مبتلایان به افسردگی گاهی اشتباهاتی مرتکب می‌شوند. یک تله برای کسانی که از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند این است که بسیاری از سازوکارهای طبیعی افراد، مشکل را بدتر می‌کند. در این مقاله، چند نمونه از این اشتباهات و چند راه حل عملی برای آنها آورده شده است.

فهرست محتوا

  • مبتلایان به افسردگی چه اشتباهایی مرتکب می‌شوند؟
  • مشکلاتی که باعث ناامیدی و ناراحتی‌تان می‌شوند را برطرف نمی‌کنید
  • قبل از انجام اقدامات دیگر منتظر می‌مانید تا روند خوابتان بهبود یابد
  • قرصی می‌خواهید که همه چیز را یک‌ جا درمان کند
  • بیش از حد درخواست کمک می‌کنید
  • زندگی، یادگیری و پروژه ها را به طور کامل در حالت تعلیق قرار می‌دهید
  • کلام پایانی

 

توجه: اگر متوجه شدید که شما هم به این یک یا چند مورد از این الگوها دچارید، لطفا با خودتان مهربان باشید. آنها مشکلاتی رایج هستند، نه اتهامی علیه شخص شما.

مبتلایان به افسردگی چه اشتباهایی مرتکب می‌شوند؟

مبتلایان به افسردگی چه اشتباهایی مرتکب می‌شوند؟ در ادامه می‌خوانیم:

افراد مبتلا به افسردگی

  1. مشکلاتی که باعث ناامیدی و ناراحتی‌تان می‌شوند را برطرف نمی‌کنید

احساس زودرنجی یکی از علایم اصلی افسردگی برای بسیاری از افراد است. برخی از مشکلاتی که باعث زودرنجی و ناامیدی مکرر می‌شوند به راحتی قابل رفع هستند. با این حال، افراد مبتلا به افسردگی اغلب به حالت «بقا و بازماندگی منفعل» می‌روند و به این مسایل حتی اگر بتوانند نیز توجه نمی‌کنند.

برای مثال، در نقطه‌ای از خانه که همه افراد خانواده دوست دارند دستگاه‌های الکترونیکی خود را شارژ کنند، پریز برق کافی وجود ندارد. شما دایما از اینکه بقیه افراد دستگاه شما را به نفع خودشان از پریز جدا می‌کنند، اذیت می‌شوید. این نوعی تنش است که می‌توان با خرید یک چند راهی برق یا راه حل عملی دیگر حل کرد. مبتلایان به افسردگی اغلب به جای ارایه راه حل، این نوع مسایل را تحمل می‌کنند (و البته از آن شکایت می‌کنند). انجام این روند قابل درک است، اما خیلی مفید نیست.

پس چرا برای یک راه حل عملی اقدام نکنیم؟

  1. قبل از انجام اقدامات دیگر منتظر می‌مانید تا روند خوابتان بهبود یابد

اختلال در خوابیدن، یکی از ناگوارترین علائم افسردگی است. متاسفانه، اغلب زمانی که خلق و خوی فردی شروع به بهبود می‌کند، این آخرین علامتی است که برطرف می‌شود. بنابراین، اگرچه سخت است، اما مهم است که راهبردهای دیگری را مثل ورزش شروع کنید، حتی اگر احساس خستگی و بدخلقی می‌کنید. اگر قبل از شروع راهبردهای دیگر، بیش از حد روی خواب درست خود تمرکز کنید، خود را در معرض شکست قرار می‌دهید.

بیشتر بخوانید : چگونه به فرد مبتلا به افسردگی کمک کنیم؟

  1. قرصی می‌خواهید که همه چیز را یک‌ جا درمان کند

مصرف دارو برای بسیاری از مبتلایان به افسردگی مفید است، اما مطمینا تمام الگوهای فکری و رفتاری مرتبط با آن را بررسی نمی‌کند. برای مثال، احتمالا برای مقابله با میل به نشخوار فکری (افراط در تفکر)، اجتناب و اهمال‌کاری، همچنان به راهبرد‌های روان‌شناختی نیاز دارید .

راه حل اینجاست: سعی کنید یک نمودار دایره‌ای بکشید و تخمین بزنید که دارو چه نقشی در بهبود افسردگی شما دارد. هر چیز دیگری را که مرتبط به بهبودتان می‌دانید نیز بنویسید: مانند تغییرات افکار، ورزش، مدیتیشن، خنده، حل مسیله و غیره.

نمودار دایره‌ای شخصی شما با دیگران یکسان نخواهد بود، زیرا ترکیب راهبردهای بهبود ترجیحی هر فرد کمی متفاوت است. وقتی شروع به اضافه کردن تمام این اجزای دیگر به نمودار دایره‌ای خود می‌کنید، خواهید دید که دارو تنها بخشی از ماجرا است.

  1. بیش از حد درخواست کمک می‌کنید

مبتلایان به افسردگی اغلب قبل از اینکه به دنبال کمکی موثر باشند، برای مدت طولانی به تنهایی با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند. آنها ممکن است تا مدت‌ها متوجه نشوند که افسرده هستند. با این حال، زمانی که خلق بسیار پایینی دارند، گاه ممکن است بیش از حد دلشان را به دیگران گرم کنند. برای مثال می‌توان به درخواست زیاد کمک برای تصمیم‌گیری، استفاده از فناوری یا برقراری ارتباط اجتماعی (مانند برقراری تماس‌های تلفنی) اشاره کرد. همین فرد می‌تواند در برخی جهات در برابر درخواست کمک بسیار مقاوم باشد و از جهات دیگر بیش از حد به دیگران متکی باشد.

وقتی فردی که افسرده است مدام به دیگران تکیه می‌کند، می‌تواند خشم، رنجش و مشکلات دیگری را در روابط ایجاد کند. این امر به ویژه زمانی اتفاق می‌افتد که فرد افسرده مکررا از همان افراد کمک می‌خواهد، یا برای همان کاری که خود به تنهایی قادر به انجامش بود، از آنها کمک می‌گیرد. این نکته مربوط به مورد بعدی است؛ به مطالعه مقاله اشتباهات مبتلایان به افسردگی ادامه دهید.

  1. زندگی، یادگیری و پروژه ها را به طور کامل در حالت تعلیق قرار می دهید

مبتلایان به افسردگی اغلب احساس می‌کنند سردرگم اند و تمرکزشان مختل شده است. بنابراین، طبیعی است که کناره‌گیری کنند و بخواهند کار روی پروژه‌ها یا یادگیری هر چیز جدیدی را تا زمانی که احساس بهتری داشته باشند، به تعویق بیندازند.

وقتی افسرده هستید، این ایده خوبی است که به راحتی به خودتان بپردازید و در مقابل پذیرش بار زیاد مسیولیت مقاومت کنید. اما این به معنای به تعویق انداختن هرگونه کار چالش‌انگیز یا ناآشنا نیست. اگر این کار را انجام دهید، متاسفانه خود را در یک چاله بسیار بزرگ گرفتار خواهید کرد، جایی که از زندگی کنار می‌روید و اعتماد به نفس و انرژی شما از بین می‌رود. خیلی به خود فشار نیاورید، اما بدانید که تجربه لذت و تسلط برای سلامت خُلق و بهبود افسردگی بسیار مهم است.

افراد مبتلا به افسردگی

برای این نکته، من دوست دارم هر روز را به سه قسمت تقسیم کنم: صبح، بعد از ظهر و عصر. سعی کنید در هر یک از این قسمت‌ها یک تجربه لذت و یک تجربه تسلط داشته باشید. این کار‌ها می‌توانند کوچک باشند، مانند لغو اشتراکی که برای آن پول پرداخت کرده‌اید اما از آن استفاده نمی‌کنید. همچنین می‌توانید توصیه‌های دیگری را برای کاهش افسردگی در این راهبرد بگنجانید: برای مثال، ورزش می‌تواند برای شما یک تجربه لذت‌بخش یا تسلط یا هر دو باشد. کاری مانند عبور از پله ها به جای استفاده از آسانسور می‌تواند به عنوان یک تجربه تسلط به حساب آید. همانطور که گفتم، شما نیازی به هدف‌گذاری‌ بزرگ ندارید.

بیشتر بخوانید : مقابله با احساس پوچی و بی معنایی در افسردگی وجودی

اگر تجارب تسلط را در روز خود بگنجانید، به احتمال زیاد در دام درخواست زیاد کمک از دیگران یا شکست در حل مشکلاتی که به راحتی قابل رفع هستند، نمی‌افتید.

کلام پایانی

در این مقاله با اشتباهات مبتلایان به افسردگی آشنا شدید. کدام یک از این مشکلات برای شما یا عزیزتان آشناتر به نظر می‌رسید؟ امتحان کردن کدام یک از راه حل‌ها برای شما مهم‌تر به نظر می‌رسد؟ چگونه می‌توانید آن را به ساده‌ترین روش ممکن اجرا کنید؟

منتظر خواندن نظرات ارزشمند شما هستیم.

برای دریافت خدمات سلامت روان ، همچون مشاوره روانشناسی آنلاین و یا حضوری، درمان انواع اختلالات شخصیتی و … می‌توانید با مجموعه کلینیک روانشناسی سها تماس بگیرید و از مشاوره‌های خوب درمانگران ما استفاده کنید.

 

منبع :

 psychologytoday

کلینیک روانشناسی سها٬ مرکز ارائه خدمات مشاوره روانشناسی٬ مشاوره آنلاین٬ مشاوره خانواده و مشاوره جنسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]