پیوند شگفت انگیزی بین شخصیت و عناصر رویاهاي ما وجود دارد. یک رویا ممکن است اطلاعات زیادی در مورد شخصیت شما به دست ندهد، اما الگوی تکرارشونده از رویاها می‌تواند نشانگر شخصيت شما باشد. همچنین اینکه چرا رویاهای خود را با دیگران به اشتراک می‌گذاریم، از شخصیت ما تاثیر می‌پذیرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا ارتباط شخصیت و رویاها را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: مدل پنج عاملی شخصیت (Big Five)

فهرست محتوا

  • رویاهای شما چه چیزی را در مورد شخصیت تان نشان می دهند؟
  • چرا رویاهای خود را به اشتراک می گذارید؟
  • کلام پایانی

 

رویاهای شما چه چیزی را در مورد شخصیت تان نشان می دهند؟

ارتباط شخصیت و رویا چگونه است؟ محققان از مدت‌ها پیش به این سوال علاقه نشان داده اند و همبستگی بین محتوای رویا و ویژگی‌های شخصیت را بررسی کرده اند. در ادامه برخی از یافته‌های کلیدی پژوهش‌ها را درباره ارتباط شخصیت و رویا می‌خوانیم.

  • ماتریالیسم

افرادی که تمایلات مادی‌گرایانه قوی دارند، گزارش می‌دهند که مهم‌ترین رویاهای آنها شامل موضوعاتی پیرامون ناامنی است، مانند مرگ یا سقوط. رویاهای آنها همچنین با درگیری‌هاي خانوادگی و عاشقانه و همچنین ترس‌های مربوط به عزت نفس مشخص می‌شود.

در مقابل، آنهایی که در مادی‌گرایی امتیاز پایینی دارند، به احتمال زیاد رویاهایی در مورد غلبه بر خطر و تجربه صمیمیت بیشتر در روابط خود می‌بینند.

  • درونگرایی/برونگرایی

اگر بیشتر شب‌ها رویاهای زیادی می‌بینید، احتمالا درونگرایی بالاتری دارید؛ به این معنی که از موقعیت‌های اجتماعی احساس خستگی می‌کنید. از سوی دیگر، برونگراها (که با معاشرت بيشتر احساس انرژی می‌کنند) تمایل دارند رویاهای بیشتری حاوی شخصیت‌های زن ببینند.

  • ثبات عاطفی/ روان رنجوری

اگر رویاهای زیادی در فضای خارج از منزل می‌بینید، به احتمال زیاد در ثبات عاطفی امتیاز بالایی دارید. یعنی معمولا احساسات منفی طاقت‌فرسایی ندارید. ثبات عاطفی همچنین به طرز چشمگیری با رویای آرزوی پرواز مرتبط است. البته با توجه به احساس آزادی و راحتی که از مشخصات این رویاهاست، یافته‌ی شگفت‌آوری نیست.

برعکس، اگر اغلب در رویاهای خود احساس ناامیدی یا سردرگمی می‌کنید، در زندگی بیداری‌تان به احتمال زیاد احساسات دشوار زیادی را تجربه می‌کنید.

بیشتر بخوانید:  ده اصل بنيادين تئوری انتخاب

  • گشودگی به تجربه

رویاهايي که محتواي پرواز دارند، همچنین ممکن است نتیجه‌ گشودگی شما به تجربه باشند. به همین ترتیب، کسانی که از تجربیات جدید استقبال می‌کنند، معمولا شخصیت‌های ناآشناتری در رویاهای خود می‌بینند، گویی درهای ذهن‌شان در هنگام خواب نیز باز است.

  • توافق پذیری

توافق پذیری شکل دیگری از ارتباط شخصیت و رویا را نشان می‌دهد. افرادی که در رویاهای خود شخصیت‌های متفاوتی می‌بینند، معمولا سازگارتر هستند. افرادی که سازگاری بالایی دارند، به احتمال زیاد شخصیت اصلی در رویاهای خود نیستند؛ گویی مایلند در مرکز توجه بودن را با ديگران به اشتراک بگذارند.

  • مهارت‌های حل مسیله

آیا رویاهای شفاف می‌بینید؟ رویای شفاف به این معنی است که شما در هنگام خواب آگاه هستید که در حال خواب دیدن اید. طبق تحقیقات، کسانی که رویای شفاف می‌بینند، توانایی بیشتری در حل سازنده‌ی مشکلات در زمان بیداری خود دارند.

  • وضعیت سلامت روان‌تان

رویاها ممکن است به راحتی نشان ندهند که دقیقا چه حالی دارید، اما زمان رویاهای شما می‌تواند اطلاعاتی در این زمینه به دست دهد. طبق تحقیقات، افرادی که دچار افسردگی اند، به سرعت، در کمتر از یک ساعت پس از به خواب رفتن، شروع به رویابینی می‌کنند. برای بیشتر مردم، رویا دیدن 90 دقیقه پس از شروع خواب آغاز می‌شود.

رویا دیدن اغلب به عنوان مکانیزم مقابله‌ای توسط مغز استفاده می‌شود. اگر اخیرا تروما یا آسیبی روانی را پشت سر گذاشته‌اید، ممکن است در مورد آن موضوع خواب ببینید. بدین وسیله مغز بهتر قادر به پردازش موضوع می‌شود.

  • میزان اجتناب شما از مشکلات

رویاهایی که در آنها تعقیب می‌شوید، می‌تواند نشانه اجتناب باشد. شاید چیزی در زندگی واقعی شما وجود دارد که سعی می‌کنید از آن بگریزید. این می‌تواند مسیله‌ای واقعی یا استعاری (مانند: یک ضرب الاجل، بالا رفتن سن، احساسی که در حال شکل‌گیری است، گذشته‌ی شما و …) باشد.

  • آگاهی شما از هیجانات تان

ارتباط با هیجانات مهم است و مغز شما این را می‌داند. به همین دلیل است که تمام تلاش خود را می‌کند تا هیجانات پیچیده و مسایل دشوار را با استفاده از رویاها پردازش کند. کابوس‌ها نیز ممکن است در مواقع رویارویی با یک مشکل، شایع باشند.

شما می‌توانید از اتفاقاتی که در این اپیزودهای دردسرساز رویایتان می‌افتد، برای کمک به خود در زندگی بیداری استفاده کنید. به رویاهایی که دیده اید فکر کنید و ببینید چه پیوندهایی با مشکلات زندگی واقعی‌تان دارند.

  • منطقی یا احساسی بودن شما

ارتباط شخصیت و رویا در مورد منطقی یا احساسی بودن شما چگونه است؟ آیا فردی احساسی هستید یا منطقی؟ کسانی که غالبا پس از تجزیه و تحلیل کافی، به شیوه منطقی و حساب شده تصمیم می‌گیرند، معمولا رویاهایی می‌بینند که ماهیتی عاطفی دارند. در همین حال، کسانی که اغلب انتخاب‌هایی انجام می‌دهند که با ارزش‌ها، وجدان و اصولشان مطابقت دارد، معمولا رویاهایی با ماهیت منطقی‌تر می‌بینند.

  • گرایش به نگرانی

آیا شما یک فرد نگران هستید؟ آیا معمولا به سرعت یا به راحتی مضطرب می‌شوید یا اغلب نسبت به اتفاقات اطراف خود بسیار گوش به زنگ هستید؟

اگر این ویژگی‌های شخصیتی را دارید، ممکن است در خواب، پیام‌های بیشتری دریافت کنید که بر رویدادهای آینده و گذشته تمرکز دارند؛ زیرا مغزتان، شما را برای چالش‌های پیش رو آماده می‌کند و سعی می‌کند اتفاقاتی را که افتاده، پردازش کند. اگر هرگز این نوع رویاها را نبینید، شاید در حال سرکوب شدید احساسات خود هستید.

  • میزان کنترل شما بر زندگی‌تان

چقدر بر زندگی خود کنترل دارید؟ رویاهای شما می‌توانند در این‌باره به شما اطلاعات دهند. در اینجا برخی از نمادهای رایج در خواب وجود دارد که به احساس عدم کنترل اشاره دارد:

  • افتادن در خواب می‌تواند نشان دهنده از دست دادن کنترل باشد، اغلب به این دلیل که احساس می‌کنید در حال شکست هستید یا قرار است تصادف کنید.
  • اگر خواب ببینید دندان‌هایتان می‌ریزد، احتمالا نشان می‌دهد که احساس می‌کنید قدرت خود را از دست داده‌اید یا اعتماد به نفس پایینی دارید.
  • خلاقیت

افرادی که خلاق هستند، معمولا رویاهای جالبی را در مکان‌های مختلف غیر از خانه یا محل کار خود می‌بینند. اگر خلاق باشید، ممکن است موانعی مانند صخره‌های غول پیکر را نیز در مسیر خود ببینید که نتوانید از آنها بالا بروید.

  • آزادی شخصی

رویادیدن درباره اینکه در حال پرواز هستید، همچنین می‌تواند نشانه‌ای باشد که شما در زندگی واقعی خود احساس آزادی و شادی می‌کنید. به علاوه، ممکن است بسیار جاه طلب بوده و در تمام تلاش‌های خود به دنبال ارتقا باشید. همچنین اغلب به اعتماد به نفس بالای شما اشاره می‌کند.

  • کمالگرایی

در حال خواندن مقاله ارتباط شخصیت و رویا هستید. بسیاری از افرادی که سال‌ها قبل مدرسه را ترک کرده اند، هنوز رویاهایی در مورد نیاز به شرکت در یک امتحان در مدرسه و آماده نبودن برای آن می‌بینند. این می‌تواند نشان دهد که شما در لحظات بیداری بسیار کمالگرا هستید. ممکن است از اشتباه کردن بترسید و نگران باشید که هرگز آمادگی کافی را کسب نمی‌کنید.

اگر این رویاها را به طور مکرر می‌بینید، بهتر است کمی استراحت کنید. اگر به سلامت روان خود اهمیت ندهید، ممکن است در مسیر ابتلا به اختلالات خلقی یا اضطرابی باشید.

چرا رویاهای خود را به اشتراک می گذارید؟

فراتر از محتوای رویاهایمان، شخصیت‌ ما می‌تواند بر اینکه چرا رویاهای خود را با دیگران به اشتراک می‌گذاریم، تاثیر بگذارد. ما اغلب به دلایل زیر رویای خود را برای دیگران تعریف می‌کنیم:

  • تسکین عاطفی

تعریف کردن رویاهای خود (به ویژه خواب‌های ناراحت‌کننده) برای دیگران معمولا برای این است که احساس بهتری داشته باشید. این در بین کسانی که امتیاز بالایی در روان‌رنجوری دارند، رایج‌تر است.

بیشتر بخوانید: غلبه بر باورهای منفی

  • ابراز وجود

افراد برونگرا بیشتر تمایل دارند رویاهای خود را به اشتراک بگذارند تا خود را به دیگران ابراز کنند و همچنین مردم را سرگرم کنند. این الگو به ویژه برای رویاهای مثبت صادق است.

  • تعبیر خواب

کسانی که گشودگی بیشتری به تجربه دارند، اغلب می‌خواهند بدانند خواب‌هایشان چه معنایی دارد و شخصی که رویا را برای وی بازگو می‌کنند، در مورد آنها چه فکري می‌کند.

کلام پایانی

به خاطر داشته باشید یافته‌های پژوهشی که در این مقاله توضیح داده شد، به موضوعاتی کلی درباره ارتباط شخصیت و رویا ی شما اشاره دارد. تفسیر خواب هرگز به آسانی خواندن یک مقاله نیست و البته هر رویایی نیاز به تفسیر ندارد. متخصصان در بعضی رویکردهای درمانی همچون درمان روانکاوی و وجودی، ممکن است بر الگویی تکرارشونده در رویاهای تان و ارتباط آن با زندگی منحصر به فرد شما تمرکز کنند. این کار همیشه با بررسی سایر ابعاد و جنبه‌های تجارب و پیشینه‌ی شما همراه است.

 

در بخش نظرات، می‌توانید سوالات خود را در زمینه ارتباط شخصیت و رویا با کارشناسان ما مطرح سازید.

 

مرکز مشاوره سها به عنوان بهترین کلینیک روانشناسی در تهران آماده ارائه برترین خدمات روانشناسی بالینی به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری می‌باشد.

منبع

https://www.powerofpositivity.com

https://www.psychologytoday.com

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]