عشق تازه، در عین شکننده‌بودن، تاب‌آوری خوبی دارد. در روابطی که به موفقیتی بلندمدت دست می‌یابند، شریکان عاطفی احساس راحتی دارند، جر و بحث‌ها کم و چشم انداز، بلند است. در این مقاله، نشانه های یک رابطه پایدار و بادوام را می‌خوانیم.

فهرست محتوا

  • آیا این رابطه بادوام خواهد بود؟
  • نشانه های یک رابطه پایدار و سالم چیست؟
  • راحتی
  • کاهش جروبحث‌­های بی اهمیت
  • افزایش چشم انداز؛ راه حل های کوتاه مدت، اهداف بلند مدت را از بین نمی‌برند
  • پدیدار شدن جوانمردی؛ نوعی عشق که هرگز شامل دو دوتا چهارتا نیست
  • افزایش ایمنی در بررسی مسایل دردناک فعلی یا گذشته
  • کاهش مقایسه با روابط دیگران در ادامه رابطه
  • پذیرش مسایل تغییرناپذیر و تمرکز بر موارد تغییرپذیر
  • سخن پایانی

 

بیشتر بخوانید: مشاوره خانواده

ادامه رابطه

آیا این رابطه بادوام خواهد بود؟

نشانه های یک رابطه پایدار چیست؟ عشق تازه، شکننده و تاب‌آور است. شریکان عاطفی در مراحل اولیه رابطه صمیمانه، همزمان هم بسیار هیجانزده و هم خیلی محتاط رفتار می‌کنند. آنها مداوما این سؤال را از یکدیگر می‌پرسند «آیا این یک ماجراجویی فوق‌العاده خواهد بود؟ یا آیا رابطه موفق بلندمدتی خواهیم داشت؟»

افرادی که در دوستی باتجربه اند، می‌دانند که بهترین راه برای عبور از اینگونه عدم قطعیت این است که بهترین حالت خود را وارد رابطه کنند و اجازه دهند که نتیجه‌ی حاصل از این تجربه رشد کند. با این حال، فقط انسان‌ها هستند که همزمان با این موضوع، به سرانجامِ یک رابطه وابسته اند.

در بیش از چهار دهه‌ای که با زوج‌ها کار کرده‌ام، شاخص‌هایی را شناسایی کردم که نشان می‌دهند آیا یک رابطه، ماجراجویی­ای کوتاه‌مدت است یا به سمت یک تعهد بلندمدت پیش می‌رود. اگر شرکای عاطفی بتوانند ببینند که هر مسیری در طول زمان چگونه تحقق می‌یابد، دید بهتری از انتظارات خود و تمایل‌شان پیرامون نحوه ادامه رابطه پیدا خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: مشاوره ازدواج

نشانه های یک رابطه پایدار و سالم چیست؟

در ادامه، به چند مورد از متداول‌ترین نشانه‌هایی می‌پردازم که در روابطی که به سمت موفقیت بلندمدت پیش می‌روند، مشاهده می‌شود:

  1. راحتی

اشتباه نکنید، در مورد راحتی یک جفت کفش قدیمی صحبت نمی‌کنم! وقتی شریکان عاطفی، با برخورد محترمانه و اصیل با یکدیگر راحت‌تر می‌شوند، به نوعی احساس آسودگی فزاینده و چشمگیر در همراهی هم دست می­یابند. گویی هر دو طرف به مرور زمان بیشتر و بیشتر به دیگری علاقه پیدا می‌کنند.

آنها به راحتی در هم ترکیب می‌شوند و به همین راحتی جدا می‌شوند. آنان با کمال میل وارد تجربیات یکدیگر می‌شوند، اما در آن‌ها گیر نمی‌کنند. دو طرف هنوز وابستگی و تعهد آشکاری به یکدیگر دارند، اما به هیچ وجه تحت مالکیت نیازهای دیگری نیستند. آنها می‌توانند بدون ترس از طرد شدن به درخواست ها «نه» یا «بله» بگویند.

  1. کاهش جروبحث‌­های بی اهمیت

از آنجایی که بیشتر روابط به مرور از ماه‌های پرشور اوایل رابطه خود بیرون می‌آیند، اغلب شریکان عاطفی شروع به یافتن ایرادات کوچک در دیگری می­کنند و بیشتر بر ارضای نیازهای خود متمرکز می‌شوند. یکی از رایج‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های یک رابطه‌ی رو به اتمام، افزایش این دست از چالش‌های تکراری و آزاردهنده است که به راه حلی نمی­رسند.

در روابطی که به سمت تعهد عمیق‌تر پیش می‌روند، آن تعاملات بی‌معنای تکراری کاهش می‌یابد. زوجین با جستجوی راه حل‌ها و مدارا کردن به شیوه ای عمل می‌کنند که تضمین کند نیازهای هر دو طرف شنیده می‌شود و هر دو مورد احترام قرار می‌گیرند.

  1. افزایش چشم انداز؛ راه حل های کوتاه مدت، اهداف بلند مدت را از بین نمی‌برند

از دیگر نشانه های یک رابطه پایدار ، افزایش چشم انداز آینده است. بیشتر افراد در روابط جدید می‌خواهند همه نیازهای دیگری را برآورده کنند و در صورتی احساس امنیت دارند که نیازهای خودشان نیز برآورده شود. در هیاهوی سخاوت شهوت‌آمیز و پرشور، آن‌ها برای داد و ستد بیش از حد می‌کوشند، بدون اینکه متوجه شوند نیاز فوری‌شان به امنیت ممکن است در واقع نتیجه‌ای وارونه برای اهداف بلندمدت آن‌ها داشته باشد.

روابط عالی، از لحظات غیر تهدیدآمیزِ مذاکرات ساده‌ای پدید می‌آیند که اهداف حال و آینده را به هم پیوند می‌زند. در چنین روابطی، خبری از فوریت یا تمرکز بر نتیجه نیست و زوجین اعتماد دارند که اگر حال را به درستی انجام دهند، آینده همانگونه که باید باشد، خواهد بود.

  1. پدیدار شدن جوانمردی؛ نوعی عشق که هرگز شامل دو دوتا چهارتا نیست

ما در بیشتر بخشش‌های‌مان، انتظار جبران متقابل داریم. این قابل درک است. از هر دو طرف رابطه در زمان‌های مختلف و به روش‌های گوناگون انتظار می‌رود زمان، انرژی، فداکاری و گذشت داشته باشند. هر دو زوج باید در طول زمان احساس کنند که در مبادله­ای عادلانه قرار دارند. در اینجا محتوای بخشش واقعا مهم نیست.

گاهی اوقات مردم می‌بخشند تا:

  • چیزی به دست بیاورند
  • مطمین باشند شریک‌شان بعدا عمل متقابلی انجام می‌دهد
  • احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند
  • به نیازهای پارتنرشان اهمیت دهند
  • فقط به این دلیل که ذخایر فراوانی برای بخشش دارند

از سوی دیگر، جوانمردی به معنای بخشیدن به دلیل «درست بودنِ» این کار است، صرف نظر از اینکه برابری­ای وجود دارد یا خیر. افرادی که عملی جوانمردانه انجام می‌دهند، می‌دانند که هرگز از آن منبع بهره نخواهند برد. آنها در آن مواقع، غیرخودخواهانه می‌بخشند، زیرا بخشش را کار درستی می‌دانند و در این موضع اخلاقی با هم اشتراک نظر دارند.

ادامه رابطه

بیشتر بخوانید: رضایت جنسی به چه معناست؟

  1. افزایش ایمنی در بررسی مسایل دردناک فعلی یا گذشته

یکی دیگر از نشانه های یک رابطه پایدار ، راحتی در خودافشایی است. زمانی که می‌بینم زوج‌ها به سمت یک رابطه طولانی مدت واقعی حرکت می‌کنند، همیشه تحت تاثیر چگونگی به اشتراک‌گذاری گذشته‌شان قرار می‌گیرم؛ آنها گذشته‌ای را که ممکن است هرگز به کسی نگفته باشند، عمیق و عمیق‌تر باز می‌کنند و اعتماد، همدلی و علاقه ای وجود دارد که رابطه آنها را همچنان عمیق‌تر می‌کند.

آن‌ها درباره ترس‌های فعلی و رویاهای آینده صحبت می‌کنند و به اندازه کافی احساس امنیت دارند تا به روش‌هایی که قبلا هرگز انجام نداده اند، خودافشایی کنند. آنان اساسا بدون تعصب یا محکومیت به یکدیگر فضای افشا می‌دهند، حتی اگر آن مسایل را درک نکنند یا همیشه با آنها موافق نباشند. عطوفت در روابط موفق گسترش می‌یابد و قضاوت‌ها کم می‌شود.

  1. کاهش مقایسه با روابط دیگران در ادامه رابطه

طبیعی است که افراد در روابط جدید، آنها را با روابط گذشته خود و روابط آرمانی آینده‌شان مقایسه کنند. همانطور که روابط به ایثار بیشتری می‌رسند، این افکار کاهش می‌یابد.

شریکان عاطفی در روابط عمیق عاشقانه، ارزش تجارب و چیزهایی را که یافته اند، می‌دانند و به جای تمرکز بر آنچه می‌توانستند داشته باشند یا از دست دادند، بر دارایی اکنون خود متمرکز می‌شوند. آنها می‌توانند آزادی را در چارچوب تعهد انتخابی خود تجربه کنند، بدون اینکه صرفا چون شخصی بهتر از آنها وجود دارد، نگران رهایی یا طرد از سوی طرف مقابل باشند.

آنها به مهم‌ترین جنبه عشق واقعی یعنی تعهد به شاد زیستن شریک زندگی خود، در کنار یا بدون آنها، دست یافته اند. این نوع آزادی در تعهد، مهم‌ترین شاخص رابطه‌ای است که شکست نمی‌خورد.

بیشتر بخوانید: دلایل ازدواج

  1. پذیرش مسایل تغییرناپذیر و تمرکز بر موارد تغییرپذیر

همانطور که یک رابطه به سمت مشارکتی موفق و طولانی مدت پیش می‌رود، هر دو شریک عاطفی به شناختی چنان عمیق از یکدیگر می‌رسند که دیگر به دنبال تغییرات بعید نیستند و در عوض سپاسگزار چیزهایی‌اند که می‌توانند در هم تغییر دهند. آنها تسهیلگر نیازهای یکدیگر به رشد شخصی هستند و پشت هم را خالی نمی‌کنند.

از آنجایی که اصالت بسیار ریشه‌دار است، آنها می‌توانند با ناکامی­های طرف مقابل برخورد خوبی داشته باشند و از او در تلاش‌هایش برای تغییر آنچه می‌تواند، حمایت کنند. در این حالت، تلاش‌های مکرر برای تبدیل طرف مقابل به کسی که نیست، به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد و هر زوج با خیال راحت می‌داند کسی که در دنیا بیش از همه دوستش دارد، در تیم اوست.

سخن پایانی

در این مقاله، نشانه های یک رابطه پایدار را خواندید. صرفا عشق و شهوت برای حفظ یا تثبیت یک پیوند عاطفی کافی نیست. عوامل زیادی از جمله حس راحتی، سخاوتمندی و جر و بحث سالم می‌توانند به پایداری یک رابطه کمک کنند.

 

اکنون شما بنویسید؛ شما چه نشانه های دیگری را برای یک رابطه پایدار و سالم می‌شناسید؟

 

منبع

https://www.psychologytoday.com

 

کلینیک روانشناسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]