بیایید.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع توهم و راه درمان آن

کلام پایانی

از پذیرش هیجانات ناخوشایند چه برداشتی می‌توانیم داشته باشیم؟ پیوند دو طرفه بین رد احساسات و وجود احساسات ناراحت‌کننده نشان می‌دهد که وقتی صحبت از هیجانات ناخوشایند ما می‌شود، به طور متناقض، شاید بهتر باشد آن هیجانات را اشتباه تلقی نکنیم. در عوض، اگر بتوانیم اجازه دهیم چنین هیجاناتی بدون اجتناب از یا مخالفت با آنها به صحنه بیایند، ممکن است احساس بهتری نسبت به تفکرمان پیدا کنیم.

 

شما با هیجانات ناخوشایند خود چگونه برخورد می‌کنید؟ در بخش دیدگاه‌ها برای مان بنویسید.

منبع

https://www.psychologytoday.com

https://www.calendar.com.

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]