بمباران عشقی چیست ؟ غرق شدن در عشق می‌تواند حسی مانند جان‌گرفتن یک رویا داشته باشد. البته تا قبل از اینکه متوجه شوید درگیر فریب یک شخصیت خودشیفته شده‌اید. در این مقاله می‌خوانیم بمباران عشقی چیست و در اصل پدیده‌ی خوبی است یا نه؟

بیشتر بخوانید: نحوه برخورد با فرد خودشیفته

بمباران عشقی چیست؟

برای همه ما طبیعی است که بخواهیم همسرمان محبت خود را به‌مان نشان دهد. کارهای کوچکی که قدردانی و مراقبت همسرمان را نسبت به ما ابراز می‌دارد، می‌تواند تاریک‌ترین روزها را روشن سازد.

ابراز عشق به ما کمک می‌کند در رابطه خود احساس امنیت کنیم و از چالش‌ها مانند رنجش، بی‌اعتمادی و تردید به خود بگذریم.

اما گاهی در ابتدای یک رابطه هستید و پارتنرتان بی‌وقفه و توان‌فرسا به شما عشق می‌ورزد. تا جایی که باعث می‌شود به طور شهودی احساس ناراحتی کنید. این یک علامت خطر است و ممکن است فقط یک ابراز احساسات نباشد. احتمال دارد که شما در حال تجربه بمباران عشقی باشید.

بمباران عشق : بدون تو نمی‌تونم زندگی کنم!
بمباران عشق : بدون تو نمی‌تونم زندگی کنم!

بیش از اندازه خوب است؛ آنقدر که نمی‌توانم باورش کنم!

بمباران عشقی یک اصطلاح تشخیصی نیست، اگرچه متخصصان سلامت روان از آن برای توصیف نوعی سواستفاده عاطفی استفاده می‌کنند.

هنگامی که کسی شما را بمباران عشقی می‌کند، خیل گسترده‌ای از محبت و ستایش افراطی یا توان‌فرسا را به پای‌تان می‌ریزد.

اگرچه ممکن است ظاهرا چیز منفیی به نظر نرسد، اما هدف بمباران عشقی همیشه معصومانه نیست.

الکساندر بورگمیستر، روانشناس بالینی و نویسنده از آمستردام، توضیح می‌دهد: «برخی از ویژگی‌های رایج بمباران عشقی شامل توجه، تحسین و محبت بیش از حد است. هدف این است که گیرنده احساس وابستگی و تعهد نسبت به فرد کند.»

بمباران عشقی و کنترلگری

بمباران عشقی می‌تواند راهی برای کنترل فرد دیگر باشد.

برای مثال، وقتی با پارتنر خود اختلاف نظر دارید، او با بمباران عشقی، احساس گناه یا ناسپاسی در شما ایجاد می‌کند. ممکن است برخلاف خواست خود عمل کنید، زیرا احساس می‌کنید باید کاری را که او می‌خواهد انجام دهید.

ممکن است با خودتان بگویید: «درسته که معمولا این کار رو انجام نمی‌دم، اما اون پول زیادی داره برای من خرج می‌کنه. و به نظرم این کمترین کاریه که می‌تونم برای جبرانش انجام بدم».

بمباران عشقی به چه معنایی نیست؟

همه نوع ابراز عشق زیادی، بمباران عشقی نیست.

بمباران عشق اغلب ثابت و شدید است و حتی احتمالا باعث می‌شود احساس ناراحتی کنید.

به طور معمول، این یک سورپرایز عاشقانه گهگاهی از طرف شریک زندگی شما نیست. یعنی اگر هدف، دستکاری روانی شما باشد، ممکن است به طور مستمر بمباران عشقی را تجربه کنید.

بمباران عشقی نوعی سواستفاده هیجانی است. امیلی سیمونیان، درمانگر زوج و خانواده می‌گوید: «بمباران عشقی بخشی از یک چرخه سواستفاده است. که در آن فرد تلاش می‌کند حسی کاذب از ارتباط و اعتماد را در اوایل یک رابطه ایجاد کند تا بعدا از آن برای کنترل یا سواستفاده عاطفی بهره ببرد».

اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) و بمباران عشقی

در حالی‌که هر کسی می‌تواند تمایلات بمباران عشقی داشته باشد، این نوع تکنیک عاطفی اغلب با خودشیفتگی، به ویژه اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) همراه است.

به گفته سیمونیان، مهم است که بین ویژگی‌های شخصیتی خودشیفته و اختلال خودشیفته تفاوت قایل شویم.

«بسیاری از مردم احتمالا یک یا حتی چند ویژگی خودشیفتگی دارند؛ از جمله نیاز دایمی به تمجید یا تحسین و داشتن حس استحقاق یا خود بزرگ‌بینی. اما این بدین معنا نیست که آنها خودشیفته هستند».

اختلال شخصیت خودشیفته زمانی است که ویژگی‌های خودشیفتگی با الگوهای بلندمدت رفتارهای رابطه‌ای مانند استثمار و دستکاری ترکیب می‌شوند.

سیمونیان می‌گوید: «این جایی است که احتمالا بمباران عشقی وارد می‌شود. زیرا کسانی که بمباران عشقی می‌کنند، این کار را برای ایجاد یک حس صمیمیت کاذب برای منافع شخصی انجام می‌دهند. این با صفات خودشیفتگی سازگار است».

NPD یک عارضه سلامت روان در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) است. به این معنی که باعث اختلال چشمگیر در زمینه‌های عملکرد اساسی می‌شود.

بمباران عشقی چقدر طول می‌کشد؟

هنگامی که شریک زندگی‌تان از طریق بمباران عشقی خودشیفته‌وار دست به کنترل شما می‌زند، اغلب روی بی ارزش‌سازی شما تمرکز می‌کند. اما اینکه چقدر این موضوع طول می‌کشد، بستگی به میزان اثربخشی این ابراز عشق در اوایل رابطه دارد.

بمباران عشقی معمولا در مرحله آشنایی اتفاق می‌افتد که می‌تواند روزها یا هفته‌ها طول بکشد. اگر مقاومت کنید، ممکن است تا ماه‌ها نیز به طول بیانجامد.

در نهایت، هیچ جدول زمانی مشخصی برای بمباران عشقی وجود ندارد. شریک زندگی شما می‌تواند تا زمانی این کار را ادامه دهد که احساس کند به سطح لازم کنترل رسیده است.

بمباران عشقی معمولا یک رفتار ناخودآگاه برای ایجاد رابطه است. وقتی این امر محقق شد، شخصیت خودشیفته معمولا تغییر می‌کند و در عوض به یک شریک کنترل‌گر و دستکاری‌کننده تبدیل می‌شود.

چرخه سواستفاده در بمباران عشقی
چرخه سواستفاده در بمباران عشقی

چرخه بمباران عشقی

بمباران عشقی خودشیفته‌وار می‌تواند بسته به شریک زندگی و موقعیت متفاوت باشد.

به طور کلی، این پدیده اغلب از چرخه خودشیفتگی سواستفاده پیروی می‌کند. که شامل موارد زیر است:

  1. ایده‌آل‌سازی
  2. بی‌ارزش‌سازی
  3. دور انداختن
  4. باز پیش کشیدن (احیای بمباران عشقی)

در بمباران عشقی معمولا این مراحل با هم ترکیب می‌شوند و آنقدر پیشرفت می‌کنند تا زمانی که تصمیم به ترک می‌گیرید. سپس، بمباران عشق خودشیفته‌وار احتمالا دوباره شروع می‌شود تا شما را مجبور به ماندن کند.

1.ایده‌آل‌سازی

بمباران عشق اغلب شامل تعریف و تمجید، هدایا و توجه زیاد در مراحل اولیه رابطه است. این شخص می‌خواهد همیشه با شما در تماس باشد، که ممکن است دلپذیر به نظر برسد. اما اغلب اینگونه نیست.»

همانطور که این رفتار تکامل می‌یابد، این فرد ممکن است شما را وادار به انجام تعهدات زودهنگام کند. در حالی که اگر سعی کنید مرزها را شفاف کنید، ناراحت می‌شود.

2. بی‌ارزش‌سازی

هنگامی که این افراد احساس کردند رابطه امن است، ممکن است به تدریج از کاملا از محبت کردن دور شوند و در عوض شروع به دستکاری و انتقاد کنند.

آنها شروع به بی‌ارزش کردن شما می‌کنند. و به‌تان این حس را می‌دهند که هیچ‌کس دیگری شما را نمی‌خواهد.

3. دور انداختن

در برخی از روابط خودشیفته‌وار، شریکی که دارای ویژگی‌های خودشیفتگی است ممکن است به طور ناگهانی از رابطه خارج شود. آنها ممکن است به طور ناگهانی از شما جدا شوند یا حتی فورا پس از جدایی با شخص جدیدی ملاقات کنند.

این اغلب به عنوان مرحله دور انداختن در چرخه سواستفاده خودشیفته‌وار شناخته می‌شود.

4. باز پیش کشیدن (تجدید بمباران عشقی)

اگر به نقطه‌ای رسیدید که آماده ترک رابطه شدید، ممکن است شریک زندگی‌تان بمباران عشقی را تجدید کند. در این حالت او احتمالا اصرار می‌کند که «رفتار خود را تغییر داده‌» یا «از این به بعد صادقانه تلاش می‌کند».

این مرحله اغلب به عنوان «هوور کردن یا باز پیش کشیدن» شناخته می‌شود. این اصطلاح از جاروبرقی الهام گرفته، زیرا شریک زندگی‌تان با استفاده از فنون بمباران عشقی دوباره سعی می‌کند «شما را بمکد».

در حالی که این ابراز پشیمانی اغلب صادقانه به نظر می‌رسد، اما در بمباران عشقی خودشیفته‌وار، اغلب شروع یک چرخه جدید سواستفاده است.

علایم هشدار: نشانه‌های بمباران عشق

نشانگانی که در ادامه ذکر می‌کنیم، ممکن است نشان‌دهنده بمباران عشقی باشند:

  • آنها هدایای گران‌قیمت برای شما می‌خرند یا بیش از حد برای‌تان خرج می‌کنند.
  • شما را با تعریف و تمجید بمباران می‌کنند.
  • بی‌وقفه با شما ارتباط برقرار می‌کنند.
  • در اوایل رابطه برای تعهد به شما فشار می‌آورند.
  • درباره «نیمه گمشده» یا سرنوشت و تقدیر برای‌تان مثال می‌زنند.
  • احساس می‌کنید که رابطه شدیدا برای‌تان بار روانی دارد.
  • وقتی حد و مرز تعیین می‌کنید، از آن متنفرند.
  • در مورد میزان محبت یا ارتباط آنان احساس ناراحتی می‌کنید.

مثالی از بمباران عشقی

آقا پس از دو قرار ملاقات، به سراغ شما می‌آید و برنامه یک سفر به نقطه‌ای دور را با تقبل تمام هزینه‌ها اعلام می‌کند. او می‌گوید: «می‌دونی، تو واقعا می‌تونی نیمه گمشده‌ی من باشی. من هرگز کسی رو مثل تو ندیدم. نسبت به آینده‌مون خیلی مطمین هستم. بیا با هم یه سفر دور بریم.»

چگونه از فنون دستکاری اجتناب کنیم

سیمونیان هشدار می‌دهد: «به احساس تعادل یا غرق شدن در رابطه توجه کنید و واکنش‌های شریک خود را در هنگام نارضایتی زیر نظر بگیرید.»

طبیعی است که افراد در اوایل رابطه خود اشتیاق داشته باشند. اما همچنان باید به مرزها و بازخورد شما احترام بگذارند.

معمولا نحوه واکنش یک فرد به نظرات و انتقادات شما می‌تواند نیت خیر یا شر او را نشان دهد.

بیایید خلاصه کنیم

وقتی به کسی اهمیت می‌دهید، بسیار مهم است که احساسات خود را به او ابراز کنید.

با این حال، ابراز عشق بیش از حد می‌تواند مشخصه بمباران عشق باشد.

بمباران عشقی نوعی سواستفاده عاطفی است. تمایلات بمباران عشقی اغلب از مبتلایان به اختلال شخصیت خودشیفته سر می‌زند.

آگاهی از بمباران عشق خودشیفته‌وار و اعتماد به غرایز خود در زمانی که رابطه خیلی شدید پیش می‌رود، می‌تواند به شما کمک کند از چرخه احتمالی سواستفاده‌ جلوگیری کنید.

اگر فکر می‌کنید ممکن است در چنین رابطه‌ای گرفتار شده باشید، مشورت با یک درمانگر می‌تواند مفید باشد. برای برداشتن اولین قدم، وارد صفحه فرم مشاوره رایگان شوید و نسبت به تکمیل فرم اقدام کنید.

منبع

psychcentral

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]